Til lovforslag nr. L 101 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. april 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggørelse af gennemførelses- og beskæftigelsesprocenter m.v.) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Ændringsforslag Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 2. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 20 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 20, herunder  de  høringssvar  samt  høringsnotat,  som  den  daværende  undervisningsminister  sendte  til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til  undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et min dretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    undervisningsministeren, tiltrådt af  <>: Til § 1 1) Nr. 4 udgår. Nr. 5-7 bliver herefter nr. 4-6. [Ved  forslaget  udgår  bestemmelsen  om  supplering  af  karakteroplysninger  med  oplysninger,  der angiver skolens indsats] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter det fremsatte lovforslag kan undervisningsministeren med hensyn til grundskolen, herunder 10. klasse, bestemme, at de offentliggjorte karakterer efter lovens § 2, nr. 3, jf. stk. 1, skal ledsages af oplysninger fra Undervisningsministeriet, der angiver en måling af skolens indsats. Ved ændringsforslaget foreslås det, at denne bestemmelse udgår af   lovforslaget. Regeringen  vil  på  grundlag  af  regeringsgrundlaget  »Nye  mål  «  fremlægge  en  række  forslag,  der skal tjene til dokumentation af folkeskolens resultater, med henblik på, at skoler, lærere og foræ l- drebestyrelser  med  flere  får  bedre  m ulighed  for  at  vurdere  fremskridtene  i  den  enkelte  klasse  og styrke indsigten i hvilke faktorer, der fremmer gode faglige præstationer. Regeringen finder det fortsat vigtigt, at der bliver skabt et redskab, der kan give et mere retvisende billede af en skoles indsats end det, der opnås ved at lade karakteroplysningerne stå alene. Et sådant redskab skal placeres i sammenhæng med regeringens øvrige indsats for at styrke evaluering, kvali- tetsudvikling og resultatorientering i folkeskolen. Regeringen  finder det  derfor mest hensigtsmæs- sigt, at forslaget om at offentliggøre oplysninger, der angiver en måling af skolernes indsats, heru n- der indsatsen med hensyn til, hvordan folkeskolen bidrager til at nedbryde den negative sociale arv og til øget integration, inddrages i denne større sammenhæng. Til delvis opfyldelse af intentionerne med det hidtidige forslag vil Undervisningsministeriet led- sage ministeriets offentliggørelse af karakterer med en bemærkning om, at de offentliggjorte karak- terer  ikke  kan  stå  alene,  når  man  vil  vurder  e  en  skoles  indsats,  idet  der  er  en  række  forhold  med hensyn  til  elevernes  baggrund,  som  skolen  ikke  har  indflydelse  på.  Skolerne  vil  kunne  henvise  til denne bemærkning i forbindelse med deres opfyldelse af oplysningspligten i henhold til loven om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. Skolerne kan også vælge selv at give generelle oplysninger om baggrunden for skolens præstationer med hjemmel i § 2, nr. 1, stk. 5, i den gælden- de lov.
3   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S) Christine Antorini (S)    Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Majbrit Berlau (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 101 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om tidligere omdelt materiale fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Ændringsforslag fra undervisningsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 101 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke oplysninger der som supplement til de offentliggjor- te karakterer skal angive en måling af skolernes indsats, til undervi s- ningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om definitionen af »elevmateriale«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren har eksempler på »elevmaterialer «, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan skolerne får defineret »udgangspunktet « for en måling, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om eksempler på tabeller eller andet statistisk materiale over skolers »udgangspunkt«, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om hver årgang har sit eget »udgangspunkt «, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, efter hvilken formel en skoles værditilvækst skal fastlæg- ges, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan målingerne foregår i Sverige og Storbritannien, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå