Spørgsmål nr. 9:
Hvordan vil ministeren sikre uafhængigheden, når statsforvaltningerne både skal varet
age mægling og 
træffe juridiske beslutninger i verserende sager?
Svar:
Når en sag om separation, skilsmisse eller forældremyndighed indledes i statsf   orvaltningen, indkaldes 
parterne til et vejledningsmøde med en sagsbehandler (typisk jurist), der vejleder parterne om sagens 
juridiske problemstillinger og om løsningsmuligh ederne. 
Bliver parterne på dette første vejledningsmøde enige om de spørgsmål, s
om skal afklares, afsluttes sagen 
ved, at de indgår en aftale. Bliver parterne ikke umiddelbart enige, ti lbydes de børnesagkyndig rådgivning, 
konfliktmægling eller anden mægling (i sager om separation/skilsmisse).
Vælger parterne at tage imod et tilbud om   konfliktmægling, lukkes sagen i statsforval  tningen. Bliver parterne 
enige under mæglingen, kan sagen afsluttes. Bliver de ikke enige, kan parterne eller en af dem anmode om, 
at sagen indbringes for retten til afgørelse.
Statsforvaltningerne kan ikke træf  fe afgørelser om separation eller skilsmisse eller end elig afgørelse om 
forældremyndighed. Afgørelser herom træffes af domstolene. Statsfo
rvaltningerne kan derimod  som 
statsamterne i dag  træffe afgørelser om samvær. En meda
rbejder, der har fungeret som konfliktmægler, kan 
ikke træffe afgørelse i parternes samværssag, og oplysninger fra konfliktmæglingen må aldrig videregives til 
brug for statsforvaltningens øvrige sagsbehandling.
Ønsker parterne børnesagkyndig rådgivning, sættes statsforvaltningens sag
 
i bero, mens rådgivningen 
foregår, og parterne indkaldes til rådgivning hos en børnesagkyndig. Bety   dningen af, at parterne enten opnår 
eller ikke opnår enighed, er som beskrevet oven for u nder konfliktmæglingen. Udgangspunktet er, at 
oplysninger fra den børnesagkyndige rå  dgivning ikke indgår i stat sforvaltningens eventuelle senere 
sagsbehandling. Parterne kan dog, hvis de ønsker det, give samtykke til, at oplysninger fra rådgivningen 
videregives til brug for statsforvaltningens øvrige sagsbehandling.
Der er således vandtætte skodder mellem konfliktmæglingen og den børnesagkyndige rådgivning på den 
ene side og den øvrige sagsbehandling på den anden. Der er ikke t  ale om personsammenfald i 
statsforvaltningerne, der kan begrunde bekymring i forhold til uafhæ  ngigheden eller upartiskheden hos 
statsforvaltningernes personale.