Folketingets Socialudvalg
24. november 2004
Svar på spørgsmål 22 (Alm. del - bilag offentlig):
I brev af 3. november har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 22:
”Ministeren bedes sende udvalget en opgørelse over forskellen mellem
skolefritidsordninger og børnehaver opdelt på omkostning pr. barn samt de
forskellige krav, der ligger i de to ordninger.”
Svar:
Spørgsmålet omfatter to problemstillinger:
1.
Redegørelse for økonomiske forhold
2.
Redegørelse om de lovgivningsmæssige krav, der gælder for de to
ordninger.
Jeg vil behandle de to problemstillinger i omvendt rækkefølge.
Ad 1. Sammenligning af de lovgivningsmæssige krav for hhv.
børnehaver og skolefritidsordninger
Børnehaver
En børnehave er et dagtilbud oprettet i henhold til lov om social service.
Dagtilbud kan i henhold til serviceloven oprettes som daginstitutioner,
dagpleje og puljeordninger. Børnehaverne hører under
daginstitutionsområdet og er målrettet de 3–5/6-årige børn.
SFO
Skolefritidsordninger (SFO) oprettes i henhold til folkeskolelovens § 3, stk.
4, og er et paralleltilbud til fritidshjem oprettet i henhold til serviceloven.
SFO henvender sig fortrinsvis til børn på skolens yngste klassetrin
(børnehaveklasse–3. klasse). Kommunen vælger selv, om det nødvendige
1
antal pladser i fritidsordninger oprettes i henhold til serviceloven eller i
henhold til folkeskoleloven. Antallet af SFO-pladser er mere end 100-doblet
siden 1984, hvor ordningen blev indskrevet i folkeskoleloven.
USFO
Udvidede skolefritidsordninger (USFO) kan oprettes efter konkret
godkendelse i Undervisningsministeriet ved en lille lukningstruet skole
(under 150 elever) og optage børn fra det fyldte 3. år (folkeskolelovens § 3,
stk. 4, jf. § 55, stk. 1.). Ca. 100 skoler har fået Undervisningsministeriets
tilladelse til at oprette en USFO.
USFO og børnehaver kan opfattes som paralleltilbud, hvor børnehaverne
dog har karakter af hovedtilbud.
Rammebestemmelser for børnehaver og SFO
Man kan af den almindelige debat få indtryk af, at der er er mere bindende
rammebestemmelser for børnehaver end for SFO. Ud over de følgende
opstillede punkter er det imidlertid ikke bindinger, der fremgår af
lovgivningen. Personalenormering, ydre rammer, krav til andel af uddannet
personale osv. er bestemmelser, der fastsættes i den enkelte kommune efter
drøftelser mellem de forhandlingsberettigede parter. Registrerede
kvalitetsforskelle i dagtilbud og SFO hænger således mindre sammen med,
om det enkelte tilbud er oprettet under den ene eller den anden lovgivning.
Det har først og fremmest at gøre med det fastsatte kommunale
serviceniveau.
Det skal nævnes, at folkeskolens formålsparagraf primært vedrører
undervisning, som er folkeskolens kerneydelse. Eftersom SFO oprettes i
henhold til folkeskoleloven, gælder formålsparagraffen også for
SFOvirksomheden, som dog er undtaget undervisningsforpligtelsen.
Nedenfor følger en oversigt over forskelle/ligheder mellem børnehaver og
skolefritidsordninger.
Børnehaver:
Skolefritidsordninger:
Formål
Hvad
formålene
angår, er lighederne større en forskellene, hvis man
sammenligner de to formålsparagraffer for hhv. folkeskole og dagtilbud.
Servicelovens § 8:
Kommunen fastsætter mål og
rammer for dagtilbudenes arbejde
Stk. 2.
Dagtilbudene skal i
samarbejde med forældrene give
børn omsorg og støtte det enkelte
barns tilegnelse og udvikling af
sociale og almene færdigheder med
henblik på at styrke det enkelte
barns alsidige udvikling og
selvværd og at bidrage til, at børn
får en god og tryg opvækst.
