STATSMINISTERIET
Dato: 19. maj 2005
Statsminister Anders Fogh Rasmussens svar på spørgsmål nr. 3 af 10. maj 2005 fra
Det Politisk-Økonomiske Udvalg vedrørende forslag til lov om Dagbladsnævnet (L
100
-
spørg smål 3).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kom mentere henvendelsen af 28. april 2005 fra Dansk Fagpresse, jf.
L 100 – bilag 4.”
Svar:
1. Dansk Fagpresse har ved brev af 28. april 2005 rettet henvendelse til det Politisk-
Økonomiske Udvalg angående forslag til lov om Dagbladsnævnet.
Dansk Fagpresse udtrykker i brevet støtte til det overordnede formål og en ræ
kke af de
mere specifikke bestemmelser i forslaget, herunder i forhold til kriterierne for at anse
publikationer for støttebere ttigede.
2. Dansk Fagpresse fremhæver i henvendelsen betydningen af at gøre kriterierne for at
være støtteberettiget så præcise som muligt.
Dansk Fagpresse gav udtryk for et lignende synspunkt i sit høringssvar til Statsmin i-
steriet af 25. november 2004.
I Statsministeriets høringsoversigt, som blev sendt til Folketinget den 17. januar 2005,
anførte ministeriet i forhold hertil følgende:
”Det vurderes, at forslaget, som det ligger, lever op til disse ønsker, i den udstrækning
det er muligt. Statsministeriet vurderer således, at kriterierne ikke kan defineres tyd e-
ligere, uden at det vil kunne begrænse nævnets skønsudøvelse på uhensigtsmæssig m
å-
de. Endvidere er bemærkningerne til lovforslaget – særligt i relation til afgrænsni
ngen
af de støtteberettigede publikationer – allerede ganske omfatte nde, og lovforslaget bør
- 2 -
på den baggrund give såvel nævnet som potentielle ansøgere den fornødne vejle
d-
ning.”
Dette er fortsat Statsministeriets opfattelse, idet det tilføjes, at beskrivelsen af de stø t-
teberettigede publikationer, i det foreliggende forslag er langt mere præcist, end d en
beskrivelse der lå til grund for aktiviteterne i Dagspressens Finansieringsinstitut.
Statsministeriet er således enig i, at kriterierne under denne ordning var for upræcise,
hvorfor beskrivelsen af de støtteberettigede publikationer er strammet betydeli gt op i
forslaget.
I forhold til de konkrete publikationer, som Dansk Fagpresse henviser til, vil det være
op til nævnet at vurdere, i hvilken udstrækning de lever op til lovens bestemmelser.
Det fremgår imidlertid, at der ikke i forbindelse med tildelin g af støtte til et givent
dagblad eller en given dagbladslignende publikation skal lægges vægt på udgivelse
s-
hyppigheden. Dog forudsættes det, at nævnet vil kunne stille minimumskrav til
udgi
velseshyppighed
for
at
publikationen
overhovedet
kan
betegnes
som
dagbladslignende. Det angives i den forbindelse i bemærkningerne til lovforslaget, at
nævnet vil kunne finde en vis vejledning i den afgrænsning der anvendes af
Dagspressens Finansieringsinstitut, hvorefter publikationen skal udkomme med mindst
ét nummer om måneden. Dansk Fagpresse angiver i henvendelsen til Det Politisk -
Økonomiske Udvalg, at fo reningen ikke har indvendinger mod denne afgræn sning.
3. Dansk Fagpresse understreger endvidere vigtigheden af at der sikres en ligebehand-
ling af alle dagblade og dagbladslignende udgivelser.
I bemærkningerne til lovforslagets § 2 hedder det blandt andet, at ”omfattet af begrebet
dagblad er foruden de (efter udgivelsesfrekvens) egentlige dagblade tillige dagblads-
lignende publikationer.”
Reglerne i loven gælder så ledes i samme udstrækning for dagblade og dagbladsligne n-
de publikationer.
4. Dansk Fagpresse anbefaler, at nævnet udvides, så Dansk Fagpresse også repræsent
e-
res.
Dansk Fagpresse henviser således til, at der i det foreliggende forslag alene er forslået
repræsentation i nævnet fra Danske Dagblades Forening, som repræsenterer de tradit
i-
onelle dagblade.
- 3 -
Dansk Fagpresse gav udtryk for et lignende synspunkt i sit høringssvar til Statsmin i-
steriet af 25. november 2004.
