Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 22 - 06 - 05 100 - 30 Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2 ad B57, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spø rgsmål 2: ”Kan ministeren bekræfte, at det at komme ind til København ad indfald s- vejene er et større problem end trængslen inde i centrum, og at etableringen af mere metro ikke løser de problemer, der dagligt opleves på indfaldsvej  e- ne til København?” Svar: Der findes, mig bekendt, ikke data eller opgørelser, som gør det muligt d  i- rekte at sammenligne trængslen til København på in dfaldsvejene med trængslen inde i ce  ntrum. I september 2004 offentliggjordes resultaterne af et større projekt vedr. trængsel i ho  vedstadsområdet. Projektet blev udført af en projektkreds b  e- ståe nde af Københavns Kommune, HUR, Økonomisk Institut (Københavns Universitet), Vejdirektoratet, CTT og Cowi med det daværende Trafikm  i- nisterium som medfinansierende partner. Dette projekt gav gode resultater i relation til forståelsen af trængsel. Trængselsprojektet havde til formål, at se på konsekvenserne og størrelse s- ordenen af trængslen i hovedstadsområdet. I forbindelse med projektet blev forsinkelserne i hovedstadsområdet søgt opgjort for   henholdsvis biltrafik- ken og bustrafikken dels på motorvejene og dels på ko  mmunale veje. Resultatet heraf var for en time i spidsperioden, ca. 4.000 timers forsinkel- se i Københavns kommune, og ca. 3.500 timers forsinkelse på de motorv  e- je der er forsynet med det såkaldte TRIM -system. Dog er opgørelsesmetoderne  på henholdsvis TRIMmotorvejene og i K  ø- benhavns Kommune metodisk afgørende forskellige, hvorfor tallene  ikke er direkte sammenlignelige.
Side 2 af 2 En Metrocityring vil være et led i at fremtidssikre det kollek  tive trafiksy- stem. De gode transportmuligheder, som metrosystemet tilbyder, vil sam- men med gode skiftemuligheder til S-tog og regionaltog gøre den kollekt i- ve trafik mere attraktiv både for rejsende mellem de ydre b yområder og de indre dele af hovedstaden og for rejsende inden for de tætteste dele af h  o- vedstadsområdet. Derfor forventes flere at benytte kollektiv trafik ved rejser til og fra – og rejser internt i – de centrale dele af hovedstaden, men etablering af en Cit   y- ring forventes ikke at kunne fjerne trængslen fra motorvejsnettet i hove  d- stadsområdet. Med venlig hilsen Flemming Hansen