Til lovforslag nr. L 17 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 13. april 2005 Betænkning over Forslag til lov om information og høring af lønmodtagere [af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget  er en uændret  genfremsættelse af lovforslag nr.  L  90 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling.  De  høringssvar  og  det  høringsnotat,  beskæftigelsesministeren  sendte  i  forbindelse  med fremsættelsen  af  L  90,  er  blevet  omdelt  i  udvalget.  Endvidere  har  udvalget  fået  vurderingen  fra Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel af L 90 og nogle henvendelser samt beskæfti- gelsesministerens svar på udvalgets spørgsmål vedrørende L 90  . Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Dansk Arbejdsgiverforening, Ole Hasselbalch, Humlebæk, Ingeniørforeningen i Danmark og Kristelig Fagbevægelse. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere  har  Ingeniørforeningen  i  Danmark  og  Kristelig  Fagbevægelse  mundtligt  over  for  ud- valget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til beskæftig elsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Som bilag til betænkningen er optrykt en notits udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet vedrøren- de et forslag om et ændringsforslag til § 3. Udvalgets medlemmer med undtagelse af Dansk Folkepartis er opmærksomme på, at LO og DA har revideret Samarbejdsaftalen med virkning fra den 23. marts 2005 og derigennem åbnet op fo r, at særlige faggrupper eller grupper med en særlig uddannelse kan blive repræsenteret i de lokale sam- arbejdsudvalg på virksomhederne uden særlig godkendelse fra det centrale Samarbejdsnævn. Hvo r- vidt grupper, der står uden for LO/DA -området faktisk vil op nå en plads i de enkelte samarbejdsu d- valg, vil ifølge parterne derefter alene bero på deres antal på arbejdspladsen og andel af medarbe  j- derstaben. Partierne vil i de kommende år følge udviklingen tæt for at sikre, at de grupper, der står uden for LO/DA-området, får de samme rettigheder som grupper inden for LO/DA  -området, når det gælder denne lovs indhold. Partierne vil derfor anmode om en redegørelse fra beskæftigelsesmini- steren herom 2 år efter lovens ikrafttræden. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan støtte lovforslaget, men finder det betænkeligt, at der kan være grupper af medarbejdere på arbejdspladser, hvor der er LO/DA -aftaler, der kan risike- re at komme i den situation, at de ikke har en hundrede procent garanti for, at de vil få den nødve n- dige information og høring. Dette problem bør Arbejdsmarkedsudvalget være opmærksomt på. Hvis et sådant problem opstår, er det Dansk Folkepartis opfattelse, at udvalget bør se på loven igen Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigelsesministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 10 1) Paragraffen affattes således: »§ 10. Loven træder i kraft den 15. maj 2005.« [Ændret ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 På grund af folketingsvalget  den 8. februar 2005 og for at sikre en betryggende behandling af lov- forslaget i Folketinget er det nødvendigt at udskyde tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 15. maj 2005. Det betyder, at loven træder i kraft lidt senere end den frist, som er fastsat for at implementere direktivet i medlemsstaterne. Fristen for at implemente- re direktivet er den 23. marts 2005.
3 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Bjarne Laustsen (S) nfmd.  Jan Petersen (S) Lone Møller (S)   Mette Frederiksen (S)   Elisabeth Geday (RV)    Ole Sohn (SF) Jørgen Arbo - Bæhr (EL) Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 17 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og notat samt andet materiale vedrørende L 90 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 2/3-05 fra Ole Hasselbalch 5 Henvendelse af 8/3-05 fra Ingeniørforeningen i Danmark 6 Henvendelse af 8/3 05 fra Dansk Arbejdsgiverforening 7 Henvendelse af 10/3-05 fra Kristelig Fagbevægelse 8 Henvendelse af 11/3-05 fra Dansk Arbejdsgiverforening 9 Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Henvendelse af 21/3-05 fra Ingeniørforeningen i Danmark 12 2. udkast til betænkning 13 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 17 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvorledes lovforslaget sikrer, at alle ansatte på en virkso m- hed får  information og høring i de tilfælde, hvor en kollektiv over- enskomst ikke dækker alle grupper af ansatte, til beskæftigelsesmini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvordan det sikres, at alle grupper få r information, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3-05 fra Ole Hasselbalch, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/3-05 fra Ingeniørforeningen i Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/3 05 fra Dansk Arbejdsgi- verforening, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/3-05 fra Kristelig Fagbe- vægelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/3-05 fra Dansk Arbejdsgi- verforening, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra Ingeniørforenin- gen i Danmark, og ministerens svar herpå
5 Bilag 2 Notits fra beskæftigelsesministeren Optrykt efter ønske fra udvalget Notat Notits 7. april 2005 Beskæftigelsesministeriets syn på IDA's ændringsforslag til L 17 Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) har præsenteret et ændringsforslag til L 17, hvor der foreslås tilføjet et stk. 3 til § 3. Hensigten er at sikre, at grupper, der ikke er repræsenteret af ordinære sam- arbejdsudvalgsmedlemmer  eller  tillidsrepræsentanter,  efter  anmodning  skal  kunne  opnå  en  sådan repræsentation, når en kollektiv overenskomst eller aftale finder anve ndelse. Det fremgår imidlertid af lovforslagets § 3, stk. 1, at loven ikke finder a nvendelse, hvis pligten til at informere og høre følger af en kollektiv overenskomst eller aftale, der gennemfører det tilgrund- liggende direktiv. Hvis  kollektive  overenskomster  eller  aftaler  ikke  giver  samtlige  lønmodtagere,  herunder  nævnte grupper, de rettigheder med hensyn til information og høring, som direktivet tillægger dem, er di- rektivet ikke implementeret korrekt i de pågældende overenskomster eller aftaler, og i så fald finder loven anvendelse.   Derfor er en bestemmelse som den foreslåede overflødig: Enten lever overenskomsten op til d i- rektivets (minimums)krav og så finder loven ikke anvendelse, eller og så er overenskomsten uful d- stændig og så finder lovens regler anvendelse . Hertil  kommer  det  principielt  meget  betænkelige  i  at  lovgive  om  indholdet  af  aftaler,  som  ar- bejdsmarkedets parter måtte ønske at indgå til gennemførelse af direktivet. Noget sådant vi   l være et markant brud med hidtidig praksis. Både DA og LO har tilkendegivet, at de finder ændringsforslaget uacceptabelt. Ifølge LO skal ti l- kendegivelsen fra CO-industri ikke tolkes som en støtte til at ændre § 3 i lovforslaget.