SkatteministerietJ.nr. DenSpørgsmål 124TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 124af 7. juni 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Ivar Nordland
Spørgsmål: Ministeren bedes oversende en oversigt over afsagte domme ved EF-domstolen fra 1. januar 2003 frem til d.d., der vedrører skatteforhold, og som har relevans for Danmark.Svar:Følgende afgørelser fra EF -domstolen vedr. skatteområdet efter 1. januar 2003 er af relevans for DanmarkIndkomstskat af udenlandske lotterigevinster (C-42/02) Lindman mod Finland EF-domstolen tog i Lindman dommen (fra 13. november 2003) stilling til de finske skatteregler, hvorefter en fuldt skattepligtig person bliver beskattet af udenlandske lotterigevinster med statsskat, kommuneskat, kirkeskat og sygeforsikringspræmie. Gevinst ved finske lotterier er ikke skattepligtige, i stedet betales der lotteriafgift.Domstolen anså de finske regler som i strid med den fri bevægelighed for tjenesteydelser.Dansk skatteret medførte tidligere, at gevinst fra udenlandsk spil var indkomstskattepligtig, mens gevinst ved dansk spil ikke var indkomstskattepligtig, men omfattet af en 15 pct. afgift af gevinst over 200. kr. Dansk skatteret er ændret som følge af Lindman -dommen.Fraflytningsbeskatning (C-9/02) Lasteyrie du Saillant mod Frankrig EF-domstolen tog i Lasteyrie du Saillant dommen (fra 11. marts 2004) stilling til den franske fraflytterbeskatning ved en fysisk persons flytning fra Frankrig til et andet EU-land. Domstolen afgjorde, at den fri etableringsret må fortolkes som et forbud mod, at et EU-land har regler om beskatning af latente værdistigninger, når en skatteyder flytter fra dette land. I præmisserne lagde domstolen bl.a. vægt på, at der ikke blev givet automatisk henstand med betaling af fraflytterskat, men henstand afhang af strikte betingelser, som medførte begrænsninger i retten til fri etablering i et andet EU -land, samt at disse betingelser ikke kunne forsvares ved målet me d fraflytterskatten.Danmark har også regler om fraflytterbeskatning af aktier mv. ved en fysisk persons flytning til udlandet. I forbindelse med Lasteyrie du Saillant-sagen blev de danske regler ændret, så der automatisk gives henstand med den beregnede fraflytterskat uden sikkerhedsstillelse og forretning. Skærpet beskatning af udbytter fra udenlandske aktier (C -315/02) Anneliese Lenz mod ØstrigEF-domstolen tog i Lenz dommen (fra 15. juli 2004) stilling til de østrigske regler, hvorefter udbytter fra udenlandske selskaber blev beskattet hårdere end udbytte fra østrigske selskaber.
Domstolen anså, at disse skatteregler udgjorde en forskelsbehandling i strid med kapitalens fri bevægelighed.Domstolen udtalte også, at den skærpede beskatning af indtægt fra et andet EU-land ikke kan berettiges af den omstændighed, at indkomst fra selskaber i det andet land eventuelt beskattes mere lempeligt dér.Danmark havde tidligere regler, hvorefter avancebeskatningen var hårdere ved afståelse af aktier i udenlands ke selskaber i lavskattelande. Dansk skattelovgivning er ændret som følge af Lenz -dommen. Mest begunstigelsesklausul for dobbeltbeskatningsoverenskomster (C-376/03) D mod Holland og (C-8/04) Bujara mod HollandEF-domstolen tog i D-dommen (fra 5. juli 2005) stilling til hollandsk formuebeskatning af en person (D), som er hjemmehørende i Tyskland og har formue i Holland. Personen er omfattet af hollandsk formuebeskatning.Ved hollandsk formuebeskatning får personer, hjemmehørende i Holland, et bundfradrag. Personer, hjemmehørende i udlandet, får bundfradrag, hvis mindst 90 pct. af deres aktiver er placeret i Holland. Efter den hollandsk-belgiske dobbeltbeskatningsoverenskomst giver Holland også fradraget til personer, hjemmehørende i Belgien, uanset om de opfylder 90 pct.-betingelsen eller ikke.Sagerne angik først spørgsmålet, om den hollandske formuebeskatning er en hindring for kapitalens fri bevægelighed, fordi Holland giver bundfradrag til en person, hjemmehørende i Holland, men ikke til en person, hj emmehørende i udlandet, hvis formue hovedsageligt er placeret i den pågældendes bopælsstat. Hvis svaret var benægtende, var det andet spørgsmål, om det medfører nogen forskel, at Holland i henhold til den dobbeltbeskatningsoverenskomst - giver bundfradrag til en person, hjemmehørende i Belgien, som i alle andre henseender er i en sammenlignelig situation med den i første spørgsmål nævnte person.Domstolen svarede, at traktatens bestemmelser om kapitalens frie bevægelighed ikke forhindrer en formuebeskatning som den hollandske, og at bestemmelserne ikke forhindrer, at en regel i en bilateral dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke bliver udvidet til at omfatte borgere i en medlemsstat, der ikke er del af denne overenskomst. Det må ventes, at dommen i Bujara -sagen vil svare til dommen i D-sagen. Dommen giver ikke anledning til ændring af dansk skatteret.Følgende domme vedr. afgifter er valgt efter bedste skøn og via søgning på EF -domstolens hjemmeside. Dommene er anført efter datoen for domsafsigelsen ved EF-domstolen, og de er opdelt i to grupper. Gruppe 1 er domme af særlig dansk interesse, så som domme der kan medføre lov - eller praksisændring. Gruppe 2 vedrører domme, som giver fortolkningsbidrag til nationale bestemmelser, men
som ikke har givet anledning til ændring af dansk lovgivning eller nævneværdig ændring af dansk praksis, eksempelvis fordi dommen stadfæster dansk praksis.1.Følgende afsagte domme fra EF -domstolen i den omhandlede periode har/er af særlig dansk interesse: Dom i C-435/03 af 14. juli 2005Belgien British American Tobacco International LtdDommen fastslår, at tyveri af varer ikke kan anses for levering af varer mod vederlag i 6. direktivs forstand, og kan derfor ikke som sådan være momspligtig. Det forhold, at varer er punktafgiftspligtige, har ingen betydning for denne vurdering.Vurderingen af, om dommen skal medfører ændringer i dansk lovgivning eller praksis, er ikke afsluttet.Dom C-138/04 af 16. juni 2005 (Den danske flyttegodssag)Kommissionen mod DanmarkDomstolen fastslår, at Danmark ikke har tilsidesat artikel 1 i direktiv 83/183/EØF af 28. marts 1983 om afgiftsfritagelse ved privatpersoners endelige indførsel af personlige ejendele fra en medlemsstat, når Danmark kræver betaling af registreringsafgift fra personer, der indfører deres køretøj til Danmark i forbindelse med deres flytning af sædvanlig bopæl til denne medlemsstat. Det har domstolen allerede fastslået i Weigel -dommen og Marie Lindfors-dommen.Dette skyldes, at afgiften ikke er forbundet med indførslen af bilen, men at afgiften først forfalder ved bilens indregistrering.Domstolen bemærker endeligt, at den omstændighed, at en afgift såsom registreringsafgiften ikke er omfattet af anvendelsesområdet for artikel 1, stk. 1 i flyttegodsdirektivet ganske vist ikke nødvendigvis indebærer, at opkrævningen af denne afgift i forbindelse med flytning af bopæl fra en medlemsstat til en anden er forenelig med EF-traktatens bestemmelser om den frie bevægelighed for personer. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis, idet den stadfæster dansk praksis.Dom i C-465/03 af 26. maj 2005Østrig Kretztechnik AGDommen fastslår, at udstedelse af nye aktier ikke er en transaktion, der falder ind under 6. momsdirektivs anvendelsesområde. Endvid ere giver 6. momsdirektiv fuld fradragsret for moms af udgifter, en afgiftspligtig person har afholdt til forskellige ydelser, han har erhvervet i forbindelse med udstedelsen af aktierne, for så vidt som samtlige de transaktioner, som den afgiftspligtige har foretaget inden for rammerne af sin økonomiske virksomhed, er afgiftspligtige.Dommen ændrer dansk praksis, idet der ikke efter dansk praksis har været mulig for fradragsret for indkøb m.v. af ydelser mv., der anvendes til brug for udstedelse af selskabsandele. Der vil om kort tid blive udstedt en meddelelse om ændret praksis
samt om reglerne for tilbagebetaling og genoptagelse. Vurderingen af, hvorvidt dommen har betydning for andet end indkøb mv. anvendt til brug for udstedelse af selskabsandele, er endnu ikke afsluttet. Dom i C-452/03 af 12. maj 2005UK mod RAL (Channel Islands) Ltd.Dommen fastslog, at ydelser, der består i at lade offentligheden mod vederlag anvende spilleautomater, der er opstillet i spillehaller, der etableret med en medlemsstats område, skal anses for virksomhed inden for underholdning eller lignende i 6. momsdirektivs forstand, og momsen skal derfor betales det sted, hvor ydelsen faktisk udføres.Det undersøges for øjeblikket, om og i hvilket omfang dommen skal medføre ændri nger af dansk praksis.Dom i C-32-/03 af 3. marts 2005I/S Fini H mod SkatteministerietDenne danske sag vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt der er fradragsret for moms af udgifter til varme, el m.v., når en virksomhed har lejet lokaler på en 10 -årig uopsigelig kontrakt, brugt lokalerne til en restaurant, men efter et par år opgiver at drive restauranten uden at kunne komme af med lejemålet eller anvende lokalerne til anden økonomisk virksomhed.Domstolen traf afgørelse om, at lejemålet kan anses for at være direkte og umiddelbart forbundet med restaurationsvirksomheden. Pligten til at betale lejemålet der var nødvendigt for driften af restauranten udspringer således af restaurationsvirksomhed og altså den økonomiske virksomhed. Så længe der er pligt til at betale lejen, må personen betragtes som en afgiftspligtig person, og derved har han fradragsret for momsen af sine udgifter til lejemålet.Dommen sætter som betingelse for denne fradragsret, at der er tale om normale forretningsdispositioner, og det er godtgjort, at der ikke foreligger hensigt til svig eller misbrug.Danmark tabte sagen, men da dommen er meget konkret og konsekvenserne er meget begrænsede. Der vurderes ikke at være mange tilfælde, hvor en virksomhed stopper den reelle økonomiske vi rksomhed, men er juridisk forpligtet til i flere år at have fortsatte udgifter. De fleste med f.eks. som i sagen længere opsigelige lejemål vil nok søge at opnå en form for indtægt (eller undgå tab) ved at fremleje lokalerne eller selv lave en anden form for virksomhed. At dommen direkte fastslår, at der ikke kan være fradragsret i tilfælde, hvor der foreligger hensigt til svig eller misbrug, er væsentligt og positivt.Dom i C-412/03 af 20. januar 2005 Hotel Scandic Gåsabäck AB mod RiksskatteverketDomstolen traf i denne svenske sag afgørelse om, at 6. momsdirektiv er til hinder for, at medlemsstaterne kan indføre nationale bestemmelser, hvorefter levering af
en vare eller en ydelse mod en faktisk betaling udgør udtagelse af en vare eller ydelse til eget brug, selv når denne betaling er lavere end kostprisen for den leverede vare eller ydelse.Dommen er interessant for Danmark, idet vi indtil for nogle år siden på linie med Sverige har anvendte kostprisen som beregningsgrundlag for momsindbetaling, når kantiner solgte varer til medarbejdere til en pris under kostprisen. Den nuværende praksis er i overensstemmelse med dommen, som derfor ikke medfører ændringer i Danmark. Dom i C-8/03 af 21. oktober 2004Belgien BBLDomstolen fastslåer, SICAV -investeringsforeninger, der har som eneste formål at foretage kollektiv investering i værdipapirer af kapital tilvejebragt ved henvendelse til offentligheden, skal anses for afgiftspligtige personer i henhold til 6. momsdirektiv. Leveringsstedet (beskatningsstedet) for de i direktivets artikel 9, stk. 2, litra e), omhandlede ydelser, som præsteres for sådanne SICAV -investeringsforeninger, der er etableret i en anden medlemsstat end tjenesteyder, er det sted, hvor disse SICAV-investeringsforeninger har etableret hjemstedet for deres økonomiske virksomhed.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning, men vurderingen af, om den medfører ændringer i dansk praksis, er endnu ikke afsluttet (vurderes sammen med C-77/01 af 29. april 2004) Dom i C-382/02 af 16. september 2004Danmark Cimber AirDommen fastslår, at artikel 15, nr. 6, 7 og 9, i 6. momsdirektivskal fortolkes således, at den levering af varer og de ydelser, der er omhandlet i disse bestemmelser, til fly, der foretager indenrigsflyvninger, men som anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, er momsfritaget. Dommen fastslog endvidere, at det tilkommer de nationale domstole at vurdere den respektive størrelse af udenrigsandelen af disse selskabers virks omhed og af deres andel af anden virksomhed end udenrigsvirksomhed. Der kan ved denne vurdering tages hensyn til alle forhold, der giver en indikation af det forholdsmæssige omfang af den pågældende type trafik, bl.a. omsætningen. Dommen vil medføre ændr ing af den danske momslov. Omfanget og udformningen af lovændringen vurderes for øjeblikket og afhænger delvist af Landsrettens vurdering af, hvor stor andel udenrigsvirksomheden skal udgøre af den samlede virksomhed, før luftfartsselskabet hovedsageligt flyver udenrigstrafik. Landsretten ventes at afsige dom 9. november 2005.Dom C-365/02 af 15. juli 2004 (Den finske flyttegodssag)Finland Marie LindforsDommen fastslår, at artikel 1 i Rådets direktiv 83/183/EØF af 28. marts 1983 om afgiftsfritagelse ved privatpersoners endelige indførsel af personlige ejendele fra en
