Til lovforslag nr. L 159 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   7. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om Sund og Bælt Holding A/S [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  8  ændringsforslag  til  lovforslaget.    Transport-  og  energiministeren  har  stillet  æ  n- dringsforslag nr. 2, 3, 5 og 8. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 6 og 7. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 19. maj 2005. Lovfor- slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 5. april 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 79. Den 12. maj 2005 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  14  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport- og energiministeren  stillede  ændringsforslag.  Flertallet  stemmer  imo  d  de  af  Enhedslisten  stillede  æ  n- dringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker: Med hensyn til færgegarantien Opretholdelsen af garantien for fortsat færgedrift på Kattegat og Spodsbjerg   -Tå rs er af afgørende betydning. Dansk Folkeparti har noteret sig, at aftalepartierne V, S, og KF har udtrykt, at det efter deres bedømmelse fortsat vil være muligt at opretholde en velfungerende færgefart.   Dansk Folkeparti minder om, at den såkaldte færgegaranti går ud på, at der til enhver tid skal o p- retholdes mindst én færgerute over Kattegat samt en rute over Spodsbjerg  -Tå rs.
2 Dansk Folkeparti har ligeledes noteret sig, at aftalen mellem de tre partier fastslår, at aftalen om en færgegaranti gælder uændret, og at »dette har høj prioritet «. I aftalen slås  det endvidere fast, at forligspartierne vil »drøfte situationen « bl.a. »i lyset af EU-retten«, »såfremt det skulle vise sig, at de pågældende færgeruter ikke kan opretholdes på normale kommercielle vilkår, eller der sker v æ- sentlige indskrænkninger i sejla  dsen«. Dansk Folkeparti havde gerne set en mere uforbeholden erklæring om opretholdelsen af færgeg a- rantien. Ordvalget i aftalen om, at der gives garantien »høj prioritet «, og at partierne vil »drøfte s i- tuationen«,  »i  lyset  af  EU-retten«,  hvis  færgetrafikke  n  ikke  kan  opretholdes,  virker,  som  om  man allerede er i  gang med at afsvække  garantien. Dansk Folkeparti finder, at  det ikke stærkt nok kan understreges, at regering og Folketing til enhver tid står inde for opretholdelsen af færgetrafikken, både af hensy n til infrastrukturen og  af hensyn til sikkerheden for alternative forbindelser mellem Jylland og Sjælland, hvis trafikken over Storebæltsbroen i kortere eller længere perioder måtte blive afbrudt som følge af påsejling, reparationer eller af andre årsager   . En  garanti  er  et  ubetinget  tilsagn  og  ikke  blot  noget,  der  skal  »drøftes «,  hvis  den  bliver  aktuel. Hensynet til EU-retten bør aldrig kunne føre til tvivl om, hvorvidt Danmark med sin særlige geogr a- fi  kan  opretholde  effektive  trafikforbindelser  mellem  landsdelene,  og  Dansk  Folkeparti  opfordrer derfor  aftalepartierne  til  at  konkretisere  deres  tilsagn  mest  muligt,  så  enhver  tvivl  om  garantiens ræ  kkevidde kan afvises. Dansk Folkeparti har noteret sig, at regeringen har fundet det hensigtsmæssigt, at Storebæl tsfor- bindelsen A/S kan erhverve havneanlæg, der i dag ejes af Mols  -Linien A/S, og at en sådan erhve r- velse søges gennemført på vilkår, der ikke indeholder statsstøtte. Dansk Folkeparti gør opmærksom på, at et eventuelt køb af havne, når købet sker til marke dspris, ikke i sig selv styrker Mols-Linien A/S’ reelle egenkapital og derfor heller ikke i sig selv forbedrer Mols-Linien A/S' muligheder for i sin prispolitik på lang sigt at kunne matche de nedsættelser af brotaksterne, der finder sted. San   d- synligheden  for,  at  færgegarantien  kommer  til  indfrielse  inden  for  en  årrække,  bliver  ikke  mindre som følge af eventuelle havnekøb. Med hensyn til færgeforbindelserne til de mindre øer Dansk Folkeparti gør opmærksom på, at det i forbindelse med ændringer af de økonomi ske forud- sætninger for bro  - og færgeforbindelserne vil være naturligt at undersøge, hvilke tiltag der skal ge n- nemføres for at sikre, at erhvervslivet på de mindre og mellemstore øer Ærø, Samsø og Læsø ikke udsættes  for  vanskeligere  konkurrenceforhold  som  f  ølge  af  ændringerne.  