Til lovforslag nr. L 112 og L 113 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   25. maj 2005 Betænkning over I. Forslag til lov om opkrævning og   inddrivelse af visse fordringer [af skatteministeren (Kristian Jensen)] II. Forslag til lov om ændring af   forskellige love (Konsekvensændringer som f  ølge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer    – sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslag nr. L 112.   Skatteministeren har stillet ændringsfo  r- slag nr. 1-4 og 6-10. Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stil- let ændringsforslag nr. 5. Skatteministeren har stillet 1  3 ændringsforslag til lovfor  slag nr. L 113. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  16.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslagene i 8 møder. Høring Et udkast til lovforslagene har inden fremsætte  lsen været sendt i høring, og    skatteministeren send- te den 1. december 2004 disse udkast til udvalget, jf. alm. del –  bilag 70, folketingsåret  2004-05, 1. samling. Den 24. februar 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Politisk aftale Lovforslagene  er  en  del  af  den  samlede  lovgivningsmæssige  gennemførelse  af  kommunalrefo   r- men. Lovforslagene er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folk e- parti om en strukturreform og aftalen om en udmøntn ingsplan fra september 2004 mellem regerin- gen og Dansk Folkeparti. Teknisk gennemgang Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet har den 16. marts 2005   over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
2 Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr. L  112  fra  Foreningen  af  Kommuner  i  Københavns  Amt ,  Kolding  Kommune  og  Vejle  Kommune. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 30 spørgsmål   på lovforslag nr. L 112  til skatteministeren til skriftlig besvarel- se, som denne har besvaret. 3. Udtalelse fra skatteministeren Skatteministeren har den 4. maj 2005 om anvendelsen af ministerbemyndigelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, supplerende oplyst, at baggrunden for den foreslåede bemyndigelsesbeste mmelse er, at der er behov for administrativt at kunne fastsætte de nærmere regler for det praktiske samspil og sni t- fladerne mellem fordringshavernes og restanceinddrivelsesmyndighedens opgavevaretagelse, og  at der sikres tilstrækkelig fleksibilitet, så disse regler kan justeres administrativt i takt med, at der in   d- høstes erfaringer med de nye proced urer og regler. Bemyndigelsen kan alene anvendes til administrativt at fastsætte regler om gennemføre   lsen af de omtalte lovregler. Dvs. om den praktiske fremgangsmåde ved overdragelse af fordringer til resta n- ceinddrivelsesmyndigheden,  herunder  at  overdragelsen  skal  ske  elektronisk,  om  størrelsen  af  fo r- dringer, der kan tillades afdragsvis betaling eller henstand med og om tidsfrister herfor. Bemyndigelsesbestemmelsen kan omvendt ikke anvendes til at fratage de kommunale og statslige opkrævningsmyndigheder/fordringshavere  den  kompetence,  som  de  direkte  er  tillagt  i  lo  vbestem- melserne.  Bemyndigelsen  kan  heller  ikke  anvendes  til  at  begrænse  opkrævningsmyndigh edernes tilrettelæggelse  af  opkrævningsarbejdet,  der  afhængigt  af  lovgivningen  og  praksis  på  de  e nkelte områder, kan omfatte udsendelse af opkrævninger eller indgåels e af betalingsordninger og afdrags- ordninger, kontroller med at betalingen sker og rykkerprocedurer. I det omfang en kommunal for- dringshaver f.eks. vurderer, at der ikke bør iværksættes opkrævning i forhold til en borger med s o- ciale problemer, er bemyndigelsesbestemmelsen heller ikke til hinder herfor. Det er fortsat hensigten, at fordringerne skal overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, når fordringshaverne vurderer, at opkrævningsmulighederne med de til rådighed stående midler er u d- tømt  eller  efte r  sædvanlig  rykkerprocedure,  såfremt  det  efter  fordringshaverens  vurdering  er  m   ere hensigtsmæssigt, at restanceinddrivelsesmyndigheden søger kravet inddrevet. Formålet  med  bemyndigelsesbestemmelsen  er  således  først  og  fremmest  administrativt  at  ku   nne sikre  ensartethed  i  opkrævningsarbejdet  blandt  fordringshaverne,  herunder  kommunerne  ime  llem, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt at fastsætte regler herom. Det skal således præc iseres, at det alene er hensigten at fastsætte regler om bl.a. tidsfrister   og maksimumbeløb for de betaling s- aftaler  og  henstandsbevillinger  de  kommunale  og  statslige  fordringshavere  kan  indgå  he nholdsvis give som led i opkrævningen, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt. I  givet  fald  vil  udgangspunktet  være,  at  der  ikke  f  astsættes  tidsmæssige  begrænsninger  for  fo r- dringshavernes  indgåelse  af  betalingsaftaler  på  under  12  måneder,  forudsat  betalingsaftalen  ove   r- holdes  af  skyldneren,  og  forudsat  aftalen  indgås  med  henblik  på  fuld  og  endelig  indfrielse  af  fo  r- dringen. Det forudsæ  ttes endvidere, at betalingsaftaler indgås med henblik på, at kravet betales hu  r- tigst muligt. Betalingsaftaler vedrørende mindre krav bør derfor om muligt omfatte afviklingsperi  o- der på under 12 måneder. Udgangspunktet er med andre ord, at der skal ske mindst mulig indblanding i de kommunale og statslige fordringshaveres tilrettelæggelse af opkrævningsarbejdet.