medlemsstat skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for, at en afgift som den, der er fastsat i autoverolaki (1482/1994) (lov om automobilafgift), opkræves i forbindelse med, at ejeren af et køretøj flytter sin bopæl fra en medlemsstat til en anden, før indregistrering eller ibrugtagning af køretøjet i den medlemsstat, flytningen er sket til. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-77/01 af 29. april 2004Portugal EDMDomstolen fastslog, at i den konkrete sag, er virksomhed, der består i salg af aktier og andre værdipapirer, såsom kapitalandele i investeringsfonde, ikke økonomisk virksomhed i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 4, stk. 2, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, og er derfor ikke omfattet af direktivets anvendelsesområde er investeringer i investeringsfonde ikke tjenesteydelser, som foretages »mod vederlag«, som omhandlet i artikel 2, nr. 1, i sjette direktiv 77/388, og er derfor heller ikke omfattet af direktivets anvendelsesområdeskal omsætningsbeløb, som vedrører disse transaktioner, derfor udelukkes ved beregningen af den pro rata-sats for fradraget, der er omhandlet i direktivets artikel 17 og 19er et holdingselskabs årlige ydelse af forrentede lån til de selskaber, hvori det besidder kapitalandele, samt dets investeringer i bankindskud eller i værdipapirer, såsom statsobligationer eller indlånsbeviser, derimod økonomisk virksomhed, der udøves af en afgiftspligtig person, der optræder i denne egenskab, i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 2, nr. 1, og artikel 4, stk. 2, i sjette direktiv 77/388 er disse transaktioner imidlertid fritaget for merværdiafgift i medfør af direktivets artikel 13, punkt B, litra d), nr. 1 og 5skal disse transaktioner ved beregningen af den pro rata-sats for fradraget, der er omhandlet i artikel 17 og 19 i sjette direktiv 77/388, anses for bitransaktioner i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 19, stk. 2, andet punktum, for så vidt som de kun indebærer en yderst begrænset anvendelse af goder eller tjenesteydelser, for hvilke der skal betales merværdiafgift. Selv om størrelsen af de indtægter, der genereres ved de finansielle transaktioner, der er omfattet af anvendelsesområdet for sjette direktiv 77/388, kan være et indicium for, at disse t ransaktioner ikke skal anses for bitransaktioner i bestemmelsens forstand, kan den omstændighed, at der ved sådanne transaktioner genereres større indtægter end dem, der skabes ved den aktivitet, som den pågældende virksomhed har angivet som sin hovedaktiv itet, ikke i sig selv udelukke, at disse transaktioner anses for »bitransaktioner«tilkommer det den nationale ret at fastslå, om de pågældende transaktioner i
hovedsagen kun indebærer en yderst begrænset anvendelse af goder og tjenesteydelser, for hvilke der skal betales merværdiafgift, og i givet fald at udelukke renter, der genereres ved disse transaktioner, fra nævneren i den brøk, der anvendes til beregning af pro rata-satsen for fradraget.Arbejder som de i hovedsagen omhandlede, der udføres af medle mmer af et konsortium i henhold til bestemmelserne i en konsortiekontrakt, og som svarer til den del, der i denne kontrakt er pålagt hvert af medlemmerne, er hverken en levering af goder eller tjenesteydelser, som foretages »mod vederlag« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 2, nr. 1, i sjette direktiv 77/388, eller derfor en afgiftspligtig transaktion i henhold til direktivet. Den omstændighed, at arbejderne udføres af det medlem af konsortiet, der administrerer det, er herved uden betydning. Når overskridelse af den del af arbejderne, der i medlemmer skal betale et vederlag for de arbejder, der overstiger denne del, er dette derimod en levering af goder eller tjenesteydelser, som foretages»mod vederlag« i bestemmelsens forstand.Dommen vurderes ikke at have betydning for dansk lovgivning, men vurderingen af, om dommen har betydning for dansk praksis er endnu ikke afsluttet.Dom C- 387/01 af 29. april 2004 (Den østrigske flyttegodssag)Østrig - Weigel og WeigelDomstolen fastslår, at de t ikke er i strid med EU-rettens regler om arbejdskraftens frie bevægelighed eller flyttegodsdirektivet, at Østrig opkræver en registreringsafgift ved indregistreringen af et motorkøretøj, som medtages i forbindelse med en flytning, der sker som følge af e n ændring af arbejdspladsen.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-320/02 af 1. april 2004Sverige - StenholmenDomstolen fastslog, at artikel 26a i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at levende dyr kan betragtes som brugte genstande i bestemmelsens forstand. Et dyr, som købes fra en privatperson (en anden end opdrætteren), og som efter træning med henblik på en specifik anvendelse sælges videre, kan således betragtes som en brugt genstand i bestemmelsens forstand.Dommen vurderes meget konkret og med begrænset rækkevidde, men den indarbejdes i dansk praksis.Dom i C-212/01 og C-307/01 af 20. november 2003Østrig UnterpertingerDommen i C-212/01 fastslår, at artikel 13, punkt A, stk. 1, litra c), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at momsfritagelsen efter denne bestemmelse ikke finder anvendelse på en læges ydelser, der består i at udarbejde en undersøgelsesrapport om en persons sundhedstilstand med henblik på at underbygge eller underkende en ansøgning om udbetaling af invalidepension. Den omstændighed, at den lægesagkyndige er udmeldt af en ret eller en pensionsforsikringsanstalt, er herved uden betydning.
