Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes redegøre for hvilke forpligtelser der påhviler henholdsvis daginstitutionsl ederen
og kommunalbestyrelsen i relation til ansættelse af lønnet personale. Her tænkes særligt på de
situationer, hvor forældrebestyrelsens foru dsatte økonomiske dispositioner ved en ma dordnings
drift ikke holder, og hvor indtægterne ikke modsvarer de ansættelsesretlige forpli
gtelser, man
gennem kollektive overenskomster er bundet af. Det kan være situationer, hvor budgettet skrider, og
der ikke er økonomi i madordningerne til at udrede de overenskoms tmæssige forpligtelser overfor
de ansatte (ved barsel, langtidssygdom, erstatning ved uansøgt afsked, erstatningsansvar overfor den
ansatte, og færre beny tter ordninger end budgetteret).
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, ansættes køkkenpersonalet på
tilsvarende måde som øvrigt personale i institutionen. Dvs. at det er kommunen, der får
arbejdsgiveransvaret for køkkenpersonalet, og dermed får ansvaret for at sikre, at aftaler med den
enkelte ansatte overholdes, og at den ansatte er dækket af arbejdsskadeforsikringer, dæ
kket under
fravær ved sygdom og barsel, får indbetalt feriepenge mv. Lønudgifter, der foru
dsættes afholdt ved
forældrebetalte mador dninger, skal holdes adskilt fra daginstitutionens budget på samme måde som
udgifterne ved madordningen i øvrigt.
Det er kommunen, der fastlægger den konkrete arbejdsdeling mellem den kommunale fo rvaltning
og lederen af daginstitutionen.
Hvis forudsætningerne for budgettet for en madordning ikke holder, må det tages op af
foræ ldrebestyrelsen, hvordan det skal justeres.