21. april 2005
Sag
ERHVERVS- OG
SELSKABSSTYRELSEN
Kampmannsgade 1
1780 København V
Tlf.
33 30 77 00
Fax
33 30 77 99
CVR-nr 10 15 08 17
eogs@eogs.dk
www.eogs.dk
ØKONOMI--- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om detailsalg fra buti k-
ker m.v.
1. Indledning
Udkast til forslag til lov om detailsalg fra butikker m.v. samt bemær k-
ninger hertil blev den 6. april 2005 sendt i høring hos en række e r-
hvervsorganisationer med høringsfrist den 11. april 2005.
I bemærkningerne til lovforslaget er det anført hvilke organisationer,
der har haft lovforslaget til udtalelse.
2. Sammenfatning
Høringssvarene koncentrerer sig om følgende overordnede punkter i
lovforslaget:
o antal søndage butikkerne kan holde åbent,
o afskaffelse af forbudet mod salg af alkohol efter kl. 20,
o tilladelse af samdrift mellem butikker og restaurationer,
o udvidelsen af muligheden for omførsel i næringsloven, og
o ændringerne i erhvervslejeloven og lejeloven.
Bemærkningerne til de overordnede punkter vil blive kommenteret n e-
denfor.
En række organisationer, herunder ikke mindst de 33 organisationer,
der tidligere har udarbejdet det såkaldte ”nationale kompromis” vender
sig kraftigt imod antallet af søndage, so m de mener er en meget vidtgå-
ende liberalisering af lukkeloven. Organisationerne er utilfredse med
processen og finder ikke, at der er taget fornødent hensyn til de syn s-
punkter, der er kommet til udtryk i kompromisset.
Andre organisationer, herunder Dansk Handel & Service, tager libera-
liseringen til efterretning. Bryggeriforeningen, HORESTA, DRC og
Københavns Kommune er positive.
Der er generelt tilfredshed med afskaffelsen af forbudet mod salg af al-
kohol fra butikkerne i aften- og nattetimerne og den derved opnåede
2/7
administrative lettelse. Afholdsforeningen er dog imod afskaffelsen af
forbudet.
Bryggeriforeningen, HORESTA og HTS hilser muligheden for sam-
drift mellem butikker og restaurationer velkommen og finder, at det gi-
ver mulighed for udvikling af nye forretningskoncepter. DSK er dog
skeptisk og mener, at det vil flytte handel fra butikkerne.
En række organisationer er af den opfattelse, at forslaget om en udvidet
adgang til omførsel kan give adgang til kontrolproblemer og kan derfor
ikke støtte fors laget uden, at der indsættes en række kontrolmuligheder.
De fleste organisationer er positive over for ændringerne i henholdsvis
erhvervslejeloven og lejeloven, som skal sikre, at butikker i centre ikke
kan tvinges til at holde åbent på hverdage efter kl. 20 samt fra lørdag
kl. 17 til mandag kl. 6. Dansk Textil Union og Håndværksrådet rejser
dog spørgsmålet, om lovændringerne også vil gælde en centerforenings
vedtagelse om åbningstider i centerforeningens vedtægter.
3. Konkrete bemærkninger
3.1. Antal søn dage butikkerne kan holde åbent
(Lovforslagets § 2)
En lang række organisationer - først og fremmest repræsenteret af de
organisationer, der står bag det såkaldte ”nationale kompromis”
- fin-
der, at lovforslaget med en udvidelse af muligheden for søndagsåb ent
fra 9 til 20/21 søndage er den mest vidtgående liberalisering af lukk e-
loven nogensinde. Organisationerne havde i deres kompromis foreslået
13 søndage, hvoraf 2 søndage skulle kunne placeres frit.
Herudover er organisationerne utilfredse med processen i forbindelse
med udarbejdelsen af lovforslaget. Organisationerne finder endvidere,
at der ikke er taget hensyn til ændringsforslagene vedrørende ”elev
a-
torbutikker” havnereglen samt nye butikkers mulighed for søndag s-
åbent.
