Trafikudvalget 2004-05 (2. samling), Sundhedsudvalget 2004-05 (2. samling)
B 58 Bilag 3, SUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
172625_0001.png
DET ØKOLOGISKE RÅD
FREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
Cykling slår flere fluer med ét smæk
Stadigt flere børn bliver kørt i bil til skole
Flere cyklister og færre ulykker
Cykling og gang kombinerer motion med
løsning af dagligt transportbehov
Barrierer:
det tager for lang tid
det er for anstrengende
det regner altid
det er usundt fordi luften er forurenet
_____________________________________________________________________________________________________
Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.
http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]
Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,
og udgiver tidsskriftet Global Økologi
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0002.png
projekt CykelBus'ters, Århus
Mange forældre tror, at det er farligere for
børn at cykle, end det faktisk er
Også risikoen ved mangel på motion
Relativt få ulykker på skolevejene
”Vi kører vores
barn - der er for mange
biler”
Satsning på cykeltrafik har forbedret
sikkerheden.
-2-
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0003.png
København: fald i antallet af cykelulykker,
samtidig med at antallet af cyklister er
steget markant.
Megen cykeltrafik i Danmark.
Men cykling fylder ikke i
sundhedskampagner.
Modsat i flere andre lande.
-3-
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0004.png
VK-regeringen fjernede i 2001 de statslige
puljer, der støttede fremme af cykeltrafik i
kommunerne
Københavnerne cykler i gns. 2,5 km/dag.
I Odense og Holstebro 2,1 km/dag.
Øvrige provinsbyer 1 km/dag. På landet
endnu mindre.
God samfundsøkonomi
Trafikinvesteringer prioriteres ud fra
samfundsøkonomiske analyser.
Ikke før prøvet på cykling
Forudsætning: Der investeres 150 mio. kr/år
i 12-års periode - kampagner og konkrete
forbedringer
Cykeltrafikken stiger 50% og gangtrafikken
30%.
Efter de 12 år: 50 mio. kr/år til at
vedligeholde
-4-
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0005.png
Effekter er opgjort over 50 år og
tilbageregnet til udgangsåret.
Positive sundhedseffekter på godt 20 mia. kr
Negativt: faldende driftsindtægter på
kollektiv trafik samt afgifter på benzin og
biler.
Overskud: 23 mia. kr. i nutidsværdi
-5-
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0006.png
Eksempelbyer og
–regioner
Stockholm, København, Næstved og
Odense, Kristiansand, Sandnes og
Trondheim, Flandern
-6-
B 58 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 3: Overheads fremvist i forbindelse med foretræde for udvalget den 12/5-05
172625_0007.png
Faktorer bag succes:
Potentialer i kommunerne: forbedre
bymiljøet og folkesundheden
Strukturreformen: kommunerne får ansvar
for det forebyggende sundhedsarbejde
Kommunerne skal betale til regionerne pr.
indlæggelse.
Incitament til at fremme folkesundheden?
Bl.a. gennem motion, herunder cykling
-7-