Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling)
Bilag 14, URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
125524_0001.png
125524_0002.png
125524_0003.png
125524_0004.png
125524_0005.png
125524_0006.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 26. november 2004
Rådsmøde (almindelige anliggenderog eksterne forbindelser), herundermødet mellem forsvarsministreneden 22.-23 november 2004.

1.

Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004

-Udkast til kommenteret dagsorden
Rådet havde en første drøftelse af formandskabets udkast til kommenteret dagsorden formødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004. Formandskabets udkast tilkommenteret dagsorden blev godkendt som grundlag for den videre forberedelse. Rådet ventesat drøfte emnet på næste møde den 13.-14. december 2004.

2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013

Drøftelsen fokuserede på Kommissionens forslag vedrørende instrumenter til de eksternepolitikområder, som primært omfatter udviklingsbistand til tredjelande, nabo- ogpartnerskabspolitik, førtiltrædelsesbistand samt stabilitets- og krisestyringsindsatser. Der varbred støtte til Kommissionens ønske om en forenkling af instrumenterne i forhold tilsituationen i dag, hvor EU råder over et ganske stort antal ad hoc-prægede geografiske ogtematiske instrumenter til brug for de eksterne indsatser. Der var endvidere støtte tilformandskabets byggeklodstilgang, der blev anset som en hensigtsmæssig fremgangsmåde til atviderefører drøftelserne inden for rammerne af de samlede finansielle perspektiver.

3. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)

Forsvarsministrene mødtes for første gang alene i formel rådsformation. Der var tale om etkort møde, hvor man formelt vedtog erklæringen fra den militære kapacitetstilsagns-konference, der blev afholdt umiddelbart inden rådsmødet. Ligeledes vedtogesForsvarsagenturets budget 2005 og retningslinjer for Forsvarsagenturets arbejdsprogram.Endelig noteredesSingle Progress Reportom status for den militære kapacitetsudvikling i EU’smedlemslande.På den militære kapacitetstilsagns-konference, der blev afviklet umiddelbart forud forrådsmødet, var hovedemnet opstillingen af EU-kampgrupper, hvor medlemslandene tilmeldtebidrag. Samlet set var 13 kampgrupper under opbygning, og flere små og mellemstore landeovervejede stadig yderligere bidrag. Der var herudover en generel drøftelse af spørgsmålet omkapacitetsudvikling. Rådets generalsekretær/Den Høje Repræsenant, Javier Solana, orienteredeom arbejdet med den civil/militære celle, og UK/Luxembourg orienterede kort om fællesovervejelser om det videre kapacitetsarbejde under disses formandskaber i 2005.
2
Efter rådsmødet afholdtes et kort forsvarsministermøde iWestern European Armaments Group(WEAG), hvor det besluttedes at nedlægge WEAG senest med udgangen af juni måned 2005som følge af etableringen af det Europæiske Forsvarsagentur i EU, hvortil WEAG’s aktiviteterville blive overført.Endelig afholdtes der i forbindelse med rådsmødet møde på forsvarsministerniveau istyringsrådet for det Europæiske Forsvarsagentur. Pga. det danske forsvarsforbehold deltagerDanmark ikke i styringsrådet for det Europæiske Forsvarsagentur.På udenrigsministrenes møde blev rådskonklusionerne om ESDP vedtaget, herunderhandlingsplan for Afrika samt iværksættelsen af EU’s ALTHEA-operation fra den 2. december2004. Sidstnævnte kunne lade sig gøre efter vedtagelsen i New York af FN’ssikkerhedsrådsmandat (1575) samme dag, den 22. november 2004. Den CivileKapacitetskonference i marginen af rådsmødet bekræftede den store betydning sommedlemslandene tillagde civil krisestyring. Der var en positiv vurdering af udviklingen påområdet. Dog blev flere uløste problemer identificeret, som man fremover vil arbejde på atudbedre.

4. Mellemøsten

Rådet havde en drøftelse af situationen i Mellemøsten. Der var enighed om i den kommendetid at fokusere særligt på det palæstinensiske præsidentvalg – samt spørgsmålene om finansielstøtte, sikkerhed og Israels planlagte tilbagetrækning fra Gaza og dele af Vestbredden. Rådetbød Kommissionens beslutning om at udsende en valgobservationsmission i forbindelse meddet kommende præsidentvalg velkommen.

5. Ukraine

Rådet drøftede forløbet af præsidentvalget i Ukraine. Rådet udtrykte bekymring forimplikationerne af valgsvindel i et for EU betydningsfuldt land. Der opnåedes enighed om enformandskabserklæring med følgende elementer:-Dyb bekymring og beklagelse over, at valget ikke levede op til internationale standarder.-Spørgsmålstegn ved, om de officielle resultater fuldt ud afspejlede de ukrainske vælgeresvilje.-EU-formandskabet vil med OSCE-formandskabet drøfte videre skridt.-Opfordring til de ukrainske myndigheder om sammen med OSCE/ODIHR atgennemgå valgprocessen og resultaterne.-Opfordring til de ukrainske myndigheder om at udvise tilbageholdenhed og til alle parterom alene at udtrykke sig på en ikke-voldelig måde.Der var enighed om, at alle medlemslande skulle indkalde den stedlige ukrainske ambassadørfor at overbringe det i erklæringen indeholdte budskab.