Dansk  Folkeparti  opfo   r- drer  derfor  regeringen  til  at  undersøge,  om  tiden  nu  er  inde  til  at  forberede  en  snarlig  ændring  af prissætningsprincipperne   for færgefarten til og fra Ærø, Samsø og Læsø. I den forbindelse henv ises til amtsvejsprincippet (det vil sige, at det koster det samme at sejle en kilometer som at køre en k i- lometer på amtsvejene), der er beskrevet nærmere i    »Læsø, Samsø og Ærø udvikling og muligh   e- der« rhverv  fylder meget på øerne, mens der ikke er mange arbejdspladser i industrien. Udviklingen i beskæftigelsen er ikke gunstig. Der er også højere arbejdsløshed på øerne. For at komme til en af de tre øer er det nødve ndigt at rejse med færge (eller flyve).   Færgerne er organiseret på forskellig vis på de tre øer, men prisniveauet for færgeturene er sammenlignelige og generelt meget højere end amtsvejsprise   r- ne. Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til så snart som muligt at redegøre for, hvor langt reg  e- ringen er nået i sine overvejelser herom på baggrund af rapporten fra AKF. Med hensyn til en Femern Bælt  -forbindelse Dansk Folkeparti har ikke med sin tilslutning til lovforslaget taget stilling til, om der bør genne m- føres  et  Femern  Bælt   -projekt.  Dansk  Folkeparti  gør  opmærksom  på  de  betydelige  ricisi,  der  kan være for bl.a. at undervurdere anlægsudgifterne, at skønne en for lav realrente eller at overvurdere
3 trafikudviklingen i projektet. Hertil kommer, at der kan være en risiko for, at der allerede i analys  e- fasen ikke sker tilstrækkelig stram økonomisk styring og udgiftskontrol, ikke mindst, når Folketi n- gets og Finansudvalgets  bevillingspraksis og bevillingskontrol erstattes af  intern kontrol inden  for Sund  og  Bælt  Holding  A/S.  Dansk  Folkeparti  opfordrer  derfor    regeringen  til  at  sikre,  at  der  med hjemmel i lovforslagets § 6, stk. 2 sker et tilstrækkelig effektivt og løbende økonomisk tilsyn med disse  aktiviteter.  Dansk  Folkeparti  opfordrer  –  set  i  lyset  af  de  betydelige  udgifter,  der  forventes afholdt  –  til   ,  at  regeringen  nøje  overvejer,  hvordan  udgiftskontrollen  mest  effektivt  kan  lægges  til rette, herunder om Transport- og Energiministeriet selv er i stand til at udøve denne kontrol, eller om Finansministeriet bør inddrages. Med hensyn til forholdet mellem afgifter for tog- og biltrafik Dansk  Folkeparti  bemærker,  at  det  af  transport  -  og  energiministerens  svar  på  Trafikudvalgets spørgsmål 9 fremgår, at der er sikret jernbaneoperatørerne en nedsættelse af Storebæltstakster m.v. på 20 pct. vedrørende betalingen for    brug af Storebæltsbroens jernbanedel. Af den politiske aftale mellem V, K og S fremgår det, at prisnedsættelsen for personbiler m.fl. vil blive på ca. 20 pct. i fo r- hold til det gældende tak  stniveau, men ca. 5 pct. for lastbiler og ca. 10 pct. for busser. Det er ikke af transport- og energiministeren oplyst, hvilken konkurrencemæssig virkning   – eventuelt svækkelse dette vil få for lastbiltrafikken, og Dansk Folkeparti må derfor opfordre ministeren til   – før prisæ n- dringerne i praksis sættes i værk at sand   synliggøre, at der ikke vil ske en uhensigtsmæssig ko   n- kurrencemæssig svæ kkelse af lastbilskørslen. Et mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.   Mindretallet stemmer hverken  for  eller  imod  de  af  transport-  og  energiministeren  stillede  ændringsforslag.  