Skatteministeriet J.nr.  2004-170-474 Den Til Folketingets Kommunaludvalg L Fejl!  Intet  bogmærkenavn  opgivet.  4343 43- forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat. (Provenuudveksling  vedrørende det primærkommunale skatteprovenu ifølge grænsegængeraftalen mellem Danmark og Sverige). Hermed  fremsendes  i  5  eksemplarer  et  opdateret  skøn  for  provenuvirkningerne  af skatteaftalen med Sverige. Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Skatteudvalg. (L 43) Kristian Jensen /  Ivar Nordland Opdateret skøn over provenuvirkningen af skatteaftalen med Sverige som følge af nye oplysninger vedrørende Øresundspendlingen Danmarks   Statistik   og   Statistiska   Centralbyrån   har   offentliggjort   tal   for Øresundspendlingen pr. november 2002. Pendlingen fra Sverige til Danmark  er i alt steget med ca.  500 personer til 4.269 fra november 2001 til november 2002, svarende til ca. 13 pct.
Ca. 43 pct. af pendlerne fra Sverige til Danmark er født i Danmark, og denne andel har været stigende siden 1999. Pendlernes  arbejdssted  ligger  for  ca.  47  procents  vedkommende  i  Københavns  og Frederiksberg  kommune,  mens  ca.  36  pct.  pendler  til  kommuner  i  Københavns  amt, herunder  eksempelvis  Tårnby  kommune.  Ca.  15  pct.  pendler  til  arbejdssteder  i Frederiksborg amt, mens de resterende pendler til arbejdssteder på Sjælland i øvrigt, dog i første række Roskilde amt. Antallet af offentligt ansatte er faldet fra 650 i 2001 til 588 i 2002. Antallet af pendler fra Danmark til Sverige er også øget kraftig fra 223 i 2001 til 273 i 2002, men er dog stadigt på et langt lavere niveau end pendlingen den anden vej. Vedrørende skønnet for provenuudvekslingen, er der taget udgangspunkt i det samlede antal privatansatte Øresundspendlere, der skønsmæssigt er reduceret for ansatte i SAS og for personer, der er flyttet inden 1997. Den omfattede gruppe udgør herefter ca. 2.100 personer med bopæl i Sverige og arbejde i Danmark og ca. 160 med bopæl i Danmark og arbejde  i  Sverige.  Provenuudvekslingen  er  herefter  beregnet  under  antagelse  af  en gennemsnitlig  skattepligtig  indkomst  på  ca.  300.000  danske  kr.  og  en  gennemsnitlig kommuneskatteprocent i Sverige på ca. 22 pct. Der  skønnes  på  denne  baggrund  at  skulle  overføres  et  beløb  på  ca.  145  mio.  kr.  fra Danmark til Sverige og ca. 10 mio. kr. fra Sverige til Danmark. Netto skal der ske en overførsel på ca. 135 mio. kr. fra Danmark til Sverige. Skønnet  over  de  provenumæssige  konsekvenser  af  overførslen  er  forbundet  med  stor usikkerhed,  hvilket  skal  ses  i  lyset  af  meget  sparsomme  oplysninger  om  pendlernes indkomstforhold mv. Side 2