Stk. 3.
Dagtilbudene skal give
muligheder for oplevelser og
aktiviteter, der bidrager til at
Folkeskolelovens § 1:
Folkeskolens opgave er i samarbejde
med forældrene at fremme elevernes
tilegnelse af kundskaber,
færdigheder, arbejdsmetoder og
udtryksformer, der medvirker til den
enkelte elevs alsidige personlige
udvikling.
Stk. 2.
Folkeskolen må søge at skabe
sådanne rammer for oplevelse,
virkelyst og fordybelse, at eleverne
udvikler erkendelse, fantasi og lyst
til at lære, således at de opnår tillid
til egne muligheder og baggrund for
at tage stilling og handle.
2
Pædagogiske læreplaner
Der skal udarbejdes pædagogiske
læreplaner i børnehaver.
Der skal ikke udarbejdes
pædagogiske læreplaner i SFO.
Ledelse
Børnehaver har en selvstændig
leder (og forældrebestyrelse).
Skolefritidsordningen (inkl. USFO)
har en daglig leder, der refererer til
skolens leder. Skolens leder og
skolens bestyrelse er de øverst
ansvarlige for ordningen. Der kan
være selvstændig daglig leder også af
USFO.
Tilsyn
Hvad
tilsynsforpligtelsen
angår, er det i begge tilfælde kommunalbestyrelsen,
der har tilsynet, for SFO’s vedkommende i forbindelse med tilsynet med
skolen.
Forældreindflydelse
Børnehaverne har selvstændig
forældrebestyrelse.
SFO’s børn er almindeligvis elever i
skolen, og via denne er SFO’s
forældre valgberettigede og valgbare
til skolebestyrelsen. Forældre til
børn i en USFO får af
Undervisningsministeriet tillagt
valgret og valgbarhed til
skolebestyrelsen.
Forældrebetalingen
Der er maksimum på
forældrebetalingen på 30 % eller
33 % af dagtilbuddets
omkostninger.
Fritidshjem 30 %.
Børnehaver 30 % eller 33 % (hvor
pasningsgaranti).
Folkeskoleloven sætter ikke loft for
forældrebetaling for SFO.
Bruttoudgifter til SFO er
gennemsnitligt lavere end
bruttoudgifter til fritidshjem. På
grund af det manglende loft for
forældrebetalingerne til SFO
afspejles dette ikke nødvendigvis i
forældrebetalingernes størrelse.
Søskende- og fripladstilskud
Der gives søskende- og
fripladstilskud efter den sociale
lovgivning.
Fra 1. januar 2005 gives der
søskende- og fripladstilskud fuldt ud
efter den sociale lovgivning.
Ad 2. Sammenligning af forældrebetaling i skolefritidsordninger og
børnehaver
Ifølge de tilgængelige data i Danmarks Statistik udgjorde den gennemsnitlige
forældrebetaling i børnehaver 18.050 kr. årligt i 2003. I forhold til antallet af
indskrevne børn i de pågældende aldersgrupper giver det et vægtet
3
gennemsnit på 19.032 kr. I de kommunale SFO’er udgjorde den tilsvarende
betaling 13.246 kr. for de 6-9-årige og 11.588 kr. for de 10-13-årige. Der
findes ikke særskilt opgørelse over udgifterne til de 3-5-årige børn, der går i
USFO.
Ifølge Danmarks Statistiks data udgjorde de samlede bruttoudgifter i 2003
5.656,21 mio. kr. (funktion 3.05), og antallet af indskrevne i de kommunale
SFO’er var 164.527 børn. Det giver en årlig enhedsudgift på ca. 35.000 kr.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst, at
gennemsnitsudgifterne i børnehaverne udgør knap 60.000 kr. og i
fritidshjem ca. 42.000 kr.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs