Til beslutningsforslag nr. B 56 Folketinget 2004-05 (2. samling) Beretning afgivet af Miljø - og Planlægningsudvalget den   15. juni 2005 Beretning over Forslag til folketingsbeslutning om lovgivning om offentligt indkøb af træ [af Martin Lidegaard (RV) m.fl.] 1. udvalgsarbejdet Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. april 2005 og var til 1. behandling den 24. maj 2005. Be- slutningsforslaget blev herefter henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder. Spørgsmål Udvalget har stillet 2 spørgsmål til mil  jøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv a- ret. 2. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har oplyst følgende over for udvalget: Regeringen tager problemerne med ulovlig tømmerhugst alvorligt, og det ligger regeringen meget på sinde a t beskytte både regnskoven og tempererede  skove bedre mod ulovlig og ikkebæredygtig tømmerhugst. Derfor arbe jder Danmark allerede aktivt og konstruktivt på en række områder for at fremme lovlig og bæredygtig skovdrift, ikke kun gennem indkøbspolitikken for    træ. Som der blev redegjort for under beslutningsforslagets 1. behandling, agter regeringen i efteråret 2005 at evaluere den eksisterende vejledning for indkøb af tropisk træ og på baggrund heraf vurd e- re, i hvilket omfang det vil være hensigtsmæssigt at tage  yderligere virkemidler i brug –  herunder overveje,  om  den  nuværende  politik  for  offentligt  indkøb  eventuelt  kan  gøres  mere  bindende  og udvides til at omfatte alt træ.   Det noteres derfor med tilfredshed, at et enigt udvalg helt på  linje hermed opfordrer regeringen til at gennemføre en evaluering af det offentlige indkøb af træ og på den baggrund overveje nye initi a- tiver. Regeringen kan bekræfte, at den i efteråret 2005 vil gennemføre en evaluering af det offentl i- ge indkøb af træ med det indhold, som f   remgår af udvalgets beretning. Det bemærkes, at det i fo   r- bindelse med evalueringen vil blive undersøgt, hvilke administrative, juridiske og økonomiske ko  n- sekvenser der er forbundet med en eventuel udvidelse af indkøbspolitikken til at o mfatte al slags træ og  indførelse  af  mere  bindende  regler  for  offentligt  indkøb  af  træ.  Når  resultatet  af  evalu eringen foreligger, vil regeringen overveje, om der er behov for ændringer i den danske politik og vejle  d- ning for offentligt indkøb af træ    – og i givet fald hvilke. Bistandsindsatsen  er  et  af  disse  områder.  Miljøministeriet  igangsatte  i  marts  2005  et  projekt  om sporing af lovligt træ fra Rusland, der udføres af WWF i samarbejde med myndighederne og danske
2 og russiske træ  - og handelsfirmaer. Et andet område er de inter nationale drøftelser relateret til skove og biologisk mangfoldighed. Danmark deltager aktivt heri og arbejder bl.a. for øget f okus netop på handlens og forbrugernes rolle. Særlig vigtig er EU’s handlingsplan for skovlovshåndh    æ  velse, god samfundsforvaltning og handel, også kaldet FLEGT. Kommissionen har i  slutningen af 2004 afsat 20 mio. euro til støtte for FLEGT -planen. Regeringen udgav i 2003 en vejledning til offentlige indkøbere om indkøb af tropisk træ, som det er indkøbernes ansvar at bruge. Vejledning en giver råd om indkøb af lovligt og bæredygtigt prod u- ceret tropisk træ   – rsagen til, at fokus i  denne  vejledning  er  på  tropisk  træ,  er,  at  ulovlig  skovhugst  er  et  stort  og  beklageligt  problem  i mange tropiske lande. Der kan også  være problemer med ikke  tropisk træ  , men der kan ikke herske tvivl om, at risikoen for at købe ulovligt produceret træ gen   erelt er større for tropisk træ    end for ik- ketropisk træ. Den danske vejledning om tropisk træ var de  n første i EU, hvor der på regeringsniveau blev givet konkret  rådgivning  om  valg  mellem  forskellige  certificeringssystemer  og  andre  former  for  dok u- mentation for lovlig og bæredygtig skovdrift. Der er stor interesse for   vejledningen både blandt pr o- ducentlande i troperne og blandt øvrige træforbrugende lande, især i EU. Dokumentation for lovlig og bæredygtig skovdrift er et teknisk kompliceret område, og vejledningen om tropisk træ anviser nogle nye og hidtil ikke benyttede metoder, særligt på markedet for ik   kecertificeret træ, som der er behov for at få indhøstet erfaringerne af. Det har fra starten været hensigten, at vejle dningen skulle evalueres efter en passende periode. 