Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 52 af 
12. juli 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU 
alm. del). 
Spørgsmål nr. 52: 
 I forbindelse med samrådet d. 24. juni 2005 fastholdt ministeren sin arg u-
mentation om at loftet over kontanthjælpen er hensigtsmæssigt som incit
a-
ment til at komme i arbejde, også når det rammer mennesker, der ikke kan 
arbejde. Ministerens argument var, at man blot behøver at arbejde 5 timer 
om ugen for at kompensere for nedskæringen. Men hvad med de mennesker, 
der ikke er i stand til at arbejde overhovedet 
for syge til at arbejde blot en enkelt time om ugen 
e-
lig, at det er hensigtsmæssigt, at de også rammes af loftet? Og finder min   i-
steren det rimeligt, at disse mennesker, der i forvejen hører til blandt de a l-
lerfattigste i Danmark, bliver gjort endnu fattigere, uden at de har en chance 
for at kompensere for nedskæ  ringerne? 
Svar:  
Jeg vil gerne holde fast i det overordnede princip, som et stort flertal i Folke-
tinget var enige om, da vi i sin tid indgik aftalen om Flere i Arbejde  : at 
udgangspunktet i beskæftigelsesp  olitikken skal være  , at det altid kan betale 
sig at arbejde.
Det helt klare mål må være
, at så mange som muligt hurtigt kommer i job og 
bliver selvforsørgende frem for at være ledige   .
De tidligere regler på kontanthjælpsområdet 
betød, at mange blev fastholdt i 
passiv forsørgelse, fordi det var forbundet med et tab at komme i beskæft   i-
gelse. Sådan må det aldrig være 
t om, så der 
normalt er en gevinst ved at få et job.
Som jeg nævnte i forbindelse med   samrådet d. 24. juni 2005 , skal ægtefæller 
blot have 5 timers arbejde hver pr. uge for at komme fri af loftet
, og
 
vil end-
da få lidt mere til rådighed  , end før de blev om fattet af loftet. 
Som led i integrationsaftalen er det endvidere aftalt, at det skal være lettere 
for ledige og kommuner at få overblik over ledige job i nærområdet, der ikke 
kræver særlige kvalifikationer 
funktion ved navn "Lokaljob" på arbejdsformidlingens jobbank på   Internet-
tet, hvor man kan se Hotjob på kommuner og naboko mmuner. Denne service 
til de ledige vil kunne medvirke til, at det bliver nemmere at komme i b
e-
skæft  igelse. 
August 2005
Vores sag
05-119-0220/304-0004