Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Formueretskont oret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40093 Besvarelse af spørgsmål nr.   13 af 2. juni 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag  til  lov  om  ændring  af  tinglysningsloven,  konkursloven  og  andre  love  (virkso  mheds- pant) (L 162 –  spørgsmål 13). Spørgsmål: ”Ministeren bedes ko mmentere henvendelsen af 1. juni 2005 fra HTS, jf. L 162, bi- lag 10.” Svar: HTS – s- udvalg af 1. juni 2005, at det er af afgørende betydning, at transport -, lager- og andre transportre- laterede virksomheder under en ordning med virksomhedspant fortsat kan opnå sikkerhed i form af en håndpanteret i godset for udgifter, som relaterer sig direkte til transport, oplagring mv. HTS  har  i  sin  henvendelse  gjort  opmærksom  på  en  rækk e  bestemmelser  i  standardaftaler  på transport- og logistikområdet, der indeholder vilkår om, at virksomhederne har en sikkerhed  sret i gods, der er i virksomhedens varetægt, for udgifter, som relaterer sig til transport, opla  gring mv. I det omfang en transport- eller lagervirksomhed har en håndpanteret i gods, der er i virkso mhe- dens varetægt, må et allerede tinglyst virksomhedspant respekteres, medmindre der er tale om, at godset  samtidigt  udskilles  af  pantet  f.eks.  i  forbindelse  med  et  salg,  jf.  lovforslagets  §  1,  nr.  2 (den foreslåede § 47 c, stk. 1, i tinglysningsloven). Der kan f.eks. være tilfældet, hvis der tran s- porteres gods fra en sælger, der har virksomhedspantsat de pågældende aktiver, til en køber, der ikke har benyttet sig af ordningen. Hvis et tinglyst virksomhedspant derimod omfatter godset, vil pantet få prioritet allerede fra erhvervelsen af de individualiserede aktiver, mens en håndpanteret først sikres ved ihændehavelsen, der i almindelighed vil ske på et senere tid spunkt. Håndpanth a- veren  vil  i  henhold  til  retspraksis  ikke  kunne  begære  det  pantsatte  gods  solgt  på  tvangsauktion uden samtykke fra en virksomhedspanthaver, der har en bedre prioritet i godset.
- Det bemærkes dog, at lovforslaget    ikke berører de ulovbestemte regler om en transportø  rs eller andres  mulighed  for  at  tilbageholde  aktiver  som  sikkerhed  for  sit  krav  (tilbageholdsret).  Disse regler vil dermed gælde uændret under en ordning med virksomhedspant. Det samme gælder de særlige  regler  om  tilbageholdsret,  der  f.eks.  er  hjemlet  i  CM  R-lovens  §§  18,  stk.  2,  og  22,  og reglerne om tilbageholdsret og søpant i sølovens §§ 54, 61  -64 og 270. En transport- eller lagervirksomhed har således i praksis en effektiv mulighed for at opnå bet  a- ling for den pågældende transport eller oplagring ved a   t kunne tilbageholde godset som sikker- hed for sit krav, uanset om godset er omfattet af et virksomhedspant. Transport- eller lagervirk- somheden vil dog ikke kunne tilbageholde godset som sikkerhed for andre krav, medmindre der foreligger en sådan sammenhæng    mellem det samlede tilgodehavende og besiddelsen af godset, at  der  tilkommer  virksomheden  tilbageholdsret  for  mere  end  betalingen  af  den  pågæ   ldende transport, oplagring mv. En transport- eller lagervirksomhed, der tilbageholder gods som sikkerhed for sit krav, kan som hovedregel ikke fyldestgøre sig direkte i det tilbageholdte, f.eks. ved et salg, men er som andre kreditorer  henvist  til  at  foretage  udlæg  i  det  tilbageholdte,  hvis  tilbageholdelsen  ikke  i  sig  selv medfører, at der betales. Transport - eller lagervirksomhedens udlæg vil imidlertid få samme pr   i- oritetsstilling  som  tilbageholdsretten  og  skal  derfor  ikke  respektere  andre  rettighedshavere,  der har sikret deres ret på et tidspunkt efter tilbageholdsrettens etablering. Er der på tidspunktet for til bageholdsrettens  etablering tinglyst et  gyldigt  virksomhedspant, der omfatter  godset,  må  transport -  eller  lagervirksomheden  som  udgangspunkt  respektere  virksom- hedspantets bedre prioritet i godset, i tilfælde af, at der senere gøres udlæg for kravet. Som det fremgår af besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 17, er jeg imidlertid indstillet på at fremsætte et ændringsforslag til lovforslaget, således at et tinglyst virksomhedspant også skal respektere senere udlæg for krav fra private kreditorer, hvis d  er gives meddelelse herom til virk- somhedspanthaveren senest 3 hverdage efter udlæggets foretagelse. Hvis et sådant æ ndringsfor- slag vedtages, indebærer dette, at en transport  - eller lagervirksomhed vil kunne gøre udlæg i det tilbageholdte eller håndpantsatt e gods uden at skulle respektere et allerede tinglyst virksomheds- pant, der omfatter godset.