Udkast, den 1. december 2004 Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Ulla Tørnæs) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) § 1 I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:   1. I § 2, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter » opgave« » , jf. dog § 20, stk. 3« . 2. § 20, stk. 1 og 2, ophæves, og i stedet indsættes: » Det  påhviler  kommunalbestyrelsen  at  oprette  børnehaveklasser  og  at  sørge  for  undervisning  i grundskolen og 10. klasse af børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig i kommunen, og hvis forældre ønsker dem optaget i folkeskolen, jf. § 54. Stk. 2. Desuden påhviler det kommunalstyrelsen at sørge for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til de i stk. 1 nævnte børn og unge, herunder børn og unge hvis udvikling stiller krav om en særlig hensyntagen eller støtte, der bedst kan opfyldes på specialskoler eller i specialklasser, eller for hvem undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden. Endvidere påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen.   Stk. 3. Det påhviler regionsrådet at drive lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og unge under 18 år, som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til specialundervisning ved regionsrådets foranstaltning, jf. § 21, stk. 1. Det samme gælder for børn, der henvises til specialpædagogisk bistand, og som endnu ikke har påbegyndt skolegangen. Stk. 4. Regionsrådet kan i en 4-årig overgangsperiode indtil udgangen af 2010 efter aftale med kommunalbestyrelsen varetage kommunale driftsopgaver inden for denne lov, der ligger i en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
3. § 20, stk. 3, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt.,  ændres » stk. 2«  til: » stk. 3« . 4. § 21, stk. 1, 1. pkt., ændres » amtsrådets«  til: » regionsrådets«,  »§ 20, stk. 2« ændres til: »§ 20, stk. 3«, og »amtskommunal« ændres til: »regional«.   5. § 21, stk. 2, 1. pkt., ændres » Amtsrådet, i Bornholms, Frederiksberg og Københavns Kommuner kommunalbestyrelsen,«  til: » Regionsrådet« . 6. § 21, stk. 2, 2. pkt., ændres » Amtsrådets«  til: » Regionsrådets« . 7. § 21 indsættes som stk. 3 og 4 : » . 3. Stk. 1 og 2 gælder tilsvarende for de af Borgerrepræsentationen drevne landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf. § 48 a. Stk. 4. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om proceduren m.v. i forbindelse med kommunalbestyrelsens henvisning af elever til regionrådets foranstaltning.« 8. § 22, stk. 1, ændres » § 20, stk. 1«  til: » § 20, stk. 1 og 2« . 9. § 22, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Et regionsråd kan efter overenskomst med et andet regionsråd henvise elever til specialundervisning, jf. § 20, stk. 3, i en anden regions undervisningstilbud. 1. pkt. gælder tilsvarende for de af Borgerrepræsentationen drevne landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf. § 48 a 10. § 22, stk. 5, 1. pkt., ændres » § 20, stk. 1«  til: » § 20, stk. 2« . 11. § 22, stk. 6, ophæves. Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7. 12. § 22, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., udgår »eller amtsråd«. 13. § 23, stk. 2, 2. pkt., ophæves.   14. § 23, stk. 3, udgår » og kan herunder bestemme, at kommunernes budgetter for denne undervisning skal forelægges amtsrådet til godkendelse« . 15. § 26, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Under de i stk. 1 angivne betingelser skal regionsrådet sørge for befordring af elever til og fra de af regionsrådet drevne lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud m.v., jf. § 20, stk. 3 og 4. Det samme gælder for de af Borgerrepræsentationen drevne landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf. § 48 a.« 16. § 42, stk. 8, 1. pkt., ændres » amtsråd«  til: » regionsråd« . 17. overskriften til kapitel 7 ændres » amtskommunens skole- og undervisningsvæsen«  til: » regionens undervisningstilbud« . Side 2 af 268
18. § 47 affattes således: »§ 47. Regionsrådet har det overordnede ansvar for regionens undervisningstilbud. Stk. 2. Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten og sammensætningen af regionens undervisningstilbud, herunder oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Regionsrådet har desuden ansvaret for udviklingen af regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet af undervisningstilbuddet. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse for kommunens forventede brug af pladser ved de lands- og landsdel                                                    Stk. 4. Regionsrådene koordinerer indbyrdes kapaciteten og sammensætningen af regionernes undervisningstilbud. Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om den årlige redegørelse, rammeaftalen, regionsrådenes koordinering m.v.« 19. Efter § 47 indsættes: »§ 47 a. Kommunalbestyrelsens beføjelser i henhold til § 9, stk. 7, § 24, stk. 4, og § 27, stk. 1, gælder tilsvarende for regionsrådet for så vidt angår regionens undervisningstilbud. Stk. 2. Bestemmelserne om styrelsen af kommunens skolevæsen i § 40, stk. 2-4, og § 41 med undtagelse af § 40, stk. 2, nr. 4, gælder tilsvarende for regionens undervisningstilbud. Det samme gælder bestemmelserne i § 50 om betaling m.v., § 51, stk. 6, om søskendemoderation m.v. og § 53 om konfirmationsforberedelse. Stk. 3. Bestemmelserne om skolebestyrelsen, skolens leder m.v. i §§ 42-46 gælder tilsvarende for regionens undervisningstilbud. Undervisningsministeren kan godkende fravigelser, som er begrundet i de regionale undervisningstilbuds særlige forhold. § 47 b. Tilsynet med de af regionsrådet drevne lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud m.v. inden for folkeskolen varetages af undervisningsministeren.« 20. § 48 ophæves. 21. Efter § 48, der ophæves, indsættes som : » Kapitel 7 a Københavns Kommune § 48 a. De landdelsdækkende undervisningstilbud Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej drives af Borgerrepræsentationen. Bestemmelserne i kapitel 7 finder tilsvarende anvendelse.« 22. § 49 affattes således:   Side 3 af 268
»§ 49. Alle udgifter til folkeskolens undervisning m.v., herunder specialundervisning og specialpædagogisk bistand i henhold til § 20, stk. 3, sygeundervisning i henhold til § 23, stk. 2, og udgifter til befordring i henhold til § 26, stk. 3, påhviler kommunerne, for så vidt der ikke er lovhjemmel for, at udgifterne helt eller delvis påhviler staten eller andre. Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvilken kommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v. endeligt påhviler.« 23. § 51, stk. 2, 1. pkt., ændres » stk. 3 og 4«  til: » stk. 3-6«. 24. § 51, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: » Det samme gælder for kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning, afslag på henvisning eller tilbagekaldelse af henvisning til specialskoler og specialklasser, jf. § 20, stk. 2.« 25. § 51 indsættes efter stk. 3 som nye stykker: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af foranstaltningen på specialskoler eller i specialklasser kan inden 4 uger fra afgørelsens meddelelse af forældrene, jf. § 54, stk.1, indbringes for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf. § 51 a. Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 3, 1. pkt., og stk. 4 gælder tilsvarende for kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden.« Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8. 26. § 51, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres » Amtsrådets«  til: » Regionsrådets« » amtsrådet«  ændres til: » regionsrådet«,  og »det kommunale skolevæsen« ændres til: »regionens undervisningstilbud«. 27. § 51, stk. 6, der bliver til stk. 8, ændres » Amtsrådets«  til: » Regionsrådets« og »afgørelsen« ændres til: »afgørelsens«. 28. § 51 a, stk. 1, affattes således:           » Klagenævnet for vidtgående specialundervisning nedsættes af undervisningsministeren. Formanden for nævnet skal være cand. jur. 1 medlem beskikkes efter indstilling fra regionsrådene i forening, 2 medlemmer efter indstilling fra Kommunernes Landsforening og 2 medlemmer efter indstilling fra De Samvirkende Invalideorganisationer. Formanden og medlemmerne beskikkes for 4 år. For formanden og medlemmerne beskikkes stedfortrædere.« 29. § 51 a, stk. 2, ændres » Amtsrådsforeningen«  til: » Regionsrådene i forening«,  og » det medlem« ændres til: » de medlemmer« . 30. § 56 ændres » amtsrådet«  til: » regionsrådet« . 31. § 56 a ophæves. 32. § 57, stk. 2, nr. 10, ændres » Amtsrådsforeningen i Danmark«  til: » regionsrådene i forening« . § 2 Side 4 af 268
