Til lovforslag nr. L 112-L 113
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005
3. udkast
(Udtalelse fra skatteministeren)
Betænkning
over
I. Forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
II. Forslag til lov om ændring af forskellige love
(Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
–
sa m-
lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er af skatteministeren stillet 6 ændrin gsforslag til lovforslag nr. L 112 og 13 ændringsforslag
til lovforslag nr. L 113.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005.
Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren send-
te den 1. december 2004 disse udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 70, folketingsåret 2004-05, 1.
samling. Den 24. februar 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r-
om til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr.
L 112 fra
Foreningen af Kommuner i Københavns Amt og Kolding Kommune.
Skatteministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har på lovforslag nr. L 112 stillet 26 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarel-
se, som denne har besvaret.
2
3. Udtalelse fra skatteministeren
Skatteministeren har den 4. maj 2005 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med
følgende indhold:
»Skatteministeren har om anvendelsen af ministerbemyndigelsen i lovforslagets § 2, stk. 6, sup-
plerende oplyst, at baggrunden for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse er, at der er behov for
administrativt at kunne fastsætte de nærmere regler for det praktiske samspil og snitfl
aderne mellem
fordringshavernes og restanceinddrivelsesmyndighedens opgavevaretagelse, og at der sikres til-
strækkelig fleksibilitet, så disse regler kan justeres administrativt i takt med, at der indhøstes erf
a-
ringer med de nye procedurer og regler.
Bemyndigelsen kan alene anvendes til administrativt at fastsætte regler om gennemføre lsen af de
omtalte lovregler. Dvs. om den praktiske fremgangsmåde ved overdragelse af fordringer til resta n-
ceinddrivelsesmyndigheden, herunder at overdragelsen skal ske elektronisk, om størrelsen af fo r-
dringer, der kan tillades afdragsvis betaling eller henstand med og om tidsfrister herfor.
Bemyndigelsesbestemmelsen kan omvendt ikke anvendes til at fratage de kommunale og statslige
opkrævningsmyndigheder/fordringshavere den kompetence, som de direkte er tillagt i lovbeste m-
melserne. Bemyndigelsen kan heller ikke anvendes til at begrænse opkrævningsmyndigh
edernes
tilrettelæggelse af opkrævningsarbejdet, der afhængigt af lovgivningen og praksis på de e
nkelte
områder, kan omfatte udsendelse af opkrævninger eller indgåelse af betal
ingsordninger og afdrags-
ordninger, kontroller med at betalingen sker og rykkerprocedurer. I det omfang en kommunal for-
dringshaver f.eks. vurderer, at der ikke bør iværksættes opkrævning i forhold til en borger med s
o-
ciale problemer, er bemyndigelsesbestemmelsen heller ikke til hinder herfor.
Det er fortsat hensigten, at fordringerne skal overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden, når
fordringshaverne vurderer, at opkrævningsmulighederne med de til rådighed stående midler er u
d-
tømt eller efter sædvanli g rykkerprocedure, såfremt det efter fordringshaverens vurdering er m ere
hensigtsmæssigt, at restanceinddrivelsesmyndigheden søger kravet inddrevet.
Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen er således først og fremmest administrativt at ku nne
sikre ensartethed i opkrævningsarbejdet blandt fordringshaverne, herunder kommunerne ime llem,
såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt at fastsætte regler herom. Det skal således præc
iseres,
at det alene er hensigten at fastsætte regler om bl.a. tidsfrister og maksim umbeløb for de betaling s-
aftaler og henstandsbevillinger de kommunale og statslige fordringshavere kan indgå he nholdsvis
give som led i opkrævningen, såfremt det senere måtte vise sig nødvendigt.
I givet fald vil udgangspunktet være, at der ikke fastsættes
tidsmæssige begrænsninger for fo
r-
dringshavernes indgåelse af betalingsaftaler på under 12 måneder, forudsat betalingsaftalen ove r-
holdes af skyldneren, og forudsat aftalen indgås med henblik på fuld og endelig indfrielse af fo r-
dringen. Det forudsættes endvi dere, at betalingsaftaler indgås med henblik på, at kravet betales hu r-
tigst muligt. Betalingsaftaler vedrørende mindre krav bør derfor om muligt omfatte afviklingsperi o-
der på under 12 måneder.
Udgangspunktet er med andre ord, at der skal ske mindst mulig indblanding i de kommunale og
statslige fordringshaveres tilrettelæggelse af opkrævningsarbejdet.
Endelig bemærkes, at det i forarbejderne til lovforslagets § 2 er anført, at rentetilskrivni ngen af de
enkelte fordringer forestås og indberettes af de enkelte fordringshavere, og at skatteministeren i
medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 2, stk. 6, vil fastsætte nærmere regler herom under he
n-
syntagen til de IT-tekniske muligheder, indtil et nyt samlet restancesystem kan tages i brug.
Det har imidlertid vist sig, at rentetilskrivningen efter gældende regler ikke i alle tilfælde for
estås
af den enkelte fordringshaver. F.eks. er det Den Centrale Inddrivelsesenhed i ToldSkat, der som
3
inddrivelsesmyndighed administrerer rentetilskrivningen af de adskillige hundreder statslige for-
dringer, som de står for inddrivelsen af. Bemyndigelsen vil derfor vedrørende dette punkt blive a n-
vendt til at fastlægge den administrativt set mest hensigtsmæssige fremgangsmåde for håndteri
ngen
af rentetilskrivningen.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
[]
Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betæn k-
ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Æ n d r i n g s f o r s l a g
til
I. Forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
Af skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:
Til § 4
1) Stk. 1 affattes således:
»Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan
indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen. Klagen skal indgives
skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være mo dtaget senest 3 måneder efter modt a-
gelsen af den afgørelse, der klages over. Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige
omstændigheder taler derfor. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder
anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen. Kan restanceinddrivel-
sesmyndigheden ikke give fuldt medhold i klagen, og klagen fastholdes, videresender restanceind-
drivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.«
[Dispensation for 3 måneders klagefristen og præcisering af remonstrationsordningen]
Til § 5
2) I stk. 1, stk. 2, stk. 3 og
stk. 4
ændres »1. oktober 2005 « til: »1. november 2005«.
[Ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten og konsek venser heraf]
Til § 6
3) I stk. 1, 1. og
2. pkt.
, ændres »1. oktober 2005 « til: »1. november 2005«.
[Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten]
Til § 7
4
4) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005 « til: »1. november 2005«.
[Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten]
Til § 10
5) Paragraffen affattes således:
»§ 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, heru n-
der leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 6, stk. 2, skal indgås
mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have
indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter
denne dato.«
[Lempelse af frist for indgåelse af aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansa t-
te]
Til § 11
6) I stk. 1 ændres »aftale senest den 15. juni 2005 « til: »eller er opnået enighed om indgåelse af
aftale senest den 15. august 2005«.
[Lempelse af fristen for indbringelse for det særlige nævn]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Ifølge forslaget til § 4 skal en klage over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser være mo
d-
taget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter mod tagelsen af den afgørelse, der
klages over.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det i helt særlige tilfælde vil være urimeligt at afvise en kl
a-
ge, alene fordi klagefristen er overskredet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis klager pga. hospita
l-
sindlæg gelse eller lignende har været ude af stand til at fremsende klagen rettidigt, jf. også besv a-
relsen af udvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget (L 112).
Det foreslås derfor, at det direkte i loven angives, at der kan ses bort fra en fristoverskridelse, hvis
særl ige omstændigheder taler derfor. Den foreslåede bestemmelse svarer herved til den tilsvarende
dispensationsadgang ved klage til Landsskatteretten på skatteområdet.
Det foreslås endvidere, at proceduren for den foreslåede remonstrationsordning, hvorm ed restan-
ceinddrivelsesmyndigheden på baggrund af en indgivet klage kan genoptage sagen, præciseres.
Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan resta n-
ceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan således på
baggrund af en indgivet klage træffe en ny afgørelse i sagen, hvorefter klager gives helt eller delvist
medhold.
Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke finder grundlag for at genoptage sagen, eller hvis re-
stanceinddrivelsesmyndigheden kun kan give delvis medhold i klagen, og klagen i den anledning
fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen
med en udtalelse om sagen.
5
Til nr. 2
-4
Det er efter folketingsvalget den 8. februar 2005 blevet besluttet at udskyde fusionen på skatte - og
inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005 til 1. november 2005. Som følge heraf f oreslås det at ændre
virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen af offentlige fordringer i en ny statslig restance-
inddrivelsesmyndighed under Skatteministeriet fra den 1. oktober til den 1. november 2005. I alle
de situationer, hvor den 1. oktober 2005 er foreslået som skæringsdato, ændres skæringsdatoen til
den 1. november 2005.
