Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministersekretariatet
Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om
-
ændring af Kommissionens forordning nr. 466/2001 om fastsættelse af
grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin
og dioxinlignende PCB´er), SANCO/0305/2005
-
forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og di o-
xinlignende PCB´er, SANCO/00314/2005
Med venlig hilsen
Jakob Jensen
2.
Den 26. april 2005
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
- om ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20011 om fastsættelse af
grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin og
dioxinlignende PCB’er)
- forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dio-
xinlignende PCB’er.
SANCO/0305/2005 og SANCO/00314/2005
Resumé:
Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gæ l-
dende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxi n-
lignende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje
indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er i EU lovgivningen. Der er tale om en
fortløbende proces, som blev sat i verden med vedtagelsen af Rådets fo rordning
2375/2001.
I Kommissionens forslag bibeholdes de nu gældende grænseværdier for dioxin,
mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxinlignende
PCB’er (herefter total TEQ). Grænseværdien for total TEQ baseres på de nu gæ l-
dende dioxin grænseværdier og data for forekomst af dioxinlignende PCB’er.
Grænseværdierne for dioxin vil blive bibeholdt indtil 2007, hvorefter det kun er
grænseværdierne for total TEQ der er gældende. Der er således tale om en fle r-
trins proces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier for dio-
xin, nu (i 2005) sætter supplerende grænseværdier for total TEQ og i 2007 vil
sænke grænseværdierne for total TEQ og samtidig fjerne dioxin grænseværdierne.
Ifølge forslaget kan Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra
Østersøen (Østersøsild, Østersølaks, flodlampret, ørred, fjeldørred, heltling) blive
permanentgjort. Endvidere er Estland, som har fået samme mulighed for undt a-
gelse i forbindelse med sine optagelsesforhandlinger, Polen, Letland og Litauen,
nævnt med mulighed for at kunne opnå samme undt agelse.
1
Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte for-
urenende stoffer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. n o-
vember 2001 og Kommissionens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
3.
På baggrund af det nye grænseværdiforslag har Kommissionen også udarbejdet
SANCO/00314/2005 om indgrebsværdier i fødevarer. I dette forslag bibeholdes
indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlig-
nende PCB’er.
Forslaget indebærer samlet set en forbedring af beskyttelsesniveauet i forhold til i
dag.
Baggrund
Kommissionen har ved henholdsvis SANCO/0305/2005 fremsat forslag til æn-
dring af de gældende EU-maksimalgrænseværdier for dioxin og dioxinlignende
PCB’er2 og ved SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsætte
l-
se af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EØF) nr.
315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i lev-
nedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den St å-
ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kval i-
ficeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret
flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Eur o-
pa-Parlamentet. Rådet kan med kv alificeret flertal vedtage forslaget uændret eller
udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissi-
onen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre mån e-
der, kan Kommissionen udstede forordningen.
Forslaget forventes sat til afstemning ved et af de kommende møder i komitéen.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gælde n-
de grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinli g-
nende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje
indgrebsværdier3 for dioxinlignende PCB’er i EU lovgivningen. Der er tale om en
2
Dioxinlignende polychlorerede biphenyler (PCB’er) er stoffer der har toksikologisk profil der
ligner dioxin om end de oprindeligt stammer fra andre kilder.
3Indgrebsværdi fastsættes på 75% af grænseværdien for en given fødevare. Ved overskridelse skal
myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dio-
xinlignende PCB. Indgrebsværdier er således et værktøj til at identificere forurening over ba g-
grundsniveau (men under grænseværdien).
4.
fortløbende proces, som blev sat i verden med vedtagelsen af Rådets fo rordning
2375/20014.
Dioxin er et miljørelateret problem. Indholdet af dioxin i animalske produkter
skyldes forekomst af dioxin i miljøet eller forekomst i foderet. Dioxin påvirker
immunforsvaret og reproduktionsevnen. Dioxin påvirker endvidere fostres udvi k-
ling og adfærd og endelig kan dioxin i høje doser være kræftfremkaldende.
På baggrund af Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidlers (SCFs) risik o-
vurdering af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer fra 22. november 2000
blev der fastsat en tolerabel ugentlig indtagelse (TWI)5 for dioxin og dioxinlig-
nende PCB.
