Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0047    Den 27. maj 2005 Til Folketingets Skatteudvalg L 111   -   Forslag   til   Lov   om   ændring   af   en   række   love   som   følge   af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.). Hermed fremsendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille ved 3. behandling   en af ovennævnte  lovforslag.  Alle  ændringsforslagene  er  konsekvenser  af  Folketingets vedtagelser ved 3. behandling den 26. maj 2005 af lovforslag L 94 og L 95 og de forventede vedtagelser ved 3. behandling den 31. maj 2005 af lovforslag L 121, L 129, L 147 og L 148. Kristian Jensen /  Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Skatteministeriet J. nr. 2005- 711-0047 27. maj 2005 Ændringsforslag til 3. behandlingen af Forslag til Lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.) - L 111 Til § 32 1) Indledningen affattes således: ”I  lov  om  opkrævning  af  indkomstskat  samt  kommunal  og  amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som ændret bl.a. ved § 2 i   lov nr. 1375 og § 3 i lov nr. 1386, begge af 20. december 2004, og senest ved  §3 i lov nr. 325 af 18. maj 2005, og   som  ændres  ved  §  5  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anparts  reglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove    (Forenkling    af    reglerne    om    begrænset    skattepligt    m.v.    og anpartsreglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 2) Indledningen til nr. 4 affattes således: ” § 2, stk. 4, 4. pkt., affattes således:”.
Side 3 [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove    (Forenkling    af    reglerne    om    begrænset    skattepligt    m.v.    og anpartsreglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] Til § 55 3) Indledningen affattes således: ”I     lov     om     indkomstskat     for     personer     m.v.     (personskatteloven),     jf. lovbekendtgørelse nr. 772 af 29. august 2003, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1386 og § 1 i lov nr. 1388, begge af 20. december 2004, og som ændres ved § 11 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepl  igtige og anpartsreglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005,  foretages følgende ændringer: [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forskellige skattelove    (Forenkling    af    reglerne    om    begrænset    skattepli  gt    m.v.    og anpartsreglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 4) Nr. 1 affattes således: ” 1. I § 4, stk. 6, ændres ”Ligningsrådet” til: ”Skatterådet”.”. [Konsekvensændring  som  følge  af  forslag  til  lov  om  ændring  af  forske llige skattelove    (Forenkling    af    reglerne    om    begrænset    skattepligt    m.v.    og anpartsreglerne), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] Til § 58 5) Indledningen affattes således: ”I  lov  om  indkomstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  ( selskabsskatteloven),  jf. lovbekendtgørelse nr. 111 af 19. februar 2004, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1375 af 20. december 2004, og som ændres ved § 9 i forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, og § 1 i forslag til lov om ændring af  selskabsskatteloven  og  andre  skattelove  (Nedsættelse  af  selskabsskatten  og
Side 4 globalpulje-princip  i  sambeskatningen),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005, foretages følgende ændringer:” [Konsekvensændring     som     følge     af     forslag     til     lov     om     ændring     af selskabsskatteloven   og   andreskattelove   (Nedsættelse   af   selskabsskatten   og globalpulje-princip  i  sambeskatningen),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005] 6) Nr. 1 affattes således: ” 1. Overalt i loven ændres ”Ligningsrådet” til: ”Skatterådet”.”. [Konsekvensændring     som     følge     af     forslag     til     lov     om     ændring     af selskabsskatteloven   og   andre   skattelove   (Nedsættelse     af   selskabsskatten   og globalpulje-princip  i  sambeskatningen),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005] 7) Nr. 9 affattes således: ” 9. I § 29 A, stk. 2, og § 31 B, stk. 3, ændres ”Told   - og Skattestyrelsen” til: ”told  - og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring     som     følge     af     forslag     til     lov     om     ændring     af selskabsskatteloven   og   andre   skattelove   (Nedsættelse   af   selskabsskatten   og globalpulje-princip  i  sambeskatningen),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005] 8) Nr. 11 affattes således: ” 11. I § 31, stk. 4, ændres ”Skattemyndigheden” til: ”Told - og skatteforvaltningen”. [Konsekvensændring     som     følge     af     forslag     til     lov     om     ændring     af selskabsskatteloven   og   andre   skattelove   (Nedsættelse   af   selskabsskatten   og globalpulje-princip  i  sambeskatningen),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005] Til § 59
