Folketingets Boligudvalg Dato: 16. juni 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  20.  maj  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 28 (BOU B 23). Spørgsmål nr.   28 ” Ministeren bedes oplyse om huslejenævnet kan udstede sanktioner? Hvilke sanktioner kan de evt. udstede?” Svar: Ved begrebet sanktion forstås i almindelighed en s traf eller lignende reaktion mod  retsstridige  handlinger.  De  almindeligste  straffe  i  dansk  ret  er  bøde , hæfte   eller fængsel, og huslejenævnene har ikke mulighed for at benytte sig heraf. Huslejenævnene har imidlertid på andre måder mulighed for at træffe afgø- relser,  der  kan  få  betydning  for  parterne.   Nævnene    kan  for  eksempel  i  be- stemte situationer give en udlejer et påbud om at foretage  vedligeholdelses- arbejder inden for en nærmere  fastsat  frist. Overholder udlejeren ikke dette påbud,  kan  Grundejerns  Inves teringsfond  udføre  arbejderne  på  udlejerens vegne. Med  vedtagelse  af  frakendelsesordningen  er  der  nu  også  ved  manglende efterlevelse af huslejenævnsafgørelser skabt mulighed for at frakende udlej   e- re muligheden for at administrere udlejningsejendomme. Endvidere  har  huslejenævnene  mulighed  for  at  give  en  lejer  advarsler  og betinge lejeforholdet, når vedkommende har overtrådt   god skik og orden. Endelig  har  huslejenævnet  i  en  række  forskellige  tvister  mellem  lejer  og udlejer,  herunder  tvister  om  tilbagebetaling  af  depositum,  mulighed  for  at træ  ffe afgørelse om, hvordan uenigheden efter nævnets opfattelse    skal løses. Huslejenævnsafgørelser kan  som  altovervejende  hovedregel  ikke  tvangs- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MKI/ J.nr. 81-307
2 fuldbyrdes af fogedretten. Der er mulighed for at indbringe nævnsafgørelser for domstolene. Eva Kjer Hansen /Charlotte Kruse Lange