SCF har endvidere vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlignende
PCB’er i EU-landene til ca. at ligge på det tolerable ugentlige indtag. Dette niveau
indebærer ingen sikkerhedsmargin, hvorfor SCF anbefaler en reduktion af indta-
get.
På denne baggrund blev der i Rådets forordning om fastsættelse af grænseværdier
for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler fastsat grænseværdier
for dioxin
i en række animalske fødevarer, mens der i Kommissionens henstilling6 om re-
duktion af forekom
sten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer
blev fastsat indgrebsværdier for de samme fødevarer.
På grund af begrænset viden omkring dioxinlignende PCB’er blev der i første
omgang kun fastsat grænseværdier for de egentlige dioxiner. I henhold til forord-
ningen skal der inden 31. december 2004 indsamles data for dioxinlignende
PCB’er og samtidig skal grænseværdierne revideres første gang med henblik på
inkludering af dioxinlignende PCB’er. Dette sker ved nærværende forslag. Kom-
missionens intention er at reducere grænseværdierne yderligere indenfor en korte-
re årrække på baggrund af en forventet reduktion af forureningen af miljøet. In d-
grebsværdiernes niveau kan ses som det foreløbige mål for reduktionsgraden.
I Kommissionens forslag bibeholdes de nu gældende grænseværdier for dioxin,
mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxinlignende PCB
’er (herefter total TEQ7). Grænseværdien for total TEQ baseres på de nu gældende
dioxin grænseværdier og
data for forekomst af dioxinl
ignende PCB’er. Grænse-
værdierne for dioxin vil blive bibeholdt indtil 2007, hvorefter det kun er grænse-
værdierne for total TEQ der er gældende. Der er således tale om en flertrins pr o-
ces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier for dioxin, nu (i
4
Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 om ændring af Kommissionens for-
ordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i
levnedsmidler.
5
TWI blev fastsat på 14 pg WHO -TEQ/kg legemsvægt/uge.
6
Kommissionens henstilling nr. 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af forekomsten af dioxi-
ner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer.
7
TEQ = toksicitetsækvivalent. De forskellige dioxin og dioxinlignende PCB’ers giftighed vægtet i
relation til hinanden.
5.
2005) sætter supplerende grænseværdier for total TEQ og i 2007 vil sænke græn-
seværdierne for total TEQ og samtidig fjerne dioxin grænseværdierne.
Forslaget indeholder grænseværdier for de samme animalske produkter som der
tidligere er sat dioxin grænseværdier for, men der foretages mindre justeringer i
kategoriseringer.
Grænseværdien for fiskeolie vil blive ændret til at hedde ”marinolie”. Dette bety-
der, at værdien også omfatter produkter som sæl - og hvalolie.
Grænseværdien for æg vil blive reguleret ved én grænseværdi for alle typer æg.
Indtil 1. januar 2005 var æg fra fritgående besætninger fritaget fra dioxin græns e-
værdien. Denne type æg vil med det nuværende forslag blive inkluderet i reglerne.
Det følger af art. 1, stk. 1 i Kommissionens forordning 466/2001, at når de le v-
nedsmidler, der er nævnt i forordningens bilag I, bringes i omsætning, må de ikke
have et større indhold af forurenende stoffer, end det i bilaget fastsatte. For dioxin
er grænseværdierne udmøntet i Kommissionens forordning 2375/2001.
I forbindelse med vedtagelsen af de nu gældende grænseværdier for dioxin fik
Finland og Sverige vedtaget en undtagelse, der angiver, at uanset art. 1, stk. 1 kan
disse lande bringe fisk i omsætning til konsum, der har et højere dioxinindhold,
end det i forordningen fastsatte, på deres eget område . Dette forudsætter etable-
ring af en ordning, der sikrer forbrugernes fulde orientering omkring kostanbefa-
linger i forbindelse med indtag af disse fisk.
Sveriges og Finlands undtagelse omfatter kun fisk fra Østersøen, der overskrider
grænseværdierne og gælder kun afsætningen til eget marked. Fisk, der i øvrigt
overholder de fastsatte grænseværdier fra de to lande, må i henhold til art.1, stk. 1
i forordning 466/2001 gerne omsættes til andre lande. Undtagelsen gælder til
31/12-06.
