Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-792-0065 Dok.: HHM40098 Besvarelse af spørgsmål   nr. 3 af 6. maj 2005 fra Folketingets Udvalg vedrørende Grø  nland- ske Forhold (Alm. del). Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere artiklen fra Politiken søndag den 1. maj 2005, jf. alm. del  –   bilag  51,  herunder  spørgsm ålet  om  de  grønlændere  der  i  afsoner  i  Da nmark  i dag og deres muligheder for at komme tilbage til Grønland.” Svar: Indledningsvis bemærkes det, at besvarelsen af spørgsmålet afgives på vegne af både  statsmini- steren og justitsministeren. 1.  Det grønland ske retsvæsen adskiller sig på flere områder markant fra retsvæsenet i Da nmark og andre lande. Grønland har bl.a. ikke et straffesystem, som det kendes i vestlige lande. Do m- meren  i  en  kriminalsag  har  en  bred  vifte  af  foranstaltninger  at  vælge  imellem  i  en    kriminallov uden strafferammer. Anstalterne er åbne, og de indsatte skal så vidt muligt arbejde uden for a  n- stalten i dagtimerne. Den Grønlandske Retsvæsenskommission blev nedsat af den danske regering og det grønlan dske landsstyre i 1994. Kommissionen har haft til opgave at foretage en grundig gennemgang og ny- vurdering  af  hele  det  grønlandske  retsvæsen     – lfor- sorgen  – I  den  forbindelse  har  kommissionen  bl.a. skullet overveje og beskrive, hvorledes der kan etableres særlige afsoningsanstalter i Grønland, således at den hidtidige ordning, hvor grønlandske forvaringsdømte afsoner i A   nstalten ved Her- stedvester, kan bringes til ophør.   Den Grønlandske Retsvæsenskommissions b   etænkning nr. 144  2/2004 blev afgivet til den danske regering og Grønlands Landsstyre den  3. august 2004. Kommissionen har udarbejdet udkast til en ny grønlandsk retsplejelov og en ny grønlandsk kr  i- minallov, som regulerer  de spørgsmål, der i Danmark er reg  uleret i retsplejeloven, straffeloven
- og straffuldbyrdelsesloven. Et centralt forslag i Retsvæsenskommissionens betænkning er, at der skal indrettes en lukket forvaringsafdeling i anstalten i Nuuk til farlige kriminelle, der hidtil har været anbragt i Anst  alten ved Herstedvester. Betænkningen udgør     efter regeringens opfattelse et godt grundlag for det videre arbejde med en modernisering og styrkelse af det grønlandske retsvæsen. Betænkningen blev i august 2004 sendt i høring hos de berørte organisati oner og myndigheder i Danmark og Grønland. Justitsministeriet forventer at modtage  Grønlands Hjemmestyre s hø s- svar ultimo oktober 2005. Regeringen vil herefter i samarbejde med det grønlandske hjemmestyre tage samlet  politisk stil- ling  til  de  forskellige  forslag  og  anbefalinger  i  kommissionens  betænkning  med  henblik  på  så vidt muligt at fremsætte   et lovforslag i folketingssamlingen 2006-07. Retsvæsenet    (domstolene,  politiet  og  kriminalforsorgen)  og  lovgivningen  herom  er  et  af  de  få områder,  der  ikke  ef ter  den  gældende  hjemmestyreordning  kan  overgå  til  Grønland.  Lovgi v- ningskompetencen ligger fortsat i Folketinget, og administrationen varetages af rigsmyndigheder i Danmark (Justitsministeriet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen og Direktoratet for Kriminal- forsorgen) og Grø nland. Den danske regering og det grønlandske landsstyre er imidlertid den 21. juni  2004  blevet  enige  om  at  nedsætte  en  grønlandsk/dansk  kommission  om  øget  grø nlandsk selvstyre. Selvstyrekommissionen skal bl.a. overveje og stille forslag om, hvorledes de grø nland- ske myndigheder kan overtage yderligere kompetence, hvor dette er forfatningsretligt muligt. 2. Særligt med hensyn til    den mere generelle omtale af forholdene for de grønlandske indsatte, der  er  anbragt  i  Anstalten  ved  Herstedvester,  har  Direktoratet  for  Kriminalforsorgen  oplyst,  at Anstalten   ved   Herstedvester   ved   en   række   tiltag ansættelse   af   grønlandske   to   l- ke/socialpædagoger mv., besøgsrejser til eller fra Grønland, besøgsarrangementer for  grø nland- ske  familiemedlemmer,  arrangementer  med  grønlandsk  kultur  mv.   –    tilstræber  at  afbøde  og kom pensere  for  belastningen  ved  at  være  anbragt  så  langt  væk  fra  familien  i  Grønland  og  den grø nlandske kultur. For så vidt angår   de anbragtes muligheder for at komme tilbage til Grønland   har Justitsministeri- et  forstået  spørgsmålet  således,  at  der  sigtes  til  de  aktuelle  muligheder  for  overførsel  til  for tsat anbringelse i anstalt i Grønland som led i et udslusningsforløb. Efter § 102, stk. 4, i den grønlandske kriminallov  kan justitsministeren træffe bestemmelse om overførsel fra anstalt i Danmark til anstalt i Grønland, når sådan overførsel må anses for fo rmål tjenlig og forenelig med hensynet til retssikkerheden. Overførslen kan gøres betinget af, at den
- anbragte overholder de vilkår, som  findes formålstjenlige, herunder  at den pågæ   ldende underka- ster sig behandling. Inden der træffes   afgørelse om en sådan overførsel, for   elægges spørgsmålet for Rigsadvokaten. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der i juli 2004 er fastsat nye retningslinjer for behandlingen af sager om overførsel til anstalt i Grønland. Disse r  etningslinjer skal bl.a. sikre, at Anstalten ved Herstedvester allerede på et tidligt tidspunkt under anbringelsen målretter b  ehand- lingen mod – ligt med retssikkerheden - at gøre de indsatte e gnede til overførsel til de væsentligt friere forhold i anstalt i Grønland. Mulighederne  for  overførsel  skal  imidlertid  ses  i  lyset  af,  at  de  grønlandske  anbragte  alle  har begået  alvo rlig  personfarlig  kriminalitet  (for  nogles  vedkommende  seksualforbrydelser),  og  at mange er stærkt personlighedsforstyrrede. Den overvejende del af de anbragte har begået deres kriminalitet i alkoholpåvirket tilstand, og en del har tillige et misbrug af narkotika, navnlig hash. Misbrugsproblemet udgør en væsentlig begrænsning i forhold til den enkeltes mulighed for ti l- bagevenden til åben anstalt i Grønland. Anstalten ved Herstedvesters behandlingstilbud retter sig således bl.a.  mod alkohol- og stofmis- brug  samt  seksualkriminalitet  og  skal  bidrage  til  at  afhjælpe  de  probl  emer,  der  forhindrer  den enkelte anbragtes tilbageførsel til anstalt i Grønland.   Med hensyn til behandling af misbrug af alkohol og narkotika er der i efteråret 2004 indgået en aftale med Frederiksberg Afvænnings  center om et 2-årigt behandlingsprojekt for de grønlan  dske anbragte.  Behandlingen,  som  er  Minnesota-baseret,  har  det  sigte,  at  den  enkelte  skal  opnå  en grad af afholdenhed af såvel alkohol som andre rusmidler, som kan medvirke til, at den pågæ l- dende på læn   gere sigt skal kunne udsluses til anstalt i Grønland. Efter afslutningen af en intr o- duktionsfase  påbegyndte  Frederiksberg  Afvænningscenter  i  oktober/november  2004  mot   ivati- onsbehandling  af  samtlige  20  grø nlandske  anbragte.  Motivationsfasen  sluttede  den  18.  april 2005, og 6-7 indsatte har meldt sig til at deltage i egentlig behandling. Behandlingen vil foregå individuelt og i grupper. De  anbragte  tilbydes  i  øvrigt  den  samme  psykiatrisk e/psykologiske  behandling  som  de  øvrige indsatte i Anstalten ved Herstedvester. Der tilbydes samtaleforløb med psykolog og psykiater ud fra flere terapeutiske referensrammer, og som supplement til den individuelle samtalebehandling foregår der miljøterapeut  isk arbejde, hvori bl.a. indgår, at psykolog, psykiater, soc ialrådgiver o g fængselsfunktionærer mødes dagligt, drøfter de grønlandske indsattes forhold og fastlægger str a- tegier for, hvordan de pågældende bedst hjælpes videre.
- Herudover er der tilbud om kognitiv adfærdsterapeutisk grupp  ebehandling i modificeret form – det vil sige afpasset efter klientellets forudsætninger. Endelig skal det nævnes, at de grønlandske anbragte ligesom andre indsatte i anstalten har ti   lbud om  psykiatrisk/psykologisk  behandling  suppleret  med  kønsdriftsdæmpende  behandling  (med   i- cinsk kastration) til farlige, recidivtruede seksualkriminelle, når det ud fra en samlet vu rdering er konkluderet, at psykoterapeutisk behandling alene ikke er tilstrækkeligt for at imød   egå ris iko for ny seksualkriminalitet.