3 Endelig bemærkes, at det i forarbejderne til lovforslagets § 2 er anført, at rentetilskrivni   ngen af de enkelte  fordringer  forestås  og  indberettes  af   de  enkelte  fordringshavere,  og  at  skatteministeren  i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 2, stk. 6, vil fastsætte nærmere regler herom under he n- syntagen til de IT-tekniske muligheder, indtil et nyt samlet restancesystem kan tages i brug. Det har imidlertid vist sig, at rentetilskrivningen efter gældende regler ikke i alle tilfælde for estås af  den  enkelte  fordringshaver.  F.eks.  er  det  Den  Centrale  Inddrivelsesenhed  i  ToldSkat,  der  som inddrivelsesmyndighed  administrerer  rentetilskrivningen  af  de  adskillige  hundreder  statslige  for- dringer, som de står for inddrivelsen af. Bemyndigelsen vil derfor vedrørende dette punkt blive a  n- vendt til at fastlægge den administrativt set mest hensigtsmæssige fremgangsmåde for håndteri ngen af rentetilskrivningen. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Indstillinger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagene til vedtagelse med de af skatteministe- ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af S og RV stillede ændringsfo rslag til L 112. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslagene til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Såfremt ændringsforslag nr. 5 til L 112 ikke bliver vedtaget, vil mindretallet stemme imod lovforslagene ved 3. behandling. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslagene til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 5 til L 112, men vil hverken stemme for eller imod æn  dringsforslagene fra skatteministeren. Politiske bemærkninger Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler: Der  har  under  behandlingen  af  lovforslagene  været  rejst  spørgsmål  om,  hvorvidt  procedurelo v- forslaget (L 67) på tilstrækkelig måde giver j obsikkerhed og sikrer tryghedsskabende foranstaltnin- ger for de berørte a nsatte. Lovforslaget nr. L 67 fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de opgaveflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen. Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er behov for alle medarbejd  e- re og deres kompetencer til fortsat at løse opgaverne. Regeringen har tilkende givet, at det er vigtigt at  sikre,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode  udviklende  arbejdspladser  med  samme  jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vigtig og nødvendig ressource for den fremtid ige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på  det  statslige  og  det  kommunale område været enige om at anbefale, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der nødve  ndiggør personaletilpasninger. Disse  anbefalinger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i lø  sningerne, hvis der opstår situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger på de områder, der ved kommunalreformen overgår til st a-
4 ten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig afgang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i løsningerne ved eventuelle per sonaletilpasninger på det regionale og kommunale område. Hvis  der  måtte  opstå  behov  for  personaletilpasninger  i  forbindelse  med  kommunalreformen,  vil spørgsmålet  allerede  efter  de   gældende  aftaler  på  det  statslige  og  kommunale  område  skulle behandles i de lokale samarbejds- eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræsentanter vil i den forbindelse kunne drøfte såvel mulighederne for at gennemf  ø eller  gennem  frivillige  fratrædelsesordninger  som  mulighederne  for  at  iværk sætte  særlige  komp e- tenceudviklings- eller omskolingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antages at sikre en betryggende lokal dialog på dette område i fo  rbindelse med kommunalreformen. Regeringen tilkendegiver, at staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales ret- ningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det statslige område, med he  nblik på at de nævnte elementer kan indgå i disse retningslinjer. Regeringen anbefaler, at kommunerne og regionerne tager tilsvarende initiativ til, at der i MED- udvalgs-regi aftales tilsvarende retningslinjer i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det kommunale og regionale område. V, S, DF, KF og RV bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommuna lreformen, får gode og fornuftige jobvilkår i en offentlig sektor, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige ydelser som muligt til bo   rgerne. V, S, DF, KF og RV er endvidere enige om, at tilsvarende retningslinjer skal være gældende , for så vidt angår samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i den nye statslige restanceinddrive  l- sesmyndighed under Skatteministeriet. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer bemærker e  ndvidere at der under behandlingen af lovforslagene har været rejst spørgsmål om den foreslåede regulering af ansættelsesvilkårene for tjenestemænd, der i forbindelse med kommunalreformen overføres til en ny ansættelsesmyndighed. Efter § 7, stk. 1, i lovforslag nr. L 112, overgår disse tjenestemænd til ansættelse under den nye ansættelsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på, at    der på nogle punkter er forskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår. Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemændenes pensionsret. Regeringen har tilkendegivet, at den foreslåede bestemmelse forudsættes genn   emført på den m  å- de, at de pågældende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse regler. Det forudsættes herved, at der ikke sker forringel  ser af løn - og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, svarende til den 3-årige aftaleperiode på det statslige og kommunale område. Det forudsættes en   dvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye ansætte l- sesmyndighed.  Der  er  dog  ikke  noget  til  hinder for,  at  løn -  og  andre  ansætte  lsesvilkår  også  før  1. april  2008  ændres  ved  aftale  mellem  de  relevante  organisationer  hos    den  nye  ansættelsesmyndi  g- hed. Ændringer i løn    - og andre ansættelsesvilkår, der efter overgangen aftales i den hidtidige ansæ t- telsesmyndigheds regi, får derimod ikke virkning for de tjenestemænd, der er overgået til en ny a n- sættelsesmyndighed. Sikringen mo  d forringelser ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bl  i- ver ansat i en anden stilling.
5 Specielt for så vidt angår tjenestemandspension har regeringen tilkendegivet, at det ved den pe  n- sionsmæssige indplac  ering hos den nye ansættelsesmyndighed vil   blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftal eperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drøftes med de  relevante organisationer  på  det  statslige  og  kommunale  område  som  led  i  den  stedfindende  dialog  mellem parterne om kommunalreformen. V, DF og KF er enige om, at ovenstående også omfatter kommunale tjenestemænd, der overgår til ansættelse  i  staten  som  led  i  samlingen  af  inddrivelsen  af  offentlige  fordringer  i  den  nye  statslige restanceinddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet.    Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget  bemærker, at S’s og RV’s principielle holdning til lovforslaget er uændret.   S og RV har foreslået, at inddrivelsen af restancer vedrørende det offentliges krav deles mellem stat og kommune. Efter S og RV’s  forslag skal inddrivelsen af personnummer- og ejendomsnummerorienterede re- stancer  samles  i  kommunerne,  og  virksomhedsorienterede  restancer  samles  i  én  statslig  inddrivel- sesmyndighed. Målt i antal restanter (450.000 ifølge Rigsrevisionens skøn) såvel som i antal medarbejde re (1.442 ved udgangen af 2002) udgør kommunerne i dag langt den største del af den samlede inddrivelse  s- organisation.  