Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Dato
J.nr.
:
:
23. juni 2005
004
-
000197/012-000030
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 af 22. juni 2005 ad
Aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 7 -8)
Spørgsmål 7
Er regeringen enig i, at der til enhver tid skal være et statsligt ejet selskab
til at varetage etablering, vedligehold og reparationer af sikringsanlæg på
jernbanerne?
Svar:
Jernbanenettet er et naturligt monopol, og den frie og lige adgang til at be-
nytte nettet er en forudsætning for en fortsat konkurrenceu dsættelse af
jernbanetrafikken. Det er derfor min opfattelse, at ansvaret for jernbanenet-
tet, herunder ansvaret for at prioritere og tilrettelægge etablering, vedlig e-
hold og reparationer af jernbanenettet til enhver tid bør varetages af det o f-
fentlige.
Derimod finder jeg ikke, at selve den praktiske udførelse af disse o pgaver
til enhver tid skal varetages i offentligt regi.
Som det fremgår af min tidligere besvarelse af F inansudvalgets spørgsmål
1 til aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 1 -5) pågår der for t iden
en undersøgelse af mulighederne for et eventuelt salg af Banedanmarks
entreprenørvirksomhed, Entr eprise. Det vil som nævnt i mit tidligere svar
være en vigtig forudsætning for en eventuel udskil
lelse af Entreprise, at
udskillelsen sker på en måde, hvor ko nkurrencen ikke derved mindskes på
sigt, og at der fortsat er leverancesikkerhed for en forsvarlig opretholdelse
og udbygning af statens jernbanenet. Netop i analysen af konkurrencefor-
holdene spiller den fremtidige vedligeholdelse af sikringsanlæg en central
rolle, hvor vi både skal sikre leverancesikkerheden og undgå skabelsen af
et ukontrolleret privat monopol.
Når disse forudsætninger kan opfyldes, ser jeg ingen problemer i på grun
d-
lag af offentligt udbud helt at overlade til privatejede selskaber at varetage