I lov om specialundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 658 af 3. juli 2000, som ændret ved § 62 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer: 1. § 1, stk. 1, 1. pkt., affattes således: » Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap, der bor eller som længerevarende opholder sig i kommunen, efter undervisningspligtens ophør kan få specialundervisning og specialpædagogisk bistand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap (kompenserende specialundervisning).« 2. § 1, stk. 1, 4. pkt., ændres » amtsrådets«  til: » kommunalbestyrelsens« . 3. § 1 indsættes efter stk. 1 som nye stykker: »Stk. 2. Det påhviler regionsrådet at drive lands- og landsdelsdækkende undervisningsinstitutioner for de i stk. 1 omfattede personer, som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til specialundervisning og specialpædagogisk bistand ved regionsrådets foranstaltning, jf. § 1 b. Undervisningen kan indrettes i kostskoleform. Stk. 3. Det påhviler desuden regionsrådet at drive undervisningsinstitutioner for de i stk. 1 omfattede personer, som har tale-, høre- eller synsvanskeligheder, og som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til specialundervisning og specialpædagogisk bistand ved regionsrådets foranstaltning, jf. § 1 b. Stk. 4. Regionsrådet kan i en 4-årig overgangsperiode indtil udgangen af 2010 efter aftale med kommunalbestyrelsen varetage kommunale driftsopgaver inden for denne lov, der har en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 5 og 6. 4. § 1, stk. 2, der bliver stk. 5, indsættes efter » indhold« » samt om afgrænsningen af tilbud efter denne lov« . 5. § 1, stk. 3, der bliver stk. 6, affattes således: »Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan efter overenskomst med staten, private skoler, institutioner eller initiativtagere eller andre kommunalbestyrelser henvise personer til undervisning efter stk. 1 i statslige, private eller andre kommunale skoler eller institutioner. Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.« 6. Efter § 1 a, der er ophævet, indsættes: »§ 1 b. Kommunalbestyrelsen foretager henvisning af de i § 1, stk. 1, omfattede personer til specialundervisning og specialpædagogisk bistand ved regionsrådets foranstaltning, når kommunalbestyrelsen finder, at de pågældendes udvikling stiller krav om en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte, der bedst kan imødekommes ved en regional foranstaltning. Stk. 2. Regionsrådet træffer afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen, jf. stk. 1. Regionsrådets afgørelse træffes efter forhandling med kommunen på grundlag af en indstilling fra kommunen. Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om proceduren m.v. i forbindelse med kommunalbestyrelsens henvisning af personer til specialundervisning og specialpædagogisk bistand ved Side 5 af 268
regionsrådets foranstaltning.« 7. § 3, stk. 2, 1. pkt., ændres » Kommunale og statslige«  til: » Statslige og regionale,«  og » amtsrådet« ændres to steder til: » kommunalbestyrelsen« . 8. § 3, stk. 2, 3. pkt., ændres » Amtsrådet«  til: » Kommunalbestyrelsen« . 9. § 4, stk. 1, affattes således: »§ 4. Kommunalbestyrelsen afholder de med undervisningsvirksomheden forbundne udgifter, herunder udgifterne ved undervisningen m.v. på de regionale undervisningsinstitutioner, jf. § 1, stk. 2 og 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om fordelingen mellem kommunerne af udgifterne ved undervisningen m.v. på de regionale institutioner.« 10. § 4, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Afholder kommunalbestyrelsen udgifter til undervisning af personer, der bor i en anden kommune, kan kommunalbestyrelsen kræve godtgørelse fra kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori den pågældende bor.« 11. § 4, stk. 4, ophæves. Stk. 5-6 bliver herefter stk. 4-5. 12. § 4, stk. 5, der bliver stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommunalbestyrelse for udgifter til undervisning af personer, der bor i kommunen, men som ved beregning af kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.« 13. § 4, stk. 6, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt., affattes således: » Kommunalbestyrelsen  kan  fra  undervisningsinstitutionen,  skolen  m.v.  forlange  oplysning  om deltagerens navn, adresse og personnummer til brug for afregning med den private overenskomsttager samt eventuelt, hvis den pågældende deltager bor i en anden kommune, opkrævning af godtgørelse for de afholdte undervisningsudgifter m.v. fra kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori den pågældende bor, jf. dog stk. 4.« 14. § 5, stk. 11. pkt., ændres »Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«, og »§ 1« ændres til: »§ 1, stk. 1«. 15. § 5, stk. 1, 2. pkt., ophæves.   16. § 5, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 2. Afholder kommunalbestyrelsen udgifter i henhold til stk. 1 til fornøden befordring mellem hjem eller fast aflastningshjem og undervisningsinstitution eller skole af personer, der bor i en anden kommune, kan kommunalbestyrelsen kræve godtgørelse fra denne kommune, jf. § 4, stk. 4. Stk. 3. Regionsrådet sørger for eller afholder udgiften til fornøden befordring mellem hjem og fast aflastningssted og den regionale undervisningsinstitution for personer, der deltager i undervisningen efter § 1, stk. 2-4. Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om befordring.« Side 6 af 268
17. § 6, stk. 2, ændres » Amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«, »amtsrådet« ændres til: »kommunalbestyrelsen«, og »§ 1« ændres til: »§ 1, stk. 1«. 18. § 6, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: » Ved regionale undervisningsinstitutioner, jf. § 1, stk. 2-4, har regionsrådet kompetencen efter 1. pkt.« 19. § 6, stk. 3, 1. pkt., ændres » Amtsrådet«  til: » Kommunalbestyrelsen«,  og » stk. 3«  ændres til: » stk. 6« . 20. overskriften til kapitel 5 ændres » institutioner«  til: » kommunale undervisningsinstitutioner«. 21. § 6 a ændres » Amtsrådet«  til: » Kommunalbestyrelsen«,  og » amtskommunen«  ændres til: » kommunen« . 22. § 6 b, stk. 6, ændres » amtsrådet«  til: » kommunalbestyrelsen«. 23. § 6 c, stk. 1 , affattes således: »§ 6 c. Kommunalbestyrelsen nedsætter for hver undervisningsinstitution en bestyrelse, der består af: 1)    2 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen. 2)    2 medlemmer udpeget af de handicappedes organisationer. 3)    2 medlemmer valgt af og blandt undervisningsinstitutionens lærere og øvrige medarbejdere. Heraf skal mindst én være lærer. 4)    1 medlem valgt af og blandt undervisningsinstitutionens deltagere.« 24. § 6 c, stk. 2 , ændres » Amtsrådet«  til: » Kommunalbestyrelsen« . 25. § 6 c, stk. 3, 1. pkt., ændres » stk. 1, nr. 1-3«  til: » stk. 1, nr. 1 og 2« . 26. § 6 c, stk. 3, 2. pkt., ændres » stk. 1, nr. 4 og 5«  til: » stk. 1, nr. 3 og 4« . 27. § 6 c, stk. 8 , ændres » amtsrådet«  til: » kommunalbestyrelsen« . 28. § 6 d, stk. 1 og 2, ændres » amtsrådet«  til: » kommunalbestyrelsen«, og i ændres »amtsrådets« til: »kommunalbestyrelsens«. 29. Efter § 6 g indsættes som nyt kapitel: » Kapitel 5 a Styrelsesregler m.v. for regionale undervisningsinstitutioner med specialundervisning for voksne § 6 h. Regionsrådet har det overordnede ansvar for de regionale undervisningsinstitutioner. Stk. 2. Regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten på og sammensætningen af regionens undervisningstilbud, herunder oprettelse af nye undervisningsinstitutioner. Regionsrådet har desuden ansvaret for udviklingen af regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet af undervisningstilbuddet. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse for kommunens forventede brug af pladser Side 7 af 268
