Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240  København K. Dato J.nr. : : 14. juni 2005 004 - 000179/012-000030 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 af 8. juni 2005 ad Aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 1   -5) Spørgsmål 2 ” Finder ministeren det forsvarligt, hvis vi i Danmark bevæger os mod en situation, hvor der ikke længere er offentligt ejede selskaber, der kan var  e- tage vedligeholdelsesopgaver, bl.a. set i lyset af udbuddet på Vejle -Give og Give-Herning, hvor det netop er fordi, man er inde i et år, hvor der ikke bliver lavet skinner i større omfang bl.a. i Tyskland, og man derfor kan o p- nå særligt fordelagtige bud fra de private selskaber, men hvor det modsatte jo også kan være tilfældet (mange opgaver og høje priser)? Svar: Det er ikke afgørende for vedligeholdelsen eller fornyelsen af det danske jernbanenet, at det er et offentligt ejet selskab, som udfører den. Ejerskabet er ikke afgørende for den kvalitet, hvormed arbejdet udføres. Ligesom i dag vil Banedanmark som ordregiver sikre, at kvaliteten af det udførte arbejde er i orden, og Trafikstyrelsen vil føre tilsyn som sikke  r- hedsmyndighed for Banedanmarks sikkerhedsorganisation. Det er klart, at markedets prissvingninger vil slå igennem: Udbudte arbe j- der kan blive både billigere  og dyrere end budgetteret. Men det sker allerede i dag gennem udførelsen af den udbudspolitik som blev fastlagt i bemærkningerne til Lov om Banestyrelsen fra 1996, bekræ f- tet ved Trafikaftalen af 16. november 1999 mellem Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten og lagt til grund for Trafikaftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre.