Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. juni 2005 460 -3 Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 1 Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 1: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. april 2005 fra Det Økologiske Råd, Hjerteforeningen, Skole og Samfund, Foreningen for Mi   l- jø og Folkesundhed, Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Dansk Cyklistforbund, jf. B 58 – Svar: Rapporten, som der henvises til i henvendelsen – og sundhed”  – fter, at det er en god idé at tilskynde cyklismen. Det gælder både trafikalt og for folkesun   dheden. Set i det lys er undersøgelsens resultater selvfølgelig   interessante for staten a- ger opgaver på vej - og cykelområdet. Konkrete anlægsinitiativer på cykelområdet såsom f.eks. anlæg af cykelst i- er er mest oplagte langs landeveje eller i forbindelse med vejnettet i byerne, hvor der cykles mest, og potentialet for at fremme cyklismen er størst. Disse veje er med den nuværende arbejdsdeling på vejområdet typisk amts - eller kommuneveje. Opgaven med at sikre passende faciliteter for cykli- sterne på hviler derfor som udgangspunkt det relevante amt eller den rele- vante kommune. Staten har i dag kun ansvaret for meget få vejstrækninger med cykelfacil   i- teter. Derfor har staten på cykelområdet primært en rolle som sektormy n- dighed. ./.
Side 2 af 2 Denne opgave indebærer fø   rst og fremmest, at staten skal bidrage til at sik- re en løbende metodeudvikling og udbredelse af den for eliggende viden på cykelområdet til de relevante beslutningst agere. Det er en opgave regeringen tager alvorligt.   Transport- og Energiministeriet har således løbende støttet kampagner, der tager sigte på at fremme cy klismen og fastholde de mange mennesker, der alle rede cykler, i den gode vane. Det gælder blandt andet kampagnerne ”Vi cykler til arbejde” og ”Alle Børn Cy   kler”. I 2003 gennemførte minister iet endvidere i samarbejde med Dansk Cyklist Forbund en vellykket trafiksikkerhedskampagne med fokus på cy klisterne under sloganet ”Hvad tænker du på?” Desuden har ministeriet bevilget midler til et forsøg med etablering af sæ   r- lige gadespejle. På forsknin gsområdet kan jeg nævne, at ministeriet bl.a. har igangsat et spændende projekt i Danmarks TransportForskning, der sætter fokus på cyklisters adfærd og sikkerhed i run  dkørsler. På reguleringssiden har regeringen endelig blandt andet stået bag efterårets lovgivning om montering af de såkaldte ”cyklistspejle” på lastb    iler. Det skal nævnes, at staten som følge af kommunalrefo   rmen fra 1. januar 2007 vil overtage en række af de større nuv   æ  rende amtsveje. Det betyder, at staten i højere grad vil få det direkte a  nsvar for veje med cykeltrafik og cykelfaciliteter, herunder ansvaret for at sikre en passende standard for cyklisterne. Med venlig hilsen Flemming Hansen