Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21, Postboks 2123, DK 1015 København K
Tlf.: 33 92 33 90 Fax: 33 92 39 13 e-post: [email protected]
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
Bringes
I brev af 16. marts 2005 (Finansudvalget, (2. samling) Aktstk. 91 - § 22 Spørgsmål 1, Offen tlig) har
udvalget udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad Aktstk. 11
Forhøjelse af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2005
Der ønskes en uddybende redegørelse for pkt. 1 under aktstykkets afsnit b. vedrørende
Organisation, ledelse og forretningsgange.
Svar:
Der er i november 2004 ansat en ny departementschef, og der er i februar 2005 etableret en ny or-
ganisation for departementet.
Kirkeministeriets hidtidige organisation indebar på en række områder en uhensigtsmæssig fordeling
af ansvaret for ministeriets opgaver, idet bl.a. beslægtede områder var h enført til forskellige konto-
rer.
Ved organisationsændringen er de hidtidige fire kontorer reduceret til tre kontorer med en entydig
fordeling af sagsansvaret inden for tre hovedområder: øk onomi, styrelse og personale.
Efter organisationsændringen er kontorernes sagsområder aktuelt fastlagt som fø lger:
1. kontor. Økonomi og sekretariat
Finanslov. Folkekirkens fællesfond. Stifternes Økonomi System. Folkekirkens selvforsikringsord-
ning. Kirke-, præstegårds - og provstiudvalgskassers budget og regnskab. Kirkernes og præsteembe-
dernes kapitaler. Regnskab og bogholderi. Sekretariat (ledelsessekretariat, journal og service).
2. kontor. Folkekirkens styrelse
Den folkekirkelige struktur. Menighedsråds - provstiudvalgs- og stiftsøvrighedsanliggender. Valg
(menighedsråd , provstiudvalg, stiftsudvalg samt biskopper). Medlemskab af folkekirken, kirkelig
betjening samt sognebånd sløsning. Kirkers brug, kirkelige handlinger, ritualer. Kirkebygninger,
kirkegårde, begravelsesvæsen. Præstegårdsjord. Særlige menigheder. Trosforhol d. Andre trossam-
fund. Mellemkirkelige forhold. Færøerne og Grønland. Lovprogram. Andre ministeriers lovgivning.
EU-retlige spørgsmål. Rådgi vning om kirkeretlige spørgsmål. Kirkepolitisk sekretariat.
3. kontor. Folkekirkens personale
Løn- og ansættelsesvilkår for folkekirkens personale. Oprettelse og normering af præste - og prov-
stestillinger. Ansættelse og afskedigelse af præster og provster. Pastoratinddeling. Tjenesteboliger.
Dato: 22. marts 2005
Dokument nr.: 229742