Dommen i C 307/01 fastslår, at artikel 13, punkt A, stk. 1, litra c), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at fritagelsen for merværdiafgift efter denne bestemmelse finder anvendelse på lægelige ydelser, der består i: udførelse af lægeundersøgelser foretaget på arbejdsgiveres eller forsikringsselskabers anmodning udtagelse af blodprøver eller andre legemsprøver med henblik på at undersøge, om den pågældende person har en virus, infektioner eller andre sygdomme, efter anmodning fra arbejdsgivere eller forsikringsselskaber, eller udstedelse af en lægeattest vedrørende en persons egn ethed f.eks. til at rejse når disse ydelser hovedsageligt har til formål at beskytte den berørtes sundhed. Fritagelsen finder ikke anvendelse på følgende ydelser, der udføres som et led i udøvelse af lægegerning: udstedelse af lægeattester om en per sons sundhedstilstand med henblik på tildeling af en krigspension lægeundersøgelser udført med henblik på udarbejdelse af en lægerapport med henblik på ansvarsspørgsmål og vurdering af skader, der er lidt af personer, som overvejer at anlægge sag om perso nskade udarbejdelse af lægerapporter efter de i foregående led omhandlede undersøgelser samt udarbejdelse af lægerapporter på grundlag af lægelige notater, men uden at der udføres lægeundersøgelser lægeundersøgelser udført med henblik på udarbejdelse af lægerapporter vedrørende lægefejl efter anmodning fra personer, der overvejer, om de skal anlægge sag udarbejdelse af lægerapporter efter de i foregående led omhandlede undersøgelser samt udarbejdelse af lægerapporter på grundlag af lægelige notater, men uden at der udføres en lægeundersøgelse. Dommene har haft betydning for dansk praksis, således at området for momsfritagelsen er blevet indsnævret. I TSS cirkulære 2004-27 præciseret, at d et skal vurderes om hovedformålet med ydelsen er at beskytte, heru nder fastholde eller reetablere en sundhedstilstand. Lægelige ydelser, der er udført med et andet formål, er ikke momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. Senere er offentliggjort lister over momsbehandlingen af specifikke lægeerklæringer.Dom i C-8/01 af 20. november 2003Danmark TaksatorringenDommen fastslår, at artikel 13, punkt B, litra a) skal fortolkes således, at taksation af motorkøretøjsskader, som en forening, hvis medlemmer er forsikringsselskaber, yder til sine medlemmer, hverken udgør forsikringstransaktioner eller tjenesteydelser i forbindelse med disse transaktioner, som udføres af forsikringsmæglere eller forsikringsformidlere i bestemmelsens forstand.
Endvidere skal artikel 13, punkt A, stk. 1, litra f), i direktivet skal fortolkes således, at indrømmelse af fritagelse for merværdiafgift i henhold til denne bestemmelse til en forening som den, der er tale om i hovedsagen der opfylder alle bestemmelsens øvrige betingelser skal nægtes, hvis der består en reel risiko for, at fritagelsen i sig selv, aktuelt eller i fremtiden, kan fremkalde konkurrencefordrejning. Domstolen fastslår desuden, at en national lovgivning, hvorefter det er muligt at indrømme en tidsbegrænset fritagelse i tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidtfritagelsen vil kunne fremkalde konkurrencefordrejning på et senere tidspunkt, er forenelig med artikel 13, punkt A, stk. 1, litra f) på betingelse af, at fritagelsen forlænges, så længe den pågældende opfylder bestemmelsens betingelser. Endelig fastslå s, at det har ikke betydning for besvarelsen af det første, andet og tredje præjudicielle spørgsmål, at de største forsikringsselskaber lader taksation af motorkøretøjsskader udføre af deres egne ansatte taksatorer, hvorved de undgår, at disse tjenesteydelser pålægges merværdiafgift. For så vidt angår hovedspørgsmålet i sagen giver EU-domstolen Danmark ret, idet det blev afgjort, at skadevurderinger af køretøjer, som Taksatorringen udfører for sine medlemmer (forsikringsselskaberne), ikke er forsikringsvirksomhed eller ydelser i forbindelse med forsikringsvirksomhed, som udføres af forsikringsmæglere eller formidlere. Det andet spørgsmål gik på, om Taksatorringen så er momsfritaget efter direktivets art. 13, A, stk. 1, litra f (momslovens § 13, stk. 1, nr. 20), hvorefter en gruppe/sammenslutning på visse betingelser momsfrit kan leverer ydelser (som normalt er momspligtige) til momsfritagne personer (f.eks. forsikringsselskaber), som er medlem af sammenslutningen. En af betingelserne for momsfritagelsen er, at fritagelsen ikke må kunne fremkalde konkurre ncefordrejning. Her fastslog dommen, at en momsfritagelse skal nægtes, hvis det skønnes, at der er aktuelt eller i fremtiden er en reel risiko for konkurrencefordrejning. Selve skønnet er op til en national bedømmelse.Dommen medfører ikke lovændring, og hvorvidt praksis skal ændres, afhænger af den nationale domstols bedømmelse af skønnet vedrørende konkurrenceforvridning. Dommen er ikke afsagt endnu.2.Følgende domme giver input til fortolkningen af na tionale bestemmelser, men det er blevet vurderet, at de ikke medfører ændringer af dansk lovgivning eller nævneværdig ændring af dansk praksis:Dom i C-349/03 af 21. juli 2005Kommissionen mod UKDommen fastslog, at UK har tilsidesat sine forpligtelse i henhold til EF-traktaten ved ikke i relation til Gibraltar at have gennemført Rådets direktiv 77/799/EØF om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte og indirekte skatter.Dommen har ikke betydning for Danmark.
