Besvarelse af spørgsmål nr.    22 (Alm. Del  –  B 29), som Folketingets  Sundhedsudvalg  har  stillet  til  indenrigs- og sundhedsministeren den 6. maj 2005 Spørgsmål    22: " Hvad kan ministeren oplyse om prisen på børnevacciner i Danmark i fo r- hold til vore nabolande?” Svar: Rigsrevisionens Beretning om Statens Serum Institut (12/03) indeholder en undersøgelse af prisniveauet for de  omsætningsmæssigt to største børn e- vacciner i børnevaccinationsprogrammet (Di -Te-Ki-Pol/Hib og MFR). Rigs- revisionen anfører i bere tningen (pkt. 99-102) følgende: Prissammenligning vedrørende børnevacciner 99. 2 af de udvalgte vacciner anvendes i det danske bør nevaccinationspro- gram.  Det  drejer  sig  om  den  5-valente  børnevaccine,  DiTeK iPol/Act-Hib, som er omtalt i pkt. 46. Dernæst drejer det sig om en MFR -vaccine, som benyttes til vaccination mod mæsli nger, fåresyge og røde hunde.  Den 5- valente  børneva ccine  producerer  SSI  på  sit  eget produktionsanlæg,  mens instituttet  indkøber  MFR -vaccinen  efter  EU’s  udbudsregler  fra  en  uden- landsk producent. Instituttet varetager desuden salg og levering direkte til de praktiserende læger, der forestår vaccinationerne. I Holland fremstiller det statsejede NVI begge de nævnte børnevacciner på basis af både egenproducerede og indkøbte komponenter. I praksis kan de hollandske  myndigheder  imidlertid  også  beslutte  at  indkøbe  vacc inerne  i udlandet. NVI har også opgaver vedrørende  distribution af vaccinerne. I det norske børnevaccinationsprogram indgår også en 5-valent vaccine og en MFR-vaccine. I Norge indkøber det statslige FHI de 2 vacciner fra ude n- landske producenter. For så vidt angår de 2 vacciner, findes der stort set kun  2  producenter  på  verdensplan  at  vælge  imellem.  FHI  står   tillige  for salg og levering af vaccinerne. I Sverige er fremskaffelsen af de 2 børnevacciner decentraliseret, idet o p- gaven udføres af de regionale myndigheder. Vaccinerne in dkøbes hos de udenlandske producenter via et offentligt udbud, og myndighederne sælger dem videre til de vaccinerende læger. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 24. maj 2005 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2005-1445-28 Sagsbeh.: HM Fil-navn: vacc/hepB/svarspm22
2 100. De anvendte priser pr. dosis af den 5-valente børnevaccine og MFR - vaccinen i de 4 lande er vist i tabel 3, der også indeholder oplysninger om leveringsvilkår mv. og årligt forbrug for de pågældende vacciner. Tabel 3. Priser, leveringsvilkår og årligt forbrug mv. vedrørende børnevacciner i Danmark, Holland, Norge og Sverige i 2003 Danmark Norge Sverige Pris på 5-valent børnevaccine, kr. 396,22 258,44 180,57 131,55-145,801) Pris på MFR-vaccine, kr. 74,48 47,56 69,31 65,16-73,311) I prisen er inkluderet: - Levering direkte til læger - Rådgivning Ja Ja Ja - Overvågning af bivirkninger Ja Ja Ja - Forsyningssikkerhed/beredskab Ja Ja Nej Fremstilling af børnevaccine nationalt anlæg Ja Nej Nej Årligt  forbrug  af  5  -valent  børnevaccine i doser 210.000 180.000 286.600 Årligt forbrug af MFR  -vaccine i doser 140.000 400.000 145.000 180.000 1) De  svenske  vaccinepriser  varierer,  da  vaccinerne  indkøbes  af  de  enkelte  landsting  til  forskellige priser. Tabellen  viser,  at  den  5-valente  børnevaccine  er  dyrest  i  Da nmark,  hvor den koster 396,22 kr. pr. dosis eller ca. 3 gange så meget som i det billigste land i sammenligningen. I Holland koster en vaccine mod tilsvarende syg- domme 258,44 kr. pr. dosis, mens prisen i Norge og Sverige for vaccinen er markant lavere. I Sverige kan vaccinen leveres til en pris ned til 131,55 kr.  pr.  dosis.  Tabellen  viser  videre,  at  MFR-vaccinen  sæ lges  til  omtrent den samme  pris i Danmark, Norge og Sverige, idet priserne her er mellem 65,16 kr. og 74,48 kr. pr. dosis. I Holland sælges vaccinen til en noget lav e- re  pris  på  47,56  kr.  pr.  dosis.  