Der er lagt stor vægt på at gøre period
en med usikkerhed for medarbejderne så kort som overh o-
vedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister.
En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler ko m-
munerne. Skatteministeriet har derfor igennem hele forløbet været i tæt kontakt med KL om bl.a.
tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere
tid til den kommunale del af processen.
Til nr. 5 og 6
I det fremsatte lovforslag er det fastsat, at aftale om overførsel af ansatte, aktiver, rettigheder og
forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede dato – 1. oktober 2005 – for samlingen af in d-
drivelsen i staten skulle være indgået senest den 15. juni 2005. I mangel af aftale senest d enne dato
skal et af skatteministeren særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens
af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om
overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15 . august 2005.
Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen
fører reelle forhandlinger og bestræber sig på at nå til enighed om overførsel af aktiver, rettigheder
og pligter, ansatte, indgåelse af lejemål og overførsel af fast ejendom, således at det som udgang s-
punkt ikke bliver nødvendigt at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71.
Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik
på in ddragelse af nævne t, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være
vanskelig at overholde. Det foreslås derfor under nr. 4, at parterne ud over at have indgået aftale
senest den 15. august 2005, også inden for denne frist kan være enige om, at af tale kan indgås
umiddelbart efter denne dato. I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn.
Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der – hvis der alligevel måtte være ueni
g-
hed – tillader inddragelse af nævnet
og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005.
For den modsatte situation, hvor parterne allerede inden den 15. august 2005 må konstatere, at
enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse af nævnet og
indbringelse af uenigheden for dette også inden den 15. august 2005.
Æ n d r i n g s f o r s l a g
til
II. Forslag til lov om ændring af forskellige love
(Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
–
sa m-
lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet)
Af skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:
6
Til titlen
1) Lovforslagets titel affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love og ophævelse af lov om kommunalt samarbejde om o p-
krævning og inddrivelse
(Konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer – sa m-
lingen af inddrivelsen i Skatteministeriet)«.
[Redaktionel ændring]
Til § 2
2) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 57, stk. 1, ændres »§ 84, stk. 11« til: »§ 84, stk. 10«.«
[Konsekvensændring som følge af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af
§84, stk.
10]
Til § 17
3) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 147 g, stk. 4,
ændres
»stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Konsekvensændring som følge af den under § 17, nr. 1, foreslåede
ophævelse af §147 g
, stk.
2]
Til § 20
4) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 71, stk. 6 og
7,
der bliver stk. 4 og 5, ændres
»stk. 5« til: »stk. 3« og i § 71, stk. 8, der bliver
stk. 6, ændres »stk. 7« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændringer som følge af den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af
§ 71, stk.
3 og
4]
Til § 22
5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 59, nr. 2, indsættes efter »§ 57, stk. 1,«: »og«, og i § 59, nr. 3, ændres », og« til: ».«.«
[Redaktionel ændring]
Til § 28
7
6) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 68, stk. 2, udgår »og § 68 a, stk. 4«.«
[Konsekvensændring som følge af den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævelse af
§68 a ,stk. 4]
Til § 46
7) Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I § 1, 1. pkt., ændres »kan Finansstyrelsen « til: »kan restanceinddrivelsesmyndigheden« og »til
Finansstyrelsen« til: »til Økonomistyrelsen «.
02. I § 1, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen « til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.«
[Redaktionelle ændringer]
8) Nr. 1 og 2 affattes således:
»1. § 6, stk. 1, § 10, stk. 1, og overalt i kapitel 3 ændres »Finansstyrelsen « til: »restanceinddrivel-
sesmyndigheden«.
2. § 7, § 8, 1. pkt., og § 12, 2. pkt., ændres »Finansstyrelsen « til: »Økonomistyrelsen «.«
[Redaktionelle ændringer]
Til § 51
9) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. § 107, stk. 2, ophæves.