Endelig peger en række af organi sationerne på, at bemærkningerne om
lovforslagets konsekvenser, ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på, at en
udvidet adgang til søndagsåbent vil flytte handelen fra de mindre b u-
tikker til butikscentrene, og herved kan medvirke til de mindre butik-
kers død.
COOP peger specifikt på, at ikrafttrædelsestidspunktet bør ændres til
den 1. januar 2006 eller eventuelt den 1. december 2005, da mange bu-
tikker allerede har disponeret over de ”gældende” løse søndage og har
varslet de ansatte.
En række organisationer e r positive over for den foreslåede liberalis e-
ring. Det gælder bl.a. Dansk Handel & Service, der nævner, at forslaget
3/7
er baseret på samme grundkomponenter, som organisationens eget fo r-
slag. Endvidere gælder det Bryggeriforeningen, DRC (Danmarks R e-
stauranter og Caféer) samt HORESTA. Det samme gælder Københavns
Kommune, der - med forbehold af Kulturudvalgets endelige stillingta-
gen - finder den trinvise liberalisering et fornuftigt og nødvendigt tiltag
for en storby som København.
Kommentar:
Det fremlagte lovforslag er udtryk for et kompromis, der er fremkom-
met efter en langvarig proces, hvori er indgået drøftelser med både e r-
hvervsorganisationer, myndigheder og repræsentanter for en række af
de politiske partier. Det af organisationerne opstillede såkaldte ”n ati-
onale kompromis” er ligeledes indgået i overvejelserne.
De særrettigheder, som den gældende butikstidslov indeholder, berøres
ikke, men videreføres uændret. Det gælder f.eks. bestemmelsen om o
m-
sætningsgrænsen for dagligvarebutikker, bestemmelsen om sær
lige bu-
tikker samt havne- og sommerhusbestemmelserne. Lovforslaget kon-
centrerer sig således om det antal søndage, som butikkerne får muli g-
hed for at holde åbent.
Ved en udvidelse af det antal søndage, butikkerne kan holde åbent, vil
den konkurrencemæssige fordel, de mindre dagligvarebutikker har,
mindskes.
For såvel dagligvarebutikker som udvalgsvarebutikker er det imidle rtid
forbrugerne, der i den sidste ende afgør, hvor og hvornår de ø nsker at
handle, og søndagsåbent er kun én af flere parametre, der a fgør, om en
butik kan overleve.
Med lovforslaget øges antallet af løse søndage, som derfor fuldt ud bør
kunne erstatte de søndage, som butikkerne allerede har disponeret over
med henblik på søndagsåbent i efteråret 2005.
3.2. Afskaffelse af forbudet mod salg af alkohol efter kl. 20
(Den gældende lov om butikstid §§ 8-10)
Forslaget er en del af det ”nationale kompromis”, som er ti ltrådt af 33
organisationer. Herudover udtaler Bryggeriforeningen og Dansk Han-
del & Service sig positivt om forslaget.
Afholdsforeningen og Foreningen af Politimestre i Danmark er betæ n-
kelige ved forslaget ud fra alkoholpolitiske grunde.
Kommentar:
Forslaget er en del af det såkaldte ”nationale kompromis”, som er u
d-
arbejdet af 33 organisationer. Forslaget vil betyde en administrativ let-
telse for butikkerne, idet de butikker, der holder åbent efter kl. 20, ikke
længere skal afskærme øl og vin over for publikum.
4/7
Alkoholpolitiske hensyn varetages af Indenrigs- og Sundhedsministeri-
et. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i deres lovgivning indført e t
forbud mod salg af alkohol til unge under 16 år. Herudover planlæ g-
ger Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen at gen-
nemføre en særlig indsats for at få unge i 16
-års alderen og opefter til
at nedsætte forbruget af alk ohol.
3.3. Tilladelse af samdrift mellem butikker og restaurationer
(Lovforslagets § 12)
Nr. 1 (Restaurationslovens § 6, stk. 2)
HORESTA nævner, at restriktionerne for salg af varer ud af huset i en
årrække har været en hindring for udviklingen af restaurat
ionsvirk-
somheder. Ved en liberalisering af § 6, stk. 2, skabes der øgede muli g-
heder for salg af varer direkte til forbrugere fra serverings- og over-
natningsvirksomheder. HORESTA savner dog tydelig angivelse i be-
mærkningerne til b estemmelsen af, hvad der må sælges.
