Side 1/1 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 25. januar 2005 (S 2006) Spørgsmål S 2006: ”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at få alle 3 nyindkøbte Hercules -fly på vingerne hurtigst muligt, vil ministeriet herunder gøre et erstatningskrav gældende over for fabrikan- ten, Lockheed Martin, og er der ikke opgaver herhjemme, der tilsiger, at vi skal have mindst et fly til rådighed på hjemlige breddegrader?” Svar: Forsvaret arbejder på at gøre det tredje C -130J-30 Hercules fly klar. Hertil er blandt andet lånt et a ntal reservedele ved Royal Air Force, UK, ligesom Forsvaret har søgt at fremskynde leverancen af kritiske reservedele fra leverandøren. Flyene er fortsat omfattet af garanti. Leverandøren – Lockheed Martin – skal jf. kontrakten normalt foretage garantireparationer inden for 60 dage, subsidiært levere en ombytningsdel. Forsvaret har rejst garantisager i overensstemmelse med kontrakten. Forsvaret har overfor leverandøren påtalt, at denne i visse garantisager ikke i tide har erkendt, at garantire paratio- ner burde løses hurtigere ved levering af ombytningsdele, ligesom leverandøren, for visse kritiske dele, ikke har haft rådighed over tilstrækkelig e reservebeholdninger til at løse garan- tisager ved ombytning. Det er p.t. ikke Forsvarets opfattelse, at der er grundlag for at rejse erstatningssag, eller at der kan godtgøres et tab af en størrelsesorden, der vil berettige at rejse en sag. I forbindelse med den nationale opgave Medical Evacuation (MEDEVAC), er der et bered- skab på 48 t imer, hvilket indebærer, at det allokerede fly skal kunne lette fra hjemmebasen senest 48 timer efter iværksættelsesordre. Der er således alene krav om, at det  allokerede fly kan hjemtages, klargøres og afsendes indenfor 48 timer. I tilfælde af, at der ikke er et C-130 Hercules fly til rådighed til varetagelse af beredskabet, overgår beredskabet til Challenger under samme betingelser. Der henvises i øvrigt til besvarelse af S 1893.