Folketingets Boligudvalg
Dato: 3. juni 2005
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 18. maj 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 1, 2, 3, 4, 5 og 6 (BOU Alm. del ad B 23).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren oplyse, hvilken lejeforhøjelse, der forventes at ville gælde
for lejerne, såfremt udlejeren forpligtes til at udarbejde indflytnings- og fra-
flytningsrapporter. Herunder bedes ministeren oplyse hvordan dette vil på-
virke normtallene for administration og om hvilken procentvis forhøjelse af
den omkostningsbestemte leje denne aktivitet vil medføre.
Spørgsmål nr. 2:
Vil indførelse af indflytnings - og fraflytningsrapporter efter ministerens
skøn mindske eller forøge antallet af tvister mellem udlejer og lejer i sager
om fraflytning?
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes oplyse, om indførelse af indflytnings - og fraflytningsrap-
porter vil øge gennemskueligheden for lejerne.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse, om lejeren kan opnå besparelser som følge af den
øgede information og åbenhed omkring indflytning og fraflytning?
Spørgsmål nr. 5:
Mener ministeren, at systemet med indflytnings- og fraflytningsrapporter er
uhensigtsmæssigt set i lyset af den succes, det har været i den almene udle
j-
ningssektor, hvor mængden af tvister er faldet drastisk efter indførelsen af
disse rapporter?
Spørgsmål nr. 6:
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
MPK/ J.nr. 81-307