Mindretallet stemmer imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Det Radikale Venstre finder beslutningen om at sammenlægge de to selskaber fornuftig, ligesom partiet med glæde   konstaterer, at lovforslaget indirekte betyder flere midler til den stærkt påkræv ede opgave med at forbedre vedligeholdelsen af skinnerne. Partiet kan også acceptere,  at der afsæ  ttes en vis sum til forundersøgelser af Femern, uden at partiet derved ønsker at tage stilling til    broen som sådan, før der    foreligger et endeligt beslutningsgrundlag. Til  gengæld er  partiet imod de pla  nlagte prisnedsættelser   over  Storebæltsbr  oen,  hvor RV  ville  have  foretrukket  kun  at  tilgodese  gods  på skinner og evt. passagertrafikken med tog. Ved at nedsætte priserne på Store   bælt risikerer man på sigt  at  underminere  de  færgeruter,  som  alle  har  været  en ige om  at  beskytte,  og  som  er  vigtige  for udviklingen  i  både  Nordjylland,  Nordvestsjælland  og  Sydsjælland.  Derfor  er  partiet  også  imod,  at det nye selskab nu skal til at opkøbe h avneanlæg for penge, som passagererne over Storebælt i si d- ste ende kommer til at betale. Hvis man vil nedsætte taksterne på Storebælt og derfor nødvendigvis også   må   forsøge   at   kompensere f.eks.   Mols-Linien   på   den   ene   eller   den   anden   måde,   ha  v- de RV foretrukket, at man i stedet havde investeret i at forbedre infrastrukturen til og fra færgerne (f.eks. Skovvejen ved Kalundborg) og dermed forbedret færgernes konkurrenceevne uden at skulle til at foretage en indirekte nationalisering af de  danske havne. Da der imidlertid i sidste ende skal findes en løsning på problemet,   agter partiet på denne baggrund at stemme hverken for eller imod regeringens ændringsforslag til lov  forslaget og for lovforslaget ved 3. behandling. Et andet mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet stemmer for de af transport- og energiministeren under nr. 2, 5 og 8 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer for de af Enhedslisten under nr. 1, 4, 6 og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod det af transport  - og energiministeren under nr. 3 stille- de ændringsforslag. SF finder det fornuftigt at samle de to anlægslove i én. SF ønsker dog ikke, at en ev  entuel Femern Bælt  -forbindelse blandes ind i denne lov.
4 Omkring storebæltstaksterne er SF’s holdning, at person   - og godstrafik på skinner er det område, som skal fremmes via lavere takster. En sådan prioritering vil også langt bedre sikre de alternative færgeruter  , end dette lovforslag gør. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet stemmer for de under nr. 1, 4, 6 og 7 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod de under nr. 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer hverken   for eller imod de under nr. 2 og 8 stillede ændringsforslag. Enhedslisten kan ikke støtte  lovforslaget om Sund og Bælt   Holding A/S. At oprette et selskab, der skal være driftsselskab for broforbindelserne  , er der for så vidt i kke noget i vejen med, men lovfors- laget er blevet til en sammenblanding af en række politiske aftaler om takster og dertil hørende o   m- gåelse af EU's statsstøtteordninger gennem havneopkøb, en kommende Femern   Bælt  -forbindelse, et usikkert grundlag for et brobizzselskab, og ikke mindst en tåget beslutning om overførsel af midler fra Banedanmark til Sund og Bælt  -koncernen. At man ønsker , at broselskabet skal stå for reinvesteringer og vedligeholdelse af togforbindelserne i bro og tunnel kan være udmærket, hvis der vel at mærke knytter sig nogle meget præcise aftaler til, hvordan dette skal gøres. Banedanmark har ikke fået midler til reinvesteringer, og   m.h.t. vedli- geholdelse  står  det  klart ,  at  Banedanmark  skal  godtgøre  Sund  og  Bælt  for  vedligeholdelsen  på  et tidspunkt, hvor det er almen viden,  at Banedanmark faktisk ikke har økonomien til det. Baneda n- mark kører med underskud, og står med en vedligeholdelsesopgave  , der er meget stor. Man kunne mistænke  regeringen  for  simpelthen  ikke  at  stole  på   ,  at  Banedanmark  vil  være  i  stand  til  at  løfte opgaven med forsvarlig vedligeholdelse af Storebælt  sforbindelsen, og derfor vil sikre opgaven ved at lægge den under Sund og Bælt. Enhedslisten  har  stillet  en  række  ændringsforslag ,  der  sikrer,  at  dette  lovforslag  ikke  sammen- blandes  med  regeringens  ønske  om   en  kommende  Femernforbindelse.  