Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
22
-
06
-
05
100
-
30
Trafikudvalget har i brev af 27. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2
ad B57, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spø rgsmål 2:
Kan ministeren bekræfte, at det at komme ind til København ad indfald
s-
vejene er et større problem end trængslen inde i centrum, og at etableringen
af mere metro ikke løser de problemer, der dagligt opleves på indfaldsvej e-
ne til København?
Svar:
Der findes, mig bekendt, ikke data eller opgørelser, som gør det muligt d i-
rekte at sammenligne trængslen til København på in
dfaldsvejene med
trængslen inde i ce ntrum.
I september 2004 offentliggjordes resultaterne af et større projekt vedr.
trængsel i ho vedstadsområdet. Projektet blev udført af en projektkreds b e-
ståe nde af Københavns Kommune, HUR, Økonomisk Institut (Københavns
Universitet), Vejdirektoratet, CTT og Cowi med det daværende Trafikm i-
nisterium som medfinansierende partner. Dette projekt gav gode resultater i
relation til forståelsen af trængsel.
Trængselsprojektet havde til formål, at se på konsekvenserne og størrelse
s-
ordenen af trængslen i hovedstadsområdet. I forbindelse med projektet blev
forsinkelserne i hovedstadsområdet søgt opgjort for henholdsvis biltrafik-
ken og bustrafikken dels på motorvejene og dels på ko mmunale veje.
Resultatet heraf var for en time i spidsperioden, ca. 4.000 timers forsinkel-
se i Københavns kommune, og ca. 3.500 timers forsinkelse på de motorv e-
je der er forsynet med det såkaldte TRIM -system.
Dog er opgørelsesmetoderne på henholdsvis TRIMmotorvejene og i K ø-
benhavns Kommune metodisk afgørende forskellige, hvorfor tallene ikke er
direkte sammenlignelige.