6. EU-Kina topmødet den 8. december 2004

Under frokosten drøftedes forberedelsen af topmødet EU-Kina den 8. december 2004. Der vargenerel tilslutning til at sende et positivt signal til Kina om fremtidig ophævelse af våben-embargoen, idet det var forståelsen, at der fortsat var et behov for fremskridt på andre
3
områder, herunder styrkelse af EU’s adfærdskodeks for våbeneksport samt udviklingen imenneskerettighedssituationen. Også den regionale udvikling skulle tages i betragtning.

7. Forberedelse af Euro-Middelhavsmødet på udenrigsministerniveau (Haag den

29.-30. november 2004)

Punktet blev taget af dagsordenen.

8. (Evt.) Den europæiske naboskabspolitik

Punktet blev taget af dagsordenen.

9. Det vestlige Balkan

Punktet blev taget af dagsordenen.

10. Iran

Aftalen mellem Iran og Frankrig, Tyskland samt UK blev drøftet. Der fremkom generel støttetil aftalen. IAEA skal verificere suspensionen inden afslutningen af IAEA’s Styrelsesrådsmøde,der påbegyndes den 25. november 2004. Verificeres suspensionen, vil forhandlinger om en EU-Iran handels- og samarbejdsaftale (TCA) kunne indledes.

11. De Store Søers Område

Rådet hilste det velkomment, at det første topmøde for stats- og regeringschefer i De StoreSøers Område havde underskrevet Dar es Salaam erklæringen den 20. november 2004. Rådetbetragtede underskrivelsen som en vigtig begivenhed og bevis på villighed i regionen til atbevæge sig fra konfrontation til konsultation og samarbejde.Rådet understregede vigtigheden af processen, som skal føre til varig fred og stabilitet, godregeringsførelse, demokrati og respekt for menneskerettigheder samt social og økonomiskudvikling og regional integration. Man hilste de 11 kernelandes fortsatte engagementvelkomment. De 11 kernelande som underskrev Dar es Salaam erklæringen var Angola,Burundi, Den Centralafrikanske Republik, Republikken Congo, Den Demokratiske RepublikCongo, Kenya, Rwanda, Sudan, Tanzania, Uganda og Zambia.Rådet gentog EU’s villighed til fortsat at støtte processen gennem Group of Friends of theGreat Lakes Region i forberedelsen af det andet topmøde, som skal afholdes i Nairobi inovember 2005.Endelig hilste Rådet det velkomment at EU-trojkaens afrapportering fra bilaterale møder medBurundi, Den Demokratiske Republik, Rwanda og Uganda var forløbet positivt.

12. Sudan

Rådskonklusioner vedtaget. Rådet udtrykte bekymring for den seneste udvikling i Darfur. Dervar enighed om behovet for fortsat pres på parterne om overholdelse af aftaler og opfyldelse afFN's og EU's krav. Muligheden for sanktioner blev holdt åben. Der blev udtrykt stærk støtte tilen styrkelse af den Afrikanske Unions observatørmission i Darfur. EU vil være parat til fortsatat yde bistand til missionen. Rådet opfordrede til en hurtig afslutning af fredsforhandlingerne
4
mellem regeringen og oprørsbevægelsen i syd (SPLM/A), samt til parterne i Darfur omgennemførelse af to protokoller underskrevet den 9. november 2004. EU vil øge sit humanitæreengagement og forblive aktivt involveret i fredsbestræbelserne.

13. Effektiviteten af EU’s eksterne aktioner

Punktet blev først kort drøftet blandt udenrigsministrene den 22. november og efterfølgendeden 23. november blandt udviklingsministrene.Drøftelserne havde begge dage fokus på, hvorvidt EU i 2005 skal sætte sig et nyt og højeremidlertidigt mål for den procentsats af bruttonationalindkomsten, som medlemslandene yder tiludviklingsbistand. Det nuværende mål er, at EU kollektivt i 2006 skal opnå et gennemsnit på0,39 pct., hvilket stadig ligger et godt stykke under den langsigtede FN målsætning på 0,7 pct.Derudover blev det drøftet, hvorvidt fællesskabsbistanden skal prioriteres til de fattigste lande,eller om prioriteringen i lige så høj grad skal være baseret på interne fattigdomsproblemer imellemindkomstlande med store fattige befolkningsgrupper.På drøftelsen den 23. november blev det besluttet, at EU i 2005 vil drøfte at sætte et nytmidlertidigt mål for bistandsprocentsatsen. I processen vil der blive taget hensyn til de nyemedlemslandes finansieringsmuligheder. På spørgsmålet om fattigdomsorienteringen var derenighed blandt ministrene om, at fokus i fællesskabsbistanden skulle være de fattigste medsærlig opmærksomhed på Afrika Syd for Sahara.

14. (Evt.) Revision af Cotonou-aftalen

Punktet blev taget af dagsordenen.