Københavns Kommune finder – med forbehold af Kulturudvalgets en-
delige tilslutning – at muligheden for samdrift er positiv og bemærker,
at der er tale om en længe efterspurgt mulighed.
Kommentarer:
Det vil i bemærkningerne blive præciseret, at d er fra restaurationer
kan sælges alle t yper varer.
Nr. 4 (Restaurationslovens § 16)
Restaurationsloven indeholder i § 16 et forbud mod, at forhandlere og
fremstillere af drikkevarer få r økonomisk indflydelse på restauration er.
Forbudet skal sikre en uafhængig restauratørstand.
HORESTA finder anledning til, at der gøres op med forestillingen om,
at § 16 er med til at sikre en uafhængig restaurationsbranche.
Danmarks Restauranter og Caféer– DRC mener, at det er at foretræ k-
ke at bibeholde § 16, selv om dette vil kunne have mindre konkurren-
ceforvridende konsekvenser. Bestemmelsen er ifølge DRC med til at
bevare restaurationsbranchens uafhængighed i forhold til ”bundet” k
a-
pital samt at hindre monopollignende tilstande på det danske marked.
Kommentarer:
Det forslag, som rejses af HORESTA, har ingen sammenhæng med
forslaget om lukkeloven.
Nr. 5 (Restaurationslovens § 20, stk. 4)
HORESTA mener, at det ikke tydeligt fremgår af bemærkningerne,
om detailsalget fra en kantine tillige omfatter stærke drikke.
5/7
Kommentarer:
Det vil blive præciseret i bemærkningerne , at der fra kantiner også vil
kunne ske detailsalg af stærke drikke, hvorimod der ikke må ske serv e-
ring af stærke drikke uden alkoholbevilling .
Nr. 7 (Restaurationslovens § 25)
DRC hilser lovforslaget velkomment i det omfang det er i stand til at
fjerne konkurrencemæssige barrierer for nye kombinat ionsmuligheder
af samdrift mellem detailhandelen og restaurationsvirksomheder. Libe-
ralisering af restaurationsloven skal dog foregå på lige vilkår for alle
typer forretningsvirksomheder.
DRC opfordrer til, at der afsættes tilstrækkelige, og gerne yderligere
ressourcer til sikring af, at restaurationslovens regler overholdes og
ikke omgås. Særligt overtrædelser i forbindelse med overlappende salg
på forskellige t ider samt brugen af ungarbejdere kan være konkurre n-
ceforvridende og må og skal undgås.
Dansk Handel og Service er positive over for forslaget, men gør o p-
mærksom på, at det er afgørende, at de nye muligheder for at komb
i-
nere detailsalg og restaurationsdrift bliver fulgt op med kontrol. For at
undgå konkurrenceforvridning og for at understøtte den igan gværende
indsats mod virksomheder, der unddrager sig moms, skatter og afgifter
og beskæftiger sort arbejdskraft mv. er det vigtigt, at de nye muligh e-
der følge s op af en effektiv kontrolindsats.
HORESTA er ligeledes positive, men fremsætter en tilsvarende opfo r-
dring. Der vil være en øget risiko for omgåelse, herunder af reglerne
om forbud mod beskæftige lse af personer under 18 år i restaurationer.
Afholdsforeningen fraråder liberaliseringen. Det samme gør Politim e-
sterforeningen, som påpeger, at liberaliseringen vil gøre det vanskel i-
gere for politiet at strafforfølge ulovlig udskænkning.
Kommentarer:
Forretningsdrivende, der ønsker at benytte sig af de nye muligheder,
vil blive omfattet af såvel reglerne i lukkeloven som restaurationsl o-
ven. Regeringen har indført næringsbrev for alle fødevarevirksomh
e-
der, ligesom kravene til næringsbrev for restaurationsvirksomheder er
udvidet med et krav om en næringsprøve.