Dom i C-434/03 af 14. juli 2005Holland Charles og Charles-TijmensDommen fastslår, at 6. momsdirektiv er til hinder for en national ordning, som ikke berettiger en afgiftspligtig person til fuldt ud at lade et investeringsgode indgå i virksomheden, når godet anvendes til virksomhedens formål og dels til virksomheden uvedkommende formål, og til efter omstændighederne fuldt ud og øjeblikkeligt at fratrække momsen for det erhvervede gode.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning ell er praksis, idet det bemærkes, at der efterfølgende skal betales udtagningsmoms for den del af goderne, der anvendes til virksomheden uvedkommende formål.Dom i C-378/02 af 2. juni 2005Holland Waterschap Zeeuws VlaanderenDommen fastslår, at et offent ligretligt organ, der erhverver et investeringsgode i sin egenskab af offentlig myndighed det vil sige i sin egenskab af ikke -afgiftspligtig person og efterfølgende sælger dette gode i egenskab af afgiftspligtig person, har i forbindelse med salget ikke ret til efter 6. momsdirektiv efterfølgende at få fradrag for indkøbsmomsen.Dommen har ikke betydning for dansk lovgivning eller praksis, idet det dog bemærkes, at i Danmark kan de offentlige organer ved erhvervelsen af et sådant investeringsgode få mo msen godtgjort gennem den kommunale og amtskommunale momsudligningsordning.Dom i C-536/03 af 26. maj 2005Portugal - Antonio Jorge Dommen fastslår, at 6. momsdirektiv er til hinder for, at værdien af igangværende arbejder, der udføres af en afgiftspligt ig person ved udøvelse af byggevirksomhed, medregnes i opgørelsen af delvis fradragsret, når denne værdi ikke svarer til overdragelser af varer eller ydelser, som den afgiftspligtige person allerede har udført, eller som har givet anledning til, at der er udfærdiget afregninger og/eller betalt afdrag.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C 498/03 af 26. maj 2005UK KingscrestDommen fastslår, begrebet organer, der er anerkendt af den pågældende medlemsstat som foretagende af almennyttig karakter i 6. momsdirektivs artikel 13, punkt A, stk. 1, litra g og h ikke udelukker private virksomheder, der drives med gevinst for øje.Dommen understøtter den danske praksis på området, som i 2004 blev ændret således, at også private virksomheder, der leverer frit valg ydelser efter sociallovens § 71 er omfattet af momslovens fritagelsesbestemmelse i § 13, stk. 1, nr. 2, som gennemfører ovennævnte direktivbestemmelser.
Dom i C43/04 af 26. maj 2005Tyskland Stadt SundernDommen vedrører fortolkningen for medlemsstaterne mulig særordningen for landbrugere i 6. momsdirektiv, som ikke anvendes i Danmark.Dom i C-376/02 af 26. april 2005Holland - Goed WonenDommen fastslog, at princippet om beskyttelse af den berettigede forventning og retssikkerhedsprincippet ikke er til hinder for, at en medlemsstat undtagelsesvis og for at forhindre misbrug af momsreglerne giver loven tilbagevirkende kraft, når de erhvervsdrivende er blevet advaret om indgrebet og har kunnet forstå konsekvenserne af dette.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-491/03 af 10. marts 2005Tyskland - HermannDommen fastslår, at en afgift på 10 % ved salg af alkoholholdige drikkevarer, der foretages af en erhvervsdrivende med henblik på umiddelbar indtagelse på stedet, skal anses for at være en afgift på tjenesteydelser i forbindelse med punktafgiftspligtige varer. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-472/03 af 3. marts 2005Holland mod Arthur Andersen & Co.Dommen fastslår, at backoffice -virksomhed, der består i mod vederlag at udføre ydelser for et forsikringsselskab, ikke er ydelser i forbindelse med forsikringstransaktioner, som udføres af forsikringsmæglere ell er formidlere i 6. momsdirektivs forstand.Dommen medfører ikke ændringer af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-428/02 af 3. marts 2005Danmark Fonden Marselisborg LystbådehavnDommen fastslog, at der ved udlejning af en bådplads på land er tale om udlejning af fast ejendom og at en båd er omfattet af begrebet køretøj og derved er udlejningen momspligtig.Dommen fastslog endvidere, at udlejning af en bådplads på vandet er udlejning af fast ejendom og da en båd er omfattet af begrebet køretøj, er udlejningen af bådpladserne på vandet også momspligtige.Dommen betyder, at dansk lovgivning og praksis ikke skal ændres.Dom i C-453/02 og C-462/02 af 17. feburar 2005Finanzamt Gladbeck - Edith LinneweberFinanzamt Herne-West Savvas Akritidis
Dommen fastslår, at afgiftsfritagelsen for hasardspil i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at den er til hinder for en national lovgivning, hvorefter al drift af hasardspil og spilleautomater er fritaget for moms, når den foregår i godkendte offentlige kasinoer, mens andre erhvervsdrivendes udøvelse af en tilsvarende virksomhed ikke er omfattet af denne afgiftsfritagelse. Dommen har ikke betydning for Danmark.Dom i C-284/03 af 18. november 2004Belgien Temco EuropeDommen fastslår, at 6. momsdirektiv s kal fortolkes således, at transaktioner hvorved et selskab samtidigt, i form af særskilte aftaler, overdrager selskaber, der er forbundet med dette, en midlertidig ret til at tage den samme faste ejendom i brug mod betaling af et fast vederlag, der hovedsagelig er fastsat på grundlag af det benyttede areal er »udlejning af fast ejendom« i direktivets forstand, når disse aftaler, således som de opfyldes, i det væsentlige har til formål passivt at stille lokaler eller arealer i fast ejendom til rådighed m od et vederlag, der er knyttet til den tid, der forløber, og ikke levering af en tjenesteydelse, som kan undergives en anden kvalifikation.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-475/01 af 5. oktober 2005Kommissionen GrækenlandDommen fastslår, at Grækenland ikke har overtrådt Traktaten ved at opretholde en lavere afgift på ouzo i forhold til andre alkoholholdige drikke.