Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 27. oktober 2004
(FOU alm. del - Spørgsmål 12)
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. oktober 2004 fra Centralkøreskole Nordsjælland, jf. alm. del.
bilag 3.
Svar:
Forsvarsforliget 2005 2009 indebærer en stor omlægning af dansk forsvar. Omlægning af forsvaret medfører
ændringer i den geografiske placering af enheder og personel, ligesom krav til forsvarets garnisoner ændres på grund
af enhedernes ændrede fokus og opgaver. Herved opstår et strukturmæssigt behov for investeringer i forsvarets
etablissementer, der sammen med bl.a. udgifter til flytning af personel og indkøb af nyt materiel skal dækkes inden
for forsvarets egen økonomiske ramme.
I fremtiden vil hovedparten af kørekortproduktionen have udgangspunkt i reaktionsstyrkeuddannelse,
sergentuddannelse og i noget omfang uddannelsen af stampersonel. Det tilstræbes, at personel, der skal gennemføre
uddannelsen, enten kan gennemføre daglig hen- og tilbagerejse eller blive indkvarteret på et af forsvarets
etablissementer. Alternativet til dette vil være indkvartering på civile etablissementer (hoteller), hvilket vil medføre
væsentligt forøgede omkostninger for forsvaret. Forsvaret har ved etableringen af den nye struktur taget
udgangspunkt i et ønske om at placere køreskolerne efter det geografiske behov. Forsvarets valg af tre
centralkøreskoler og en lokalkøreskole i relation til den eksisterende garnisonering har således baggrund i såvel en
økonomisk som en praktisk tilgangsvinkel.
På Sjælland forventes der produceret ca. 520 kørekort årligt på centralkøreskolen i Slagelse. Det kan konstateres, at
størsteparten af brugerne på Sjælland befinder sig i Slagelse/Korsør-området, og resten forventes indkvarteret på
Antvorskov kaserne. Den nuværende køreskole på Svanemøllen Kaserne ville rent produktionsmæssigt således være
i stand til at producere det samlede behov, men hovedparten af eleverne ville have behov for indkvartering på
hoteller mv. i hovedstadsområdet. Ud fra et økonomisk synspunkt er forskellen på Svanemøllen og Slagelse derfor
meget stor.
Etablering af en centralkøreskole på Flyvestation Skalstrup vil være forbundet med meget store økonomiske
investeringer, uden er der kan påvises en væsentlig bedre uddannelse.
I Jylland er det primære behov koncentreret i Aalborg, samt i området Holstebro, Skive, Karup og Viborg.
Herudover er der et særligt behov i Sønderborg, der primært er opstået ved en fastholdelse af sergentskolen i
Sønderborg.
Det største behov ligger i Aalborg, hvor også størstedelen af brugerne befinder sig. Her forventes produceret ca. 720
kørekort årligt. Det virker derfor også særdeles relevant at samle hele den jyske kørekortproduktion i Aalborg,
hvilket dog ikke under de nuværende omstændigheder er muligt. Forsvarets etablissementer i Aalborg dimensioneres
til at dække det fremtidige niveau og en yderligere udbygning af disse vil medføre en forøgelse af de
strukturrelaterede etablissementsudgifter, der allerede er planlagt i Aalborg.
Køreskolen i Skive, hvor der forventes produceret ca. 630 kørekort årligt, aftager dels kørekortproduktionen fra
Midtjylland, dels en del af den produktion der må gennemføres med personel, der ikke kan foretage daglig hen- og
tilbagerejse, idet indkvarteringskapaciteten på Skive kaserne i omfang og kvalitet er særdeles god.
Opretholdelsen af en lokalkøreskole i Sønderborg, med en forventet årlig produktion på ca. 420 kørekort, tilgodeser
behovet relateret til sergentskolen i Sønderborg. Ønsket om at alle befalingsmænd i forsvaret har et kørekort
medfører et betydeligt behov i Sønderborg, hvilket gør det relevant at gennemføre uddannelsen, hvor personellet er
indkvarteret.
Som det angives af kørelærerne har forsvaret gjort en stor indsats for at forbedre færdselssikkerheden. Dette er sket
ved indførelse af forøget uddannelse og krav til det personel, der skal transportere personel. Forsvaret er derudover
Side 1/2