Side 5 9) Indledningen affattes således: ”I  skattekontrolloven,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  869  af  112.  august  2004,  som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.   1441 af 22. december 2005 og senest ved § 2 i lov nr. 325  af  18.  maj  2005,  og  som  ændres  ved  §  1  i  forslag  til  lov  om  ændring  af skattekontrolloven,   skattestyrelsesloven,   ligningsloven   og   tonnageskatteloven (Ændring af oplysnings   - og dokumentationspligt vedrørende transfer pricing), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 17. maj 2005, og § 1 i forslag til lov om   ændring   af   skattekontrolloven,   kursgevinstloven   og   skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta), s   om vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven    og    skattestyrelsesloven    (Udarbejdelse    af        skattemæssigt årsr egnskab i fremmed valuta), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 10) Efter nr. 11 indsættes: ” 01.  I  §  3  C,  stk.  3,  5,  11  og  13 ,  ændres  ”Skattemyndigheden”  til:  ”Told -  og skatteforvaltningen”. [Konsekvensændring som følge af    forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven    og    skattestyrelsesloven    (Udarbejdelse    af        skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] Ny paragraf 11) Efter § 68 indsættes  : ” § 01 I  forslag  til  lov  om  beskatning  af  søfolk,  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 26. maj 2005, foretages følgende ændringer: 01. § 9, stk. 2, 3. pkt., affattes således:
Side 6 ”Valget  kan  omgøres  til  og  med  den  30.  juni  i  det  andet  kalen  derår  efter indkomstårets udløb.” 02. § 13 ophæves. 03. I § 15, stk. 1, ændres ”de statslige told   - og skattemyndigheder” til: ”told  - og skatteforvaltningen”.”. [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om beskatning af søfolk, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj 2005] Til § 70 12) Indledningen affattes således: ”I  lov  om  tobaksafgift,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  635  af  21.  august  1998,  som ændret bl.a. ved § 24 i lov nr. 380 af 2. juni 1999 og senest ved § 37 i lov nr. 325 a  f 18.  maj  2005,  og  som  ændres  ved  §  1  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om tobaksafgifter (Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005, foretages følgende ændringer:”. [Konsekvensændr  ing   som   følge   af    forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om tobaksafgifter (Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] 13) Nr. 3 affattes således:   ” 3.  I  §  6,  stk.  1,  §  20,  stk.  2,  og  §  30,  stk.  2,  ændres  ”de  statslige  told   -  og skattemyndigheders” til: ”told  - og skatteforvaltningens”. ”. [Konsekvensændring   som   følge   af   forslag   til   lov   om   ændring   af   lov   om tobaksafgifter (Ændring i forfaldstidspunktet for tobaksafgifter), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005] Til § 72 14) Paragraffen udgår.
Side 7 [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven (Gennemførelse af ændrede EU   -retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren), som v edtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj 2005] Til § 125 15) I stk. 1 indsættes som 2. pkt.: ”§ 01 træder dog tidligst i kraft på det eller de tidspunkter, som skatteministeren fastsætter som ikrafttrædelsestidspunkt for forslag til lov om beskatning af søfolk eller  de  relevante  dele  af  den  nævnte  lov,  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 26. maj 2004, jf. lovens § 17.” [Konsekvensændring som følge af forslag til lov om beskatning af søfolk, som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj 2005] Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anpartsreglerne) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 2 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anpartsreglerne) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 5, nr. 1,  foretages  en  samlet  gennemskrivning  af  kildeskattelovens  §  2,  som  bl.a. indebærer, at den hidtidige bestemmelse i kildeskattelovens § 2, stk. 3, om fravalg af beskatning efter kildeskattelovens § 48 B nu er videreført som § 2, stk. 4 .   Til nr. 3
Side 8 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af  forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anpartsreglerne) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 4 Ændringsfo   rslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anpartsreglerne) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Ved den nævnte lovs § 11, nr. 2, ophæves personska  ttelovens § 4, stk. 6, og det hidtidige stk. 7 bliver stk. 6. Til nr. 6 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven   og   andre   skattelove   (Nedsættelse   af   selskabsskatten   og globalpulje-princip ambeskatningen) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 7 Ændringsforslaget skyldes, at selskabsskattelovens § 31 er nyaffattet ved § 1, nr. 16,  i  forslag  til  lov  om  ændring  af  selskabsskatteloven  og  andre  skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten o  g globalpulje-princip i sambeskatningen), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005. Den ændrede affattelse indeholder ingen referencer til ”Ligningsrådet”. Til nr. 8 Ændringsforslaget indeholder ændringer, der er en følge af etabl eringen af skatte- og ejendomsvurderingsforvaltningen som en enhedsforvaltning. Der er således tale om nødvendige konsekvensrettelser af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering  af  skattemyndighederne,  der  udmønter  kommunalreformen.  Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at selskabsskattelovens § 31 B er indsat ved § 1, nr. 16, i   forslag   til   lov   om   ændring   af   selskabsskatteloven   og   andre   skattelove (Nedsættelse af sel  skabsskatten og globalpulje-princip i sambeskatningen), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 8
