Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15. juni 2005
004
-
176
Trafikudvalget har i brev af 25. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 7
(B 59), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 7:
" Hvad er status for forhandlingerne i EU-regi om indførelse af en fælles
vejafgift?"
Svar:
Kommissionen fremsatte i juli 2003 forslag til ændring af direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge køretøjer for benyttelse af visse infr a-
strukturer (Eurovignettedirektivet). Forslaget fastlægger nogle rammer,
som medlemslandene skal holde sig inden for, hvis de vælger at opkræve
vejbenyttelsesafgifter for tunge køretøjer. Der er således ikke tale om in d-
førelse af fælles vejafgifter, idet det fortsat ikk e vil være obligatorisk for
medlemslandene at opkræve vejafgifter og idet de rammer, der fastlægges i
direktivet, fortsat muliggør forskelligartede afgiftssystemer i medlemsla n-
dene.
På rådsmødet (transport, energi, telekommunikation) den 21. april 2005
opnåedes der politisk enighed om et kompromisforslag fra formandskabet.
Kompromisforslaget omfatter, ligesom det gældende direktiv, som u d-
gangspunkt lastbiler over 12 tons. Der forventes vedtaget en fælles hol d-
ning i Rådet inden so mmerferien.
Hovedprincippet i nævnte kompromisforslag er, at anlægsomkostningerne i
forhold til en given vejinfrastruktur lægges til grund for fastsættelsen af
afgiftsniveauet for benyttelse af den pågældende vejstrækning, idet den
konkrete afgift kan varieres bl.a. ud fra det konkrete køretøjs udstødning s-
værd ier (EURO-normer), tidspunkt på dagen eller året og vejslid, ligesom
der under visse omstændigheder er mulighed for at yde rabatter til hyppige
brugere.