Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20  . december 2004 003 - 000069 Folketingsmedlem Keld Albrechtsen (EL) har den 13. december 2004 stil- let mig følgende spørgsmål nr. S 1408, som jeg hermed skal besvar   e. Svaret vedlægges i 80 eksemplarer. Spørgsmål nr. S 1408: "Vil ministeren redegøre for de forsinkelser, der er opstået ved renoveri  n- gen af Grenåbanen i forbindelse med udbud af etablering af sikkerhedss y- stemer på banen, og hvilken straf i form af bod ell er lignende vil udbuds- haveren på sikkerhedssystemerne på Grenåbanen modtage på grund af den forsinkede levering, som udsætter hele reparationen af banen?" Svar: Banedanmark oplyser, at tidsplanen fra start har været meget stram for pr  o- jektet. Det har hele tiden været planlagt, at leverandøren skulle udføre egne test af anlægget, men leverandøren har siden oktober ikke kunnet leve op til tidsfristerne og dokumentationen for gennemfø Siden oktober har Banedanmark været i konstruktiv dialo  g med leverandø- ren og Trafikstyrelsen med henblik på at overholde den overordnede tid s- plan for projektet. I forbindelse med implementeringen af softwaren ultimo november har det vist sig ved test ”i marken”, at der er opstået fejl, som man ikke havde kunne forudse i forbindelse med fabrikstestene i oktober. Det har i flere omgange siden ultimo oktober været nødvendigt at revidere tidsplanen for test med det formål at overholde ibrugtagningsdatoen, hvi l- ket leverandøren har overbevist Banedanmark om kunne lad e sig gøre. Først på Banedanmarks møde med lev   erandøren den 7. december 2004 stod det klart for leverandøren og Banedanmark, at den forudsatte tidsplan ikke kunne overholdes. Der foreligger nu en tidsplan med ibrugtagning den 16. januar 2005. Leve- randøren  har d. 15. december afsluttet sine test. Leverandørens assessor skal aflevere sin rapport for, at anlægget kan bruges, og Banedanmarks og Trafikstyrelsens fælles assessor skal herefter gennemgå rapporten og in   d- stille til Trafikstyrelsen, således at Trafiks tyrelsen kan godkende strækni  n-
Side 2 af 2 gen til overvåget prøvedrift senest den 4. januar 2005. Herefter skal Ban  e- danmark foretage prøvedrift den 5.  – 9. januar. DSB skal i perioden 10.    – 15. januar foretage deres prøvedrift, eftervise køreplan og indøve stræ  kningskendskab hos lokomotivførerne. Overskrides denne tidsplan, kan ibrugtagningen ikke ske den 16. januar 2005, men Banedanmark har på nuværende tidspunkt ikke indikationer på, at det ikke kan gennemf   ø I kontrakten med leverandøren har Banedanmark ret til o pkrævning af bod ved forsinkelser. Hvis den nu aftalte tidsplan holder, vil boden umiddelbart andrage 250.000 kr. Ved yderligere forsinkelse vil boden udgøre 100.000 kr. pr. påbegyndt uge. Med venlig hilsen Flemming Hansen