Til lovforslag nr. L 133 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den   26. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af våbenloven (Våbenformidling m.v.) [af justitsministeren (Lene Espersen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2005 og var til 1. behandling den 13. april 2005. Lovfor- slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsm inisteren sendte den 22. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag    244, folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Den 8. april 2005 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Dansk Knivforening  og Dansk Industri. Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 5 spørgsmål til justitsministere  n til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 1 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 2. Indstillinger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigii   t,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
2 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Birthe Rønn  Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren  Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen  (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bødskov  (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke me    dlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 133 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 14/4-05 fra Dansk Knivforening 4 Tidsplan, som fastlagt på udvalgets møde 21  /4-05 5 1. udkast til betænkning 6 Henvendelse modtaget 23/5-05 fra Dansk Knivforening 7 Henvendelse af 25/5-05 fra Dansk Industri Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 133 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 14/4-05 fra Dansk Knivforening, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om en politisk følgegruppe, ti l justitsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse modtaget 23/5-05 fra Dansk Knivforening, til justitsministeren, og ministerens svar her- 5 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 25/5-05 fra Dansk Industri, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
4 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå Spørgs målet og svaret er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmå  l 3: Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som gør det muligt at etablere en politisk følgegruppe, der involveres i arbejdet med behandling af a nsøgninger efter §  7 b. Svar: Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet kan udformes således: » Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 1) I den under nr. 4 foreslåede  § 7 b indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk.  4. Justitsministeren  kan  fastsætte  bestemmelser  om,  at  ansøgninger  om     tilladelse  efter  stk.  1 skal forelægges for en politisk følgegruppe, inden tilladelse meddeles eller afslås.« B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om, at ansøgninger om tilladel se til våbenformidling, jf. § 7 b, stk. 1, skal forelægges for en politisk følg e- gruppe, inden der træffes afgørelse om, hvorvidt ansøgningen skal imødekommes eller afslås, he r- under bestemmelser om følgegruppens nedsættelse og virk   emåde. Justitsministeriet kan ikke støtte ændringsforslaget. Det  bemærkes  i  den  forbindelse,  at  kontrollen  med  våbenformidling  i  henhold  til  EU’s  fælles holdning om våbenmæglervirksomhed, jf. lovforslagets bilag 2, skal føres på en sådan måde, at o m- gåelse  af  våbenembargoer  vedtage  t  af  FN,  EU  og  OSCE  og  kriterierne  i  EU’s  adfærd   skodeks  for våbeneksport forhindres. Det bemærkes endvidere, at Justitsministeriet efter gældende praksis forelægger ansøgninger om tilladelse til udførsel af våben m  .v. fra Danmark, jf. våbenlovens § 6, stk . 1, for Udenrigsministeriet, inden  der  træffes  endelig  afgørelse  i  sagen.  Udenrigsministeriet  vurderer  ansø gningerne  i  lyset  af dansk  våbeneksportpolitik,  EU’s  adfærdskodeks  for  våbeneksport  og  de  øvrige  forpligtelser,  som Danmark  har  påtaget  sig  i  det  in ternationale  samarbejde.  Det  er  Justitsministeriets  opfattelse,  at denne praksis ligeledes bør følges i sager om våbenformidling. J   ustitsministeriet agter i øvrigt  – på
5 samme måde som på området for udførsel af våben m .v., jf. regeringens årlige rapporter  om udfø r- sel af våben og produkter med dobbelt anvendelse fra Danmark  – at offentliggøre oplysninger om udstedte tilladelser og meddelte afslag vedrørende våbenformi  dling. Endelig  bemærkes,  at  inddragelse  af  en  politisk  følgegruppe  i  den  konkrete  sagsbehan   dling  vil være  ressourcekrævende  og  må  antages  at  forlænge  sagsbehandlingstiden  betragteligt.  Endvidere afspejler den svenske ordning med et rådgivende organ med parlamentarisk repræsentat   ion i sager om  våbeneksport  og   -formidling  nogle  forhold,  der  ikke  gør  sig  gældende  i  Danmark.  I  Danmark produceres  og  eksporteres  der  således  som  altovervejende  hovedregel  kun  delkomponenter  til  v å- ben,  mens  Sverige  i  langt  højere  grad  eksporterer  færdigproducerede  våben  og  våbensystemer. Værdien af den svenske våbenekspor   t er også væsentligt større end den da nske.