I Statsministeriets høringsoversigt, som blev sendt til Folketinget den 17. januar 2005,
anførte ministeriet i forhold hertil følgende:
”Statsministeriet skal hertil bemærke, at baggrunden for, at Danske Dagblades Fo r-
ening har indstillingsret for et af nævnets medlemmer, i første række er et øn
ske om, at
der i nævnet er en repræsentant med indgående kendskab til dagbladsdrift. Medle
m-
met udpeges således ikke i første række som interesserepræsentant, men i kraft af sin
indsigt i bladdriften og i branchen. Den relevante ekspertise, som et medlem indstillet
af Dansk Fagpresse må forventes at kunne bidrage med, er således allerede repræse
n-
teret i nævnet.
Endvidere er Statsministeriet enig med Arbejdsgruppen om Dagspressens Finansie-
ringsinstitut i, at det af konkurrencemæssige grunde vil være rigtigst
, at personer med
berøring til branchen ikke ko mmer til at dominere nævnet. Det vurderes derfor som
mest hensigtsmæssigt, at ikke mere end to ud af fem medlemmer indstilles af branch e-
foreninger og lignende.”
Dette er fortsat Statsministeriets opfattelse.
Supplerende skal Statsministeriet henvise til, at opfattes medlemmet udpeget af Dan-
ske Dagblades Forening, samt et eventuelt medlem udpeget af Dansk Fagpresse som
interesserepræsentanter, vil det være nærliggende også at lade Foreningen af Lokale
Danske Ugeaviser samt efter omstændighederne Dansk Magasinpresses Udgiverfo r-
ening repræsentere i nævnet. Det vil således ikke kunne udelukkes, at også medle
m-
mer af disse foreninger efter omstændighederne vil kunne komme i betragtning til stø t-
te.
I forlængelse h eraf bemærkes, at et af nævnets væsentligste opgaver er at yde planlæ
g-
nings- og etableringsstøtte til nye blade. Disse nye blade vil på tidspunktet for ansø g-
ning om støtte som klar hovedregel ikke være organiserede.
Ved at udvide nævnet med de nævnte bra
ncheorganisationer, vil nævnet blive domin e-
ret af repræsentanter for eksisterende blade. Et af de kritikpunkter, som ansøgere om
planlægnings - og etableringsstøtte har rettet mod den hidtidige ordning med Dagspre s-
- 4 -
sens Finansieringsinstitut, er gået på, at afgørelserne blev truffet af repræsentanter for
eksisterende blade, som ikke havde nogen interesse i at påføre de blade de repræsent
e-
rede yderligere konkurrence fra nystartede blade.
Statsministeriet finder det af disse grunde uhensigtsmæssigt at udvide nævnet således
at også Dansk Fagpresse eller andre brancheorganisationer repræsenteres.
Endelig bemærkes, at Danske Dagblades Forening foruden egentlige dagblade også
repræsenterer blade, som vurderet på udgivelsesfrekvens ikke er dagblade. Således er
eksempelvis Weekend Avisen medlem af Danske Dagblades Forening. Generelt er
medlemmerne af Danske Dagblades Forening blade, som sigter mod en bred målgru p-
pe, og som dækker et bredt emneområde. Omvendt repræsenterer Dansk Fagpresse i
meget vidt omfang publikationer, som retter sig mod enkelte faggrupper eller enkelte
relativt snævre interessegrupper og som emnemæssigt dækker er relativt snævert o
m-
råde.
Det er på den baggrund vurderingen, at Danske Dagblades Forening er bedre egnet end
Dansk Fagpresse til at indstille et medlem med indgående kendskab til drift af den type
blade, som vil være omfattet af ordningen, jf. pkt. 6 i de almindelige bemærkningerne
til forslaget.
5. Endelig giver Dansk Fagpresse udtryk for, at man gerne ser, at et nævn som det f o-
reslåede også får kompetence ved afgørelse af andre spørgsmål i relation til mediestø
t-
te.
Dansk Fagpresse gav udtryk for et lignende synspunkt i sit høringssvar til Statsmin i-
steriet af 25. november 2004.
I Statsministeriets høringsoversigt, som blev sendt t il Folketinget den 17. januar 2005,
anførte ministeriet i forhold hertil følgende:
” Efter Statsministeriets opfattelse er dette et spørgsmål, som falder uden for ramme rne
af nærværende lovforslag, som har til formål at etablere en ny ordning til ersta
tning
for ordningen vedr. Dagspressens Finansieringsinstitut.”
Statsministeriet kan fortsat henholde sig hertil.