Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 24. november 2004 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2004 -2400-19 Sagsbeh.: mb Fil-navn: L 16 – Spørgsmål 4 Besvarelse af  spørgsmål nr.  4 (L  16), som  Folketingets Kommunaludvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund hedsministeren den 28. oktober 2004 Spørgsmål 4: "Ministeren bedes redegøre nærmere for borgernes retsbeskyttelse, når det er den private leverandør, der alene afgør om en klagesag, der er tvivl om, skal behandles af leverandøren selv eller kommunen?" Svar: Når den ansvarlige kommune  eller amtskommune træffer en  afgørelse om, hvilke offentlige serviceydelser den enkelte borger har krav på, der ikke fuldt ud giver borgeren medhold, skal afgørelsen ledsages af en klagevejledning, der bl.a. informerer om, hvilken myndighed der i givet fald kan klages til. Hvis den pågældende serviceydelse udføres af en privat leverandør, skal visse klager rettes til den private leverandør. Det gælder klager angående praktiske forhold,  herunder  klager  vedrørende  den  private  leverandørs  personales optræden  eller  henvendelser  fra  borgeren  om  den  private  leverandørs praktiske tilrettelæggelse af opgavens udførelse. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.2.2., at den private leverandør i tilfælde, hvor der modtages en klage, hvis karakter kan give anledning til tvivl, kan rette henvendelse til den ansvarlige myndighed med henblik på, at myndigheden tager stilling til, hvem der skal behandle klagen. På  tilsvarende  måde  kan  en  borger  rette  henvendelse  til  kommunen  med henblik på vejledning, hvis vedkommende er i tvivl om, til hvem en klage skal rettes. Der er således ikke tale om, at den private leverandør er tillagt kompetence ved behandlingen af klager over retlige spørgsmål, eller på anden måde kan træffe  afgørelse  om  behandlingen  af  klager  vedrørende  forhold,  som  kan forringe den enkelte borgers retsbeskyttelse.