ved de regionale undervisningsinstitutioner i det kommende år og i de tre næste år. På baggrund af kommunalbestyrelsernes redegørelser sørger regionsrådet for, at der indgås en årlig rammeaftale med kommunalbestyrelserne, som danner grundlag for tilpasningen af regionens institutioner. Stk. 4. Regionsrådene koordinerer indbyrdes kapaciteten på og sammensætningen af regionernes undervisningsinstitutioner. Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om den årlige redegørelse, rammeaftalen og regionernes koordinering m.v. § 6 i. Regionsrådet nedsætter for hver undervisningsinstitution en bestyrelse, der består af: 1)    1 medlem udpeget af regionsrådet. 2)    1 medlem udpeget af kommunalbestyrelserne i regionen. 3)    2 medlemmer udpeget af de handicappedes organisationer. 4)    2 medlemmer valgt af og blandt undervisningsinstitutionens lærere og øvrige medarbejdere. Heraf skal mindst én være lærer. 5)    1 medlem valgt af og blandt undervisningsinstitutionens deltagere. Stk. 2. Regionsrådet kan beslutte, at bestyrelsen udvides med flere medlemmer efter lokalt behov.   Stk. 3. Valg af de i stk. 1, nr. 1-3, nævnte medlemmer finder sted snarest muligt efter hvert kommunevalg. Valg af de i stk. 1, nr. 4 og 5, nævnte medlemmer sker for et undervisningsår ad gangen. Medlemmerne fungerer indtil udgangen af den måned, i hvilken nye valg har fundet sted. § 6 j. Bestemmelserne i § 6 b, § 6 c, stk. 4-9 og §§ 6 d-6 g om styrelsesregler m.v. for kommunale undervisningsinstitutioner og § 6 l, stk. 1 og 3, om uddannelse af ledere og lærere gælder tilsvarende for de regionale undervisningsinstitutioner.« 30. § 6 h og § 6 i ophæves og i stedet indsættes i kapitel 6: »§ 6 k. Undervisningsministeren kan fravige lovens bestemmelser i det omfang, det anses for påkrævet for at fremme forsøgsvirksomhed eller pædagogisk udviklingsarbejde. Stk. 2. Der kan ydes statstilskud til forsøgsvirksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde. § 6 l. Kommunalbestyrelsen sørger for og afholder undervisningsudgifterne til fornøden uddannelse af ledere og lærer inden for undervisning efter denne lov. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom. Stk. 2. Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter stk. 1 omfatter også ledere og lærere ved undervisning etableret efter overenskomst i henhold til § 1, stk. 6. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om uddannelse i henhold til stk. 1.« 31. § 7 a, 1. pkt., affattes således: »§ 7 a. Klage over kommunalbestyrelsens afgørelse kan, inden 4 uger fra afgørelsen er meddelt til klageren, indbringes for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, jf. § 51 a i lov om folkeskolen. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsens afgørelse ikke kan påklages. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder tilsvarende for regionsrådets afgørelser vedrørende de regionale undervisningsinstitutioner, jf. § 1, stk. 2-4 32. § 7 b, 1. pkt., ændres » amtsråd«  til: » kommunalbestyrelser, regionsråd«,  og » § 1, stk. 3«  ændres til: » § 1, stk. 6«. 33. § 7 c ophæves. Side 8 af 268
34. Efter § 7 c, der ophæves, indsættes som nyt kapitel: Kapitel 6 a Kontaktudvalget § 7 d. Kontaktudvalget skal mindst én gang i hver valgperiode drøfte, om der i regionen er regionale undervisningsinstitutioner med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, jf. § 1, stk. 3, som mest hensigtsmæssigt bør drives af beliggenhedskommunen.     Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler for kommunernes overtagelse af de i stk. 1. omfattede undervisningsinstitutioner. § 3 I lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 19. august 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 28 udgår » eller amtsrådet i den amtskommune«. 2. overskriften til kapitel 9 udgår » og amtskommunale« . 3. § 40, 2. pkt., ophæves. 4. § 42 ophæves. 5. § 44 affattes således: »§ 44. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter § 41 fra en anden kommune for elever, som ved beregning af kommunal udligning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.« 6. § 45 affattes således: »§ 45. Kommunernes bidrag til staten kan modregnes i statstilskuddet til kommunerne.« § 4 I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 759 af 5. juli 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 11, stk. 1, nr. 1, litra c, affattes således: » c)  til dækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring af elever med svære handicap.« 2. § 16 ophæves.   3. overskriften til kapitel 6 udgår » og amtskommunale« . Side 9 af 268
4. § 25 udgår » , og i den amtskommune, hvor elevens bopælskommune ligger«. 5. § 27 ophæves. 6. § 30 affattes således: »§ 30. Elevens bopælskommune kan kræve refusion af bidraget i henhold til §§ 26 og 28 fra en anden kommune for elever, der ved beregningen af kommunal udligning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.« 7. § 32 affattes således: »§ 32. Kommunernes bidrag til staten kan modregnes i statstilskuddet til kommunerne.« 8. § 40 a, stk. 1, 1. pkt., udgår » og § 27,«. 9. § 41 b ophæves. § 5 I lov nr. 487 af 31. maj 2000 om forberedende voksenundervisning (FVU-loven), som ændret ved § 61 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 3 i lov nr. 149 af 25. marts 2002 og § 49 i lov nr. 418 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer: 1. Lovens titel affattes således: »Lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne« 2. Efter § 1 indsættes i : »§ 1 a. Formålet med ordblindeundervisning for voksne er, at voksne med basale vanskeligheder med at tilegne sig skriftsproget kan modtage undervisning, der afhjælper eller begrænser vanskelighederne, og som ikke ydes i henhold til anden lovgivning.« 3. Efter § 2 indsættes i : »§ 2 a. Alle med basale vanskeligheder med at tilegne sig skriftsproget, som har forudsætninger for at følge ordblindeundervisningen med udbytte, har efter undervisningspligtens ophør adgang til sådan undervisning, jf. § 4 a, stk. 4.« 4. § 3, stk. 11. pkt., ændres »Forberedende voksenundervisning« til: »Undervisning efter denne lov«. 5. Efter § 4 indsættes i : »§ 4 a. Der skal som led i ordblindeundervisningen tilbydes: 1)    Undervisning der kompenserer for deltagerens vanskeligheder gennem styrkelse af skriftsproglige og kommunikative færdigheder. Side 10 af 268
2)    Specialpædagogisk bistand. Stk. 2. Der kan i tilknytning til den i stk. 1 nævnte ordblindeundervisning tilbydes undervisning i andre fag, som er tilrettelagt under hensyntagen til deltagerens ordblindhed (hensyntagende undervisning). Stk. 3. I forbindelse med ordblindeundervisningen tilbydes uddannelses- og erhvervsvejledning. Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter regler om ordblindeundervisningen, herunder om adgangen til denne, om undervisningens tilrettelæggelse, mål og indhold, samt om uddannelses- og erhvervsvejledningen.« 6. Overskriften til kapitel 3 ændres til: »Udbud af undervisningen«. 7. § 5 affattes således: »§ 5. Alle, der opfylder kravene i § 2 og § 2 a, jf. regler om adgangen fastsat i medfør af § 4 a, stk. 4, skal inden for en rimelig geografisk afstand kunne modtage undervisning i henhold til denne lov. Undervisningen udbydes på voksenuddannelsescentrene og andre typer af uddannelsesinstitutioner m.v., jf. § 7, således at der inden for regionen gives et tilstrækkeligt tilbud på grundlag af undervisningsbehovet. Stk. 2. Forberedende voksenundervisning udbydes åbent og kan ikke forbeholdes en bestemt deltagerkreds, jf. dog § 3, stk. 1. Stk. 3. Mindst 4 gange om året udbydes forberedende voksenundervisning, jf. § 4, stk. 1 og 2, på alle trin af mindst 2 uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske områder. Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om geografisk afstand i henhold til stk. 1 og om geografisk område i henhold til stk. 3.« 8. Efter § 5 indsættes: »§ 5 a. Til deltagere i forberedende voksenundervisning i henhold til § 4 kan staten yde befordringsgodtgørelse. Stk. 2. Til deltagere i ordblindeundervisning i henhold til § 4 a yder staten befordringsgodtgørelse mellem hjem og uddannelsesinstitution. Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om befordringsgodtgørelse.« 9. § 6 ophæves. 10. § 7, stk. 1, ændres »amtsrådet« til: »voksenuddannelsescentret«, i nr. 5 ændres »og« til: » ,«,  nr. 6 ændres ».« til: »,«, og efter nr. 6 indsættes: » 7) skoler, der udbyder social- og sundhedsuddannelser, 8)    uddannelsesinstitutioner, der er godkendt sammenlagt i medfør af § 12, stk. 2, i lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og 9)    regionale og kommunale institutioner med specialundervisning for voksne.« 11. § 7, stk. 2, affattes således: » Forinden voksenuddannelsescentret indgår driftsoverenskomst, høres regionsrådet.« 12. § 7, stk. 3, ændres » amtsrådet« til: »voksenuddannelsescentret«. 13. § 8, stk. 1, ændres » Amtskommunale uddannelsesinstitutioner«  til: » Voksenuddannelsescentrene«. Side 11 af 268
14. Overskriften til kapitel 4 ændres til: » Afholdelse af skriftlige prøver ved forberedende voksenundervisning«. 15. § 9, stk. 1, affattes således: » Prøver kan kun afholdes af voksenuddannelsescentre, jf. dog § 13.« 16. § 9, stk. 2, 1. pkt., ændres » den amtskommunale uddannelsesinstitution«  til: » voksenuddannelsescentret«, og »og« ændres til: »eller«. 17. Overskriften til kapitel 5 ændres til: » Koordinering m.v. af undervisningsudbuddet« . 18. § 10 affattes således: »§ 10. Regionsrådet koordinerer i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af undervisning efter denne lov indsatsen i regionen, herunder den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten med henblik på, at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler herom. Stk. 2. Voksenuddannelsescentre og andre udbydere af undervisning efter denne lov skal samarbejde med regionsrådet om koordineringen efter stk. 1. Stk. 3. Det enkelte voksenuddannelsescenter informerer offentligt om udbuddet, herunder om driftsoverenskomstparternes udbud, med angivelse af blandt andet udbuddets omfang og indhold samt undervisningssted. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.« 19. § 11 ophæves. 20. Overskriften til kapitel 6 ændres til: » Undervisning og prøver uden for voksenuddannelsescentrenes tilbud« 21. § 13, stk. 1, ændres » Forberedende voksenundervisning«  til: » Undervisning efter denne lov« . 22. § 14, stk. 1, affattes således:   » Undervisningsministeren  fører  tilsyn  med  undervisning  efter  denne  lov,  der  udbydes  af voksenuddannelsescentre og driftsoverenskomstparter.« 23. § 14, stk. 2, ændres » forberedende voksenundervisning«  til: » undervisning efter denne lov« . 24. § 14, stk. 3, indsættes efter » prøver« » ved forberedende voksenundervisning« . 25. Overskriften til kapitel 8 ændres til: » Finansiering af undervisningen m.v.« 26. § 15, stk. 11. pkt., ændres » forberedende voksenundervisning«  til: » undervisning efter denne lov«, og » amtskommunale uddannelsesinstitutioner«  ændres til: » voksenuddannelsescentre« . 27. § 15, stk. 2, 1. pkt., ændres i » undervisning«  til: » forberedende voksenundervisning«,  og i 2. pkt. indsættes efter »henhold«: »til«.    Side 12 af 268
28. §§ 16 og 17 ophæves. 29. § 18, stk. 1, affattes således: » Undervisning efter denne lov skal forestås af en leder, der har de fornødne kvalifikationer.« 30. § 18 indsættes efter stk. 1 som nye stykker: »Stk. 2. Lederen har den administrative og pædagogiske ledelse af institutionen og træffer alle konkrete afgørelser om den enkelte deltager, herunder om deltagerens adgang til undervisningen. Stk. 3. Hvor driftsoverenskomstparten er en daghøjskole eller en folkeoplysende forening, tages der i driftsoverenskomsten stilling til, hvem der forestår ledelsen af undervisningen. Tilsvarende gælder for eventuelle andre driftsoverenskomstparter, for hvilke der ikke i lovgivningen er fastsat regler om en leder.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 4-8. 31. § 18, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 4, ændres » ved forberedende voksenundervisning«  til: »,  der varetager undervisning efter denne lov,«. 32. § 18, stk. 4, der bliver stk. 6, ændres » Amtskommunale uddannelsesinstitutioner og driftsoverenskomstparter«  til: » Driftsoverenskomstparter« . 33. § 18, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres » stk. 1, 3 og 4«  til: » stk. 1, 4, 5 og 6« . 34. § 19, stk. 1, ændres » amtskommunale uddannelsesinstitutioner«  til: » voksenuddannelsescentre«,  og i 1. og 2. pkt. ændres » amtsrådet«  til: » undervisningsministeren« . 35. § 19, stk. 2, ændres » amtsrådet«  til: » undervisningsministeren« . 36. § 19, stk. 3, ophæves. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4. 37. § 20, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. 38. § 20, stk. 2, der bliver stk. 1, ændres » de pågældende amtskommunale uddannelsesinstitutioner«  til: » voksenuddannelsescentre« . 39. § 21 ændres » amtsrådets«  til: » voksenuddannelsescentrets« . 40. § 22, stk. 1, affattes således:   » Voksenuddannelsescentret afholder inden for driftsoverenskomstens rammer undervisningsudgifter til fornøden efter- og videreuddannelse af ledere og lærere med ledelses- eller undervisningsopgaver efter denne lov.« 41. § 22, stk. 2, ophæves. 42. § 23, stk. 1, 1. pkt., ændres »ved  forberedende voksenundervisning« til: », der varetager ledelses- eller Side 13 af 268
undervisningsopgaver i henhold til denne lov«. 43. § 23, stk. 2, udgår »inden for forberedende voksenundervisning«. 44. § 23, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. 45. § 24, 1. pkt., affattes således: » Undervisningsministeren   kan   fra   voksenuddannelsescentre,   driftsoverenskomstparter   og uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen kræve alle oplysninger om undervisning efter denne lov. « 46. Kapitel 12 ophæves. 47. § 26, stk. 2, ændres » amtsråd«  til: » voksenuddannelsescenter« , og » amtsrådet«  ændres til: » voksenuddannelsescentret« . § 6 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Stk. 2. Voksenuddannelsescentrene tilbyder de driftsoverenskomstparter, som amtsrådet har indgået driftsoverenskomst med i henhold til § 7 i lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og § 1, stk. 3, i lov om specialundervisning for voksne for så vidt angår ordblindeundervisning, og som er gældende den 31. december 2006, driftsoverenskomst på uændrede vilkår indtil den 31. december 2008. Stk. 3. Voksenuddannelsescentrene tilbyder de amtskommunale og kommunale institutioner, som den 31. december 2006 har varetaget den i stk. 3 nævnte undervisning, driftsoverenskomst indtil den 31. december 2008. Stk. 4. Efter indstilling fra voksenuddannelsescentret kan Regionsrådet i særlige tilfælde godkende fravigelser af stk. 2 og 3. Regionsrådets afgørelse træffes efter forhandling med de involverede parter.                    Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Baggrunden for lovforslaget Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004. Aftalen  indebærer,  at  der  gennemføres  en  kommunalreform,  som  grundlæggende  ændrer  rammerne  for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark. Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne. Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at Side 14 af 268
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to. Det  foreliggende  lovforslag  udmønter  den  del  af  aftalen,  der  vedrører  specialundervisning,  forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning m.v. Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven). Det  fremgår  af  aftalen  om  strukturreformen,  at  forligspartierne  ønsker  at  sikre,  at  beslutninger  om specialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt, samt at sammenhængen mellem specialundervisning og den almindelige undervisning styrkes. Har børn og voksne behov for specialundervisning og specialpædagogisk bistand,  må  det  derfor  være  den  kommune,  hvor  vedkommende  bor,  som  har  ansvaret  for,  at  der  tilbydes specialundervisning og specialpædagogisk bistand. Regionerne får dog ansvaret for at videreføre og udvikle de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud  for  børn,  unge  og  voksne.  Regionerne  får  også  som  udgangspunkt  ansvaret  for  at  drive undervisningsinstitutioner  (kommunikationscentre)  med  specialundervisning  og  specialpædagogisk  bistand  for personer med tale-, høre- og synsvanskeligheder. Der henvises herved til forslagets §§ 1 og 2 om henholdsvis folkeskoleområdet og specialundervisning for voksne.    Ifølge aftalen skal kommunerne have det fulde finansieringsansvar for hele specialundervisningsområdet, herunder de regionale undervisningstilbud. De nærmere principper for betalingen for kommunernes anvendelse af de regionale undervisningstilbud m.v. fastsættes efter drøftelse med de kommunale og regionale parter og koordineres med det sociale område. Det fremgår desuden af aftalen, at klageadgangen for folkeskolens vidtgående specialundervisning udvides til at omfatte  al  specialundervisning  uden  for  den  almindelige  undervisning.  For  specialundervisning  for  voksne videreføres den nuværende klageadgang. Det  eksisterende  klagenævn  for  vidtgående  specialundervisning  skal  fremover  også  være  klagenævn  for  den specialundervisning, der ydes i henhold til folkeskoleloven på de kommunale specialskoler og i de kommunale specialklasserækker. Det eksisterende klagenævn skal desuden behandle klager, der indbringes i henhold til lov om specialundervisning for voksne. Endvidere fremgår det af aftalen, at det tilbud til ordblinde, der hidtil har været givet i henhold til lov om specialundervisning  for  voksne,  flyttes  til  lov  om  forberedende  voksenundervisning  (FVU-loven).  Derved samordnes uddannelsestilbuddene for voksne med læsevanskeligheder. Den  forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisningen  for  voksne  forankres  på  de  eksisterende voksenuddannelsescentre  (VUC),  og  driftsansvaret  overdrages  til  staten.  Samtidig  henlægges  visitationen  til ordblindeundervisning   til   voksenuddannelsescentrene.   Desuden   overgår   ansvaret   for   indgåelse   af driftsoverenskomster  for  så  vidt  angår  forberedende  voksenundervisning  og  ordblindeundervisning  til voksenuddannelsescentrene. Efter aftalen om strukturreformen skal der i hver region oprettes et udviklingsråd, der skal følge udviklingen på specialundervisningsområdet i regionen  i en periode  på 4  år. Udviklingsrådene afgiver  en årlig redegørelse  til undervisningsministeren.  Redegørelserne  skal  give  undervisningsministeren  grundlag  for  at  vurdere,  om kommunerne lever op til deres myndighedsansvar. Hvis dette ikke er tilfældet, kan ministeren gå i dialog med en kommune eller om nødvendigt aktivere tilsynsmyndighederne. Da der efter aftalen også skal oprettes udviklingsråd inden for det sociale område, foreslås det, at der kun oprettes et udviklingsråd i hver region, som både skal tage sig af det sociale område og specialundervisningsområdet. Bestemmelserne om udviklingsrådene vil blive indsat i lov om social service, herunder en hjemmel til at fastsætte nærmere regler om udviklingsrådenes arbejde.          Side 15 af 268
2. Lovforslagets indhold 2.1. Lov om folkeskolen I dag er ansvaret for specialundervisningen delt mellem kommuner og amtskommuner. Ifølge folkeskoleloven påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for undervisning i børnehaveklassen, grundskolen og 10. klasse, herunder specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, af børn og unge under 18 år. Endvidere påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen. Når en kommunalbestyrelse finder, at en elevs udvikling stiller krav om en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte,  kan  kommunalbestyrelsen  efter  de  gældende  regler  henvise  eleven  til  specialundervisning  eller  anden specialpædagogisk bistand ved amtsrådets foranstaltning, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1. Det er herefter amtsrådet, som træffer afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen. Ved henvisningen overtager amtsrådet ansvaret for elevens undervisning og dermed også for udgifterne ved elevens undervisning med undtagelse af et takstbeløb, som påhviler kommunen. Med aftalen om strukturreformen har forligspartierne ønsket at sikre, at der skabes en enkel og entydig placering af hele folkeskolens virksomhed i kommunerne. Nye  og  større  kommuner  med  tilsvarende  større  faglig  bæredygtighed  kan  varetage  flere  opgaver  på specialundervisningsområdet – nogle opgaver eventuelt i samarbejde med andre kommuner eller med en region. For kommuner med under 20.000 indbyggere fastsættes der et forpligtende samarbejde for så vidt angår løsningen af en række opgaver vedrørende specialundervisningen. Rammerne for det forpligtende samarbejde vil blive fastsat ved lov. Med  et  samlet  kommunalt  ansvar  for  både  folkeskolens  specialundervisning  og  folkeskolens  almindelige undervisning får kommunerne bedre forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialundervisningen og den almindelige undervisning. Der bliver derved bedre mulighed for at skabe øget rummelighed i den almindelige undervisning. Lovforslaget skal også ses i forlængelse af den ændring af folkeskoleloven, der skete ved lov nr. 485 af 31. maj 2000,  hvor  ansvaret  for  henvisning  til  vidtgående  specialundervisning  blev  overført  fra  amtsrådene  til kommunalbestyrelserne samtidig med, at det kommunale takstbeløb blev hævet. Intentionen med lovændringen var, at børn og unge med behov for vidtgående specialundervisning i højere grad end tidligere skulle have mulighed for at få et undervisningstilbud så tæt ved hjem og distriktsskole som muligt. I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 485 af 31. maj 2000 blev det besluttet at etablere et udviklingsprogram for kvalitet  på  specialundervisningsområdet  (KVIS).  Dette  udviklingsprogram  forlænges  for  perioden  2005-2006. Formålet med forlængelsen er at bidrage til forberedelsen af kommuner, regioner, skoler og institutioner på den ændrede  opgavefordeling  som  følge  af  kommunalreformen.  Det  forlængede  udviklingsprogram,  KVIS  2,  vil sideordnet have opgaver i forhold til udvikling af kvaliteten i specialundervisningen og udvikling af folkeskolens rummelighed.   Efter   forslaget  overtager   kommunalbestyrelserne  amtsrådenes   hidtidige  ansvar   for  den   vidtgående specialundervisning. Det gælder dog ikke fuldt ud, da ansvaret for den specialundervisning, der finder sted på de mest specialiserede  lands- eller  landsdelsdækkende undervisningstilbud,  overføres til  regionerne. Regionsrådene overtager således ansvaret for disse institutioner for så vidt angår drift og forsyningssikkerhed samt forpligtelsen til fortsat udvikling af og rådgivning om tilbuddene, medens kommunerne får visitationskompetencen og det fulde finansieringsansvar. Kommunalbestyrelsen  kan  vælge  af  samarbejde  med  andre  kommuner  om  at  sikre  et  passende  udbud  af specialundervisning. Kommunalbestyrelsen  kan  således  efter overenskomst  med  en  anden kommunalbestyrelse henvise en elev til undervisning i en anden kommune, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 1. Side 16 af 268
Forslaget giver forældrene til elever på kommunale specialskoler og i kommunale specialklasser, adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Der vil også være mulighed for at klage til Klagenævnet, hvis kommunalbestyrelsen ikke vil henvise elever til disse foranstaltninger. Forældre til elever på de amtskommunale specialskoler m.v., der hidtil har haft adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, bevarer denne klageadgang.     2.2. Lov om specialundervisning for voksne Efter den gældende lovgivning skal amtsrådene sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap efter undervisningspligtens ophør kan få specialundervisning og specialpædagogisk bistand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap (kompenserende specialundervisning). Der kan i til knytning til den kompenserende specialundervisning m.v. etableres undervisning, som er tilrettelagt under hensyntagen til deltagernes handicap (hensyntagende specialundervisning). Med forslaget samles myndighedsansvaret for specialundervisning for voksne som udgangspunkt i kommunerne. De tilbud, der gives på de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningsinstitutioner, overføres dog til  regionerne.  Regionsrådene  overtager  således  ansvaret  for  disse  institutioner  for  så  vidt  angår  drift  og forsyningssikkerhed samt forpligtelsen til fortsat udvikling af og rådgivning om tilbuddene, medens kommunerne får visitationskompetencen og det fulde finansieringsansvar. Regionsrådene overtager også som udgangspunkt ansvaret for undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) med  specialundervisning  og  specialpædagogisk  bistand  for  personer  med  tale-,  høre-  eller  synsvanskeligheder. Kontaktudvalget skal dog mindst én gang i hver valgperiode drøfte, om disse undervisningsinstitutioner mest hensigtsmæssigt bør drives af beliggenhedskommunen. Endvidere overføres ansvaret for tilbuddet til ordblinde, der i dag tilbydes af amtsrådene i henhold til lov om specialundervisning for voksne, til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven). Der henvises herved til almindelige bemærkningerne under punkt 2.5. Den  konkrete  forankring  af  de  øvrige  opgaver,  som  amtsrådene  i  dag  tilbyder  i  henhold  til  lov  om specialundervisning for voksne, skal kortlægges. Det skal blandt andet undersøges, om en række af tilbuddene mere hensigtsmæssigt kan overflyttes til andre områder. Opfølgningen på denne kortlægning kan medføre, at fx opgaver med karakter af behandling eller genoptræning fremover varetages af kommunerne som led i kommunernes ansvar for genoptræningstilbud. I forbindelse med forhandlinger om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget er det forudsat, at opgaver med karakter af behandling eller genoptræning varetages af regionerne under indlæggelse på hospitaler. 2.3. Lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) Forslagene er en konsekvens af flytning af ansvaret for den vidtgående specialundervisning fra amtskommunerne til kommunerne. Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt 2.1. 2.4. Lov om friskoler og private grundskoler m.v. Forslagene er en konsekvens af flytning af ansvaret for den vidtgående specialundervisning fra amtskommunerne til kommunerne. Der henvises til de almindelige bemærkninger under punkt 2.1. 2.5. Lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) Efter  den  gældende  lovgivning  skal  amtsrådet  sikre,  at  alle,  der  er  fyldt  18  år,  kan  modtage  forberedende voksenundervisning inden for en rimelig geografisk afstand. Med  forslaget  forankres  den  forberedende  voksenundervisning  på  de  eksisterende  voksenuddannelsescentre (VUC), der omdannes til selvejende institutioner. Driftsansvaret overtages af staten. Side 17 af 268
