Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg 1240 København K København, den 21. april 2005 Sagsnr.: 2053 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 7. april 2005 ad Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdi- striktsstøtteloven) - L 123 (Mulighed for flere støtteordninger, ændring af støtteordnin- gen for yngre jordbrugere, ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansie- ring, m.m.) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 2: “Kan ministeren sikre, at lovforslaget udmøntes, så der ikke gives kompensation til grupper i landbruget, der lider økonomisk tab, som følge af EU-reformens formål om generelt at afvikle støtteordninger til konventionelle landbrug?” Svar: Jeg er enig i, at landdistriktsstøttemidlerne skal bruges til udvikling og omlægning og ikke som kompensation til grupper i landbruget, der lider økonomisk tab, som følge af EU-reformens formål om generelt at afvikle støtteordninger til k onventionelle landbrug. Jeg vil i øvrigt minde om, at landbruget er kompenseret for de mindre tilskud ved sænk- ning af jordskatterne i 2004 og 2005. Der er derfor nu gode muligheder for at bruge midlerne til initiativer, der kan bidrage til at skabe nye og bedre vilkår for landdistri k- terne. For så vidt angår den særlige ordning med at yde et statsgaranteret tillægslån til yngre jordbrugere, der har opnået et almindeligt YJ -lån i forbindelse med etableringen som selvstændig jordbruger på en ejet bedrift, gø r der sig det særlige forhold gældende, at realkreditinstitutterne som følge af enkeltbetalingsordningen udmåler lavere realkredi t- lån end tidligere. De unge jordbrugeres etableringssituation forringes derved  - i hvert fald i den periode, hvor nævnte fradrag ved låneudmålingen foretages. YJ  -tillægslånet kompenserer helt eller delvis herfor. Men det bør bemærkes, at der til lånet er knyttet en risikopræmie, som den unge jordbruger skal betale til staten. Med risikopræmien minimeres statens udgifter til tab på indfrielse af garantier. Det er hensigten, at ordningen med mulighed for at yde et YJ-tillægslån over årene skal være
2 udgiftsneutral for staten. Over de første 5 år skønnes ordningen med mulighed for at yde et YJ-tillægslån dog at medføre en nettoudgift  for staten på ca.  i alt 1,2 mio. kr. Hans Chr. Schmidt /Søren Sørensen