Til beslutningsforslag nr. B 56 Folketinget 2004-05 (2. samling) Beretning afgivet af Miljø - og Planlægningsudvalget den 0. juni 2005 1. udkast Beretning over Forslag til folketingsbeslutning om lovgivning om offentligt indkøb af træ 1. udvalgsarbejdet Beslutningsforslaget  blev  fremsat  den  27.  april  2005  og  var  til  1.  behandling  den  24.  maj  2005. Beslutningsforslaget blev herefter henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder. Tidligere behandling Beslutningsforslaget  er  en  genfremsættelse  af  beslut  ningsforslaget  nr.  B  57  fra  folketingsåret 2004-05, 1. samling (se Folketingstidende 2004-05, 1. samling, tillæg A, side 3299 og 3302) 2. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har oplyst følgende over for udvalget: Regeringen tager problemerne med ulovlig tømmerhugst alvorligt, og det ligger regeringen meget på sinde at beskytte både regnskoven og tempererede skove bedre mod ulovlig og ikke  -bæredygtig tømmerhugst. Derfor arbe jder Danmark allerede aktivt og konstruktivt på en række områder for at fremme lovlig og bæredygtig skovdrift, ikke kun gennem indkøbspolitikken for træ. Som der blev redegjort for under beslutningsforslagets 1. behandling  agter regeringen i efteråret 2005 at evaluere den eksisterende vejledning for indkøb af tropisk træ og på b aggrund heraf vurde- re, i hvilket omfang det vil være hensigtsmæssigt at tage  yderligere virkemidler i brug –  herunder overveje om den nuværende politik for offentligt indkøb eventuelt kan gøres mere bindende og u d- vides til at omfatte alt træ.   Det noteres derfor med tilfredshed, at et [enigt/flertal af] udvalg]et] på helt linje hermed opfordrer regeringen til at gennemføre en evaluering af det offentlige indkøb af træ og på den baggrund ove r- veje nye initiativer. Regeringen kan bekræfte, at den i efteråret    2005 vil gennemføre en evaluering af det offentlige indkøb af træ med det indhold, som fremgår af udvalgets beretning. Det bemærkes, at  det  i  forbindelse  med  evalueringen  vil  blive  undersøgt,  hvilke  administrative,  juridiske  og  øk  o- nomiske konsekvenser, der er forbundet med en eventuel udvidelse af indkøbspolitikken til at o m- fatte al slags træ og indførelse af mere bi   ndende regler for offentligt indkøb af træ. Når resultatet af evalueringen foreligger, vil regeringen overveje, om der er behov for ændringer i   den danske politik og vejledning for offentligt indkøb af træ    – og i givet fald hvilke.
2 Bistandsindsatsen  er  et  af  disse  områder.  Miljøministeriet  igangsatte  i  marts  2005  et  projekt  om sporing af lovligt træ fra Rusland, der udføres af WWF i samarbejde me   d myndighederne og danske og russiske træ  - og handelsfirmaer. Et andet område er de internationale drøftelser relateret til skove og biologisk mangfoldighed. Danmark deltager aktivt heri og arbejder blandt andet for en øget f o- kus   netop   på   handlens   og   forbr ugernes   rolle.   Særlig   vigtig   er   EU’s   handlingsplan   for   sko   v- lovshåndhævelse,  god  samfundsforvaltning  og  handel,  også  kaldet  FLEGT.  Kommissionen  har  i slutningen af 2004 afsat 20 millioner euro til støtte for FLEGT -planen. Regeringen udgav i 2003 en vejledning til offentlige indkøbere om indkøb af tropisk træ, som det er indkøbernes ansvar at bruge. Vejledningen giver råd om indkøb af lovligt og bæredygtigt prod u- ceret tropisk træ   – rsagen til, at fokus i  denne  vejledning  er  på  tropisk  træ,  er,  at  ulovlig  skovhugst  er  et  stort  og  beklageligt  problem  i mange  tropiske  lande.  Der  kan  også  kan  være  problemer  med  ikke   -tropisk  træ.  Men  der  kan  ikke herske tvivl om, at risikoen for at købe ulovligt producere t træ g  enerelt er større for tropisk træ, end for ikke tropisk træ. Den danske vejledning om tropisk træ var den første i EU, hvor der på regeringsniveau blev givet konkret  rådgivning  om  valg  mellem  forskellige  certificeringssystemer  og  andre  former  for  do ku- mentation for lovlig og bæredygtig skovdrift. Der er stor interesse for den, både blandt producen   t- lande i troperne og blandt øvrige træforbrugende lande, især i EU. Dokumentation for lovlig og b æ- redygtig skovdrift er et teknisk kompliceret område, og vej ledningen om tropisk træ anviser nogle nye og hidtil ikke benyttede metoder, særligt på markedet for ikke certific   eret træ, som der er behov for at få indhøstet erfaringerne af. Det har fra starten været hensigten, at vejledningen skulle evalu e- res efter en passende periode. 