15. 2015 målene for udvikling og fattigdomsbekæmpelse

Fremskridtsrapport om EU’s forberedelse af gennemgangskonferencen i FN i 2005 af 2015MåleneDrøftelsen af rådskonklusionerne vedr. 2015-Målene førte til en bred tilslutning til, at EU skalvise lederskab og sikre et godt resultat af FN-konferencen i september 2005 om status. Der vartilslutning til Kommissionens forslag om at fokusere EU’s fremadrettede bidrag på finansieringaf udvikling, kohærens og Afrika, og enighed om det fremførte danske synspunkt om atprioritere HIV/AIDS og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.Kairo/ICPD+10 og hiv/aids og andre fattigdomsrelaterede sygdomme:Drøftelsen af rådskonklusioner vedr. HIV/AIDS og ICPD/Kairo-handlingsplanen gav støttetil formandskabets og Kommissionens indsats for, at EU skal tage lederskab. Rådet godkendtekonklusionerne om en Sammenhængende Europæisk Politisk Ramme for Bekæmpelse afHIV/AIDS, Malaria og Tuberkulose.

16. Opfølgning på Monterrey-forpligtelserne

Med udgangspunkt i en rapport om EU-koordination og harmonisering udarbejdet af enekspertgruppe i rådsregi drøftede Rådet rapportens anbefalinger. Ved drøftelsen havdeDanmark et langt indlæg, hvor vigtigheden af koordination og harmonisering blev understreget.Danmark hilste derfor rapporten velkommen. Det blev samtidig understreget, at koordinationog harmonisering skal ske efter de vedtagne principper med afgørende vægt på partnerlandets
5
ansvar for koordinationen og med involvering af alle relevante donorer. Det blev underdrøftelsen understreget, at der nu forestår en vigtig opgave med gennemførelse afanbefalingerne for EU-koordination og harmonisering.

17. Kommissionens årsberetning 2004 om EU’s udviklingspolitik og bistand til

tredjelande

Drøftelsen af årsberetningen var ganske kort. Der var generel anerkendelse af de betydeligeforbedringer i rapporten. Den nye udviklingskommissær, Louis Michel, gjorde opmærksompå, at han var klar over, at der også var ønsker om en mere analytisk rapport med fokus påfattigdomsorientering, og han ville bestræbe sig på at levere en sådan rapport i 2005.

18. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer

Punktet blev vedtaget uden debat.

19. Kommissionens anmodning om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om

individuelle partnerskabs- og samarbejdsaftaler med Thailand, Singapore, Indonesien,

Filippinerne, Malaysia og Brunei

Punktet blev taget af dagsordenen.

20. ESDP Afrika handlingsplan

Punktet blev vedtaget uden debat.

21. Forlængelse af EU’s politimission til FYROM, operation Proxima

Punktet blev vedtaget uden debat.

22. EU handlingsplan om klimaforandringer (i relation til udviklingssamarbejde)

Punktet blev vedtaget uden debat.

23. Offentlige Private Partnerskaber

Punktet blev vedtaget uden debat.

24. Cypern

Punktet blev taget af dagsordenen.

25. Somalia

Rådet hilste i rådskonklusioner udviklingen i Somalia velkommen. Samtidig understregedesbehovet for EU’s fortsatte engagement i fredsprocessen i Somalia i samarbejde med andreaktører. Under rådsdrøftelsen betonedes, at de næste måneder ville være afgørende forkonsolideringen af fredsprocessen. Under Sikkerhedsrådets møde i Nairobi den 18.-19.november 2004 havde man appelleret til det internationale samfund om at yde støtte.Kommissionen oplyste, at man havde afsat betydelige summer til Somalia ikke mindst for såvidt angik sikkerhed og rehabilitering. Udbetalingerne afventede, at de nødvendige strukturervar på plads.
6

26. Forslag om ændring af PHARE/ISPA/SAPARD-forordningerne i medfør af

Kroatiens kandidatstatus

Punktet blev taget af dagsordenen.

27. Belarus

I lyset af parlamentsvalget og folkeafstemningen om forfatningsændring i Belarus vedtog Rådetat fortsætte den restriktive kurs mod ledelsen i Belarus, herunder at indføre visumrestriktionermod de ansvarlige for valgmanipulationen den 17. oktober 2004 samt de ansvarlige for denvoldelige behandling af demonstranter efter valget. Desuden opnåedes der enighed om atstyrke EU's indsats på civilsamfundsområdet.

28. Elfenbenskysten

Rådet godkendte konklusionerne for Elfenbenskysten uden bemærkninger.Konklusionerne støttede Sikkerhedsrådets resolution om sanktioner mod parterne i konfliktenog opfordrede til genoptagelse af fredsforhandlingerne under Linas-Marcoussis og Accra III-aftalen. EU opmuntrede til afrikansk mægling under AU og ECOWAS.

29. Eventuelt

Guinea-Bissau:Der blev orienteret om den ustabile situation i Guinea-Bissau.EU-Rusland topmøde:Under frokosten orienterede formanden om status for forhandlingerne med Rusland forud fortopmødet den 25. november 2004.