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i sag C-269/03 af 9. september 2004Luxembourg - Vermietungsgescellschaft Objekt KirchbergDommen fastslog, at medlemsstaterne ligesom Luxembourg efter 6. momsdirektiv gerne må betinge fuld fradrag for indgående moms af, at virksomheder, der er frivilligt registreret for bortforpagtning og udlejning af fast ejendom, af, opnår en forudgående godkendelse.Dommen medfører ikke ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-144/02, C-381/01, C-463/02 og C-495/01 af 15. juli 2004Kommissionen Tyskland, Italien, Sverige og FinlandDomstolen fastslår, at ovennævnte lande har tilsidesat deres forpligtelser i henhold til artikel 11 i 6. momsdirektiv, idet de ikke opkræver moms af de støttebeløb, som udbetales i henhold til Rådets forordning om den fælles marked sordning for tørret foder.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-321/02 af 15. juli 2004Tyskland HarbsDommen vedrører fortolkningen for medlemsstaterne mulig særordningen for
landbrugere i 6. momsdirektiv, som ikke anvendes i Danmark.Dom i C-152/02 af 29. april 2004Tyskland Terra Baubedarf-HandelDommen fastslår, at 6. momsdirektivs artikel 18, stk. 2, første afsnit, skal fortolkes således, at fradragsretten skal udøves for den afgiftsperiode, hvori d e to betingelser, der er fastsat i bestemmelsen, er opfyldt, dvs. at der er sket levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige er i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.Det vurderes, at der ikke bør foretages ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-17/01 af 29. april 2004Tyskland SudholzDommen fastslår, at tilladelser til at afvige bestemmelserne i 6. momsdirektiv g ivet efter direktivets artikel 27 ikke kan have tilbagevirkende kraft.Dommen vurderes ikke at medfører ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-240/01 af 29. april 2004Kommissionen TysklandDommen fastslår, at Tyskland har tilsidesat sine forpligtelser i forhold til den tidligere gældende art. 8, stk. 2 og 3 i direktiv 92/81 (nu erstattet af energibeskatningsdirektivet 2003/96/EF) ved ikke at pålægge afgift på alle mineralolier, der anvendes til brændsel. Dommen vurderes ikke at medfører ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-308/01 af 29.april 2004UK Gil Insurance m.fl.Dommen fastslår, at artikel 13, punkt B, litra a), i 6. momsdirektiv, hvorefter forsikringstransaktioner er fritaget for merværdiafgift, ikke er til hinde r for for så vidt angår en afgift på forsikringspræmier som den, hovedsagen angår at der indføres en særlig afgiftssats, som svarer til den almindelige merværdiafgiftssats, når afgiften er forenelig med artikel 33 i direktivet, således at proceduren i henhold til samme direktivs artikel 27, hvorefter enhver medlemsstat, der ønsker at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger direktivet, skal anmode om Rådet for Den Europæiske Unions forudgående godkendelse, ikke skal følges, før en sådan afgiftssats indføres. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-487/01 og C-7/02 af 29. april 2004Holland Gemeente LeusdenDommen fastslår, at artikel 17 og 20 i 6. momsdirektiv - fortolket i overensstemmelse med principperne om beskyttelse af den berettigede forventning
og om retssikkerhed - ikke er til hinder for, at en medlemsstat ophæver retten til at vælge at erlægge afgift i tilfælde af udlejning af fast ejendom, med den konsekvens, at der i henhold til artikel 20 i direktivet foretages en berigtigelse af fradrag foretaget af investeringsgoder i form af fast ejendom, som udlejes.Dommen fastslår endvidere, at såfremt en medlemsstat ovennævnte, påhviler det denne medlemsstat ved fastsættelsen af de nærmere bestemmelser for gennemførelsen af lovændringen at tage hensyn til de afgiftspligtiges berettigede forventning. Ophævelsen af den retstilstand, som en momspligtig person har kunnet drage fordel af med henblik på at betale mindre i afgifter, uden at dette udgør etmisbrug, kan dog ikke i sig selv tilsidesætte en berettiget forventning, som bygger på fællesskabsretten. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom C-137/02 af 29. april 2004Tyskland Faxworld Vorgründungsgesellsc haftDommen fastslår i en konkret sag, at et personselskab, der kun er oprettet med henblik på at stifte et kapitalselskab, er berettiget til fradrag for indgående moms for levering af tjenesteydelser og goder, når selskabets eneste transaktion i senere led i overensstemmelse med dets selskabsformål har været ved en retshandel at overdrage de leverede ydelser til det senere stiftede kapitalselskab mod vederlag. Domstolen lagde vægt på, at Tyskland havde gjort brug af sin valgmulighed i henhold til 6. momsdirektiv artikel 5, stk. 8, hvorefter der ved overdragelse af en samlet formuemasse i den pågældende medlemsstat ikke antages at være sket en levering af goder eller tjenesteydelser. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller pra ksisDom i C-68/03 af 27. april 2004Holland LipjesDommen fastslår, at artikel 28b, punkt E, stk. 3, i 6. momsdirektiv skal ikke fortolkes således, at den kun angår tjenesteydelser, der leveres af formidlere, hvor aftageren af tjenesteydelsen er en afgiftspligtig person eller en ikke-afgiftspligtig juridisk person. Når en formidlingstransaktion henhører under artikel 28b, punkt E, stk. 3, i direktivet skal direktivets artikel 28b, punkt A og B, anvendes med henblik på fastsættelsen af det sted, hvor de transaktioner, der ligger til grund for formidlingsydelserne, er blevet udført. Dommen vurderes ikke at medføreændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C- 90/02 af 1. april 2004Tyskland - BockemühlDommen indebærer, at en virksomhed, der erhve rver en vare/ydelse fra et andet EU-land, hvor virksomheden er afgiftspligtig (omvendt betalingspligt) ikke er forpligtet til at være i besiddelse af en faktura, der er udfærdiget i overensstemmelse med 6. momsdirektivs art. 22, stk. 3, for at kunne udøve sin fradragsret.Dommen medfører ikke ændringer af dansk lovgivning eller praksis.
