Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. juni 2005 460 -3 Trafikudvalget har i brev af 24. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 3 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spø rgsmål 3: "På baggrund af samfundsgevinsterne i form af sparede sundhedsudgifter ved fremme af cykling, kan ministeren da se det uhensigtsmæssige i, at det alene er det kommunale niveau, der bærer udgifterne til fremme af cykling, mens staten via de sparede sundhedsudgifter scorer gevinsten?" Svar: Som beskrevet i svar af d.d. på spørgsmål 1 til beslutningsforslag B 58 i   n- debærer den nuværende arbejdsdeling på vejområdet, at konkrete anlæg s- initiativer på cykelområdet, såsom f.eks. anlæg af cykelst ier, i dag typisk påhviler amterne og kommunerne. Dette skyldes, at sådanne tiltag er mest relevante langs vejnettet i byerne, hvor der cykles mest, og potentialet for at fremme cyklismen er størst. Di s- se veje er oftest kommune- eller amtsveje. Regeringen har ingen planer om at ændre de grundlæggende principper bag arbejdsdelingen på vejområdet, der indebærer, at hver vejbestyrelse har ansvaret for driften af sit eget vejnet, samt at beslutnings- og finansierings- ansvar følges ad. Som det ligeledes fremgår af mit svar  af d.d. på spørgsmål 1 til beslu   t- ningsforslaget, har regeringen, jf. statens rolle som sektormyndighed, på en række andre områder taget initiativer til fremme af cy   klismen. Det gælder f.eks. i forbindelse med kampagneindsatser, metodeu  dvikling, regulering mv. ./.
Side 2 af 2 For så vidt angår spørgsmålet om fordelingen af sundhedsudgifterne, skal jeg henvise til indenrigs- og sundhedsministeren. Med venlig hilsen Flemming Hansen