Skatteministeriet Den Spørgsmål 1, 2, 3 og 4 Til Folketingets Finansudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.1, 2, 3 og 4    af 31. august 2005 vedrø- rende aktstykke 211 (§ 9 –   Skatteministeriet). Besvarelsen er tillige sendt elek- tronisk.. Kristian Jensen /Klaus Ø. Jensen
Spørgsmål 1: Ministeren bedes redegøre for, hvordan projektet hænger sammen med statens IT-strategi. Svar: Regeringen har sammen med de kommunale parter bedst udtrykt statens IT- strategi i strategien for digital forvaltning, hvor visionen er, at ” digitalisering skal bidrage til at skabe en effektiv og sammenhængende offentlig sektor med høj servicekval itet, hvor borgere og virksomheder er i centrum”. Ønsket om en sammenhængende offentlig sektor var netop baggrunden for at mit ministerium igangsatte moderniseringen af ToldSkats systemer. Skal Told- Skat kunne bidrage med at realisere visionen, har det vist sig nødvendigt at for e- tage en større samlet modernisering af IT -systemerne. Den har bl.a. fokus på at gøre ToldSkat s informationer og løsninger tilgængelige for borgere, virksomh   e- der og andre myndigheder. Herved kan der skabes nye fælles bruger  -centrerede løsninger, og andre myndigheder kan drage nytte af informationer og løsni  nger skabt i ToldSkat. Disse fordele er vanskelige og ikke mindst dyre at opnå, som systemerne ser ud i dag. Moderniseringen skal således sikre, at ToldSkat kan yde sit bidrag til fremtidens digitale forvaltning, og hænger derfor tæt sammen med de fælles mål på omr å- det. Samtidig kommunikerer ToldSkat i dag digitalt med ca. 100 andre offentli- ge myndigheder, og 2 ud af 3 borgere og virksomheder vælger også at komm   u- nikere digitalt med ToldSkat. Derfor vil realiseringen af visionen på Skattemin i- steriets område samtidig få en stor afsmittende effekt på    den øvrige offentlige forvaltning – og endda også på borgere og virksomheder. Derudover understøtter moderniseringen mit ministeriums arbejde med at real i- sere effektiviseringsstrategien, idet et mål for systemmoderniseringen er at sikre konkurrence om ToldSkats IT-opgaver.
2 Spørgsmål 2: Ministeren bedes redegøre for om der er synergi -effekter med andre IT-projekter i den offentlige forvaltning. Svar: Første fase af systemmoderniseringen moderniserer de systemer, som ToldSkat anvender til at betjene erhvervslivet. På erhvervsområdet ønsker regeringen gennem erhvervsportalen at etablere én fælles indgang for erhvervslivet til det offentlige. Moderniseringen vil gøre det muligt langt bedre at integrere Tol d- Skats løsninger på portalen, så virksomheder, der    ønsker det, via Virk.dk kan få samme høje service ad denne kanal, som det i dag er muligt på ToldSkat.dk. Hertil kommer, at ToldSkat er blandt de første til i praksis at implementere en række af Videnskabsministeriets IT  -standarder. Der vil derfor være e  n række synergier med dette standardiseringsarbejde, da værdifulde praktiske erfaringer vil opnås. Moderniseringen vil derfor være et væsentligt bidrag til Videnskab s- ministeriets arbejde med at etablere fælles løsninger på tværs af det offentlige for herved at høste stordriftsfordele. Endelig har der allerede vist sig en række synergier internt i ToldSkat, hvor u  d- vikling på andre områder   – eksempelvis som følge af lovgivning     – er blevet en   k- lere at foretage som følge af systemmoderniseringen.
3 Spørgsmål 3: Ministeren bedes redegøre for om dele af projektet kan anvendes ande tsteds i den offentlige forvaltning. Svar: Målet for den offentlige IT -arkitektur og dermed også for ToldSkats er, at lø  s- ninger og informationer skal kunne anvendes på tværs. Med andre    ord vil det gennem moderniseringen blive muligt for andre at anvende ToldSkats løsninger. Dette vil der blive gjort brug af i forhold til erhvervsportalen, men også i andre tilfælde kunne dette være relevant og ikke alene i en offentlig samme   nhæng. Eksempelvis ønsker ToldSkat at gøre det muligt for private udbydere af økon   o- misystemer at indbygge løsningerne direkte i deres systemer, så virksomheder kan sende f.eks. momsindberetninger direkte fra deres økonomisystem. Hertil kommer, at andre myndigheder vil kunne få adgang til at anvende den infrastruktur, som gør ToldSkats løsninger i stand til at kunne tilgås hvor som helst fra. Andre myndigheder vil således i princippet også kunne tilslutte deres systemer til ToldSkats infrastruktur frem for at anskaffe deres egen. ToldSkat har således i udbudsmaterialet åbnet mulighed for, at andre myndigh  eder kan købe ind via de samme aftaler. Der er derfor også kontraktligt lukket op for, at andre kan anvende infrastrukturen. I udbudsmaterialet indgår endvidere køb   af driftsydelser, som andre myndighe- der også vil have adgang til at indkøbe. Særligt mindre myndigheder kunne fi n- de interesse heri, idet ToldSkat forventer at priserne afspejler den store volumen, som ToldSkat aftager.
4 Spørgsmål 4: Er projektet baseret på åbne standarder? Svar: I udbudsmaterialet er der lagt vægt på åbne standarder nærmere bestemt V i- denskabsministeriets OIO-standarder. Åbne standarder er valgt, fordi dette er en af forudsætningerne for at realisere visionerne om en sammenhængende of fent- lig sektor.