Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     48  (L  65),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 6. maj 2005 Spørgsmål    48: "Hvad er begrundelsen for, at der ved overdragelse af dokumenter i forbin- delse med flytningen af inddrivelsesopgaven jf. L 112 ikke, som i de andre lovforslag vedrørende kommunalreformen, er fundet nødvendigt at fastsæ   t- te krav om, at dokumenterne bevarer deres interne karakter, uanset at der sker overdragelse til en anden myndighed. Ministeren bedes nærmere beskrive de forskelle, der skaber to forskellige retsstillinger på kommunalreformens område." Svar: Ved L 112 (forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer) foreslås det, at al restanceinddrivelse vedrørende offentlige fordringer ove r- føres  og  samles  hos  en  statslig  myndighed,  restanceinddrivelsesmyndi g- heden. Samlingen vil omfatte den inddrivelse, der i dag varetages af kom- muner  og  amtskommuner,  politiet,  domstolene,  Økonomistyrelsen  (indtil den  1.  januar  2005)  og  af  ToldSkats  områder  samt  Inddrivelsesenheden under ToldSkat. Samlingen af inddrivelsen i staten foreslås at træde i kraft den  1.  november  2005  i  henhold  til  et  ændringsforslag,  skatteministeren den 28. april 2005 har fremsendt til Folketingets Skatteudvalg Det kan oplyses, at interne arbejdsdokumenter, der alene eller næsten ud e- lukkende indeholder eller i øvrigt afspejler en forvaltningsmyndigheds in ter- ne   overvejelser,   efter   offentlighedsloven   og   forvaltningsloven   som   ud- gangspunkt ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Et internt arbejdsdoku- ment vil dog i vidt omfang miste sin interne karakter, hvis det interne doku- ment  sendes  til  en  anden  myndighed  eller  på  anden  måde  udleveres  til udenforstående. Dokumenter, der overføres  til en anden myndighed som følge  af en ved lov fastsat flytning af opgaver mellem myndighederne, mister imidlertid ikke sin interne karakter efter offentlighedsloven eller forvaltningsloven. De dokumenter, der overføres  til staten som led i den ved L 112 foreslåede opgaveflytning, mister således ikke sin interne karakter. Der er derfor ikke behov for i L 112 at fastsætte, at dokumenterne bevarer deres interne k a- rakter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 24. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lbe Fil-navn: Spm 48-svar
2 I § 69 i forslag til lov om regioner og om nedlægge lse af amtskommunerne, Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfællesskab  (L  65) er det fastsat, at dokumenter, der i forbindelse med forberedelsesudvalge- nes forberedelse af etableringen af regionerne modtages af forberedelses- udvalget  fra  amtskommuner  m.v.,  der  er  beliggende  inden  for  regionen, ikke som følge af videregivelsen mister deres i nterne karakter. En tilsvarende regulering er fastsat i § 40 i forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) i forhold til dokumenter, der i forbindelse med sammenlægningsudvalgenes forberedelse af kommunesammenlægninge  r- ne modtages af sammenlægningsudvalgene fra kommuner, der in dgår i en sammenlæg ning. Reguleringen i § 69 i L 65 og § 40 i L 68 skyldes, at der ved disse lovfors- lag  etableres  selvstændige  myndigheder   -  forberedelsesudvalg  og  sam- menlægningsudvalg  - der har til opgave at forberede etableringen af regio- nerne henholdsvis sammenlægningen af kommuner, og at dokumenter, der videregives  mellem  kommuner  henholdsvis  amtskommuner  m.v.  og  sam- menlægningsudvalg  henholdsvis  forberedelsesudvalg,  således  vil  miste deres  interne  karakter,  hvis  der  ikke  foretages  den  foreslåede  regulering. Der er alene tale om en midlertidig fravigelse af forvaltningsloven, offentlig- hedsloven og persondataloven under regionernes forberedelse i 2006. Det tilføjes, at  der i forbindelse med kommunesammenlægningen på Born- holm  blev  fastsat  en  lignende  bestemmelse,  jf.  §  26  i  lov  nr.  144  af  25. marts 2002 om sammenlægning af  de bornholmske kommuner.