Priserne  for  de  2  vacciner  varierer  således betydeligt mellem landene. Tabellen viser imidlertid, at vilkårene for vaccinefremskaffelse også varierer betydeligt  mellem  de  pågældende  lande.  I  Danmark  dæ kker  priserne  fuld levering  til  de  læ ger,  der  forestår  vaccinationerne.  I  Norge  opnår  FHI  et statsligt  tilskud  til  distribution  af  vacciner  til  børnevaccinationsprogrammet svarende til 168,90 kr. pr. forsendelse. Tilskud af denne art kan føre til en vis reduktion i de pågældende vaccinepriser. I Sverige opkræ ves et mindre gebyr  i  forbindelse  med  salg  af  vaccinerne,  når  der  er  tale  om  mindre mængder. I  Ho lland  leveres  vaccinen  i  store  forsendelser til  et begrænset antal lokale adresser, hvorfra den videre distribution foregår. Vaccinepriserne i Danmark skal dermed bære flere elementer i forbindelse med  levering end i de øvrige lande. I Danmark, Norge og Holland har de centrale institutioner, der fremskaffer vaccinerne, pligt til at sikre forsyningen, og omkostningerne ved dette be- redskab finansieres også over prisen på de pågældende vacciner. I Sverige har de lokale myndigheder ingen formel forsyningspligt.
3 101. De forhøjede priser i Danmark og Holland på den 5 -valente børneva c- cine  i  forhold  til  de  2  øvrige  lande  må  ses  i  sammenhæng  med,  at  der  i Danmark og Holland opretholdes forskning, udvikling og produktion af vac- cine fortrinsvis til et mindre nationalt marked. En vaccineproduktion på nati- onalt plan kan imidlertid medføre fo rdele i form af fx en bedre sikring mod vaccinemangel,  jf.  pkt.  121-128.  Den  mindre  indbyrdes  prisforskel  mellem Danmark  og  Holland  på  den  pågældende  vaccine  hænger  san dsynligvis sammen med, at det danske marked er væsentlig  mindre. SSI har yderligere oplyst, at den hollandske vaccine, for så vidt angår kighostekomponenten, er produceret efter en ældre teknologi, og at en vacci ne på samme tekno- logiske niveau som de øvrige må forventes at være dyr  ere. Endvidere  må  priserne  i  Norge  og  Sverige,  hvor  vaccinerne  indkøbes  på verdensmarkedet, ses i lyset af, at dette marked er præget af 2 store udb y- dere. Dette kan give anledning til ekstraordinære lave priser, der er bestemt af de konkrete konkurrenceforhold på det enkelte marked på et givet tids- punkt snarere end de langsigtede produktionsomkostninger. SSI har oplyst, at  den  manglende  konkurrence  understreges  af,  at  apotekernes  udsalgs- pris for de pågældende produkter varierer væsentligt i en række europæ   i- ske lande, og at prisen på de 2 store virksomheders vacciner i flere tilfælde er fuldstændig ens på visse markeder. Besparelser, opnået på kort sigt ved at  indkøbe  vaccinen  under  diss e  markedsforhold,  skal  derfor  vurderes  i forhold til risikoen for stigende vaccinepriser på længere sigt. 102.  Som  det  eneste  land  i  sammenligningen  producerer  Holland  selv MFR-vaccine.  Vaccinen  produceres  på  licens  fra  en  udenlandsk  virksom- hed og kan kun sælges i Ho lland. SSI har vurderet, at det ikke er rentabelt at påbegynde en produktion på licens her i landet, da vaccineprisen er lav, og det danske marked er for lille.” For så vidt angår vaccinen difteri-tetanus-kighoste-polio til revaccination og som blev indført i børneprogrammet i 2004 har Statens Serum Institut o  p- lyst, at er der tale om en nyudviklet vaccine, hvor der på introduktionstids- punktet kun var en anden tilsvarende vaccine, der var registreret i enkelte andre europæiske lande. I dag er  der to registrerede vacciner ud over Sta- tens  Serum  Instituts  vaccine.  Instituttet  har  oplyst,  at  det  gennemsnitlige prisniveau for de to øvrige vacciner ved salg via apotek svarer noge nlunde til Instituttets egen pris. Vacciner der indgår i vaccinationsprogrammer kø- bes dog ofte ved udbud til en reduceret pris. Instituttet er ikke bekendt med disse priser. Jeg henholder mig til bemærkningerne i Rigsrevisionens rapport og oply s- ningerne fra Statens Serum Institut.