Besvarelse af spørgsmål nr.    7 (ad L 42), som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 26. november 2004 Spørgsmål    7: "Som opfølgning på svar på spm. 2 bedes ministeren oplyse, hvilke kriterier m.v., der har dannet baggrund for tildeling af tilskud? Hvis  der  er  forskel  på  kriterier  m.v.  for  tildelingen  i  henholdsvis  2004  og 2005, ønskes forskellene beskrevet. Endvidere ønskes en begrundelse for tilskud til de kommuner, som er tildelt de største beløb, eller hvor der er sket væsentlige ændringer i tilskudsbel ø- bene fra 2004 til 2005 eller omvendt." Svar: Efter § 19, stk. 2 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom- muner og amtskommuner er der for 2005 ydet godt 169 mio. kr. i sæ rtilskud til vanskeligt stillede kommuner uden for hovedstadsområdet. Tilskuddet er fordelt efter følgende hovedkriterier: 1.   Tilskud  til  kommuner  med  relativt  mange  udgifter  til  tysk  mindretal (0,9 mio. kr.) 2.   Tilskud til kommuner med tillagte øer (10,5 mio. kr.) 3.   Restpulje (158,2 mio. kr.) Restpuljen  for  2005  (pkt.  3  ovenfor)  blev  fordelt  den  27.  september  2004 med  udgangspunkt  i  kommunernes  ansøgninger  ud  fra  en  individuel  og konkret vurdering af den enkelte kommunes økonomiske situation.   Heri er indgået oplysninger om såvel kommunernes mere strukturelle økonomiske vanskeligheder  som  mere  aktuelle  budgetmæssige  problemer,  herunder oplysninger  om  besparelsesbehov  og  udsigt  til  skattestigninger.  Baggrun- den  for  denne  fordelingsmetode  er,  at  restpuljerne  skal  være  med  til  at supplere det objektive og kriteriebaserede udligningssystem, som naturligt ikke kan tage fuldstændig højde for helt aktuelle   og helt lokalspecifikke for- hold. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-18 Sagsbeh.: PWA Fil-navn: i:pwa\Særtilskud \Særtilskud 2005 \L 42, spm. 7
2 En  baggrund  for  fordelingen  af  særtilskud  efter  ansøgning    har  endvidere været  en række nøgletal med relevans for den kommunale økon   omi. Med udgangspunkt  i  disse  nøgletal  kan  nogle  kommuner  karakteris eres  som kommuner  i  tilbagegangsområder,  nogle  som  kommuner  med  aktuelle kommunaløkonomiske  problemer ,  og  nogle  som  kommuner  med  vedva- rende økonomiske pr oblemer, mens andre kommuner dog ikke falder i en bestemt kategori. Endelig er der i vurderingen taget højde for størrelse  n af udligningstillæg, jf. 18 a i udligningsloven, til den enkelte kommune for 2005. Vedrørende   Kommunaludvalgets  ønske  om  ”en  begrundelse  for  tilskud  til de kommuner, som er tildelt de største beløb, eller hvor der er sket væsen   t- lige ændringer i tilskud sbeløbene fra 2004 til 2005 eller omvendt” skal det bemærkes, at det er vanskeligt at give én generel begrundelse i den sam- menhæng. Det  skal  dog  bemærkes,  at  Bornholms  Kommune  er  tildelt  det  største  ti  l- skud  efter  §  19,  stk.  2  for  2005.  Samtidig  er  Bornholms  Kommune  den kommune, som har oplevet den største stigning i tilskud efter § 19, stk. 2 når 2004 og 2005 sammenlignes. Begrundelsen for dette er for det første, at Bornholms Kommune på mange parametre må betragtes som værende i en vanskelig kommunaløkon omisk situation. For det andet har det vægtet, at kommunen for 2005 på grund af alene datamæssige forhold har oplevet en stor tilskudsnedgang i forbindelse med fordelingen af udligningstillæg. Af  den  tabel,  som  blev  oversendt  i  forbindelse  med  Kommunaludvalgets spørg smål  2 til  L  42, fremgår  det,  at  Maribo  Kommune  er  den kommune, som har oplevet den største  til  bagegang i tilskud efter § 19, stk. 2 når 2004 og 2005 sammenlignes. Dette fald dækker dog over et teknisk forhold, idet et beløb på 3.283.000 kr. e r fordelt den 27. september 2004 (samtidig med de andre særtilskud efter ansøgning for 2005) fra en restpulje for 2004 med henblik  på Maribo  Kommunes  budgetlægnin g for  2005.  Det  indebærer,  at den reelle tilskudstilbagegang for Maribo Kommune bliver på ”kun” 713.000 kr.