Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Dato
J.nr.
:
:
14. juni 2005
004
-
000179/012-000030
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 af 8. juni 2005 ad
Aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 1 -5)
Spørgsmål 2
Finder ministeren det forsvarligt, hvis vi i Danmark bevæger os mod en
situation, hvor der ikke længere er offentligt ejede selskaber, der kan var e-
tage vedligeholdelsesopgaver, bl.a. set i lyset af udbuddet på Vejle -Give og
Give-Herning, hvor det netop er fordi, man er inde i et år, hvor der ikke
bliver lavet skinner i større omfang bl.a. i Tyskland, og man derfor kan o p-
nå særligt fordelagtige bud fra de private selskaber, men hvor det modsatte
jo også kan være tilfældet (mange opgaver og høje priser)?
Svar:
Det er ikke afgørende for vedligeholdelsen eller fornyelsen af det danske
jernbanenet, at det er et offentligt ejet selskab, som udfører den. Ejerskabet
er ikke afgørende for den kvalitet, hvormed arbejdet udføres.
Ligesom i dag vil Banedanmark som ordregiver sikre, at kvaliteten af det
udførte arbejde er i orden, og Trafikstyrelsen vil føre tilsyn som sikke r-
hedsmyndighed for Banedanmarks sikkerhedsorganisation.
Det er klart, at markedets prissvingninger vil slå igennem: Udbudte arbe j-
der kan blive både billigere og dyrere end budgetteret.
Men det sker allerede i dag gennem udførelsen af den udbudspolitik som
blev fastlagt i bemærkningerne til Lov om Banestyrelsen fra 1996, bekræ
f-
tet ved Trafikaftalen af 16. november 1999 mellem Socialdemokraterne,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten og lagt til
grund for Trafikaftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre.