Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
1. juni 2005
460
-3
Trafikudvalget har i brev af 24. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 3
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spø rgsmål 3:
"På baggrund af samfundsgevinsterne i form af sparede sundhedsudgifter
ved fremme af cykling, kan ministeren da se det uhensigtsmæssige i, at det
alene er det kommunale niveau, der bærer udgifterne til fremme af cykling,
mens staten via de sparede sundhedsudgifter scorer gevinsten?"
Svar:
Som beskrevet i svar af d.d. på spørgsmål 1 til beslutningsforslag B 58 i n-
debærer den nuværende arbejdsdeling på vejområdet, at konkrete anlæg
s-
initiativer på cykelområdet, såsom f.eks. anlæg af cykelst
ier, i dag typisk
påhviler amterne og kommunerne.
Dette skyldes, at sådanne tiltag er mest relevante langs vejnettet i byerne,
hvor der cykles mest, og potentialet for at fremme cyklismen er størst. Di s-
se veje er oftest kommune- eller amtsveje.
Regeringen har ingen planer om at ændre de grundlæggende principper bag
arbejdsdelingen på vejområdet, der indebærer, at hver vejbestyrelse har
ansvaret for driften af sit eget vejnet, samt at beslutnings- og finansierings-
ansvar følges ad.
Som det ligeledes fremgår af mit svar af d.d. på spørgsmål 1 til beslu t-
ningsforslaget, har regeringen, jf. statens rolle som sektormyndighed, på en
række andre områder taget initiativer til fremme af cy klismen.
Det gælder f.eks. i forbindelse med kampagneindsatser, metodeu dvikling,
regulering mv.
./.