Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
104.pa0plæstina.19.
MELA
22. november 2004
a.
Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets
tilslutning til, at der i finansårene 2004-2008 ydes 60 mio. kr. i støtte til gen-
nemførelse af en kommunalreform i Gaza og på Vestbredden gennem en
særlig trustfond i Verdensbanken.
Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er
bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de føl-
gende års budgetoverslag.
b.
Baggrund
Gaza/Vestbreddens bruttonationalindkomst pr. indbygger for 2003 er af
Verdensbanken beregnet til 1.041 USD. Realvæksten i bruttonationalpro-
duktet pr. indbygger udgjorde 0,6 pct. i 2003, og faldet i BNP pr. indbygger
36,8 pct. siden 1999. Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 3,4 mio. og
den årlige befolkningstilvækst omkring 4,3 pct.
Den generelle menneskerettighedssituation i Gaza og på Vestbredden er
fortsat kritisabel. Der er dog med iværksættelsen af omfattende reformer
sket forbedringer, og selvom menneskerettighedssituationen er utilfredsstil-
lende, vurderes den dog samtidig at være bedre end i de fleste af de arabiske
nabolande.
Det palæstinensiske selvstyre har i 2004 et budgetunderskud på ca. 650 mio.
USD, og økonomien bevæger sig til stadighed på randen af sammenbrud,
hvilket kun forhindres af massiv donorstøtte, ikke mindst fra EU. Verdens-
bankens analyser peger på, at de israelske restriktioner på fri bevægelse af
varer og arbejdskraft, de interne og eksterne lukninger, vejspærringer og
udgangsforbud m.v. er den helt primære årsag til den økonomiske krise.
I maj 2004 offentliggjorde den palæstinensiske myndighed en reformhand-
lingsplan for decentralisering og kommunaludvikling, som skal udgøre
rammen for fremtidige reformer og donorernes støtte hertil. Reformhand-
lingsplanen lægger op til øget decentralisering, en styrkelse af den finansiel-
le, organisatoriske og ledelsesmæssige kapacitet i den lokale selvforvaltning,
styrket folkelig inddragelse, øget transparens og ansvarlighed i kommunerne
2
samt øget effektivitet og bæredygtighed i kommunernes tjenesteydelser til
borgerne.
Verdensbanken har lang erfaring med støtte til det palæstinensiske selvstyre
og har spillet en ledende rolle i støtten til kommunaludvikling og opbygning
af det lokale selvstyres institutioner. Danmark har siden 1999 været en mar-
kant donor til den kommunale udvikling i Gaza med en samlet bevilling på
184,4 mio. kr. til og med 2007. Som en del af kommuneprojektet i Gaza har
man fra dansk side i 2002-03 ydet 20 mio. kr. i driftsstøtte til udvalgte
kommuner i Gaza gennem en af Verdensbankens trustfonde (Akt 301 2/9-
1998, Akt 175 31/5-2002 og Akt 5 27/10-2004).
Projektbeskrivelse
Nærværende bevillingsforslag lægger op til, at der fra dansk side ydes støtte
til den palæstinensiske myndighed til udmøntningen af reformhandlingspla-
nen for decentralisering og kommunalt selvstyre gennem en særlig trustfond
i Verdensbanken. Støtten er en integreret del af en samlet dansk strategi for
støtte til decentralisering og kommunaludvikling i de palæstinensiske selv-
styreområder, der udgør kerneindsatsområdet i den danske overgangsbi-
stand til Gaza/Vestbredden. Støtten skal ses i forlængelse af det danske
kommuneprojekt i Gaza, som i 2004-07 er blevet udvidet med en bevilling
på 40 mio. kr. (Akt 5 27/10-2004).
Projektet har tre komponenter. Under første komponent vil der blive ud-
viklet finansielle computerbaserede styringssystemer i Ministeriet for Lokal
Selvforvaltning og i kommunerne, herunder kontrolsystemer for budgetter
og regnskaber. Den anden komponent vil styrke kompetencerne i Ministe-
riet for Lokal Selvforvaltning og i kommunerne inden for byudvikling, her-
under planlægning, nye investeringer, finansieringsformer, drift og vedlige-
hold, samt service til borgerne. Den tredje komponent vil støtte omlægnin-
gen af organisationsstrukturen i Ministeriet for Lokal Selvforvaltning og
gennem forskellige former for træning udvikle ministeriets kapacitet til at
rådgive og overvåge den kommunale forvaltning.
Den danske finansiering af projektet vil blive kanaliseret gennem en særlig
dansk trust fond for projektet i Verdensbanken. Projektet omfatter Ministe-
riet for Lokal Selvforvaltning, Finansministeriet, Planlægningsministeriet og
kommunerne i Gaza og på Vestbredden. Ministerierne er medlemmer i pro-
jektets styringskomité og er her ansvarlig overfor Verdensbanken. Ministe-
riet for Lokal Selvforvaltning er ansvarlig for projektets gennemførelse. Der
etableres en projektkoordinationsenhed, som gennem Verdensbanken vil
blive bemandet med internationale eksperter. Enheden vil have det faglige
og administrative ansvar for gennemførelsen af projektet. Verdensbanken
vil sikre den nødvendige tekniske rådgivning i forbindelse med projektets
gennemførelse. Der er afsat midler under projektets indledende fase til
udarbejdelsen af detaljerede aktivitetsbeskrivelser. Verdensbanken vil gen-
nem sit lokale kontor i Gaza/Vestbredden være ansvarlig for overvågning
af projektet og vil rapportere til Udenrigsministeriet i henhold til Bankens
almindelige procedurer for monitorering, regnskabsaflæggelse og revision.
3
Budget
Det samlede budget andrager 60 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Forbedring af finansielle styringssystemer og budgetkontrol
i Ministeriet for Lokal Selvforvaltning og kommuner-
ne……………..…….…….…………………………….. 25,4 mio. kr.
Kompetenceudvikling inden for byudvikling og service til
borgerne ……………………….…….…………………. 17,0 mio. kr.
Kompetenceudvikling i Ministeriet for Lokal Selvfor-
valtning ……………….…………….…………………... 11,3 mio. kr.
Programdrift……………………………………………..
2,8 mio. kr.
Udgifter i projektets indledende fase…..…………………
0,5 mio. kr.
Administrationsudgift til Verdensbanken (5%)…….…….
3,0 mio. kr.
I alt……………………………………………………… 60,0 mio. kr.
Udgiften vil blive afholdt med 60 mio. kr. under § 06.37.01.14. Bistand til
Mellemøsten gennem IBRD.
Væsentlige risikoelementer
En forværring af den politiske og sikkerhedsmæssige situation, herunder
øget rivalisering mellem palæstinensiske grupper og uro i forbindelse med
den israelske plan om at trække sig ud af Gaza i løbet af 2005, vil kunne på-
virke projektet negativt. Politiske uroligheder som følge af en forringet
økonomisk situation, sammenbrud i forvaltningerne eller utilfredshed på
grund af forringelser i befolkningens levevilkår vil også kunne påvirke gen-
nemførelsen af projektet.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral ramme-
bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.
d.
Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans-
udvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2004-2008 ydes 60 mio. kr. i
støtte til gennemførelse af en kommunalreform i Gaza og på Vestbredden
gennem en særlig trustfond i Verdensbanken.
Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til
rådighed for udviklingslandene under § 06.37.01. Verdensbankgruppen.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.