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.«
[Konsekvensændring som følge af den under § 51, nr. 4, foreslåede ophævelse af
§103,stk. 2]
Til § 58
10) Efter nr. 5 indsættes som nyt n
»01. I § 6 a, stk. 6 og
7,
der bliver stk. 4 og 5, ændres
»stk. 5« til: »stk. 3« og i § 6 a, stk. 8, der bli-
ver stk. 6, ændres »stk. 7« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændringer som følge af den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af
§ 6 a, stk. 3 og
4]
Til § 59
11) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 23, stk. 7 og
8,
der bliver stk. 5 og 6, ændres
»stk. 6« til: »stk. 4« og i § 23, stk. 9, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 8« til: »stk. 6«.«
8
[Konsekvensændringer som følge af den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af § 23, stk. 3 og
4]
Til § 69
12) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 2, stk. 5, ændres »stk. 4« til: »stk. 3«.«
[Konsekvensændringer som følge af den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af
§2, stk.
3]
Til § 70
13) I § 70, stk. 2 og 3,
ændres
»1. oktober 2005« til: »1. november 2005«.
[Ændret virkningstidspunkt for loven]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Ifølge lovforslagets § 11 foreslås lov om kommunalt samarbejde om opkrævning og inddrivelse
ophævet. Lovforslagets t itel foreslås derfor ændret, således at dette fremgår heraf.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 2, nr. 3, foreslåede ophævelse af §
84, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 17, nr. 1, foreslåede ophævelse af
§ 147 g, stk. 2, i lov om rettens pleje.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensændringer som følge af den under § 20, nr. 4, foreslåede ophævelse af §
71, stk. 3 og 4, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Til nr. 5
Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af ophævelsen af § 59, nr. 4, i lov om skove, jf.
lovforslagets § 22, nr. 2.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 28, nr. 3, foreslåede ophævels e af
§ 68 a,stk. 4, i lov om arbejderboliger på landet.
Til nr. 7
og 8
9
Der er tale om redaktionelle ændringer.
Til nr. 9
Ifølge § 107, stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer kan økonomi - og erhvervsministe-
ren fastsætte straf af bøde for overtræ
delse af bestemmelser i forskrifter efter § 103, stk. 2.
Bestemmelsen foreslås ophævet som følge af
den under § 51, nr. 4, foreslåede ophævelse af §
103,stk. 2, i lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Til nr. 10
Der er tale om konsekvensændringer som f ølge af den under § 58, nr. 4, foreslåede ophævelse af §
6 a, stk. 3 og 4, i lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik.
Til nr. 11
Der er tale om konsekvensændringer som følge af den under § 59, nr. 4, foreslåede ophævelse af §
23, stk. 3 og 4, i lov om jernbane.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 69, nr. 3, foreslåede ophævelse af
§ 2
, stk. 3, i lov om statsgaranti til lån til forsøgsbyggeri.
Til nr. 13
Forslaget indebærer en udskydelse af virkningstidspunktet for loven som følge af, at datoen for
samlingen af inddrivelsen under Skatteministeriet er udskudt fra den 1. oktober 2005 til den 1. no-
vember 2005. Der henvises til det til 2. behandlingen fremsatte ændringsforslag til forslag til Lov
om opkrævning og ind drivelse af visse fordringer (L 112).
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
[ Der gøres opmærksom
på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning
i Folketingssalen.]
10
Kim Andersen (V) Charlotte Antonsen (V) Peter Christensen (V) nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mikkel Dencker (DF)
Colette L. Brix (DF) Charlotte Dyremose (KF) Jakob Axel Nielsen (KF)
RenéSkau Björnsson (S) Pia Gjellerup (S) Frode Sørensen (S) fmd. Rasmus Prehn (S)
Ole Stavad (S) Poul Erik Christensen (RV) Morten Homann (SF) Frank Aaen (EL)
Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkur in havde ikke medlemmer i udval-
get.
Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52
Enhedslisten (EL)
6
Socialdemokratiet (S)
47
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
Siumut (SIU)
1
Det Radikale Venstre (RV)
17
Fólkaflokkurin (FF)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
11
11
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 112
Bilagsnr. Titel
1
Henvendelse af 15/12-04 fra Kolding Kommune
2
Høringssvar o g høringsnotat, fra skatteministeren
3
Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov-
forslagene
4
Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns
Amt
5
Kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i
Københavns Amts, fra skatteministeren
6
Notat om udskydelse af fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet
7
Svar på alm. del - spm. 47 om, at bekræfte, at der i notat, skrevet den
28. december 2004 af Ole Kjær og Claus Juhl, står, at der skal opre t-
tes en ny restanceenhed, der efter 1. juli 2005 vil bestå af ca. 100
medarbejdere, fra skatteministeren
8
1. udkast til betænkning
9
Orientering om ændrede skøn over de administrative konsekvenser af
L 112, fra skatteministeren
10
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-04 fra Kol-
ding Kommune
11
Meddelelse om ny vejledende tidsplan for L 112/L 113
12
Ændringsforslag fra skatteministeren
13
2. udkast til betænkning
14
Tekstbidrag til betænkningen, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmå l og svar vedrørende L 112
Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at redegøre for, hvordan forslaget tager højde for at sikre, at
socialt svage personer ikke kommer i alvorlige problemer i et statsligt
indkrævningssystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor mange personaleressourcer ministeren forventer, der
kan spares ved at anvende det i lovforslaget foreslåede maskinelle
inddrivelsessystem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvorfor ministeren ikke har overvejet en model, hvor ind-
drivelsesopgaven deles, til skatteministeren, og ministerens svar her-
på
4
Spm. om, hvor mange medarbejdere der skal fratræde ved naturlig
12
afgang, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor mange borgere ministeren forventer, der møder op i
Landsskatteretten for at forsvare deres personlige klage, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der laver en
delt inkasso af kommunale fordringer, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
7
Spm. om at bekræfte, at man med lovforslaget fremover ikke kan
foretage lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere, til skattemin i-
steren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om reglerne om klagefrist på tre måneder fra der e r truffet afgø-
relse og om man ikke kan klage over en løbende lønindeholdelse m e-
re end tre måneder efter, at lønindeholdelsen er iværksat, til skattem
i-
nisteren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, at når man vælger at opretholde fogedretterne for udlæg,
hvorfor er det ikke mere effektivt også at lade klager over lønind e-
holdelse gå til fogedretterne frem for til Landsskatteretten, til skatt e-
ministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om begrundelsen for, at klageadgangen bliver til Landsskatte-
retten i stedet for til fogedretterne som foreslået af Foreningen af Pa n-
tefogeder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvor mange klagesager man forventer at få til henholdsvis
Landsskatteretten, Landsretten og Højesteret, til skatteministere n, og
ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvor mange ekstra ressourcer man forventer at tilføre
Landsskatteretten, landsretterne og Højesteret til behandling af klag e-
sager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om det er ministerens opfattelse, at borgerne vil opleve lovfors-
lagets centralisering af klageadgangen til Landsskatteretten som en
serviceforbedring og en forbedring af deres retssikkerhed, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvilke form- og indholdskrav man fremover vil stille til
klager vedrørende gældsforhold fra borgere, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvorledes den konkrete overflytning af ressourcer fra Told-
Skat til Landsskatteretten kommer til at foregå, til skatteminist eren,
og ministerens svar herpå
16
Spm. om restanceinddrivelsesmyndigheden skal sikre sig, at det juri-
diske grundlag for fordringen er korrekt, før den skrider til inddrive l-
se, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvad baggrunden er for, at man ikke skal kunne få omkos t-
ningsgodtgørelse ved klagesager om inddrivelse, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
18
Spm. om ministeren vil afskaffe gældsfængsel, således at man ikke
13
længere har mulighed for afsoning af børnebidragsres tancer, til ska
t-
teministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvor en flygtning eller indvandrer, der har en skatterestance
og som ikke kan det danske sprog, skal henvende sig, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvordan en borger, der ikke kan forstå det danske sprog
skal komme i kontakt med inddrivelsesmyndigheden, der ofte ligger
meget langt væk, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvordan Forvaltningslovens bestemmelser om tolkebistand
skal kunne overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvordan ældre og svagelige mennesker som har skatter e-
stancer skal kunne komme i personlig kontakt med de statslige op-
krævnings/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og ministere ns
svar herpå
23
Spm. om, hvem der skal betale for tabt arbejdsfortjeneste og dyr
transport til skatte/inddrivelsescentrene, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
24
Spm. om, hvordan små selvstændige erhvervsdrivende skal kunne
komme i personlig kontakt med skatte/inddrivelsescentrene uden at
miste mange arbejdstimer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
25
Spm. om, det er korrekt opfattet, at det i mange tilfælde bliver billig e-
re for en borger ikke at give møde ved den statslige ind drivelsesmyn-
dighed, da det bliver billigere at lade den statslige inddrivelsesmyn-
dighed komme ud til borgeren ved udkørende fogedforretning , til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om at redegøre for, hvem der har udpeget de enkelte medle m-
mer af personalesamarbejdsgruppen, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå