Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K. Dato J.nr. : : 23. juni 2005 004 - 000197/012-000030 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 af 22. juni 2005 ad Aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 7   -8) Spørgsmål 7 ” Er regeringen enig i, at der til enhver tid skal være et statsligt ejet selskab til at varetage etablering, vedligehold og reparationer af sikringsanlæg på jernbanerne?” Svar: Jernbanenettet er et naturligt monopol, og den frie og lige adgang til at be- nytte nettet er en forudsætning for en fortsat konkurrenceu  dsættelse af jernbanetrafikken. Det er derfor min opfattelse, at ansvaret for jernbanenet- tet, herunder ansvaret for at prioritere og tilrettelægge etablering, vedlig  e- hold og reparationer af jernbanenettet til enhver tid bør varetages af det o f- fentlige. Derimod finder jeg ikke, at selve den praktiske udførelse af disse o pgaver til enhver tid skal varetages i offentligt regi. Som det fremgår af min tidligere besvarelse af F inansudvalgets spørgsmål 1 til aktstykke 182 (Aktstk. 182 - § 28 spørgsmål 1  -5) pågår der for t  iden en undersøgelse af mulighederne for et eventuelt salg af Banedanmarks entreprenørvirksomhed, Entr eprise. Det vil som nævnt i mit tidligere svar være en vigtig forudsætning for en eventuel udskil lelse af  Entreprise, at udskillelsen sker på en måde, hvor ko  nkurrencen ikke derved mindskes på sigt, og at der fortsat er leverancesikkerhed for en forsvarlig opretholdelse og udbygning af statens jernbanenet. Netop i analysen af konkurrencefor- holdene spiller den fremtidige vedligeholdelse af sikringsanlæg en central rolle, hvor vi både skal sikre leverancesikkerheden og undgå skabelsen af et ukontrolleret privat monopol. Når disse forudsætninger kan opfyldes, ser jeg ingen problemer i på grun d- lag af offentligt udbud helt at overlade til privatejede selskaber at varetage
Side 2 af 2 etablering, vedligehold og reparationer af jernbanens sikringsanlæg, som det allerede i et vist omfang foregår i dag.