Samtidig overføres det tilbud, som amtsrådet i dag giver til ordblinde i henhold til lov om specialundervisning for voksne, til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forankres på voksenuddannelsescentrene, hvorfra undervisningen fremover tilbydes enten på voksenuddannelsescentret eller hos en driftsoverenskomstpart. Visitationen til ordblindeundervisningen henlægges til voksenuddannelsescentrene. Ved flytningen af ordblindeundervisningen til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) forbliver indholdet af ordblindeundervisningen uændret. Efter  forslaget  overgår  tillige  ansvaret  for  indgåelse  af  driftsoverenskomster  med  andre  institutioner  til voksenuddannelsescentrene.   Det   gælder   for   såvel   den   forberedende   voksenundervisning   som   for ordblindeundervisningen for voksne. 3. Henvisninger til relevante numre af Folketingstidende 3.1. Lov om folkeskolen Forslaget  til  lov  nr.  509  af  30.  juni  1993  om  folkeskolen,  der  blev  fremsat  som  lovforslag  nr.  L  270. Folketingstidende 1992-93, Folketingets Forhandlinger spalte 8590, 9038, 11184 og 11475, Tillæg A spalte 8905, Tillæg B spalte 1955 og Tillæg C spalte 1547. Forslaget til lov nr. 485 af 31. maj 2000 om ændring af lov om folkeskolen, der blev fremsat som lovforslag nr. L 97. Folketingstidende 1999-2000, Folketingets Forhandlinger spalte 1900, 8506 og 8731, Tillæg A spalte 2704 og 2688, Tillæg B spalte 1358 og Tillæg C spalte 839. 3. 2. Lov om specialundervisning for voksne Forslaget til lov nr. 301 af 8. juni 1978 om specialundervisning for voksne. Folketingstidende 1977-78, Folketingets Forhandlinger spalte 5439, 6552, 11216 og 11467, Tillæg A spalte 3821, Tillæg B spalte 1203 og Tillæg C spalte 685. Forslaget til lov nr. 280 af 8. maj 1991 om ændring af lov om specialundervisning for voksne, der blev fremsat som lovforslag nr. L 115. Folketingstidende 1990-91, 2. samling, Folketingets Forhandlinger spalte 1238, 1706, 4962 og 5082, Tillæg A spalte 2671, Tillæg B spalte 419 og Tillæg C spalte 363. 3.3. Lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og lov om friskoler og private grundskoler m.v. Forslaget til lov nr. 248 af 6. april 2001 om ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om gymnasiet m.v. og lov om kursus til højere forberedelseseksamen og om studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v., der blev fremsat som lovforslag nr. L 157. Folketingstidende 2000-01, Folketingets Forhandlinger spalte 4545, 5696 og 5853, Tillæg A spalte 3806 og 3829, Tillæg B spalte 739 og Tillæg C spalte 451. 3.4. Lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) Forslaget til lov nr. 487 af 31. maj 2000 om forberedende voksenundervisning (FVU-loven), der blev fremsat som lovforslag nr. L 252. Folketingstidende 1999-2000, Folketingets Forhandlinger spalte 6706, 8407 og 8735, Tillæg A spalte 7149 og 7176, Tillæg B spalte 1064 og Tillæg C spalte 1055. 4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner De økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledningen om Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de økonomiske konsekvenser,  når  lovforslaget  fremsættes  for  Folketinget  den  26.  januar  2005.  De  samlede  økonomiske konsekvenser af forslaget er foreløbig opgjort til en reduktion af de amtskommunale udgifter med 2.246 mio. kr., inklusiv anlæg. Heraf overføres 2.158 mio. kr. til kommunerne, 51 mio. kr. til staten og 37 mio. kr. til regionerne. Der er for så vel drifts- som anlægsudgifter taget udgangspunkt i regnskabstal for 2003. Da det ikke er muligt at udskille administrations- og andre overheadudgifter, herunder fx befordring, af de foreliggende regnskaber, er der Side 18 af 268
indhentet en række konkrete regnskabsoplysninger fra de enkelte amtskommuner. De opgjorte overheadudgifter er dog fortsat behæftet med nogen usikkerhed.   En mindre del af de opgjorte udgifter skal overføres til regionerne til administrationsopgaver. Det er for hele specialundervisningsområdet skønnet til 2 mio. kr. Folkeskolens vidtgående specialundervisning Med  lovforslaget  overføres  hele  det  finansieringsmæssige  ansvar  for  den  vidtgående  specialundervisning  fra amtskommunerne til kommunerne, idet de regionale lands- og landsdelsdækkende institutioner alene finansieres ved kommunale bidrag. Udgangspunktet er derfor, at samtlige  amtslige udgifter til vidtgående specialundervisning overføres til kommunerne. Det drejer sig om udgifter under regnskabsfunktion 3.07. Undervisning af børn med vidtgående  handicap  suppleret  med  udgiftskonteringer  på  andre  driftskonti  først  og  fremmest  vedrørende folkeskolen samt en del af den samlede overhead under hovedkonto 6. Opgørelsen er baseret på de foreliggende regnskaber og amternes særskilte indberetning. Udgifterne til befordring af elever i amtslig specialundervisning er opgjort alene på grundlag af amternes indberetninger og indgår i den samlede opgørelse. Det samlede reguleringsbeløb til kommunerne er  opgjort til  1.178 mio. kr., inklusiv anlæg. Beløbet er netto, dvs. eksklusiv kommunernes betaling af takstbeløb til amtskommunerne. Specialpædagogisk bistand til småbørn Amtskommunernes ansvar for den specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, overtages af kommunerne på samme måde som den vidtgående specialundervisning. Udgifterne til de amtslige tilbud til  småbørn  er  konteret  under  funktion  3.11.  Specialpædagogisk  bistand  til  børn  og  voksne,  hvortil  kommer overheadudgifter.  Det  samlede  reguleringsbeløb  til  kommunerne  er  på  baggrund  af  amtskommunernes indberetninger og de foreliggende regnskabstal opgjort til 108 mio. kr., inklusiv anlæg. Specialundervisning for voksne Forslaget  indebærer, at den hidtidige  amtskommunale forpligtelse overføres til  kommunerne bortset fra den undervisning,  der   vedrører  undervisning   af   ordblinde,  og   som   fremover  vil   skulle  udbydes   på voksenuddannelsescentrene som en del af lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven), samt de tilbud, der  gives  i  forbindelse  med  hospitalsophold,  som  forudsættes  overført  til  regionerne.  Udgifterne  til voksenspecialundervisningen er konteret under funktion 3.11., hvortil kommer overhead- og anlægsudgifter. På baggrund af de tilgængelige regnskabstal og amtskommunernes særskilte indberetninger er udgiften til den særlige undervisning af ordblinde skønnet til at udgøre 45 mio. kr. Beløbet overføres til staten. Den del af den hidtidige amtskommunale forpligtelse, der videreføres inden for blandt andet sygehussektoren og overgår til regionerne, udgør ca. 35 mio. kr., medens den resterende del af voksenspecialundervisningen, der overføres til kommunerne, er opgjort til 870 mio. kr. Amtskommunale bidrag til staten for elever der modtager specialundervisning på frie kostskoler og frie grundskoler De amtslige bidrag til staten for de særlige tilskud til svært handicappede på frie kostskoler og frie grundskoler erstattes af kommunale bidrag. Det betyder, at der fra det amtskommunale bloktilskud til det kommunale skal overføres et beløb, svarende til den hidtidige amtslige bidragsbetaling for elever på frie grundskoler, efterskoler samt husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. I alt skønnes beløbet at udgøre ca. 4 mio. kr. Med  forslaget vil det hidtidige amtslige bidrag  til staten, der vedrører den  almindelige undervisning og den almindelige specialundervisning, blive indregnet i de eksisterende kommunale bidrag til staten.   Som forudsætning for, at lovforslaget herudover kan gennemføres udgiftsneutralt, er, at den hidtidige fastsættelse af statens driftstilskud til de frie grundskoler til 75 % af de gennemsnitlige kommunale folkeskoleudgifter enten reduceres eller beregnes på et andet regnskabsgrundlag end hidtil. Uden ændring vil det statslige tilskud til skolerne blive for stort,  og samtidig  vil det  forøge kommunernes bidragsbetaling  til staten,  der er  fastsat til  85 % af Side 19 af 268
