Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
 
10. maj 2005  
004
-
000114
Trafikudvalget har i brev af 8. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 74 
(Alm. del  bilag 85 ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 74:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Born-
holms Passagerforening vedrørende pressemeddelelse om prisstigninger, jf. 
alm. del  bilag 85.
Svar:
Jeg har noteret mig, at Bornholms Passagerforening nu peger på, at der fra 
1. maj 2005 nu vil være en takststigning på kombinerede tog - og færgebil-
letter fra Rønne til København via Ystad på 5 kr., svarende til ca. 2,3%.
Det fremgår af aftalen af 23. oktober 2002, at det er aftalt at anvende 40 
mio. kr. årligt på takstnedsættelser i forhold til 2002  -niveauet.
Den 2. januar 2003  besluttedes det bl.a. at indsætte en ekstra Ro-pax-færge 
på overfarten Rønne -Køge, således at der vil være natsejlads i begge re t-
ninger. Merudgiften til ændringerne blev opgjort til ca. 23 mio. kr. ekstra 
årligt, hvoraf 13 mio. kr. finansieredes ved at reducere takstnedsættelse rne. 
Der var derefter 27 mio. kr. til takstnedsættelser.
Af disse besluttede følgegruppen efter høring af Bornholms Regionsråd og 
Kontaktrådet for Trafikb etjeningen af Bornholm at anvende otte mio. kr. til 
et øget antal afgange med hurtigfærgen mellem Rønne og Ystad.
Bornholmerne modtager således ca. 19 mio. kr. som følge af aftalerne vedr. 
færgebetjeningen af Bornholm.
Endvidere blev det i forlængelse af aftalerne besluttet, at taksterne fra og 
med 1. maj 2005 skulle tage udgangspunkt i 2002-priser, korrigeret for den 
generelle pris- og lønudvikling. Dette er stadigvæk udgangspunktet for de 
priser, der fra 1. maj 2005 træder i kraft på den samfundsbegrunded e fær-