Folketingets Boligudvalg Dato: 16. juni 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  20.  maj  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 19-25 (BOU Alm. del –  ad B 23). Spørgsmål nr.   19: ” Ministeren bedes oplyse, om  huslejenævnet i dag kan oplyse sagen ved at indkalde syns- og skønsrapporter? ” Spørgsmål nr. 2  0: ” Ministeren  bedes  oplyse,  hvem  der  i  så  fald  skal  betale  disse  syns -  og skønsrapporter. ” Spørgsmål nr. 21  : ” Ministeren bedes oplyse, i  hvilket  omfang huslejenævnene i dag anvender syn og skøn i fraflytningssager. ” Spørgsmål nr.   22: ” Ministeren bedes oplyse, hvad et syn og skøn ved fraflytning på en almi  n- delig lejlighed koster.” Spørgsmål nr. 23: ” Ministeren  bedes  oplyse,  i  hvilket  omfang  huslejenævnene  kan  anvende ansatte i kommunens forvaltning til at vurdere prisen på arbejder i lejemålet eller på ejendommen .” Spørg smål nr. 24: Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang huslejenævnene kan købe ekstern bistand til at vurdere prisen på arbejder i lejemålet eller på ejendommen. Spørgsmål nr. 25: Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MPK/ J.nr. 81-307
2 Ministeren  bedes  oplyse,  i  hvilket  omfang  huslejenævnene  kan  inddrage  et alternativt tilbud fra lejerne til vurdering af prisens rimelighed. Svar: Jeg kan oplyse, at syn og skøn anvendes i henhold til reglerne i retsplejel o- vens kapitel 19. Det følger heraf, at syn og skøn udmeldes, når    der i en sag er fremsat en begæ  ring herom af en part, og begæringen tages til følge af retten   . Syn  og  skøn  kan  således  ikke  anvendes  i  forbindelse  med  huslejenævnss a- ger. Først hvis sagen indbringes for boligretten, kan syn og skøn iværksæ t- tes. Efter min opfattelse vil det heller ikke være hens  igtsmæssigt at benytte syn og skøn i huslejenævnssager, idet syns   - og skønsordningen er tilpasset sag s- behandlingen  ved  domstolene,  der  adskiller  sig  markant  fra  sagsbehandlin- gen  ved  huslejenævnene.  I  huslejenævnene  påhviler  det  huslejenævnet  at oplyse  sagen  i  det  fornødne  omfang  (officialprincippet),  mens  oplysningen ved domstolene som alt overvejende hovedregel påhviler parterne (forhan d- lingsprincippet).  Proceduren  i  forbindelse  med  syn  og  skøn   foregår  efter forhandlingsprincippet  og indgår  således  som et integreret led i den pågæ   l- dende sag. Syn og skøn  vil derfor ikke kunne leve op til det væsentlige he  n- syn vedrørende hurtig sagsbehandling, som gælder for husl   ejenævnene. Jeg har ingen mulighed for at udtale mig om omkostningerne ved afholdelse af syn og skøn  i forbindelse med fraflytning fra en almindelig lejlighed, idet omkostningen hertil er afhængig af de faktiske forhold, herunder hvor omfa  t- tende temaet for det på gældende syn og skøn er. For så vidt angår huslejenævnets mulighed for at benytte ansatte i kommu- nen eller antage ekstern bistand med henblik på at vurdere prisen på arbejder i lejemålet eller på ejendommen er det min opfattelse, at der som udgang  s- punkt ikke noget til hinder  herfor. Det følger således af  boligreguleringsl  o- vens  §  40,  stk.  2,  at  nævnet  selv  afgør,  hvilke  nærmere  undersøgelser,  der skal foretages af nævnet   i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag. Bestemmelsen  giver  efter  min  opfattelse  huslejenævnene  mulighed  for  at benytte ekstern bistand i sager, hvor det er påkrævet f   or at kunne afgøre en tvist, som nævnet er forpligtet til at afgøre materielt. Disse muligheder må i sagens natur benyttes på en sådan måde, at    de passer ind i sagsbehandlingen ved  nævnene,  herunder  de  begrænsninger,  som  gælder  i  forhold  til  at  føre beviser i nævnet. Såfremt  en  part  i  en  huslejenævnssag  fremlægger  et  kontroltilbud for  de arbejder,  som  tvisten  vedrører,  bør  et  sådan  tilbud  efter  min  opfattelse  ti   l- lægges betydning i forbindelse med huslejenævnets afgørelse. I hvilket om- fang tilbudet skal tillægges betydning beror på de konkrete omstændigh eder,
3 herunder i hvor høj grad der er sammenfald imellem udførelsen af de pågæ l- dende arbejder og de  der er  givet  tilbud på. Herudover vil der i kraft af, at huslejenævnet  foretager  et  skøn  over  prisen,  være  e n  vis  margin  for  dette skøn.  Der  vil  således  i  praksis  være  tale  om  en  form  for  bagatelgrænse, i forbindelse med huslejenævnets mulighed for at justere prisen på istandsæ t- telsesarbejder. Eva Kjer Hansen /Charlotte Kruse Lange