Over  300.000  skyldnere  møder  årligt  personligt  op  i  kommunen  i  forbindelse  med deres restancesager. Med de nye og større kommuner og opre ttelsen af servicecentre vil skyldnerne ved placeringen af den personorienterede inddrivelse i kommunerne blive sikret en smidig og nær kontakt med inddr  i- velsesmyndigheden. Samtidig sikres borgerne ved en sådan placering, at der altid vil blive foretaget e n individuel vur- dering i forbindelse med inddrivelsen. Endvidere vil den enkelte borger og den enkelte virksomhed få et bedre overblik over deres bet a- lingsmuligheder, idet kun en myndighed skal inddrive hos den samme restant. Dette vil tillige for- enkle  inddrivelsen  og  gøre  det  lettere  at  genoptage  en  sag,  hvis  restantens  økonomiske  situation forandres, så pågældende får mulighed for at afdrage på sin gæld. Det vil tillige  gavne det  offentliges samlede økonomi og bedre imødekomme kravet om retssi  k- kerhed for den enkelte borger og virksomhed. Såfremt regeringens forslag vedtages, vil mind retallet nøje følge udviklingen   for at sikre, at mini- sterens udsagn om en rimelig, effektiv og socialt retfærdig behandling af borgerne bliver realiseret på trods af den øgede   afstand mellem borger og forvaltning og på trods af regeringens økonomiske nedskæ  ringer. Da regeringens lovforslag indebærer  , at inddrivelsen af restancer vedrørende det offentliges krav samles hos staten, vil mindretallet stemme imod de to lovforslag. På  personaleområdet har mindretallet indgået en aftale med regeringen, som gennemføres på ska t- teområdet  med  de  af  ministeren  stillede  ændringsforslag,  som  mindretallet  stemmer  for.  Aftalen omfatter ikke en tilfredsstillende lø sning af tjenestemændenes forhol  d. På tjenestemandsområdet har regeringen understreget, at tjenestemænd, der flyttes uden valgm u- ligheder, desuden skal tåle reduktion af løn  - og pensionsforhold i strid med en normal fortolkning af tjenestemandsreglerne  samt  tåle  væsentl   ige  udvidelser  af  såvel  stillingsmæssige  som  geografiske
6 forflyttelser. På dette område har   mindretallet fastholdt, at man ønskede tjenestemænd behandlet i overensstemmelse med de hidtidige fremgangsmåder ved ændring af strukturer inden for det offen   t- lige. Enten hidtidige vi lkår eller frivillighed. S og RV har advaret  regeringen imod at fastholde den foreslåede formulering  af bemærkninger, der –  hvis de bliver fulgt op i virkeligheden – vil give anledning til en stribe retssager med nederlag for det synspunkt, der forfægtes a  f regeringspartierne og Dansk Folkeparti. S og RV skal derfor henvise til det af partierne stillede ændringsforslag om en korrekt behandling af tjenestemændene, der er i nøje overensstemmelse med den måde, tjenestemænd er behandlet på ved tidligere omstruktureringer af den offentlige sektor. Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedslistens  medlemmer  af  udvalget  stemmer  imod  lovforslagene. Lovforslagene er en del af en kommunalreform, som partierne er uenige i (der henvises til det gene- relle betænkningsbidrag  , der afgives til lovforslag nr. L 65). Lovforslagene er urimelige i forhold de ansattes løn og arbejdsvilkår og   indeholder alt for skrappe regler for inddrivelse af gæld, der er pr  o- blemer med retssikkerheden, og der mangler en offentlig gældsrådgivning, der bur   de være en natu  r- lig del af denne omlægning af gældsinddrive lsen. Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 4 1) I stk. 1 udgår  3. og 4. pkt., og i stedet indsættes  : »Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Hvis r e- stanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning derti l, kan restanceinddri- velsesmyndigheden genoptage sagen. Kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke give fuldt med- hold i klagen, og klagen fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.« [Dispensation for 3 måneders klagefristen og præcisering af remonstrationsordningen] Til § 5 2) I stk. 1, 2, 3 og 4 ændres »1. oktober 2005 « til: »1. november 2005«. [Ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten og konsekvenser    heraf] Til § 6
7 3) I stk. 1, 1. og 2. pkt. , ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 7 4) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt af et  mindretal (SF og EL): Til § 9 5) Paragraffen affattes således: »§ 9. Staten tilbyder de kommunale tjenestemænd, der overføres efte   r § 7, ansættelse som stat  s- tjenestemænd. Ansættelsen tilbydes på de vilkår , der gælder for tjenestemænd i staten, dog således at der ikke herved sker en forringelse af de pågældendes hidtidige løn og pensionsvilkår samt øvrige ansættelsesvilkår. Stk. 2. Hv    is en kommunal tjenestemand, der har fået tilbudt ansættelse i henhold til stk. 1, ikke ønsker ansættelse som statstjenestemand, opretholdes den kommunale ansættelse og de herfor gæ l- dende vilkår under tjenestemandens udførelse af de opgaver, der er henlagt   til den tilbudte statslige stilling. Stk.3. Tjenestemænd, der er omfattet af stk. 1  , får ved pensionering fra denne ansættelse udbetalt den samlede tjenestemandspension af staten. Stk. 4. En tjenestemand, som vælger at opretholde den kommunale ansættelse, kan senest 5 år e f- ter det i stk. 1 nævnte tidspunkt søge overgang til ansættelse som statstjenestemand på vilkår som nævnt i stk. 1. Stk. 5. Staten refunderer kommunen udgifterne til løn til de kommunale tjenestemænd, der i he   n- hold til stk. 2 vælger at o  pretholde den kommunale ansættelse, så længe de udfører arbejde for st a- ten. Stk. 6. Hvis staten ikke længere har behov for beskæftigelse af en tjenestemand, som har valgt at opretholde den kommunale ansættelse, kan staten efter forudgående varsling af ved   kommende kommune bringe tjenestemandens arbejdsforhold til staten til ophør med det for tjenestemanden gældende opsigelsesvarsel. Stk. 7. Staten afholder eventuelle udgifter til rådighedsløn eller ventepenge og udbetaler pension til de tjenestemænd, der i   henhold til stk. 1 og 4 overgår til ansættelse som stat   stjenestemænd. Kommunen refunderer staten den del af tjenestemandens pension, der forholdsmæssigt svarer til tjenestemandens pensionsalder ved overgangen til tjeneste i staten. Stk. 8. Staten refunderer kommunen eventuelle udgifter til rådighedsløn eller ventepenge til de tjenestemænd, der i henhold til stk. 2 vælger at opretholde den kommunale ansættelse, og hvis tj e- neste i staten senere bringes til ophør efter stk. 6. Stk. 9. Kommunen udbetaler pensionen til de tjenestemænd, der i henhold til stk. 2 vælger at o p- retholde den kommunale ansættelse. Staten refunderer kommunen den del af tjenestemandens pe  n- sion, der forholdsmæssigt svarer til den pensionsalder, tjenestemanden har optjent efter overgangen til tjeneste i staten. Stk. 10. Den endelige administrative afgørelse af tvivlsspørgsmål efter stk. 1   -9 træffes af finan  s- ministeren efter forhandling med de involverede parter.« [Sikring af tjenestemænds løn   - og pensionsforhold]
8 Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 10 6) Paragraffen affattes således: »§ 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, heru n- der leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel  af fast ejendom efter § 6, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dato. « [Lempelse af frist for indgåelse af aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansa  t- te] Til § 11 7) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005  « til: »eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005«. [Lempelse af fristen for indbringelse for det særlige nævn] Til § 13 8) Efter stk. 1 indsættes som   nye stykker: »Stk. 01 . Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for indgåelsen af aftale efter § 10, jf. § 7, gøre den ansatte bekendt med den del af aftaleudkaste t, der vedrører den pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, gøre den ansatte bekendt med de oplysni   n- ger vedrørende sagens faktiske omstændigh   eder, der er af væsentlig betydning for aftaleudkastet vedrøre nde den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for den ansattes afgivelse af udt  alelse efter 2. pkt. Stk. 02 . Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 10, eller hvis den ansatte ikke   vil have ret til akt- indsigt efter reglerne i stk. 7 med hensyn til de pågældende oplysni   nger.« [Pligt til at høre de ansatte inden indgåelsen af aftale] 9) I stk. 5 indsættes som »Oplysninger om overførsel  af en ansat kan dog videregives til den ansatte, som oplysningen ved- rører.« [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 10) Efter stk. 5 indsættes som   nye stykker: »Stk. 03 . En ansat, der overføres efter § 7, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød e- kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for o verførslen til Skatt eministeriet. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i overensstemmelse med reglerne i fo r- valtningslovens § 24. En begæring herom skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om overførslen. Begæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2.
