ENVIPOWER AS
Hollandsvej 15 st. DK- 2800 Kgs. Lyngby
+45 40 61 56 00 envipower@envipower.dk
Folketinget
Att: Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Kgs. Lyngby 12. maj 2005
ENV/LET/330
Vedr. Afgiftsforvridning hindrer prioriterede miljøanlæg
ENVIPOWER AS er klar med et nyt anlægskoncept til produktion af el- og varme (kraftvarme) på basis af
biobrændsler. Reference pilotanlæggene, som er nødvendige for fremtidig eksport, kan imidlertid ikke gen-
nemføres i Danmark, idet afgiftslovene skævvrider markedet i en så dan grad, at ansvarlige mindre fjernvar-
mebestyrelser må takke nej til anlæggene. Dette skyldes, at alternativ varmeproduktion har en langt bedre
økonomi – og den bliver marginalt set bedre for hver dag olieprisen stiger.
Paradokset skyldes, at der ikke betales afgift på bi obrændsler til varmefremstilling, mens der i realiteten be-
tales afgift på den del , som anvendes til elproduktion, idet elafgiften dog ligger i forbrugsleddet.
Oliefyret opvarmning af et parcelhus koster 60 øre/kWh (centralvarme med gasoliepris 5400 kr/1000 liter
9/5-05. Kedelnyttevirkn. 90 %). Når oliefyring erstattes af fjer nvarme på basis af bi omasse ofrer staten i dag
ca. 24 øre/kWh i afgiftsprovenue.
60 øre/kWh er nøjagtig den samme pris som fjernvarmeselskabet kan afregne elektriciteten til, hvis der er
tale om et mindre biobrændsels kraftvarmeanlæg. Da det er betydeligt dyrere at producere 1 kWh el end 1
kWh varme giver det sig selv, at økonomien i kraftvarmeanlæg med biomasse som brændsel er då rligere.
Konsekvensen er, at et konventionelt fjernvarmeanlæg kan have ca. 4 års a mortisationstid, hvor et tilsvaren-
de kraftvarmeanlæg vil have 10 år, når der regnes med samme afregningspris for varmen fra de to anlægsty-
per. En ansvarlig fjernvarmebestyrelse i udkantsområderne i Danmark er presset til at sikre forbrugerne bi l-
ligst mulig varme og vil derfor ikke være interesseret i at investere i kraftvarmeanlægget – uanset, at økono-
mien ud fra en selskabsøkonomisk betragtning (10 års amortis ationstid) er acceptabel.
Sidste år blev der fra den tidligere energiministers side rumlet med tanker vedr. omlægning af energiafgifter-
ne.(naturgas/inden-/udenlandske biobrændsler). Disse tanker er sandsynligvis inddraget i det løbende arbejde
og man må vel forvente, at der kommer en eller anden æ ndring af gældende praksis i løbet af de kommende
år, s om forhåbentlig ligestiller de forskellige pr oduktionsformer - el og varme - rent afgiftsmæssigt.
Det er bare ikke godt nok, når det handler om at få ge nnemført de essentielle pilotanlæg, så vi e fterfølgende
har vores eksportreference mod det store internationale marked, der er.Der er her og nu behov for en mikro-
skopisk økonomisk åbning, som hjælper nogle ganske få pilota nlæg over tærsklen uden alt for stort admini-
strativt arbejde, mens man parallelt gennemfører den forventede restrukturering af den danske afgiftsstruktur.
Side 2 af 3
Der er flere måder at gøre dette på. Den mest en kle er at kompensere for elafgiften ved at give et tilskud til
elproduktionen svarende til elafgiften i forbrugsleddet, PSO-afgiften samt et beløb svarende til nettarif i høj-
spændingsnettet i en periode på maksimalt 10 år. Mere enkelt kan det udtry kkes som, at afregning af elpro-
duktion fra disse pilotanlæg (maksimalt to til hver virksomhed) burde ligge på godt 1 kr./kWh modsat det
generelle tilbud om 0,6 kr./kWh i dag. Man kunne overveje nogle maksimale anlægsstørrelser samt begræns-
ninger på aktører. I parentes bemærket er afregningsprisen i Tyskland ca. 1,50 kr/kWh for anlæg under 500
kW el-effekt.
Eksempel på afregningspris for el kunne være:
øre/kWh
øre/kWh
Markedspris for el 2 (kvartal 2005)
25,8
System og netbetaling (Eltra)
5,1
PSO-afgift (Eltra)
15,7
Elafgift
53,6
24,0 (ofret olieafgift)
CO2 afgift
9,0
Afregning i alt pr. produceret kWh
109,2
79,6
Finansieringen fremkommer ud fra følgende argumenter, idet markedsprisen på el giver sig selv:
System og netbetaling dækker højspændingsnettet, som de små anlæg ikke vil belaste, da de ligger meget
decentralt i systemet. PSO-afgiften bliver opkrævet for at klare Public Service Obligations – herunder udvik-
lingen af decentrale teknologier. I konsekvens heraf støttes afregningen med PSO afgiften. CO2 afgift bør
også tilbageføres til CO2 neutral energiproduktion og endelig bør anlægget på linie med varmesiden reelt
friholdes for energiafgiften, ved tilbageføring af elafgiften. Sidstnævnte afgift repræsenterer et provenu tab
på statens finanser og man kan eventuelt vælge kun at give de 24 øre/kWh, som man i forvejen ”ofrer”/giver
biomassevarmen.
Der er behov for, at nye anlægstyper/pilotanlæg og eventuelt første nulserieanlæg kan få elafregning efter
ovenstående formel grundlag, hvor marked sprisen bør følge den reelle markedsprisudvikling. Energistyrel-
sen bør være den centrale myndighed, som afgør om pilotanlægget reelt er nyskabende og fortjener denne
midlertidige støtte indtil en fremtidig afgiftsstruktur falder på plads. Ovenstående paradoks er principielt kun
gældende for fast biomasse (forgasning/forbrænding). Løsningen skaber derfor ikke umiddelbart præcedens
for andre VE-teknologier.
I den forventede kommende langsigtede løsning foreslåsdet endvidere
, at der i en 10 årig periode fortsat bli-
ver afgiftsfrihed for biobrændsler, som benyttes i kraftvarmeværker på under 500 kWel og med en elvirk-
ningsgrad højere end 20%. Hermed hjælpes kraftvarmeteknologien hen over de nødvendige nulserieanlæg
uden ekstraudgifter på f inansloven i forhold til i dag.
Vi ser frem til en positiv løsning og stiller gerne op til et møde, hvor vi kan uddybe vores synspunkter.
Med venlig hilsen
ENVIPOWER AS
Nils Peter Astrupgaard
Direktør
Side 3 af 3
HEF
Specifikation af elprisen ved månedsafregning
25,83 øre
1,40 øre
75,00 kr./år
7,50 øre
1.600 kr./år
1.040 kr./år
5,10 øre
15,70 øre
53,60 øre
4,00 øre
9,00 øre