3. Politiske bemærkninger Udvalget udtaler følgende: Ved 1. behandling af beslutningsforslaget var der en generel positiv indstilling til forslagets inten- tioner blandt Folketingets partier med hensyn til at bidrage til at sikre en bæredygtig udvikling for verdens skove. Et  mindretal  af  udvalgets  medlemmer  tilkendegav  under  beslutningsforslagets  1.  behandling  at støtte forslaget på nuværende tidspunkt, hvorimod et flertal af udvalgets medlemmer fandt det nø d- vendigt at afvente en forestående evaluering af den gældende miljøvejledning om offentligt indkøb af tropisk træ, som ifølge miljøminist eren er planlagt til efteråret 2005. Under  udvalgets  behandling  af  beslutningsforslaget  fremkom  en  række  konkrete  forslag  til  in  d- holdet  af  den  kommende  evaluering  af  det  offentlige  indkøb  af  træ,  som  lægger  op  til  et  bredere fokus i evalueringen end blot at se på brugen af miljøvejledningen om tropisk træ. Udvalget opfordrer derfor ministeren til, at evalueringen af det offentlige indkøb af  træ   kommer til at undersøge og vurdere kendskabet til miljøvejledningen om tropisk træ blandt offentlige indk ø- bere, undersøge og vurdere , i hvor stort omfang miljøvejledningen om tropisk træ er blevet brugt af offentlige institutioner til indkøb af tropisk træ, undersøge og vurdere , i hvor stort omfang det er lykkedes for offentlige institutioner, der har gjort brug af miljøvejledningen, at leve op til anbefalingerne i miljøvejledningen, undersøge og vurdere , om der er budskaber og anbefalinger i vejledningen, som bør opdat eres eller kan forbedres, bl.a. under hensyntagen til udviklingen på certificeringsområdet, muligh  e- derne for tilvejebringelse af alternativ dokumentation: EU’s udbudsregler og fortolkningsbidrag til disse samt andre udviklinger, der er relevante for rådgivning om in dkøb af træ,
3 anslå omfanget af de t samlede brug af træ i offentlige institutioner   fordelt på tropisk og ik ketro- pisk træ   og fordelt på varegrupper (f.eks. træ til havnebyggeri, konstruktionstræ, møbler m.m.) med henblik på at kunne fokusere indsatsen, overveje muligheder for at udvide den danske politik om offentligt indkøb af træ til at o   mfatte alt træ, inddrage miljøorganisationer, brancheforeninger og andre interessenter, som har en betyd elig viden på omr å det, inddrage erfaringer med politik for offentligt indkøb fra andre lande, f.eks. Tyskland, England, Holland og Frankrig, undersøge administ rative, juridiske og økonomiske konsekvenser af en eventuel udvidelse af indkøbspolitikken til al slags træ (ikke kun tropisk) og indførelse af mere bindende regler for offentligt indkøb af træ. I den sammenhæng bør der sondres mellem forskellige typer off entlige og halvoffentlige institutioner samt selskaber ejet af det offentlige. På baggrund af evalueringen af den gældende politi   k for offentligt indkøb af træ    har miljø ministe- ren over for udvalget tilkendegivet, at hun vil overveje, om der er behov for æn  dringer i politikken, så  det  fremover  i  højere  grad  sikres,  at  o  ffentlige  institutioner  køber  lovligt  og  bæredygtigt  træ.  I den forbindelse ønsker udvalget , at bl.a. følgende muligheder indgår i overvejelserne, idet der kan overvejes en forskellig indsats, alt efter om der er tale om stat, amter eller kommuner, og alt efter om der er tale om egentlige offentlige og halvoffentlige institutioner eller selskaber ejet af det of- fentlige: Mere forpligtende regler for det offentlige indkøb af træ    såsom krav til of fentlige institutioner om indkøb  af lovligt og bæredygtigt træ og krav til offentlige institutioner om at fastsætte må   l- sætninger for deres indkøb af lo   vligt og bæredygtigt træ. En udvidelse af politikken for offentligt indkøb af træ til at omfatte alt træ, herunder udarbej- delse af konkret vejledning til indkøb af ikketropisk træ. Endelig ønsker  udvalget, at det skal indgå i overvejelserne, hvordan det sikres, at de nødvendige informationer er nemt tilgængelige for offentlige indkøbere, herunder gennemførels e af en ny informationsindsats mål rettet mod offentlige indkøbere  og revision af vejledningen om køb af træ, så den bliver lettere at forstå og anvende korrekt. P.u.v. CHRISTIAN WEDELL-NEERGAARD formand
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrør ende B 56 Bilagsnr.    Titel 1 1. udkast til beretning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 56 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, på  hvilke områder regeringen agter at fremlægge konkrete initiativer for at fremme grønne offentlige indkøb, til miljøminis   teren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til telegram fra Ritzau den 25/5-05,til miljøm i- nisteren, og ministerens svar herpå