9 Stk. 04 .En ansat, der overføres efter § 7, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orient ering om overførslen, ret til aktinds igt efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12  - 16 i oplysningerne om overførslen .« [Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge forslaget til § 4 skal en klage over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser være mo d- taget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det i helt særlige tilfælde vil være urimeligt at afvise en kl a- ge, alene fordi klagefristen er overskredet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis klager pga. hospita l- sindlæggelse eller lignende har været ude af stand til at fremsende klagen rettidigt, jf. o gså besv a- relsen af udvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget (L 112). Det foreslås derfor, at det direkte i loven angives, at der kan ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særl  ige omstændigheder taler derfor. Den foreslåede bestemmelse svarer herved til d   en tilsvarende dispensationsadgang ved klage til Landsskatteretten på skatteområdet.   Det foreslås endvidere, at proceduren for den foreslåede remonstrationsordning, hvormed resta  n- ceinddrivelsesmyndigheden på baggrund af en indgivet klage kan genoptage sa gen, præciseres. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan resta n- ceinddrivelsesmyndigheden  genoptage  sagen.  Restanceinddrivelsesmyndigheden  kan  således  på baggrund af en indgivet klage træffe en ny afgørelse i    sagen, hvorefter klager gives helt eller delvist medhold. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke finder grundlag for at genoptage sagen, eller hvis re- stanceinddrivelsesmyndigheden  kun  kan  give  delvis  medhold  i  klagen,  og  klagen  i  den  anledning fastholdes,   videresender   restanceinddrivelsesmyndigheden   klagen   til   Landsskatteretten   sammen med en udtalelse om sagen. Til nr. 2 -4 Det er efter folketingsvalget den 8. februar 2005 blevet besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. okto ber 2005 til 1. november 2005. Som følge heraf f oreslås det at ændre virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i en ny statslig restance- inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet fra den 1. oktober til den 1. november 2005.  I alle de situationer, hvor den 1. oktober 2005 er foreslået som skæringsdato, ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der er lagt stor vægt på at gøre perioden med usikkerhed for medarbejderne så kort som overh o- vedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler ko m- munerne. Skatteministeriet har derfor igennem hele forløbet været i tæt kontakt med KL (Kommu- nernes Landsforening) om bl.a. tids- og handleplaner. KL (Kommunernes Landsforening) har i den
10 sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at  der gives mere tid til den kommunale del af pr   o- cessen. Til nr. 5 Tjenestemænd er som udgangspunkt ikke pligtige at tåle en forringelse    af deres løn - og pensions- vilkår. Dette princip har ført til bestemmelser i tjenestemandsloven og i de ko  mmunale og amtslige tjenestemandsregulativer  om  ydelse  af  tillæg  og  bevarelse  af  pens  ionsret  efter  hidtidig  lønramme ved overgang til stillinger, der aflønnes lavere, jf. tjenestemandslovens § 55 og det kommunale tj e- nestemandsregulativ § 37. Med den ændrede formulering af bestemmelsen tilsigtes en præcisering i forhold til lovforslaget af  de  vilkår,  som  tjen estemænd  i  forbindelse  med  skift  af  ansættelses område  er  omfattet  af.  Den foreslåede formulering af § 9 og de tilhørende bemærkninger erstatter i det hele den hidtil foreslå e- de bestemmelse med tilhørende generelle og specielle bemærkni   nger. I staten er tjenestemandspensionen og aflønningen i en given l ønramme lavere end det tilsvarende kommunale løntrin. I disse situationer skal tjenestemænd sikres både mod lønnedgang og mod ne d- gang i den pensionsret, de kunne forvente ved fortsat kommunal ansættelse. I modsat fald vil tjen  e- stemanden kunne få medhold i,  at stillingen ikke er passende. Det samme gælder  , hvis tjenesteman- den i øvrigt i forbindelse med overgangen udsættes for forringelser af ansættelsesvilkårene. Tjen e- stemænd skal derfor ligeledes sikres mod forringelser af ansættelsesvilkårene. For både tje nestemænd og overenskomstansatte gælder, at der ikke kan angives præcise retning s- linjer for forpligtelsen til at påtage sig en anden stilling, heller ikke i forhold til eksempelvis geogr a- fiske    ændringer.    Men    det    forudsættes,    at    der    på    centralt    plan    indgås aftale    med    de forhandlingsberettigede  organisationer  om,  hvordan  man  kompenserer  de  ansatte,  der  enten  får deres  transportafstand  til  den  nye  arbejdsplads  forøget  med  mere  end  f .eks.  50  km,  eller  hvis transporttid   forøges   med   mere   end   f .eks.   1   time   dagligt.   Det   forudsæ  ttes,   at   den   aftalte kompensation står i et rimeligt forhold til de gener, den enkelte pålæ gges. De foreslåede bestemmelser er i al væsentlighed inspireret af de bestemmelser, der har været ge n- nemført i forbindelse med en lang række overførsle r af tjenestemænd i sammenhæng med ændring af dele af den offentlige sektors indretning. Ad stk. 1 Efter  den  foreslåede  stk.  1,  bestemmes,  at  de  tjenestemænd,  der  overføres  efter  §  7,  tilbydes ansæ  ttelse som statstjenestemænd. Ansættelsen tilbydes på de vi lkår , der gælder for tjenestemænd i staten, dog således at der ikke herved sker en forringelse af de pågældendes hidtidige løn og pens i- onsvilkår samt øvrige ansættelsesvilkår. For  ansættelsen  vil  gælde  de  vilkår ,  der  gælder  for  statstjenestemænd.  De  pågæl dende  sikres,  at der ikke ved overgangen sker forringelser af de pågældendes løn og pension samt øvrige ansætte l- sesvilkår. Det vil ved den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker  forringelse af den pensionsret, der er optjent i den hidtidige ansættelsesmyndigheds regi, ligesom det vil blive sikret, at der ikke fremadrettet optjenes en pens  i- on,  der  er  mindre,  end  hvad  den  pågældende  kunne  have  fo   rventet  ved  fortsat  ansættelse  hos  de  n hidtidige ansættelsesmyndighed. Tilsvarende vil de pågældende ved indplacering i de lønsystemer, der gælder hos den nye ansættelsesmyndighed, blive sikret m od lønnedgang som følge af overga  n- gen.