Herudover må det være op til de relevante myndigheder at vurdere,
om liberaliseringen skaber problemer, som fører til, at en øget ko n-
trolindsats er nødvendig .
Nr. 8 (Restaurationslovens § 28, stk. 8)
HORESTA gør opmærksom på vanskeligheden ved at overho
lde luk-
ketidsregler, når der kan være gæster i en restauration, der så kan siges
at være gæster til detailsalget. Foreningen frygter også, at ændringen
6/7
kan skabe risiko for uensartet fortolkning af, om der foregår detailsalg
af mad, hvis en gæst uden tilla delse alligevel indtager det købte på
stedet, eller om der reelt er tale om serveringsvirksomhed. Derfor bør
der ske en præcisering i bemærkningerne af, hvad der forstås ved in
d-
tagelse af mad og drikkevarer.
Kommentarer:
Der vil ske en præcisering i bemæ
rkningerne herom.
3.4. Udvidelsen af muligheden for omførsel i næringsloven
(Lovforslagets § 13)
Der har været udtrykt frygt for, at den udvidede adgang til omførsel
kunne give anledning til væsentlige kontrolproblemer og deraf følge n-
de misbrug, medmindre der indsættes en række
omfattende kontrolfor-
anstaltninger. DSK finder det i strid med alle regeringens initiativer
mod sort økonomi (”cola -lovgivningen”, Fairplay -kampagnen og Næ-
ringsbasen), hvis sodavand må omføres. DSK finder endvidere, at lib e-
raliseringen af omførselsreglerne vil være stærkt betænkelig, hvis lu
k-
keloven liberaliseres så voldsomt som lovforslaget angiver.
Kommentar:
Behovet for eventuelle yderligere kontrolforanstaltninger i relation til
omførsel vil blive underkastet en nærmere vurderi ng. Forslagets be-
stemmelse om omførsel tages derfor ud af lovforsl aget.
3.5. Æ ndringerne i erhvervslejeloven og lejeloven.
(Lovforslagets §§ 14 og 15)
Der er kun ganske få organisationer, der har kommentarer til æ n-
dringsforslagene til henholdsvis erhvervslejeloven og lejeloven, der
har til formål at hindre, at udlejer dikterer butikkernes åbningstid i b u-
tikscentrene.
Dansk Handel & Service finder forslaget positivt, da det sikrer ligestil-
ling mellem forretninger uafhængigt af, hvornår lejeaftalen er ind gået
og desuden medfører, at adgangen til at holde åbent på de nævnte tid
s-
punkter bliver en mulighed og ikke en pligt for den enkelte butik.
Håndværksrådet og Dansk Textil Union (DTU) er enige i målet med
bestemmelserne, men peger på, at åbningstiderne i mange tilfælde ikke
er reguleret i lejekontrakterne, men derimod i centerforeningsvedtæ g-
ter. De to organisationer ønsker, at bestemmelserne også skal dække
åbningstider, der er fastsat i sådanne centerforeningsvedtægter.
Håndværksrådet og DTU suppleret af
Dansk Isenkram Forening finder
den 5-årige overgangsregel for lang og ønsker principielt, at beste m-
melserne skal træde i kraft sammen med den øvrige del af lovforslaget
den 1. juli 2005.
7/7
Endelig peger Dansk Isenkram Forening på, at der i de gældende lej e-
aftaler kan være regulering af, hvilken virksomhed den enkelte butik
må drive. Dette kan efter foreningens opfattelse blive en hindring for
gennemførelse af sa mdrift i enkelte butikker.
Kommentar:
Generelt set er der tilfredshed med bestemmelsen, der - som det er til-
fældet med de tidligere bestemmelser fra henholdsvis 1995 og 2001 –
regulerer forholdet mellem udlejer og lejer.
Spørgsmålet om, hvorvidt en centerforenings vedtægter, herunder d
e-
res bestemmelser om særlige åbningstider, vil have virkning på
trods
af den lovmæssige regulering i erhvervslejeloven og lejeloven har i kke
tidligere været rejst – hverken i forbindelse med lovændringen i 1995
eller 2001. Der er således tale om en ny problemstilling, som vil blive
undersøgt næ rmere.