Der  er  på  nuværende  tid   s- punkt ikke en politisk aftale i Danmark om en kommende forbindelse, ligesom det er meget uklart, på hvilke betingelser den tyske regering vil deltage i et broprojekt. Det står klart ud fra de besvar  ede spørgsmål  , at indtægter fra Storebæltsforbindelsen meget vel kan komme til at finansiere en stor del af forarbejdet til Femernforbindelsen (først  nævnedes   50 mio. kr. –  nu nævnes 100 mio. kr.), og det mener Enhedslisten ikke står tilstrækkelig klart for    befolkningen. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (EL), tiltrådt af et  mindretal (SF): Til § 1 1) I stk. 1 udgår ordene »§ 6 og «. [Konsekvensrettelse]
5 Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL): Til § 2 2) Efter »om en fast forbindelse over Øresund   « indsættes  : »med senere ændringer  «. [Ændring af regeringsaftalen mellem Danmark og Sverige om den faste    forbindelse over Øresund] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af et  flertal (V, S, DF og KF): Til § 3 3) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. A/S Storebæltsforbindelsen kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed erhve r- ve relevante havneanlæg efter transport  - og energiministerens nærmere bestemmelse.  « [Erhvervelse af havneanlæg] Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. Af    et mindretal (EL) tiltrådt af et  mindretal (SF): Til § 6 4) Paragraffen udgår . [Mulighed for stiftelse af aktieselskab vedrørende forberedelsen af en Femern Bælt   -forbindelse ud- går] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL): Til § 7 5) I stk. 1 ændres ordene »på Storebæltsforbindelsen « til: »af A/S Storebæltsfo  rbindelsen«, og »Ør  esundsforbindelsen« ændres til: »Øresundsbro Konsortiet I/S «. [Redaktionel ændring af bestemmelsens ordlyd] Af    et mindretal (EL), tiltrådt af et  mindretal (SF): Til § 10 6) Stk. 3 udgår . Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5. [Konsekvensrettelse] 7) I stk. 6 ændres ordene »de i § 6 og § 7 nævnte selskaber « til: »det i § 7 nævnte selskab  «. [Konsekvensrettelse] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af RV og EL):
6 Til § 15 8) Stk. 2 affattes sålede s: »Stk. 2. Banedanmark og det svenske Banverket betaler til Øresundsbro Konsortiet I/S med hal  v- delen hver for alle jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Øresund i henhold til den i § 2 nævnte   aftale mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Ør  esund.« [Præcisering vedrørende betaling til Øresundsbro Konsortiet I/S] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 6 og 7 Der er tale om konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr.    4. Til nr. 2 I  henhold  til  aftale  af  23.  marts  1991  mellem  Danmark  og  Sverige  om  en  fast  forbindelse  over Øresund  er  det  Øresundsbro  Konsortiet I/S,  der  fastsætter  trafikantafgifterne.  I  lyset  af  EU  -retlige bestemmelser på området kan der blive behov for en ændring af den dansk -svenske aftale, der præ- ciserer, at fastsætt  elsen af trafikantafgifter skal ske under hensyntagen til EU-retten.  Ændringsfo   r- slaget sikrer, at en eventuel ændring af regeringsaftalen automatisk bliver en del af dansk ret. Til nr. 3 I henhold til det politiske forlig fra 1986 vedrørende etablering af  den faste forbindelse over Sto- rebælt skal der opre  tholdes mindst én færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat og en færg  erute mellem Spodsbjerg og Tårs. Hvis det ikke er muligt at opretholde denne sejlads på kommercielle  vilkår,  kan  transpo rt-  og  energiministeren  pålægge  A/S  Storebæltsforbindelsen  at opretholde en samfundsbegrundet sejlads ved hjælp af tilskud. Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det på baggrund af aftalen af 26. maj 2005 me  l- lem partierne bag Storebæltsforliget   vedrørende  takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen m.v. er hensigtsmæssigt at være forberedt på en situation, hvor der skal ske udbud af besejlingen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft. Disse havne ejes i dag af Mols  -Linien A/S, og der er i dag ikke modta- gepligt i disse for andre rederiers skibe. Et køb skal ske til en markedsmæssig pris, og før en endelig aftale om køb af havnene indgås, skal den accepteres af Europa-Kommissionens relevante tjenestegrene, således at det sikres, at der ikke i køb sprisen indgår nogen form for statsstøtte. Et  statsligt  ejerskab  (via  A/S  Storebæltsforbindelsen)  af  havneanlæggene  i  Sjællands  Odde  og Ebeltoft vil samtidig være et bidrag til at øge forsyningssikkerheden i øst -vest-trafikken i Danmark i en situation, hvor Storebæltsforbindelsen måtte blive a   fbrudt. Til nr. 4 Efter forslagsstillernes opfattelse bør der ikke etableres et selskab, der økonomisk og på anden vis involverer sig i etableringen af en fast Femern Bælt  -forbindelse, før en sådan forbindelse er vedt  a- get og aftalt mellem Danmark og Tyskland.
7 Til nr. 5 Med ændringerne præciseres, hvilke virksomheder der kan indgå aftale med det nyoprettede da t- terselskab  under  Sund  og  Bælt  Holding  A/S  vedrørende  udstedelse  af  brobizzer  og  fakturering  i forbindelse med disses anvendelse. Til nr. 8 Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen præciseres, at Banedanmark og det svenske Ba   n- verket  betaler  til  Øresundsbro  Konsortiet    I/S  med  halvdelen  hver  for  alle  jernbanevirksomheders benyttelse af den faste forbindelse over Ør  esund. Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 159 Bilagsnr.    Titel 1 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 2 Høringssvar og høringsnotat, fra transport  - og energiministeren 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag, fra transport   - og energiministeren 5 2. udkast til betænkning 6 Politisk aftale af 26/5-05 om Storebæltstakster m  .v. 7 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende    L 159 Spm.nr. Titel 1 Spm. om økonomiske konsekvenser , for så vidt angår   jernbanedelen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser i forbindelse med finansieri n- gen af en forundersøgelse af en mulig  Femern Bælt  -forbindelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om der på tysk side afsættes penge til en forundersøgelse af en Femern Bælt  -forbindelse, til transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 4 Spm. om forhandlingerne om takstnedsættelser på Storebæltsforbi n- delsen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om konsekvenser for jernbanesektoren, herunder Banedanmark, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om konsekvenser for brobizzordningen, til transport- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om en præcisering af § 7, stk. 2, til transport  - og energiminist e- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan bemyndigelsen i § 16, stk. 2, vil blive udmøntet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm., om jernbanetrafikken kan blive stillet ringere end biltrafikken, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm., om retten til at indføre rabatordninger også gælder godstog, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm., om det er i overensstemmelse med aftalen med Folketingets partier og med den tyske regering at igangsætte forundersøgelser af en Femern Bælt  -forbindelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå
9 12 Spm. om habilitetsproblemer for Sund og Bælt, til transport  - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm., om der med lovforslaget ligger en implicit accept af en Femern Bælt  -forbindelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om sammenkædningen mellem Storebæltsforbindelsen og o p- retholdelsen af færgeforbindelserne over Kattegat og mellem Spod  s- bjerg og Tå rs, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå