Spørgsmål nr. 5: ”Ministeren bedes redegøre for hvilke forpligtelser der påhviler henholdsvis daginstitutionsl   ederen og  kommunalbestyrelsen  i  relation  til  ansættelse  af  lønnet  personale.  Her  tænkes  særligt  på  de situationer,  hvor  forældrebestyrelsens  foru  dsatte  økonomiske  dispositioner  ved  en  ma dordnings drift  ikke  holder,  og  hvor  indtægterne  ikke  modsvarer  de  ansættelsesretlige  forpli gtelser,  man gennem kollektive overenskomster er bundet af. Det kan være situationer, hvor budgettet skrider, og der ikke er økonomi i madordningerne til at udrede de overenskoms tmæssige forpligtelser overfor de ansatte (ved barsel, langtidssygdom, erstatning ved uansøgt afsked, erstatningsansvar overfor den ansatte, og færre beny  tter ordninger end budgetteret).” Svar: Som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  det  fremsatte  lovforslag,  ansættes  køkkenpersonalet  på tilsvarende   måde   som   øvrigt   personale   i   institutionen.   Dvs.   at   det   er   kommunen,   der   får arbejdsgiveransvaret for  køkkenpersonalet, og dermed får ansvaret  for  at  sikre,    at aftaler med den enkelte  ansatte  overholdes,  og  at  den  ansatte  er  dækket  af  arbejdsskadeforsikringer,  dæ kket  under fravær ved sygdom og barsel, får indbetalt feriepenge mv. Lønudgifter, der foru dsættes afholdt ved forældrebetalte mador  dninger, skal holdes adskilt fra daginstitutionens budget på samme måde som udgifterne ved madordningen i øvrigt. Det  er  kommunen,  der  fastlægger  den  konkrete  arbejdsdeling  mellem  den  kommunale  fo  rvaltning og lederen af daginstitutionen. Hvis   forudsætningerne   for   budgettet     for   en   madordning   ikke   holder,   må   det   tages   op   af foræ  ldrebestyrelsen, hvordan det skal justeres.