11 Ad stk. 2 og 3 Forslaget til formuleringen af stk. 2 giver en tjenestemand, der har fået tilbud om statsansættelse, mulighed  for  at  afslå  dette  og  bibeholde  ansættelsen  som  kommunal  tjenestemand.  Bestemmelsen betyder, at den pågældende som udlånt kommunal tjenestemand desuagtet udfører de anviste stat s- lige opgaver, der hører til den tilbudte stilling. Disse opgaver er tjenestemanden altså forpligtet til at udføre, medmi ndre den pågældende vælger selv at opsige sin stilling. Ad stk. 4 En  tilsvarende  bestemmelse  kendes  fra  tidligere  opgaveoverførsler  mellem  staten  o g  amts-  eller primærkommunerne, og det er derfor fundet naturligt at lade denne ordning gælde også i nærvære n- de tilfælde, hvor der er tale om et klassisk tjenestemandsområde med mange tjenestemænd. Ad stk. 5 Skatteministeriet  refunderer  den  af  kommunen  udbetalte  løn  m.v.  til  de tjenestemænd,  der  i  fo   r- bindelse  med  opgaveomlægningen  har  valgt  at  være  udlånt  som  kommunale  tjenestemænd  under arbejdet for staten. Ad stk. 6 og 7 Statens  mulighed  for  løbende  at  justere  personaleforbruget  omfatter  også  de  tjeneste  mænd,  som vælger at opretholde den kommunale ansættelse. Det er i så fald blot arbejdsforholdet til staten, der opsiges. Hvorvidt også ansættelsesforholdet til kommunen skal opsiges, beror på kommunen. Til de tjenestemænd,  der  overgår  til  ansættelse  som  st atstjenestemænd,  udbetaler  staten  løn,  eventuel  r   å- dighedsløn eller ventepenge. Endvidere udbetaler staten pension, og udgifterne hertil deles mellem staten og kommunen. Ordningen med refusion af den del af tjenestemandens pension, der vedrører pensionsalder optjent inden opgaveomlægningen, har været anvendt ved tidligere opgaveomlægni n- ger. Kommunen skal således opfylde sin del af pensionsforpligtelsen over for de tidligere komm u- nale  tjenestemænd  ved  fra  pensioneringstidspunktet  at  refundere  staten  en  forhol  dsmæssig  del  af pensionsudgiften. Ad stk. 8 Hvis staten bringer en tjenestemands arbejdsforhold til ophør i henhold til stk. 6, og kommunen ikke har mulighed for beskæftigelse af den pågældende, vil kommunen bringe ansættelsesforholdet til ophør ved afske digelse. Der  kan  så  opstå  et  krav  fra  tjenestemanden  på  rådighedsløn  eller  ventepenge  i  henhold  til  de kommunale  regler  herom.  Ifølge  bestemmelsen  skal  staten  afholde  disse  udgifter,  idet  der  ikke  i denne  forbindelse  bør  gøres  forskel  på  tjenestemænd,  der overgår  til  statsansættelse,  og  tjenest   e- mænd, der opretholder den kommunale ansættelse. Det  er  en  betingelse  for  statens  forpligtelse  til  at  betale  rådighedsløn  eller  ventepenge,  at  der  er tidsmæssigt sammenfald af   - eller nær forbindelse imellem   - ophøre t af arbejdsforholdet til staten og af det kommunale ansættelsesforhold. Hvis der hengår et stykke tid fra ophøret af dette arbejdsfo r- hold til afskedigelsen, og tjenestemanden i denne periode har været beskæftiget for kommunen, er »risikoen« for, at afskedigelse bliver nødvendig med deraf følgende krav på rådighedsløn eller ve n- tepenge, gået over til kommunen, der så må betale dis   se ydelser. Ad stk. 9 For så vidt angår de tjenestemænd, der opretholder den kommunale ansættelse, følger det af dette ansættelses  forhold,  at  kommunen  udbetaler  pensionen  i  henhold  til  de  kommunale  regler  herom.
12 Bestemmelsen i 2. pkt. er et modstykke til bestemmelsen i stk. 7, 2. pkt. Det fastslås, at staten o p- fylder  sin  del  af  pensionsforpligtelsen  over  for  de  tjenestemænd,  der  opre  tholder  den  kommunale ansættelse, ved refusion til kommunen i forhold til den del af tjenestemandens pensionsalder, der er optjent under udførelse af arbejde for staten. Ad stk. 10 Det er fundet hensigtsmæssigt, at der medtages en bestemmelse om, at tvivls  spørgsmål vedrøre   n- de  de  i  §  9  nævnte  tjenestemandsretlige  og  pensionsmæssige  forhold  afgøres  af  finansministeren. Det  forudsættes,  at  finansministeren,  inden  der  træffes  afgørelse,  forhandler  med  de  involverede parter, skatteministeren, KL (Kommunernes Landsforening), Københavns  Kommune og Frederiks- berg Kommune samt vedkommende tjenestemandsorganisationer. Til nr. 6 og 7 I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprin deligt foreslåede dato  – 1. oktober 2005    – for samlingen af in   d- drivelsen i staten skulle være indgået senest den 15. juni 2005. I mangel af aftale senest denne dato skal et af skatteministeren særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konse kvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og k ommunen fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter, ansatte, indgåelse af lejemål og overførsel af fast ejendom, således at det som udgang s- punkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det s   ærlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på in ddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig  at  overholde.  Det  foreslås  derfor  under   nr.  7,  at  parterne  ud  over  at  have  indgået  aftale senest  den  15.  august  2005,  også  inden  for  denne  frist  kan  være  enige  om,  at  aftale  kan  indgås umiddelbart efter denne  dato.  I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af de   t særlige nævn. Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der    – hvis der alligevel måtte være ueni g- hed – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må  konstatere,  at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005. Til nr. 8 Med ændringsforslaget fastsættes en særlig pligt for den afgivende myndighed til   – inden indgåe    l- sen af en aftale med den modtagende myndighed om fordelingen af bl.a. ansatte – at høre de enkelte ansatte, der skal overføres som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen ved   røre n- de  den  del  af  kommunalreformen,  der  vedrører  samlingen  af  den  offentlige  r estanceinddrivelse  i Skatteministeriet. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før indgåelse af en aftale gør den enkelte ansatte bekendt med forslaget om, at den pågældende skal overføres til Skatteminist eriet, og giver den ansatte lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at fremkomme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den a  nsattes ønsker fuldt ud imødekommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndighedens forslag om ford  e- ling af den pågældende ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at my n-
13 digheden  er  i  besiddelse  af.  Sådanne  oplysninger  vil  f.eks.  kunne  væ   re  tilkendegivelser  fra  den modtagende myndighed  om placeringen af den ansatte og være den  afgivende myndigheds oply  s- ninger om den ansatte, som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af, hvis sådanne oplysninger in dgår som led i det bevismæssige grundlag for myndigh   e- dens forslag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af, forstås i overensstemmelse med sædvanlig fortolkning af partshøringsbestemme l- sen  i  forvaltningslovens  §  19  de  oplysninger,  den  ansatte  ikke  kan  antages  at  være  bekendt  med indgår i det faktuelle grun dlag for aftaleudkastet. Det  forudsættes,  at  den  afgivende  myndighed  forud  for  partshøringen  har  indhentet  oplysni   nger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvorvidt den pågældende skal overføres. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden indgåe l- sen  af  aftale,  sådan  at  den  ansatte  har  en  rimelig  frist  til  at  fremkomme med  en  udtalelse  på    bag- grund af de oplysninger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i    stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fr   i- sten den 15. august 2005 for indgåelse eller opnåelse af enighed om indgåelse af aftale efter § 10   , jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2. Høringspligten gælder heller i   kke, hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk.  04 om den ansattes efterfølge n- de adgang til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt med hensyn til de pågæ   l- dende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten omfatter som nævnt den del af aftaleudkastet, der vedrører fordelingen af den e n- kelte ansatte, og er på dette punkt mere vidtgående end høringspligten efter forvaltningslovens re   g- ler om partshøring, der alene omfatter en pligt til at høre parten med hensyn til oplysninger vedr  ø- rende sagens faktiske omstændigheder. Desuden omfatter h  ø ringspligten alle ansatte, uanset om de pågældende ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om partsh ø undtaget efter lovforslagets § 12. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager h   ø Til nr. 9 Det følger af  stk. 5, at medarbejderrepræsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orient   ering, repræsentanterne for de ansatte efter stk. 1, har modtaget om u  dkastet til aftale efter § 10, jf. § 7, om forhandlingernes forløb og udkast til b eslutninger efter § 11, jf. § 7. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræsentanterne  kan  videregive  oplysninger  om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. De t gælder såvel oplysninger om fo   r- delingen af en ansat i aftaleudkastet, under forhandlingerne og i udkast til nævnsbeslutni  nger efter § 11. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræsenta  n- ten om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er fortsat fo rtrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 10 Adstk.     03 Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at g i- ve en efterfølgende begrundelse for  beslutningen om, at den ansatte skal overføres til Skatteminist e-
14 riet som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende den del af komm   u- nalreformen, der vedrører samlingen af den offentlige restanc einddrivelse i Skatteministeriet. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres til Skatteministeriet, kan forla   nge at få en skriftlig begrundelse for overførslen af den pågældende. Begrunde lsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, og som også i henhold til   stk. 4, har givet den ansatte skriftlig oriente- ring om beslutningen om overførsel. Er beslutningen om, at den ansatte skal overføres, tru  ffet af et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11, forudsættes det, at nævnet yder den afgivende myndi ghed fornøden   bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med, hvad der gælder efter forval  t- ningsloven, er det en forudsætning for begrundelsespligten, at den ansattes ø   nsker ikke fuldt ud er imødeko mmet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gæld  er for retten til en efterfølgende skriftlig begrundelse  af  en  mundtlig  afgørelse,  finder  tilsvarende  anvendelse.  Det  fastsættes  derfor  i  b   e- stemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, at den ansatte skal overføres. Det fastsættes endvidere i beste   m- melsen, at begæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltning  slovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares snarest muligt, og at d  en pågældende    - hvis begæ  ringen ikke er besvaret inden 14 dage - skal underrettes om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b  esvaret. Det  fastsættes  desuden,  at  begrundelsen  skal  gives  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder således anve n- delse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om opkrævning og inddr  ivelse af visse fordringer,  i  henhold  til  hvilke  beslutningen  om  overførsel  af  den   ansatte  er  truffet.  Begrundelsen skal  endvidere  angive  de  hovedhensyn,  der  har  været  bestemmende  for  skønsudøvelsen,  samt  om fornødent en kort redegørelse for de faktiske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety dning. Det  bemærkes,  at  de  forhold,  der  b  egrunder  den  enkelte  ansattes  overførsel,  må  formodes  i  vidt omfang ikke at bero på særlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansatte, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærm  ere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående   end  begrundelsespligten  efter  forvaltningslovens  regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af  forvaltningsl  ovens  regler om begrundelse, hvis den ikke var undtaget efter lovforslagets § 12. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld fra forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der gælder for mundtlige afgørelser efter forval t- ningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter anm odning fra den ansatte for ikke at forsin- ke den orientering, de ansatte skal have om overfør slen til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i et videre omfan   g vælger at begrunde overførslen af den ansa   tte. Adstk.     04 Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatte til efterfølgende efter anmodning at få ak t- indsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,    der  har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  ansatte skal  overføres  til  Skatteministeriet  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgi   vningen vedrørende den del af kommunalreformen, der vedrører samlingen af den offentlige restanceinddr  i- velse i Skatteministeriet, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12  -16 om partsaktindsigt i oplysninger om  fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelin-