Dom i C-185/00 af 27. november 2003Kommissionen FinlandDommen fastslår, at Finland har tilsidesat sine forpligtelser efter direktiv 92/81 og direktiv 92/82 (begge erstattet af energibeskatningsdirektivet 2003/96/EF), ved ikke effektivt at hindre anvendelsen som motorbrændstof af mineralolie, der er bestemt til andre formål, og som derfor er afgiftspålagt lempeligere.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lo vgivning eller praksis. Dom C389/02 af 1. april 2004Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG Hauptzollamt KielDommen fastslår at begrebet sejlads i EF -farvande (herunder fiskeri), medmindre der er tale om lystsejlads, omfatter enhver form for sej lads uanset det nærmere øjemed, såfremt den udføres med erhvervsmæssigt formål. Dette skal fritages for energiafgifter efter Energibeskatningsdirektivets (2003/96/EF), art. 14, stk. c.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning eller pr aksis.Dom i C-497/01 af 27. november 2003Luxembourg Zita ModesDommen fastslår, at artikel 5, stk. 8, i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at når en medlemsstat gør brug af muligheden i denne bestemmelses første punktum for at anlægge den betragt ning, at der i merværdiafgiftsmæssig henseende ikke er sket en levering af goder ved overdragelse af en samlet formuemasse, finder denne regel, at der ikke foreligger en levering, anvendelse med forbehold for en eventuelt brug af muligheden for at begræn se anvendelsen af denne regel på de betingelser, der fremgår af stk. 8, andet punktum på enhver overdragelse af en forretning eller en selvstændig del af en virksomhed, som omfatter materielle aktiver og eventuelt immaterielle aktiver, som tilsammen udgø r en virksomhed eller en del af en virksomhed, der kan fortsætte med at drive en selvstændig økonomisk virksomhed. Modtageren i forbindelse med overdragelsen skal dog have til hensigt at drive forretningen eller en del af den virksomhed, som således er ove rdraget, og ikke blot have til hensigt øjeblikkeligt at likvidere den pågældende virksomhed eller at sælge lagerbeholdningen. Når en medlemsstat gør brug af muligheden i artikel 5, stk. 8, første punktum, i 6. momsdirektiv for at anlægge den betragtning , at der i merværdiafgiftsmæssig henseende ikke er sket en levering af goder ved overdragelse af en samlet formuemasse, er bestemmelsen til hinder for, at medlemsstaten begrænser anvendelsen af denne regel om, at der ikke foreligger en levering, til kun at omfatte overdragelse af en samlet formuemasse i tilfælde, hvor modtageren har tilladelse til at udøve den virksomhed, som det overdragne gør det muligt at udøve. Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-78/02, C-79/02 og C80/02 af 11. november 2003Grækenland - KarageorgouDommen fastslår, at et beløb, som en person, der leverer ydelser til staten i henhold
til et ansættelsesforhold, anfører på en faktura, ikke skal anses som moms i 6. momsdirektivs forstand.Dommen medfører ikke ændringer af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-45/01 af 6. november 2003Tyskland Christoph-Dornier-Stiftung für Klinische PsychologieDommen fastslår, at a nerkendelsen af en institution i artikel 13, punkt A, stk. 1, litra b) forudsætter ikke en formel anerkendelsesprocedure, og anerkendelsen skal ikke nødvendigvis følge af nationale bestemmelser af afgiftsmæssig karakter. Når de nationale bestemmelser om anerkendelse indeholder restriktioner, der går ud over grænserne for den skønsbeføjelse, der er tildelt medlemsstaterne ved bestemmelsen, tilkommer det den nationale ret at afgøre, om en afgiftspligtig henset til alle de relevante forhold alligevel skal betragtes som »en anden lignende behørigt anerkendt institution« i bestemme lsens forstand. Endvidere fastslås, at da afgiftsfritagelsen i artikel 13, punkt A, stk. 1, litra c) ikke afhænger af den retlige organisationsform for den afgiftspligtige, der udfører de lægelige eller dertil knyttede ydelser, der er nævnt heri, kan psykoterapeutiske behandlinger udført af en privatretlig stiftelse af psykoterapeuter, der er ansat af stiftelsen, fritages. Endelig fastslår dommen, at artikel 13, punkt A, stk. 1, litra b) og c) kan under omstændigheder som de i hovedsagen foreliggende p åberåbes af en afgiftspligtig ved en national ret med henblik på at gøre indsigelse mod anvendelsen af en national bestemmelse, der er uforenelig med denne bestemmelse.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-109/02 af 23. oktober 2003Kommisionen TysklandDommen fastslog, at Tyskland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til 6. momsdirektiv, idet de anvender en reduceret momssats på ydelser, som leveres af musikensembler direkte til publikum eller til en koncertarrangør, og på ydelser, som leveres af solister direkte til publikum, mens normalsatsen gælder for ydelser, som leveres af solister, der arbejder for en arrangør. Dommen har ikke betydning for Danmark, idet vi ikke anvender nedsatte momssatser.Dom i C-147/01 af 2. oktober 2003Denne dom vedrører spørgsmålet om en stats tilbagebetaling af afgift opkrævet i strid med fællesskabsretten - i sagen havde Østrig opkrævet alkoholafgift i strid med direktiv 92/12. Dommen fastslår blandt andet princippe t om, at det er medlemsstaten, der skal godtgøre, at der er sket overvæltning til tredjemand, således at den afgiftspligtige ikke har lidt tab som følge af den fællesskabsstridig afgift - og at medlemsstaten i den forbindelse ikke må udøve en generel fast praksis, hvorefter staten formoder, at en sådan overvæltning er sket.
Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-437/01 af 25. september 2003Kommissionen ItalienSagen omhandler en konkret traktatkrænkelsessag fra Italien. Dommen slår fast, at Italien har krænket traktaten ved at opretholde en forbrugsafgift på smøreolie efter udløbet af fristen i den begrundede udtalelse.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-155/01 af 11. september 2003Østrig Cookies WorldDommen fastslår, at bestemmelserne i 6. momsdirektiv er til hinder for en bestemmelse i en medlemsstat, hvorefter afholdelse af udgifter vedrørende ydelser, der i andre medlemsstater præsteres for en modtager fra den første medlemsstat, pålægges merværdiafgift, når modtageren, hvis de pågældende ydelser var blevet udført for denne i indlandet, ikke ville have været berettiget til at fradrage indgående afgift.Dommen berører ikke dansk lovgivning eller praksis .Dom i C-442/01 af 26. juni 2003Tyskland KapHag Renditefinds 35 Spreecenter Berlin-Hellersdorf 3. Tranche GbRDomstolen fastslog, at et personselskab, der optager en selskabsdeltager mod et kontantindskud, leverer ikke over for denne selskabsdeltager en tjenesteydelse mod vederlag i den forstand, hvori dette begreb anvendes i artikel 2, nr. 1, i 6. momsdirektiv.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom C-149/01 af 19. juni 2003UK First Chose HolidaysDommen fastslår, at artikel 26, stk. 2, i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at begrebet »samlede beløb [...], der skal betales af den rejsende«, i bestemmelsens forstand omfatter det ekstra beløb, som et rejsebureau, der optræder som agent for regning af den, der organiserer turistrejser, under omstændigheder som de i forelæggelsesafgørelsen beskrevne skal betale den, der organiserer turistrejser, ud over den pris, som den rejsende har betalt, og svarende til den rabat, som den rejsende har fået af rejseburea uet i forhold til katalogprisen fra den, der organiserer turistrejser.Dommen vedrører den en særlige ordning for rejsebureauer, som ikke anvendes af Danmark og dommen har derfor ingen betydning for dansk lovgivning eller praksis.Dom i C 275/01 af 12. juni 2003UK Sinclair CollisDommen fastslår, at artikel 13, punkt B, litra b), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at det ikke udgør udlejning af fast ejendom i bestemmelsens forstand, at en
indehaver af lokaler giver en indehaver af en cigaretautomat ret til at opstille en automat, forestå driften heraf og vedligeholde den i lokalerne i en periode på to år på et sted, der udpeges af indehaveren af lokalerne, mod, at denne får en procentdel af bruttofortjenesten fra salget af cigaretter og andre tobaksvarer i lokalerne, men der ikke indrømmes indehaveren af automaten andre rettigheder til at råde eller bestemme over lokalerne end dem, der fremgår af den skriftlige aftale, der er indgået mellem parterne.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i da nsk lovgivning eller praksis.Dom i C-438/01 af 5. juni 2003Luxembourg Design ConceptDommen fastslår, at artikel 9, stk. 2, litra e), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at bestemmelsen finder anvendelse på ydelser i forbindelse med reklamevirksomhed, som leveres indirekte til annoncøren og faktureres til en tredjemand, der viderefakturerer dem til annoncøren. Det forhold, at annoncøren ikke fremstiller et gode eller udbyder en tjeneste, i hvis pris omkostningerne til tjenesteydelsen kan indgå, e r ikke relevant med henblik på at fastlægge leveringsstedet for de tjenester, der ydes til den formidlende aftager.Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-269/00 af 8. maj 2003Tyskland SeelingDommen fastslår, at artikel 6, stk. 2, første afsnit, litra a), og artikel 13, punkt B, litra b), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at de er til hinder for nationale retsforskrifter, der behandler anvendelse af en del af en bygning, der udelukkende er bestemt for virksomheden, til privat brug for den afgiftspligtige person, som en ydelse, der - som bortforpagtning eller udlejning af fast ejendom i nævnte artikel 13, punkt B, litra b)'s forstand - er afgiftsfritaget. Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-144/00 af 3. april 2003Tyskland HoffmannDommen fastslår, at artikel 13, punkt A, stk. 1, litra n), i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at udtrykket »andre kulturelle organer, som er anerkendt«, ikke udelukker solister, der optræder individuelt. Overskriften til direktivs artikel 13, punkt A, medfører ikke i sig begrænsninger i fritagelsesmulighederne i henhold til denne bestemmelse. Dommen vurderes ikke at medføre ændringer for dansk lovgivning eller prak sis.Dom i C-185/01 af 6. februar 2003Tyskland Auto Lease HollandDommen fastslår, at artikel 5, stk. 1, i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at der ikke foreligger en brændstoflevering fra leasinggiver til leasingtager, såfremt en leasingtager på fylder det leasede køretøj brændstof på tankstationer, selv om påfyldningen foretages i leasinggivers navn og for dennes regning.
Dommen vurderes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning eller praksis, men understøttede en præcisering af, at brændstof ikke kan indgå i leasingaftaler (Told -og Skattestyrelsens meddelelse SKM2003.58.TSS).Dom i C-315/00 af 16. januar 2003Tyskland - MaierhoferDommen fastslår, at udlejning af en bygning, som er fremstillet af præfabrikerede dele, og som er grundfæstet således, at den hverken let kan demonteres eller let kan flyttes, er »udlejning af fast ejendom« i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i artikel 13, punkt B, litra b), i 6. momsdirektiv, også selv om bygningen skal fjernes ved lejekontraktens udløb og genanvendes på en anden ejendom. Den omstændighed, at udlejeren stiller ejendom og bygning, eller blot den bygning, som han har opført på lejerens ejendom, til rådighed for lejeren, er ikke relevant for afgørelsen af, om en udlejning er »udlejning af fast ejendom« i direktivets forstand.Dommen vurderes ikke af medføres ændringer af dansk lovgivning eller praksis.Dom i C-398/99 af 16. januar 2003UK Yorkshire Co-operativesDommen fastslår, at artikel 11, punkt A, stk. 1, litra a), og artikel 11, punk t C, stk. 1, i 6. momsdirektiv skal fortolkes således, at når en detailhandler ved salg af en vare accepterer, at den endelige forbruger betaler en del af salgsprisen kontant og resten med en rabatkupon, der er udstedt af producenten af varen, og at producenten godtgør detailhandleren det beløb, der er anført på kuponen, skal den nominelle værdi, der er anført på kuponen, medregnes i detailhandlerens beskatningsgrundlag.Dommen vurderes ikke at medføre ændring af dansk lovgivning eller praksis.