L 133 Forslag til lov om ændring af våbenloven (våbenformidling m.v.) Ovennævnte lovforslag indeholder forslag til ændring af våbenloven for så vidt angår kontrol på våbenformidling, software og teknologi, ikke-fysisk overførsel og teknisk bistand. Derudover indeholder lovforslaget mindre ændringer til den produktmæssi- ge afgrænsning af loven. Dansk Industri har med høringssvar af 24. januar 2005 tilsluttet sig ændringerne for så vidt angår førstnævnte fire områder. Med hensyn til den produktmæssige afgrænsning imødekommer forslaget desværre ikke Dansk Industris ønske om klare og gennemskuelige regler. Lovens uklarhed på dette områder kan ikke undgå at medføre problemer for danske eksportører, ligesom det forekommer uhensigtsmæssigt og uforståeligt, at dansk lov på dette område skal afvige væsentligt fra de øvrige EU og NATO lande. Hertil kommer, at kommissoriet for  Justitsministeriets  arbejdsgruppe  netop  havde  til  formål,  at  udarbejde  en  pro- duktliste med en mere præcis angivelse af, hvilke produkter der er underlagt loven. Dansk Industri skal i det følgende uddybe disse forhold. Efter Dansk Industris opfattelse må det kunne forventes, at en lov som våbenloven giver en klar og entydig angivelse af, hvilke produkter der er omfattet af lovens be- stemmelser. Dette er ikke mindst nødvendigt for at sikre berørte virksomheder og andre den nød- vendige  retssikkerhed.  Det  kan  derfor  forekomme  betænkeligt,  at  forslaget  om  en ændring  af  våbenlovens  §  6  viderefører  de  nuværende  meget  brede  og  uklare  pro- duktkategorier kun tilføjet nogle få ændringer. Dette bør samtidigt ses i lyset af det kommissorium, der blev udarbejdet i forbindelse med  Justitsministeriets  arbejdsgruppe  om  ændring  af  våbenloven.  Heraf  fremgår det, at formuleringen af våbenlovens § 6 med tiden har vist sig mindre hensigtsmæs- sig ved ikke at indeholde en præcis angivelse af, hvilke produkter der er underlagt kontrol. Efter Dansk Industris mening bør den kommende ændring af våbenlovens produktafgrænsning rette op på dette forhold. Som det fremgår af arbejdsgruppens bemærkninger til lovforslaget, anerkender man den ulempe, den valgte model indebærer ved ikke at indeholde en entydig angivelse Til Folketingets retsudvalg 25. maj 2005
2 af, hvilke specifikke produkter kontrollen omfatter. Ligesom man erkender, at dette kan medføre tvivl hos eksportører, transportører og formidlere med hensyn til, hvor- vidt et givent produkt er omfattet af loven. For  virksomhederne  kan  det  medføre  unødig  og  tidskrævende  konsultation  i  Ju- stitsministeriet i forbindelse med vurdering af virksomhedernes produkter samt ri- siko for overtrædelse af loven, fordi virksomhederne ikke mener, at deres produkter kan  sættes  i  relation  til  våbenlovens  meget  brede  formuleringer.  Det  gælder  ikke mindst visse produkter til sikring af personer, bygninger og biler, informations- og kommunikationsudstyr  samt  elektronisk  udstyr,  der  anvendes  inden  for  både  den civile  og  den  militære  sektor.  Disse  produkter  er  vanskelige  at  sætte  i  forbindelse med formuleringer som våben, ammunition, materiel til krigsførelse, simulations- og træningsudstyr, eksplosivstoffer eller produktionsmidler til disse. En klar og specificeret liste over omfattede produkter vil udover at øge retssikkerhe- den for eksportører samtidig være afgørende i forbindelse med håndtering af formid- ling og transport mellem tredjelande. Ved disse transaktioner, der foregår af aktører uden for Danmark, kan det selvsagt være særdeles vanskeligt at skulle konsultere Justitsministeriet for en vurdering af, hvorvidt de aktuelle leverancer er omfattet af våbenloven. Dansk Industri har tidligere foreslået, at Danmark implementerer EU's våbenliste i våbenlovens § 6 suppleret med en specificeret tillægsliste herunder produkter omfat- tet  af  krigsmaterielloven.  En  sådan  produktspecificering  vil  i  højere  grad  bringe dansk lovgivning på linie med de øvrige EU og NATO lande og herunder bidrage til en større gennemsigtighed i forbindelse med landenes udveksling af information om deres våbeneksport. Dansk  Industri  skal  anbefale,  at  der  afsættes  mere  tid  til  et  dybdegående  arbejde omkring den produktmæssige afgrænsningen i den danske våbenlov i relation til de mere harmoniserede regler, som de øvrige EU og NATO lande har implementeret. Dansk Industri står meget gerne til rådighed i forbindelse med en evt. uddybning af ovennævnte synspunkter.