driftstilskuddet. Forberedende voksenundervisning Den  forberedende  voksenundervisning  har  hidtil  været  finansieret  som  en  statslig  refusionsordning,  hvor amtskommunerne kunne få refusion for den iværksatte undervisning op til et vist niveau. Som udgangspunkt vil der derfor ikke skulle ske bloktilskudsregulering i forhold til de direkte undervisningsudgifter, idet udgifterne uændret vil svare til den afsatte finanslovsbevilling på ca. 50 mio. kr. Der vil dog være mindre amtslige overheadudgifter, der som udgangspunkt  vil   være  en   del   af  de   udgifter,   der  opgøres   i  forbindelse   med   overførslen  af voksenuddannelsescentrene til staten. I 2001 blev amtskommunerne særskilt kompenseret for administration knyttet til FVU-loven, svarende til ca. 6 mio. kr. De ovenfor nævnte udgifter til ordblindeundervisning under lov om specialundervisning for voksne overføres fra det amtslige bloktilskud til staten, da denne undervisning bliver en del af FVU-loven og udbydes på de statsligt finansierede voksenuddannelsescentre. Samlede udgiftskonsekvenser De  samlede  økonomiske  følger  af  lovforslaget  fremgår  af  nedenstående  oversigt.  Beløbene  er  baseret  på 2003-regnskabstal og opgjort i 2005 p/l samt korrigeret for allerede fastlagte opgaveændringer mellem sektorerne i den mellemliggende periode. Udgiftsfordeling på uddannelser (mio. kr. 2005 p/l) Driftsudgifter Anlægsudgifter Vidtgående specialundervisning 1.116 62 Specialpædagogisk bistand til småbørn 105 3 Specialundervisning for voksne (til kommunerne) 836 34 Specialundervisning under hospitalsophold 34 1 Specialundervisning for ordblinde 43 2 Bidrag til frie grundskoler m.v. 4 0 Forberedende voksenundervisning 6 0 I alt 2.144 102 Udgiftsfordeling på sektorer (mio. kr. 2005 p/l) Driftsudgifter Anlægsudgifter Staten Specialundervisning for ordblinde 43 2 FVU-administration 6 0 I alt staten 49 2 Amtskommuner Vidtgående specialundervisning Akademikernes Centralorganisati on, Amtsrådsforenin gen, Arbejdernes Oplysningsforbu nd, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeni ngen, Centralorganisati onernes Fællesudvalg, Danmarks Erhvervsskolefo rening, Side 20 af 268
Som det fremgår af oversigten over de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud omfatter nogle af disse tilbud også voksenundervisning. Det forudsættes, at voksenundervisningen gives efter lov om specialundervisning for voksne.   Endvidere foreslås det, at regionsrådet i en 4-årig overgangsperiode fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2010 efter aftale med kommunalbestyrelsen kan varetage kommunale driftsopgaver inden for folkeskoleområdet, der ligger i en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen. Dette  kan  fx  blive  aktuelt  i  de  tilfælde,  hvor  den  tidligere  amtskommunale  skole  har  et  ganske  særligt undervisningstilbud til elever, der både kommer fra kommunen og fra et større område uden for kommunen, men uden at undervisningstilbuddet er lands- eller landsdelsdækkende. Efter forslagets § 2, nr. 3, skal regionsrådet også drive undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder. Som det fremgår af bemærkningerne til § 2, nr. 3, tilbyder disse institutioner også specialundervisning og specialpædagogisk bistand til børn med tale- høre- eller synsvanskeligheder. Det forudsættes, at denne specialundervisning gives i henhold til folkeskoleloven.          Til nr. 3-6 Der  er  tale  om  konsekvensændringer  som  følge  af  den  foreslåede  opgavefordeling  ved  amtskommunernes nedlæggelse.  Ved  de  foreslåede  ændringer  overtager  regionsrådet  amtsrådets  forpligtelse  til  at  sørge  for specialundervisning  m.v.  af  børn,  der  henvises  af  kommunerne  til  de  lands-  og  landsdelsdækkende undervisningstilbud, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.    Til nr. 7 Efter  forslagets  §  1,  nr.  21,  skal  Borgerrepræsentationen  drive  de  landsdelsdækkende  undervisningstilbud Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej i Københavns Kommune. Som følge heraf foreslås det, at bestemmelserne i § 21, stk. 1-2, om henvisning m.v. af elever til regionernes lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud finder tilsvarende anvendelse for de landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune.   Dette indebærer, at elevens bopælskommune får kompetencen til at træffe afgørelse om, at en elevs behov for specialundervisning skal opfyldes på et af de landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune. Det er herefter Københavns Kommune, som træffer afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen. Efter forslaget er det den henvisende kommune, der skal bære udgifterne ved elevens undervisning, svarende til, hvad der gælder ved henvisning af elever til de regionale undervisningstilbud. Der henvises i øvrigt til bemærkninger til forslagets § 1, nr. 22.   Forslaget indeholder desuden en bemyndigelse for undervisningsministeren til at fastsætte regler om procedure m.v. i forbindelse med kommunernes henvisninger af elever til de regionale undervisningstilbud. Bemyndigelsen tænkes navnlig anvendt i de tilfælde, hvor det regionale undervisningstilbud, som kommunalbestyrelsen ønsker at henvise en elev til, ligger i en anden region end den region, hvor kommunen er beliggende.   Til nr. 8 Der  er  tale  om  konsekvensændringer  som  følge  af  den  foreslåede  opgavefordeling  ved  amtskommunernes nedlæggelse, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Til nr. 9 Efter forslagets § 1, nr. 2, påhviler det regionsrådene at drive de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud med specialundervisning for børn og unge under 18 år, som kommunalbestyrelsen har henvist til det pågældende regionale undervisningstilbud. Der er derfor ikke behov for bestemmelser om, at regionsrådene kan henvise elever til andre  skoleformer,  svarende  til  de  gældende  bestemmelser  i  folkeskolelovens  §  22,  stk.  2,  om  amtsrådenes Side 21 af 268
muligheder for at henvise elever til andre skoleformer. Da det imidlertid ikke kan udelukkes, at der kan være behov for, at et regionsråd efter overenskomst med et andet regionsråd skal kunne henvise elever til et undervisningstilbud i en anden region, foreslås det, at der gives mulighed herfor. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for de af Borgerrepræsentationen drevne landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune.   Til nr. 10 Der  er tale om en  konsekvensændring som følge af  den foreslåede opgavefordeling ved  amtskommunernes nedlæggelse, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Til nr. 11 Efter forslagets § 1, nr. 2, udvides kommunalbestyrelsens pligt til at sørge for både almindelig og vidtgående specialundervisning, medens regionsrådene alene får forsyningspligten for de mest specialiserede tilbud på de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud. Som følge heraf er der ikke behov for en bestemmelse, svarende til folkeskolelovens 22, stk. 6, hvorefter amtsrådet efter overenskomst kan henvise elever til specialundervisning i dagbehandlingstilbud m.v. Til nr. 12 Der  er  tale  om  konsekvensændringer  som  følge  af  den  foreslåede  opgavefordeling  ved  amtskommunernes nedlæggelse, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Til nr. 13-14 Efter den gældende folkeskolelovs § 23, stk. 2, påhviler det kommunalbestyrelsen at indrette undervisning på de i kommunen beliggende sygehuse. Undervisningen kan tillige indrettes af amtsrådet. Udgifterne ved undervisningen påhviler amtskommunerne i henhold til den gældende folkeskolelovs § 49, stk. 3. Som følge af den foreslåede opgavefordeling ved amtskommunernes nedlæggelse, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2, vil det fremover kun være kommunalbestyrelserne, som er forpligtet til at indrette sygehusundervisning på de i kommunen beliggende sygehuse. Der vil ved bekendtgørelse blive fastsat regler om, hvordan udgifterne ved sygehusundervisning skal fordeles mellem de kommuner, der anvender undervisningen på det pågældende sygehus, jf. forslagets § 1, nr. 22, og bemærkningerne hertil. Til nr. 15 Efter folkeskolelovens § 26, stk. 3, skal amtsrådet og i København og Frederiksberg kommunalbestyrelsen sørge for befordring til og fra skole af elever, der modtager vidtgående specialundervisning i henhold til folkeskolelovens § 20, stk. 2. Denne bestemmelse foreslås opretholdt for de regionale undervisningstilbud, dog således at regionsrådet overtager forpligtelsen til at sørge for befordring til og  fra skole af elever, der modtager undervisning på  de regionale undervisningstilbud. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for de to landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf. forslagets § 1, nr. 21. Der vil ved bekendtgørelse blive fastsat regler om, hvordan udgifterne ved befordringen skal fordeles mellem de kommuner, der anvender det pågældende lands- eller landsdækkende undervisningstilbud, jf. forslagets § 1, nr. 22, og bemærkningerne hertil. Efter forslagets § 2, nr. 3, skal regionsrådet også drive undervisningsinstitutioner (kommunikationscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder. Som det fremgår af bemærkningerne til § 2, nr. 3, tilbyder disse institutioner også specialundervisning og specialpædagogisk bistand til børn med tale- høre- eller synsvanskeligheder. Det forudsættes, at folkeskolelovens regler om befordring Side 22 af 268