Ifølge forslaget er Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra Øster-
søen (Østersøsild, Østersølaks, flodlampret, ørred, fjeldørred, heltling) perma-
nentgjort. Endvidere er Estland, som har fået samme mulighed fo r undtagelse i
forbindelse med sine optagelsesforhandlinger, Polen, Letland og Litauen, nævnt
med mulighed for at kunne opnå samme undtagelse. Dette skal vedtages i Kom i-
teprocedure iht. artikel 8 i Rådets forordning 315/93. Endvidere knytter der sig
vissebetingelser til undt
agelsen i form af kostvejledning til befolkningen.
Reduktionsstrategi
Målsætningen er, at emissionen af dioxin og forureningen med dioxinlignende
PCB’er skal reduceres ved kilden. For at kunne opspore kilderne til forureningen
af fødevarer blev der derfor, udover de allerede vedtagne grænseværdier, i 2002
vedtaget en henstilling, der opstillede såkaldte indgrebsværdier. Indgrebsværdier
fastsættes på et niveau svarende til ca. 75% af maksimalgrænseværdierne. Ifølge
henstillingen skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilder-
ne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB’er, når nationale overvå g-
nings- eller kontrolundersøgelser påviser et indhold, der overskrider indgrebsvæ r-
dierne fastsat for dioxin. Myndighederne skal også analysere disse prøver for di o-
6.
xinlignende PCB’er. På denne måde forventes det, at der kan udpeges specielt b e-
lastede fødevarer fra specielt belastede områder. Henstillingen lægger op til, at
medlemslandene ved udpegning af så danne ”hotspots” skal følge op med henblik
på at fjerne eller begrænse dioxinindholdet i de pågældende fødevarer gennem en
indsats ved forureningskilden. Endvidere skal indgrebsværdierne tilvejebringe et
bedre datagrundlag til revurdering af maksimalgrænseværdierne.
På bagg rund af det nye grænseværdiforslag har Kommissionen derfor udarbejdet
SANCO/00314/2005 om indgrebsværdier i fødevarer. I dette forslag bibeholdes
indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlig-
nende PCB’er.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget og henstillingen.
Gældende dansk ret
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal derfor ikke implemen-
teres. Forordningen vil supplere den i forvejen eksisterende regulering ved Kom-
missionens forordning nr. 466/2001 af 8. marts 2001 om fastsættelse af grænse-
værdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler, som ændret ved Rådets
forordning mr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissionens forordning
684/2004 af 13. april 2004. Disse grænseværdier er gengivet i Bekendtgørelse nr.
89 af 3. februar 2005 om visse forureninger.
Konsekvenser
Vedtagelse af forslaget skønnes samlet at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de
foreslåede grænseværdier vil bibeholde det nuværende beskyttelsesniveau, hvad
angår dioxin, men samtidig vil forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge græ
n-
seværdier for dioxinlignende PCB’er.
En vedtagelse kan få samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget kan fo r-
ventes at indebære begrænsninger i omsætningen af henholdsvis visse fiskearter
fra Østersøen og visse typer af æg.
Der foreligger ikke beregninger for konsekvenserne af et fortsat omsætningsfor-
bud for visse fiskearter fra Østersøen. I en samlet opgørelse af konsekvenser skal
der dels tages højde for konsekvenserne for de bornholmske laksefiskere samt for
de berørte forarbejdningsvirksomheder. I den forbindelse oplyses, at landingen af
dansk fisk fra Østersøen udgør 2-3% af den samlede danske landing af fisk, at an-
tallet af bornholmske laksekuttere er ca. 10, samt at de berørte forarbejdningsvirk-
somhederne ikke alene baserer deres produktion på Østersølaks og derfor import e-
rer laks med henblik på fora rbejdning og videre salg. Dels skal der i en samlet
vurdering medtages konsekvenser for den øvrige danske fiskeindustri, der i både
hjemlig omsætning og eksport langt overstiger den bornholmske. En eventuel op-
deling af sikkerhedsniveauet for Østersøen og øvrige farvande vil kunne medføre
en uklarhed om fødevaresikkerheden ved danske fisk.
