Ministeren 
 
Frederiksholms Kanal 21 
1220 København K 
Tlf 3392 5000 
Fax 3392 5547 
www.uvm.dk
19. april 2005 
Folketingets Uddannelsesudvalg 
Christiansborg 
I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af 
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med 
undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, 
herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel-
sesudvalg i brev af 29. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål: 
 
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2005 fra Ef-
terskoleforeningen, jf. L 105  bilag 14. 
 
Svar: 
Efterskoleforeningen anfører, at den har betænkeligheder ved L 105.  
 
Betænkelighederne går primært på lovforslagets bemærkninger, herunder 
bemærkningen om, at tilsvarende bestemmelser vil blive foreslået indfø-
jet i efterskolelovgivningen. 
 
Efterskoleforeningen finder, at L 105 indeholder såvel en formel beskyt-
telse af de frie skolers frihed, som en reel indskrænkning heri, idet for-
eningen finder, at kravene til undervisningsplaner, slutmål og delmål er 
så omfattende, at skolerne for at reservere tid til undervisningen tvinges 
ind i den offentlige skoles formelle rammer.  
 
Efterskoleforeningen tilslutter sig derfor de forslag, der har været om, at 
krav til selvformulerede mål begrænses til dansk, engelsk og matematik. 
 
Jeg er ikke enig med Efterskoleforeningen i, at L 105 vil indebære, at de 
frie skolers frihed indskrænkes, eller at de tvinges ind i folkeskolens 
rammer.  
 
Lovforslaget vil give rig mulighed for, at skolerne kan formulere egne 
alternative undervisningsplaner. Eksempelvis kan det enkelte fag enten 
optræde i en særskilt beskrivelse eller indgå i en sammenhængende be-
skrivelse af faget sammen med andre fag i et af de fagområder, som fol-
keskolens fagkreds naturligt kan opdeles i.