3. Politiske bemærkninger Et flertal i udvalget <> udtaler følgende: Ved 1. behandling af beslutningsforslaget var der en generel positiv indstilling til forslagets inten- tioner blandt Folketingets partier i forhold til at bidrage til at sikre en bæredygtig udvikling for ve  r- dens skove. Et  mindretal  af  udvalgets  medlemmer  tilkendegav  under  beslutningsforslagets  1.  behandling  at støtte forslaget på nuværende tidspunkt, hvorimod et flertal af udvalgets medlemmer fandt det nø d- vendigt at afvente en forestående evaluering af den gældende miljøvejledning om offentligt indkøb af tropisk træ, som ifølge miljøministeren er planlagt til efteråret 2005. Under  udvalgets  behandling  af  beslutningsforslaget  fremkom  en  række  konkrete  forslag  til  in  d- holdet  af  den  kommende  evaluering  af  det  offentlige  indkøb  af  træ,  som  lægger  op  til  et  bredere fokus i evalueringen end blot at se på brugen af miljøvejledningen om tropisk træ. Udvalget opfordrer derfor ministeren til, at evalueringen af det offentlige indkøb af  træ, kommer til at: undersøge og vurdere kendskabet til miljøvejledningen om tropisk træ blandt offentlige indk ø- bere, undersøge og vurdere i hvor stort omfang miljøvejledningen om tropisk træ er blevet brugt af offentlige institutioner til indkøb af tropi sk træ, undersøge og vurdere i hvor stort omfang det er lykkedes for offentlige institutioner, der har gjort brug af miljøvejledningen, at leve op til anbefalingerne i miljøvejledningen, undersøge og vurdere om der er budskaber og anbefalinger i vejledning en, som bør opdat eres eller kan forbedres, blandt andet under hensyntagen til udviklingen på certificeringsområdet,
3 mulighederne for tilvejebringelse af alternativ dokumentation: EU’s udbudsregler og fortolk- ningsbidrag til disse samt andre udviklinger, der er relevante for rådgivning om in dkøb af træ, anslå omfanget af den samlede brug af træ i offentlige institutioner, fordelt på tropisk og i k- ketropisk træ, og fordelt på varegrupper (f.eks. træ til havnebyggeri, konstruktionstræ, mø bler m.m.) med henblik på at kunne fokusere indsatsen overveje muligheder for at udvide den danske politik om offentligt indkøb af træ til at o   mfatte alt træ, inddrage miljøorganisationer, brancheforeninger og andre interessenter, som har en betyd elig viden på omr å det, inddrage erfaringer med politik for offentligt indkøb fra andre lande, f.eks. Tyskland, England, Holland og Frankrig, undersøge administrative, juridiske og økonomiske konsekvenser af en eventuel udvidelse af indkøbspolitikken til al slags træ (ikke kun tropisk) og    indførelse af mere bindende regler for offentligt indkøb af træ. I den sammenhæng bør der sondres mellem forskellige typer offen tlige og halvoffentlige institutioner samt selskaber ejet af det offentlige. På baggrund af evalueringen af den gældende politi   k for offentligt indkøb af træ, har ministeren over for udvalget tilkendegivet, at den vil overveje, om der er behov for ændringer i politikken, så det fremover i højere grad sikres, at o ffentlige institutioner køber lovligt og bæredygtigt træ. I den forbindelse ønsker [udvalget], at blandt andet følgende muligheder indgår i overvejelserne, idet der kan  overvejes  en  forskellig  indsats  alt  efter,  om  der  er  tale  om  stat,  amter  eller  kommuner,  og  alt efter om der er tale om egentlige offentlige og halvoffentlige institutioner eller selskaber ejet af det offentlige: Mere forpligtende regler for det offentlige indkøb af træ, såsom krav til offentlige instituti oner om indkøb af lovligt og bæredygtigt træ, krav til offentlige institutioner om at fastsætte målsæ ninger for deres indkøb af lo vligt og bæredygtigt træ. En udvidelse af politikken for offentligt indkøb af træ til at omfatte alt træ, herunder udarbe j- delse af konkret vejledning til indkøb af ikketropisk træ. Endelig ønsker [udvalget] at det skal indgå i ove  rvejelserne, hvordan det sikres, at de nødvendige informationer er nemt tilgængelige for offentlige indkøbere, herunder: gennemførelse af en ny informationsindsats målrettet mod offentlige indkøbere, og revision af vejledningen om køb af træ, så den blive r lettere at forstå og anvende korrekt.
4 Bilag 1 Oversigt over bilag og spørgsmål