15 gen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i delingsprocessen oplysningerne er tilvej e- bragt, dvs. oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, der er tilvejebragt ved udarbe   j- delsen og forelægg  elsen af aftaleudkast, ved forhandlingerne om og indgåelsen af en aftale om fo r- deling  af  de  ansatte,  samt  ved  beslutning  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte  truffet  af  et nævn nedsat af skatteministeren, jf. § 11. Den foreslåede ret til aktindsigt eft   er forvaltningslovens regler  om  partsaktindsigt  omfatter  alene  oplysninger  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte, ikke oplysninger om fordeling af andre ansatte eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret ret til aktindsigt efter forvaltning s- lovens regler om partsaktindsigt (der indebærer en videregående adgang til aktindsigt end offentli   g- hedslovens regler om aktindsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingsproceduren p å det tid s- punkt, hvor der er indgået en aftale, eller der er truffet beslu tning om fordelingen af den pågældende ansatte  af  et  nævn  nedsat  af  skatteministeren,  jf.  §  11.  Det  forudsæ ttes  herved,  at  de  pågældende dokumenter og oplysninger ikke helt eller delvis kan undtages fra aktindsigt efter reglerne i forvalt- ningslovens §§ 9, 10, og 12 - 15 om partsaktin dsigt. Den   foreslåede   ret   til   aktindsigt   er   mere   vidtgående   end   retten   til   partsaktindsigt   efter forvaltningslovens  regler,  da  den  foreslåede  ret  til  aktind sigt  omfatter  alle  ansatte,  uanset  om  de pågælde   nde ville have været omfattet af forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets  § 12. Den foreslåede ret til aktindsigt  adskiller sig til  gengæld  fra forvaltningslovens regler ved, at denne ret alene kan udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende  aktindsigt  ikke  indebærer  nogen  ret  til  at  kræve  delingsproc eduren  udsat.  Herved sikres,  at  den  foreslåede  ret  til  aktindsigt  efter  forvaltningslovens  reg ler  om  partsaktindsigt  ikke vanskeliggør myndighedernes forhandlinger m.v. og forsinker den orientering, de ansatte skal have om overfør slen til Skatteministeriet. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af r   eg- lerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til lov om ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer sa   m- lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet) Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til titlen 1)   Efter »forskellige love« indsættes  : »og om ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse«. [Redaktionel ændring] Til § 2 2) Før  nr. 1 indsættes som nyt nummer:
16 »01. I § 57, stk. 1, ændres   »§ 84, stk. 11« til: »§ 84, stk. 10«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af §84, stk. 10] Til § 17 3) Efter nr. 2 indsæt  tes som nyt nummer: »01. I § 147 g, stk. 4, ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af §147 g , stk. 2] Til § 20 4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 71, stk. 6 og 7, der bli ver stk. 4 og 5, ændres   »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 71, stk. 8, der bliver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 71, stk. 3 og 4] Til § 22 5) Efter nr. 2 indsættes som   nyt nummer: »01. I § 59, nr. 2, indsættes efter   »§ 57, stk. 1,«: »og«, og i § 59, nr. 3, ændres   », og« til: ».«.« [Redaktionel ændring] Til § 28 6) Før nr. 1  indsættes som nyt nummer: »01. I § 68, stk. 2, udgår  »og § 68 a, stk. 4«.« [Konsekvensændring so  m følge af den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af §68 a    ,stk. 4] Til § 46 7) Før nr. 1 indsættes som nye numre: »01. I § 1, 1. pkt., ændres »kan Finansstyrelsen  « til: »kan restanceinddrivelsesmyndigheden« og »til Finansstyrelsen« til: »til Økonom  istyrelsen«.   02. I § 1, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen  « til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.« [Redaktionelle ændringer] 8) Nr. 1 og 2 affattes således: »1. § 6, stk. 1, § 10, stk. 1, og overalt i kapitel 3 ændres »Finansstyrelsen  « til: »restanceinddrivel- sesmyndigheden«. 2. § 7, § 8, 1. pkt., og § 12, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen  « til: »Økonomistyrelsen   «.«   [Redaktionelle ændringer]
17 Til § 51 9) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer: »01. § 107, stk. 2, ophæves. Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.« [Konsekvensændring som følge af den under § 51, nr. 4, foreslåede ophævelse af §103,stk. 2] Til § 58 10) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 6 a, stk. 6 og 7, der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 5« til: »stk. 3« og i § 6 a, stk. 8, der bli- ver stk. 6, ændres   »stk. 7« til: »stk. 5«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 6 a, stk. 3 og 4] Til § 59 11) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: »01. I § 23, stk. 7 og 8, der bliver stk. 5 og 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 4« og i § 23, stk. 9, der bliver stk. 7, ændres   »stk. 8« til: »stk. 6«.« [Konsekvensændringer som følge af     den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4] Til § 69 12) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 2, stk. 5, ændres   »stk. 4« til: »stk. 3«.« [Konsekvensændringer som følge af den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af §2, stk. 3] Til § 70 13) I § 70, stk. 2 og 3, ændres »1. oktober 2005« til: »1. november 2005«. [Ændret virkningstidspunkt for loven] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge   lovforslagets § 11 foreslås lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse ophævet. Lovforslagets t  itel foreslås derfor ændret, således at dette fremgår heraf. Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensændring som følge    af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af    § 84, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
18 Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af § 147 g, stk. 2, i lov om rettens pleje. Til nr. 4 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 71, stk. 3 og 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Til nr. 5 Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af ophævelsen af § 59, nr. 4, i lov om skove, jf. lovforslagets § 22, nr. 2. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af § 68 a,stk. 4,    i lov om arbejderboliger på landet. Til nr. 7 og 8 Der er tale om redaktionelle ændringer. Til nr. 9 Ifølge § 107, stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer kan økonomi  - og erhvervsministe- ren fastsætte straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter efter § 103, stk. 2. Bestemmelsen  foreslås  ophævet  som  følge  af den  under  §  51,  nr.  4,  foreslåede  ophævelse  af     § 103,stk. 2, i lov om   byfornyelse og udvikling af byer. Til nr. 10 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 6 a, stk. 3 og 4, i lov om hovedstadsområdets kollektive per sontrafik. Til nr. 11 Der er tale om konsekvensændringer som følge af    den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af    § 23, stk. 3 og 4, i lov om jernbane. Til nr. 12 Der er tale om en konsekvensændring som følge af    den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævel   se af § 2 , stk.     3, i lov om statsgaranti til lån til forsøgsbyggeri. Til nr. 13 Ændringsf   orslaget indebærer en udskydelse af virkningstidspunktet for loven som følge af, at d   a- toen for samlingen af inddrivelsen under Skatteministeriet er udskudt fra den 1. oktober 2005 til den 1. november 2005. Der henvises til ændringsforslag nr. 2 til L 112.