Fødevarer på markedet k an i almindelighed overholde de foreslåede grænseværd i-
er. Laks fra Østersøen med en vægt under 4,4 kg urenset vægt overholder den
gældende grænseværdi for dioxin, men forventes at overskride de nu foreslåede
7.
grænseværdier for total TEQ. Laks over 4,4 kg frisk vægt vil stadig ikke kunne
forventes at overholde hverken dioxingrænseværdien eller total TEQ. Det kan så-
ledes blive nødvendigt at justere det gældende fiskeri- og omsætningsforbud for
laks fra Østersøen, som forbyder markedsføring af laks over 4,4 kg. Det oplyses i
denne forbindelse, at der er gennemført forsøg med forarbejdning af laks, som in-
debærer en opskæring med henblik på at fjerne de mest dioxinbelastede dele af
laksen, hvorefter de ”trimmede” dele af laksen kan overholde de foreslåede græ n-
seværdier. Den videnskabelige bearbejdning er ikke tilendebragt, men de forel
ø-
bige resultater indikerer, at de største laks ikke kan bruges, men at ca. 70 % af den
aktuelle laksefangst vil kunne bearbejdes og overholde grænseværdien. Industrien
har tilkendegivet, at en sådan trimning kan gennemføres i praksis.
Det igangsatte fiske- og omsætningsforbud for sild fra den østlige Østersø forven-
tes stadig at være relevant, hvorimod sild fra den vestlige Østersø må forventes
fortsat at kunne holde både grænseværdier ne for dioxin og total TEQ. Fangst og
forarbejdning af sild på Bornholm vil s å ledes kunne fortsætte.
Det kan ikke udelukkes, at ål og æg fra fritgående besætninger og økologiske æg
også kan v ise indhold over de kommende grænseværdier, hvilket også kan be tyde
begrænsninger i omsætningen.
Miljøministeriets, Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie- og Forbruger-
anliggenders forpligtelse til opfølgning i henhold til indgrebsværdier vil kunne
øges som følge af de nye indgrebsværdier. På det foreliggen de grundlag forventes,
at opfølgningen vil kunne afholdes indenfor de nuværende økonomiske rammer.
Indgrebsværdier har samtidig erhvervsmæssige konsekvenser, da det henstilles, at
erhvervslivet er med til at opspore kilderne til den forhøjede forurening, der de-
tekteres.
Høring
Forslaget har ad flere gange været sendt i høring i en række organisationer og of-
fentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevare-
lovens § 69 (Det Rådgivende Fød evareudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om gen e-
relle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fø-
devareforordningen).
Der er indkommet følgende bemærkninger (samlede bemærkninger fra alle hørin-
ger):
Biodynamisk Forbrugersammenslutning finder, at så yderst giftige stoffer som d i-
oxin og dioxinlignende PCB’er ikke blot bør reduceres, men slet ikke bør eksiste-
re i vores fødekæde.
Landbrugsraadet opfordrer til nærmere at definere hvad fastsættelse af indgrebs-
værdier for indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er indebærer, da det er
vigtigt for fødevareproducenten at vide, hvilke konsekvenser en given overskri-
delse af indgrebsværdien indebærer. Der opfordres i den forbindelse til en harmo-
8.
niseret tilgang til problemstillingen, ligesom der skal være proportionalitet i for-
holdet mellem evt. overtrædelse af indgrebsværdi og konsekvensen deraf.
Bornholms og Christiansøs Fiskeriforening anfører, at Danmark bør være omfattet
af samme regelsæt som de øvrige Østersølande.
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening anfører, at der bør være fælles regler
for alle Østersølande, og at Danmark om nødvendigt bør omfattes af undtagelsen
med tilhørende forpligtigelser i form af bl.a. kostråd.
Forbrugerrådet støtter grænseværdiforslaget, idet de dioxinlignende PCB’er er
kommet med. De kan dog ikke støtte de foreslåede og ønskede undtagelser for
visse baltiske lande. Det skaber ulige handelsbetingelser i EU, og det frygtes at
Danmark vil presses til at få indført en lignede undtage lse. Dette vil ikke beskytte
forbrugerne.
Forhandlingssituationen
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i
andre medlemsstater. Det er vurderingen, at der kan samles kvalificeret flertal for
forslaget.
Dansk holdning
Regeringen kan principielt tilslutte sig forslaget, idet det samlet set vil indebære
en forbedring af beskyttelsesniveauet i forhold til i dag, men det bør tilkendegives,
at Danmark lægger vægt på, at fællesskabet i de kommende år effektivt tilstræber
en reduktion af dioxin og dioxinlignende PCB’er og gennemfører reduktioner i de
fastlagte grænseværdier. Endvidere bør det sikres, at forarbejdede produkter kan
markedsføres, såfremt de overholder de foreslåede græns eværdier.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.