finder anvendelse for disse børn.           Til nr. 16-17 Der  er  tale  om  konsekvensændringer  som  følge  af  den  foreslåede  opgavefordeling  ved  amtskommunernes nedlæggelse, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Til nr. 18-19 Regionsrådene  overtager  ansvaret  for  at  drive  de  mest  specialiserede  lands-  eller  landsdelsdækkende undervisningstilbud  til  de  børn  og  unge  under  18  år,  som  kommunalbestyrelsen  har  henvist  til  et  regionalt undervisningstilbud. Regionsrådene overtager desuden ansvaret for de børn, der henvises til specialpædagogisk bistand, og som endnu ikke har påbegyndt skolegangen, jf. forslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil. Af  hensyn  til  regionernes  planlægning  foreslås  det,  at  kommunerne  én  gang  årligt  afgiver  redegørelser  til regionsrådet om kommunernes forventede pladsforbrug på de regionale undervisningstilbud i det kommende år og i de næste 3 år. Med forslaget får regionsrådene indbyrdes pligt til at koordinere regionernes undervisningstilbud. Endvidere indeholder forslaget bestemmelser om, at folkeskolelovens bestemmelser om blandt andet styrelsen af kommunens skolevæsen, skolebestyrelsen, skolens leder og betaling, som gælder for kommunernes skolevæsen, finder tilsvarende anvendelse for de regionale undervisningstilbud. Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 47, stk. 2, varetages tilsynet med amtskommunernes skole- og  undervisningsvæsen  af  undervisningsministeren.  Denne  bestemmelse  videreføres  i  §  47  b,  således  at undervisningsministeren for fremtiden varetager tilsynet med de regionale undervisningstilbud.   Til nr. 20 Bestemmelsen i § 48, der ophæves, er af lovtekniske grunde flyttet til § 47 a, stk. 3, jf. forslagets § 1, nr. 19.   Til nr. 21 Efter forslaget skal Borgerrepræsentationen drive de landsdelsdækkende undervisningstilbud Børneklinikken og Skolen ved Kastelsvej i Københavns Kommune. Dette betyder, at Københavns Kommune i relation til de to undervisningstilbud har en rolle, der svarer til regionsrådenes rolle i relation til de lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud. Som følge heraf indeholder forslaget en bestemmelse om, at kapitel 7 om regionsrådets ansvar for at tilpasse kapaciteten og sammensætningen af regionens undervisningstilbud m.v. finder tilsvarende anvendelse for de to landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune. Forslaget giver dog ikke mulighed for, at Borgerrepræsentationen ud over Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej kan oprette nye lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud. Beslutning om eventuel oprettelse af nye lands- og landsdelsdækkende  undervisningstilbud  i  Region Hovedstaden,  herunder  oprettelse  af undervisningstilbud  i Københavns Kommune, henhører under regionsrådet i Region Hovedstaden. Da Københavns Kommune henhører under Region Hovedstaden er det forudsat, at fastsættelsen af kapacitet og sammensætning af undervisningstilbuddene på Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej sker i tæt samarbejde mellem Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune og regionsrådet i Region Hovedstaden.     Efter forslaget varetages tilsynet med Børneklinikken og Skolen på Kastelsvej af undervisningsministeren, svarende til,  hvad  der  gælder  for  de  regionale  lands-  og  landsdeldækkende  undervisningstilbud,  jf.  bemærkningerne  til forslagets § 1, nr. 18 og 19.   Til nr. 22 Efter forslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning m.v. kommunerne. Det er desuden tydeliggjort i forslaget, at alle udgifter ved specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand m.v. på de regionale lands- og Side 23 af 268
landsdeldækkende undervisningstilbud også påhviler kommunerne. Det samme gælder udgifter ved undervisning på sygehuse i henhold til folkeskolelovens § 23, stk. 2, og befordringsudgifter af elever i henhold folkeskolelovens § 26, stk. 3, der i dag påhviler amtsrådene, jf. forslagets § 1, nr. 13-15, og bemærkningerne hertil. Strukturaftalen indebærer, at der fastsættes nærmere principper for betalingen af de lands- og landsdelsdækkende tilbud  efter  drøftelse  med  de  regionale  og  kommunale  parter.  Der  er  derfor  indsat  en  bemyndigelse  for undervisningsministeren til at fastsætte regler om, hvilken kommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v. endeligt påhviler. Undervisningsministeren fastsætter betalingsprincipperne i en bekendtgørelse. Kommunerne betaler en takst for brug af tilbuddene, og bekendtgørelsen vil komme til at indeholde regler om beregningen af denne takst. Taksten reduceres med en objektiv finansiering fra kommunerne, som beregnes på en sådan måde, at taksten ikke bliver så høj, at den afholder kommunerne fra at bruge tilbuddet, og at taksten heller ikke bliver så lav, at tilbuddet udnyttes i et for stort og  uhensigtsmæssigt omfang. Denne særlige regulering skyldes dels, at disse tilbud vil blive anvendt tværregionalt, hvorfor takstreguleringen ikke alene kan fastsættes i den enkelte regions rammeaftale, dels at der er tale om meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Taksterne vil derfor afspejle en fælles kommunal interesse. For så vidt angår den objektive finansiering fordeles udgifterne ud over taksten mellem de kommuner, som har mulighed for at benytte tilbuddene efter enten folketal eller folketallet i bestemte alderskategorier, afhængig af institutionens tilbud. Til nr. 23 Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af forslagets § 1, nr. 25. Til nr. 24-25 Forslaget  udvider  klageadgangen  for  forældrene  til  elever  på  kommunale  specialskoler  og  i  kommunale specialklasser. Disse forældre vil få adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Der vil også  være  mulighed  for  at  klage  til  Klagenævnet,  hvis  kommunalbestyrelsen  ikke  vil  henvise  elever  til  disse foranstaltninger. Begrundelsen for at udvide klageadgangen til forældrene til de elever, der modtager undervisning på de kommunale specialskoler og i de kommunale specialklasser, er, at sondringen mellem vidtgående specialundervisning og anden specialundervisning vanskeliggøres som følge af, at kommunerne både overtager det fulde finansieringsansvar for hele specialundervisningsområdet og samtlige amtskommunale skoler bortset fra de mest specialiserede lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud. Forældre til elever på de amtskommunale specialskoler m.v., der hidtil har haft adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, bevarer således klageadgangen, uanset om den pågældende specialskole m.v. overtages af kommunalbestyrelsen.    Forældre til elever på de amtskommunale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, der efter forslaget skal drives af regionsrådene, bevarer ligeledes klageadgangen til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Efter de gældende regler kan en kommunalbestyrelse efter samråd med eleven og forældrene henvise eleven til specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand ved amtsrådets foranstaltning, når kommunalbestyrelsen finder, at en elevs udvikling stiller krav om en særlig vidtgående hensyntagen eller støtte, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1. Det er herefter amtsrådet, som træffer afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen. Hvis amtsrådet skønner, at den henviste elev bedst vil kunne undervises i en kommunal skole, kan amtsrådet efter overenskomst med den pågældende kommunalbestyrelse  henvise eleven til  en kommunal skole  (enkeltintegrerede elever), jf. folkeskolelovens § 22, stk. 2, nr. 2. Side 24 af 268