19 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
20 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
21 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 112 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 15/12-04 fra Kolding Kommune 2 Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslagene 4 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 5 Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amts, fra skatteministeren 6 Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet 7 Svar på alm. del  - spm. 47 om, at bekræfte, at der i notat, skrevet den 28. december 2004 af Ole Kjær og Claus Juhl, står, at der skal opre   t- tes en ny restanceenhed, der efter 1. juli 2005 vil bestå af ca. 100 medarbejdere, fra skatteministeren 8 1. udkast til betænkning 9 Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af lovforslaget, fra skatteministeren 10 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-04 fra Kol- ding Kommune 11 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 12 Ændringsforslag fra skatteministeren 13 2. udkast til betænkning 14 Tekstbidrag til betænkningen, fra skatteministeren 15 3. udkast til betænkning 16 Henvendelse med bilag fra Folketingets Ombudsmand til Skattemini- steriet vedrørende udvikl ingen af et nyt fælles restancesystem 17 Henvendelse af 17/5-05 fra Vejle Kommune 18 Retsudvalgets spørgmål   nr. 144 vedrørende offentlige it -systemer, der skal indføres i forbindelse med strukturreformen. 19 4. udkast til betænkning 20 Supplerende ændr  ingsforslag fra skatteministeren 21 5. udkast til betænkning 22 Betænkningsbidrag til lovforslaget  , fra skatteministeren
22 Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for, hvordan forslaget tager højde for at sik  re, at socialt svage personer ikke kommer i alvorlige problemer i et statsligt indkrævningssystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange personaleressourcer ministeren forventer, der kan spares ved at anvende det i lovforslaget foreslåede maskinelle inddrivelsessystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har overvejet en model, hvor ind- drivelsesopgaven deles, til skatteministeren, og ministerens svar her- 4 Spm. om, hvor mange medarbejdere der skal fratræde ved naturlig afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvor mange borgere ministeren forventer, der møder op i Landsskatteretten for at forsvare deres personlige klage, til skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der laver en delt inkasso af kommunale fordringer, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 7 Spm. om at bekræfte, at man med lovforslaget fremover ikke kan foretage løni ndeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om reglerne om klagefrist på tre måneder fra der er truffet afg  ø- relse og om man ikke kan klage over en løbende lønindeholdelse m  e- re end tre måneder efter, at lø  nindeholdelsen er iværksat, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, at når man vælger at opretholde fogedretterne for udlæg, hvorfor er det ikke mere effektivt også at lade klager over lønind  e- holdelse gå til fogedretterne frem for til L andsskatteretten, til skatte- ministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om begrundelsen for, at klageadgangen bliver til Landsskatte- retten i stedet for til fogedretterne som foreslået af Foreningen af Pa n- tefogeder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvor mange klagesager man forventer at få til henholdsvis Landsskatteretten, Landsretten og Højesteret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor mange ekstra ressourcer man forventer at tilføre Landsskatteretten, landsretterne og Højesteret til behandling af klag e- sager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om det er ministerens opfattelse, at borgerne vil opleve lovfors- lagets centralisering af klageadgangen til Landsskatteretten som en serviceforbedring og en forbedring af deres retssikkerhed, til skatte- ministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvilke form- og indholdskrav man fremover vil stille til
23 klager vedrørende gældsforhold fra borgere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvorledes den konkrete overflytning af ressourcer fra Told- Skat til Landsskatteretten kommer til at foregå, til skatteminist eren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden skal sikre sig, at det juri- diske grundlag for fordringen er korrekt, før den skrider til inddrive l- se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvad baggrunden er for, at man ikke skal kunne få omkos t- ningsgodtgørelse ved klagesager om inddrivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministeren vil afskaffe gældsfængsel, således at man ikke længere har mulighed for afsoning af børnebidragsrestancer, til ska   t- teministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvor en flygtning eller indvandrer, der har en skatterestance og som ikke kan det danske sprog, skal henvende sig, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvordan en borger, der ikke kan forstå det danske sprog skal komme i kontakt med inddrivelsesmyndigheden, der ofte ligger meget langt væk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvordan Forvaltningslovens bestemmelser om tolkebistand skal kunne overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om, hvordan ældre og svagelige mennesker   som har skattere- stancer skal kunne komme i personlig kontakt med de statslige op- krævnings/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om, hvem der skal betale for tabt arbejdsfortjeneste og dyr transport til skatte/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om, hvordan små selvstændige erhvervsdrivende skal kunne komme i personlig kontakt med skatte/inddrivelsescentrene uden at miste mange arbejdstimer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, det er korrekt opfattet, at det i mange tilfælde bliver billig  e- re for en borger ikke at give møde ved den statslige inddrivelsesmy n- dighed, da det bliver billigere at lade den statslige inddrivelsesmyn- dighed komme ud til borgeren ved udkørende fogedforretning , til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om at redegøre for, hvem der har udpeget de enkelte medle m- mer af personalesamarbejdsgruppen, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 27 Spm. om, hvor mange af de 404.383 personer med restancer til kom- munen, der vedrører sager, hvor der er tale om hel eller delvis refus i- on fra staten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24 28 Spm. om, hvad ministeren konkret vil gøre, set i lyset af Ombud s- mandens henvendelse på L 112  - bilag 16, for at sikre, at det nye re- stancesystem lever op til forvaltningsretlige krav, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om, hvornår ministeren forventer at sende sin udtalelse til Fo l- ketingets Ombudsmand vedrørend e udviklingen af et nyt fælles r  e- stancesystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-05 fra Vejle Kommune, til skatteministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 113 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren 2 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslagene 3 1. udkast til betænkning 4 Meddelelse om ny vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 5 Ændringsforslag fra skatteministeren 6 2. udkast til betænkning 7 3. udkast til betænkning 8 4. udkast til betænkning 9 5. udkast til betænkning