Side 1/1
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 25. januar 2005
(S 2006)
Spørgsmål S 2006:
Hvilke initiativer vil ministeren tage for at få alle 3 nyindkøbte Hercules -fly på vingerne
hurtigst muligt, vil ministeriet herunder gøre et erstatningskrav gældende over for fabrikan-
ten, Lockheed Martin, og er der ikke opgaver herhjemme, der tilsiger, at vi skal have mindst
et fly til rådighed på hjemlige breddegrader?
Svar:
Forsvaret arbejder på at gøre det tredje C -130J-30 Hercules fly klar. Hertil er blandt andet
lånt et a ntal reservedele ved Royal Air Force, UK, ligesom Forsvaret har søgt at fremskynde
leverancen af kritiske reservedele fra leverandøren.
Flyene er fortsat omfattet af garanti. Leverandøren Lockheed Martin skal jf. kontrakten
normalt foretage garantireparationer inden for 60 dage, subsidiært levere en ombytningsdel.
Forsvaret har rejst garantisager i overensstemmelse med kontrakten. Forsvaret har overfor
leverandøren påtalt, at denne i visse garantisager ikke i tide har erkendt, at garantire paratio-
ner burde løses hurtigere ved levering af ombytningsdele, ligesom leverandøren, for visse
kritiske dele, ikke har haft rådighed over tilstrækkelig e reservebeholdninger til at løse garan-
tisager ved ombytning. Det er p.t. ikke Forsvarets opfattelse, at der er grundlag for at rejse
erstatningssag, eller at der kan godtgøres et tab af en størrelsesorden, der vil berettige at
rejse en sag.
I forbindelse med den nationale opgave Medical Evacuation (MEDEVAC), er der et bered-
skab på 48 t imer, hvilket indebærer, at det allokerede fly skal kunne lette fra hjemmebasen
senest 48 timer efter iværksættelsesordre. Der er således alene krav om, at det allokerede fly
kan hjemtages, klargøres og afsendes indenfor 48 timer. I tilfælde af, at der ikke er et C-130
Hercules fly til rådighed til varetagelse af beredskabet, overgår beredskabet til Challenger
under samme betingelser.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af S 1893.