Side 9 Ændringsforslaget indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte - og ejendomsvurderingsforvaltningen som en enhedsforvaltning. Der er således tale om en nødvendig konsekvensrettelse af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering  af  skattemyndighederne,  der  udmønter  kommunalreformen.  Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at selskabsskattelovens § 31, stk. 4, er nyaffattet ved § 1, nr. 16, i  forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpulje  -princip i sambeskatningen), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 9 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af skattekontrolloven,  kursgevinstloven  og  skattestyrelsesloven  (Udarbejdelse  af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 10 Ændringsforslaget indeholder ændringer, der er en følge af etableringen af skatte - og ejendomsvurderingsforvaltningen som en enhedsforvaltning. Der er således tale om nødvendige konsekvensrettelser af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering  af  skattemyndighederne,  der  udmønter  kommunalreformen.  Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skylde   s, at skattekontrollovens § 3 C, stk. 3-14, er indsat ved § 1, nr. 1, i  forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 11 Ændringsforslaget  skyldes  Folketingets  vedtagelse  af  [L  94]  forslag  til  lov  om beskatning af søfolk ved 3. behandling den 26. maj 2005. Ændring nr.    01 angår lovens § 9, stk. 2, ifølge hvilken begrænset skat tepligtige søfolk  i  stedet  for  bruttobeskatning  kan  vælge  beskatning  efter  de  almindelige
Side 10 regler for begrænset skattepligtige søfolk. Valget skal træffes senest den 1. maj i året efter det pågældende indkomstår og kan ændres indtil udløbet af fristen for foretagelse af skatteansættelsen for det pågældende indkomstår, som er den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, jf. skattestyrelseslovens § 3, stk. 1. En sådan ligningsfrist vil efter skatteforvaltningsloven ikke være lovfæstet, idet lovregulering  heraf  er  overflødig  efter  etableringen  af  enhedsforvaltningen,  jf. forslaget   til   skatteforvaltningslovens   §   26,   sidste   pkt.,   og   afsnit   4.10   i   de almindelige  bemærkninger  til  forslaget  til  skatteforvaltningsloven  (L  110).  Det foreslås derfor, a t fristen, den 30. juni i det andet kalenderår efter indkomstårets udløb, indsættes direkte i lovens § 9, stk. 2. Ændring  nr.     02  angår  lovens  §  13,  hvori  det  foreslås,  at  skatteministeren  kan bemyndige de statslige eller kommunale skattemyndigheder til at træffe afgørelser efter loven. Sådanne bestemmelser forefindes i dag i næsten alle love, og alle disse bestemmelser foreslås ophævet ved nærværende lovforslag L 111, jf. afsnit 2.1.c. i de     almindelige     bemærkninger     til     lovforslaget.     Det     foreslås,     at     også bemyndigelsesbestemmelsen i den nævnte lovs § 13 ophæves.   Ændring nr.    03 angår lovens ikrafttrædelsesbestemmelse, § 15, der indeholder en reference til ”de statslige told - og skattemyndigheder”. Denne myndighedsbetegnelse  foreslås  konsekvensrettet  som  f ølge  af  etableringen  af skatte-  og  ejendomsvurderingsforvaltningen  som  en  enhedsforvaltning.  Der  er således tale om en nødvendig konsekvensrettelse af en myndighedsbetegnelse som led i den nye organisering af skattemyndighederne,     der     udmønter kommunalreformen. Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i de almindelige bemærkninger til nærværende lovforslag L 111. Til nr. 12 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter (Ændring af forfaldstids   punktet for tobaksafgifter) ved 3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 13 Ændringsforslaget indeholder en ændring, der er en følge af etableringen af skatte - og ejendomsvurderingsforvaltningen som en enhedsforvaltning. Der er således tale om en nødvend ig konsekvensrettelse af en myndighedsbetegnelse som led i den nye
Side 11 organisering  af  skattemyndighederne,  der  udmønter  kommunalreformen.  Der henvises til omtalen under afsnit 1 og 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Ændringsforslaget skyldes, at tob   aksafgiftslovens § 6 er nyaffattet ved § 1, nr. 4, i forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter (Ændring af forfaldstidspunktet for  tobaksafgifter),  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3. behandling den 31. maj 2005. Til nr. 14 Ændringsforslaget s   kyldes, at tonnageskattelovens § 22, stk. 2, er nyaffattet ved § 1, nr. 9, i  forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven (Gennemførelse af ændrede EU  -retningslinier for statsstøtte til søtransportsektoren), som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 26. maj 2005. Den ændrede affattelse indeholder ingen reference til ”skattemyndighederne”, hvorfor paragraffen som helhed kan udgå. Til nr. 15 Ændringsforslaget skyldes Folketingets vedtagelse af  forslag til lov om beskatning af  søfolk  ved  3.  be handling  den  26.  maj  2005.  Ifølge  den  nævnte  lovs  §  17 fastsættes    tidspunktet    for    lovens    eller    dele    af    lovens    ikrafttræden    af skatteministeren.  Ifølge  motiverne  er  årsagen  hertil,  at  der  delvis  er  tale  om ændringer  af  en  statsstøtteordning,  som  efter  EU   -retten  kræver  godkendelse  af Kommissionen, før de kan sættes i kraft. Ved ændringsforslag nr. 11 foreslås der gennemført en række konsekvensændringer i forslag til lov om  beskatning  af  søfolk,  som  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  26.  maj  2005. Ændringsforslaget er begrundet i, at disse ændringer i lov om beskatning af søfolk ikke vil kunne træde i kraft, før lov om beskatning af søfolk træder i kraft.