Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København,   den    6.   oktober 2005 Sag: 1874/149549 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. september 2005 (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Spø rgsmål nr. 283: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. september 2005 fra Fjerritslev Kommune vedrørende ny regulering af det demersale fiskeri, jf. FLF alm. Del  - bilag 346 (omtrykt)”. Svar: Amtsborgmester  Orla  Hav,  Nordjyllands  Amt  og  Borgmester  Otto  Kjær  Larsen,  Fjerritslev Kommune (Hav og Kjær Larsen) har i henvendelse dateret 15. september 2005 fremsendt en række  kommentarer  til  rapporten  fra  arbejdsgruppen  om  ny  regulering  af  det  demersale fiskeri. Hav og Kjær Larsen udtrykker bekymring f  or, at fartøjsejere bl.a. på grund af pres fra pengeinstitutter  efter  indførelse  af  arbejdsgruppens  forslag  til  ny  regulering  vil  sælge  deres fartøjer til ugunst for nordjyske fiskerbyer, som ”under næsten enhver anden reguleringsform er særdeles konkurren  cedygtige”.   Jeg vil godt understrege, at når der skal være færre fartøjer i fiskeriet, er det ikke som Hav og Kjær Larsen argumenterer af hensyn til konkurrencen med de øvrige fiskerinationer. Faktum er, at der er for stor kapacitet i det danske fiskerierhverv i forhold til vores fiskerimuligheder. Det er forfejlet at tro, at vi med de fiskerimuligheder, som er til rådighed, kan fortsætte som hidtil, hvis vi ønsker fiskeriet som et erhverv, der skaber aktivitet i havne og lokalsamfund. Forslagene til ny regulering er fremkommet, fordi regeringen ønsker, at erhvervet skal være et respekteret og økonomisk selvbærende erhverv. Forslagene indebærer en ordning, hvor hvert fartøj  får  tildelt  fartøjskvoteandele  (FKA)  ),  som  erstatning  for  de  nuværende  rationer ,  der ikke muliggør en planlægning af fiskeriet. FKA   -ordningen kan anvendes på forskellig vis. Det vil  være  muligt  for  flere  fartøjer  at  udnytte  deres  FKA  i  et  puljefiskeri,  hvilket  vil  styrke muligheden for samarbejdet i bl.a. de mindre havne om at udnytte  fangstmulighederne mest økonomisk. Det bliver også muligt at erhverve og sammenlægge fartøjer og kvoter, hvorved der på sigt kan ske en reduktion i flåden, hvilket vil sikre, at der bliver mulighed for at opnå et lønsomt fiskeri både blandt store og små    fartøjer. Endelig kan den enkelte fisker, som jo hvert år  får  sin  FKA  udmøntet  i  en  årsmængde,  blot  drive  sit  eget  fiskeri,  som  han  ønsker.  Den enkelte fisker vælger selv den ordning, som han ønsker at være tilmeldt. En  ny  regulering  som  foreslået  indebær   er,  at  den  enkelte  fisker  får  bedre  muligheder  for  at tilrettelægge sit fiskeri. Muligheden for sammenlægninger og samdrift kan samtidig medvirke til at  sikre fortsat aktivitet i danske fiskerihavne.
Hav og Kjær Larsen henviser til en rapport fra augus  t måned 2005 fra to norske professorer ved   Universitetet   i   Tromsø,   som   konkluderer   på   basis   af   fiskerimuligheder   og   regu  - leringssystemet i Norge i perioden 1999-2003, at i norsk fiskeri, har de mindste fartøjer den største indtjening pr. kilo fisk. På den   baggrund anbefaler Hav og Kjær Larsen, at man i en ny regulering  prioriterer  de  mindre  kystfartøjer  frem  for  de  større  fartøjer  ved  fordelingen  af fiskerimulighederne da det vil skabe mest mulig værdi til gavn for erhverv og beskæftigelse.   Som det fremgår af forudsætningerne for analysen skal man være forsigtig med at drage kon - klusioner for dansk fiskeri ud fra en analyse af økonomien i norsk fiskeri. Strukturen i fisk - eriet er forskellig fra Norge til Danmark – det samme er den nationale regulering af    fiskeriet, hvor  det  danske  rationssystem  relativt  har  tilgodeset  de  mindre  fartøjer.  Til  sammenligning viser opgørelser foretaget af Fødevareøkonomisk Institut for det danske fiskeri, at der ikke er belæg for at konkludere, at der er en relativ bedre indtj  ening for mindre fartøjer sammenlignet med større fartøjer, ligesom de opnåede priser ikke afspejler en højere kvalitet for de mindre fartøjer. De omhandlede resultater fremgår af notat om beskrivelse af indtjeningsforhold i det demersale  fiskeri,  som  er  indeholdt  i  Bilagsfortegnelse  2B  til  rapporten  fra  Det  Demersale Udvalg fra Fiskeridirektoratet 2004.   Når det er sagt, så har jeg tidligere har påpeget, at det lægger mig på sinde, at der i modsæt - ning  til  den  gældende  regulering,  sker  en  særlig  beskytte lse  af  kystfiskeriet  under  den  nye regulering.  De  mindre  fartøjer  skal  kunne  vælge  at  indgå  i  et  kystfiskersegment.  Segmentet skal  tildeles  en  ekstra  kvoteandel.  Jeg  vil  samtidig  foreslå,  at  store  fartøjer  ikke  skal  kunne købe  fartøjer  og  fangstrettigheder    fra  kystfiskersegmentet.  Derimod  ønsker  jeg,  at  der  gives mulighed for, at kystfisker-fartøjerne kan købe de store fartøjer. Hvad angår Hav og Kjær Larsens kommentar om, at der i andre lande skulle være investorer, som afventer muligheden for at opkøbe d e danske fartøjskvoteandele, må jeg påpege, at ad   - gangen  til  fiskeri  på  Danmarks  kvoter,  reguleres  af  fiskerilovens  bestemmelser  om  fiskeri - berettigede. Der har i mange år været lovregler om, at retten til fiskeri på de danske kvoter i alt overvej - ende  grad  forbeholdes  registrerede  erhvervsfiskere  med  dansk  indfødsret  eller  udlændinge med bopæl i Danmark i mindst 2 år umiddelbart forud for registreringen som erhvervsfiskere. Der er en særlig regel for EF  - og EØS  -borgere, hvormed der stilles krav om, at fiskeriaktivi- teten udøves i tilknytning til aktiviteter i det danske fiskerierhverv, hvis den pågældende skal registreres  som  erhvervsfiskeri  i  Danmark.  Det  nærmere  indhold  af  reglen  er  udmøntet  i  en bekendtgørelse. Efter reglerne i Fiskeriloven skal mindst 2/3 af et dansk indregistreret fiskefartøj være ejet af registreret erhvervsfisker eller erhvervsfiskerselskab. Denne situation vil være uforandret ved gennemførelse af forslaget til ny regulering. Inden for de rammer, som lovgivningen fastlægger, har d  anske fiskere derfor en fortrinsstil- ling og sådan vil det også være med en ny regulering. Hans Chr. Schmidt /Kenn Skau Fogtmann