Folketingets Socialudvalg Dato: 5. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. marts 2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørg smål nr. 3 ad L 31 Spørgsmål  3: ”Ministeren bedes  kommentere,  hvorvidt  lovforslaget  omfatter  sager, hvor der ikke inddrages en dommer i sagsforløbet frem til et eventuelt ophør af udbetaling af social pension. I bekræftende fald bedes mini- steren yde teknisk bidrag til et ændringsforslag, der sikrer, at en dom- mer skal inddrages i sager om ophør af udbetaling af de nævnte ydel- ser.” Svar: Lovforslaget  giver  hjemmel  til  at  stoppe  udbetalingen  af  offentlige ydelser til en nærmere afgrænset persongruppe, der bevidst unddrager sig strafforfølgning eller straffuldbyrdelse her i landet. Forslaget omfatter således  personer, der bevidst unddrager sig straffor- følgning i tilfælde, hvor 1) den pågældende er var etægtsfængslet, 2) hvor politiet eftersøger den pågældende med henblik på v  a- retægtsfængsling, eller 3) hvor der allerede foreligger en varetægtsfængslingskendelse (in absentia). I alle de nævnte tilfælde skal der endvidere være tale om en lovover- trædelse, der efter retsplejelovens § 762 kan medføre varetægtsfængs- ling. Det indebærer, at der skal foreligge en begrundet mistanke om, at en person har begået en lovovertræde lse, som efter loven kan medføre Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EPI/ J.nr. 040-753
2 fængsel  i  1  år  og  6  måneder  eller  derover,  og  som  er  undergi  vet  of- fentlig påtale. Det er endvidere et krav, at den konkrete lovovertræde l- se  kan  forventes  at  ville  medføre  en  straf  af  fængsel  i  30  dage  eller derover. Endelig er det et krav, at der allerede foreligger en varetægts- fængslingskendelse,  eller  at  politiet  eftersøger  personen  med  henblik på varetægtsfæng sling. I  den  situation,  hvor  politiet  eftersøger  den  pågældende  med  henblik på varetægtsfængsling  (nr. 2), indebærer forslaget, at udbetalingen af ydelser, der er omfattet af forslaget, ophører for en person på grundlag af  politiets  efterlysning.  Domstolene  vil  i  disse  sager  ikke  være  ind- draget i vurderingen af, hvorvidt betingelserne for at stoppe udbetalin- gen af de pågældende ydelser er opfyldt. Hvis  det  kun  skal  være  muligt  at  stoppe  udbetalingen  af  offentlige ydelser i situationer, hvor domstolene har været inddraget i vurderin- gen  af,  hvorvidt  betingelserne  for  varetægtsfængsling  er  opfyldt,  vil den   pågældende   bestemmelse  skulle   udgå   af  lovforslaget.   Et   æ  n- dringsforslag herom vil kunne udformes på fø lgende måde. ”Til § 1 1)    I den under nr. 4 foreslåede § 46 a, stk. 1, nr. 1, indsættes efter ”varetægtsfængslet,”: ”eller”. 2)    I den under nr. 4 foreslåede § 46 a, stk. 1, udgår: ”2) politiet eftersøger den pågældende med henblik på varetægtsfæng  s- ling, eller”. Nr. 3 bliver herefter nr. 2.” Tilsvarende  ændringer  vil  skulle  foretages  i  de  øvrige  love,  der  er omfattet af forslaget. Eva Kjer Hansen /Bent Nielsen