Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2581263_0001.png
4,14184>
,
Ak
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
+ bilag
Trafikudvalget
TRU alm. del - Bilag 28
Offentlig
Trafikudvalget 2004-05 (1. samling)
TRU Alm.del - Bilag 28
Offentligt
OKT.
2004
Færdselskontoret
2004-150-0566
FRM20708
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
MODTAGET
2 OKT, 2004
'Den
Centrale indlevering
Retsudvalget
REU alm. del - svar på spm. 20
Offentlig
Afsendt
med
E-Post'
_oy
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 359 af 3. september 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (Alm. del - bilag 1113).
tv,
Flemming Hansen
fg. justitsminister
Michael Højer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0002.png
,,st411Nis. ›
„.
#,
F.,‘
V.
0,
z 6,z,
P
r..]
-,
wkw.k.
LØ~r
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdselskontoret
2004-150-0566
FRM20709
Besvarelse af spørgsmål nr. 359 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del - bilag 1113).
Spørgsmål:
"Ad samrådet den 2. september 2004 om samrådsspørgsmål AD-AG (strukturre-
form/færdselssikkerhed), jf. alm. del - bilag 1042.
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir til samrådet."
Svar:
Der vedlægges kopi af de talepapirer, der dannede grundlag for justitsministerens mundtlige
besvarelse af samrådsspørgsmålene AD-AG (Alm. del bilag 1042) i det åbne samråd i Folke-
tingets Retsudvalg den 2. september 2004.
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0003.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato: 24. august 2004
Dok.: FRM20625
Færdselskontoret
Udkast til tale
Åbent samråd i Folketingets Retsudvalg den 2. sep-
tember 2004, kl. 13.00
Samrådsspørgsmål AD-AG
Retsudvalget har stillet følgende spørgsmål til besvarel-
se af justitsministeren i samråd den 2. september 2004.
1
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0004.png
AD: "Ministeren bedes redegøre for, hvi
lke opgaver amterne i
dag varetager på færdselssikkerhedsområd
et, og om hvem der
fremover efter aftale om strukturreformen
skal varetage disse
opgaver, herunder amternes funktion som spa
rringspartner og
inspirator for især små kommuner.
AE: "Ministeren bedes redegøre for, hvord
an den fremtidige
koordinering mellem kommunerne om vareta
gelse affærdselssik-
kerhedsopgaverne vil blive tilrettelagt. "
AF
: "Ministeren bedes redegøre for, hvilke
n betydning struktur-
reformen for så vidt angår færdselssikker
hed får for opfyldelse
af Fæ
rdselssikkerhedskommissionens mål om
at reducere antal-
let
af dræbte og tilskadekomne med 40 pct.
inden år 2012?"
AG: "Ministeren bedes redegøre for
, hvilke konsekvenser struk-
turref
ormen får for den sammenhængende
indsats mellem på den
ene side vej- og anlægsområdet og på
den anden side færdsels-
sikkerhedsområdet, når amtsvejene
som følge af strukturrefor-
men fordeles på staten og kommun
erne."
-2
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0005.png
Besvarelse af spørgsmål AD-AG:
et
1. Tak for invitationen til at komme her i Retsudvalg
og redegøre for min opfattelse af, hvordan den fremti-
s-
dige varetagelse af opgaverne på færdselssikkerhed
området vil være efter strukturreformen.
Der er en åbenbar sammenhæng mellem spørgsmålene,
som jeg derfor vil besvare samlet.
Jeg vil starte med kort at redegøre for opgaverne på
færdselssikkerhedsområdet og for, hvilke myndighe-
der, der i dag varetager opgaverne. Jeg vil herefter
redegøre for, hvilken betydning strukturreformen får
for opgavevaretagelsen på dette område.
-3-
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0006.png
2. Færdselssikkerhed er jo mange ting, me
n - sagt lidt
firkantet - kan man i forhold til dagens sam
råd tale om
2 hovedområder, nemlig det vejtekniske
og det ad-
færdsmæssige.
På det vejtekniske område varetages færdsels
sikkerhe-
den gennem tekniske forbedringer af ve
jene, og den
færdselssikkerhedsmæssige indsats er de
rfor tæt for-
bundet med opgaver i forbindelse med
anlæg, drift og
vedligeholdelse af vejene.
De
n vejtekniske del hører som bekend
t - overordnet
set - under trafikministerens områd
e. Jeg kan f.eks.
nævne "sortpletarbejdet", hvor indsat
sen er rettet mod
særligt ulykkesbelastede kryds eller
strækninger.
Det andet hovedområde - dvs. arbejd
et med trafikant-
adfærd og trafikantkultur - er mit om
råde.
-4
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0007.png
Området omfatter bl.a. udformning af regler om trafi-
kanters adfærd, iværksættelse af kampagner og infor-
mationsaktiviteter samt udarbejdelse af planer og andre
tiltag, der sigter mod at højne færdselssikkerheden.
-
Dertil kommer naturligvis politiets indsats på kontrol
siden.
3. Den vejtekniske del af færdselssikkerhedsarbejdet
varetages af vejbestyrelserne. Vejbestyrelserne har an-
svaret for anlæg, drift og vedligeholdelse af vejene.
I dag er både staten, amterne og kommunerne vejbe-
styrelser for hver deres del af vejnettet.
Statsvejene udgør ca. 2 pct. af det samlede vejnet.
Amtsvejene udgør ca. 14 pct., mens kommunevejene
udgør ca. 84 pct.
-5
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0008.png
4. Herudover varetager vejbestyrelserne i
stat, amter
og kommuner en række opgaver i relation
til arbejdet
med at påvirke trafikanters adfærd og holdn
inger. Rå-
det for Større Færdselssikkerhed er også en væ
sentlig
aktør på dette område.
Amter og kommuner har ydet en meget sto
r indsats på
dette område, herunder med henblik på at nå
Færdsels-
sikkerhedskommissionens mål om at red
ucere antallet
af dræbte og tilskadekomne i trafikken me
d 40 pct. in-
den 2012.
De
nne amtslige og kommunale indsats sk
al ses i poli-
tisk persp
ektiv. Indsatsen skyldes, at man politi
sk har
prioriteret området.
Det er der gode og åbenbare grunde til
.
-6-
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0009.png
Ansvarlige politikere - og det gælder både lokalpoliti-
kere og landspolitikere - ønsker naturligvis at begræn-
t
se antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken mes
muligt.
ge
Herudover er det da også en god investering at bru
l-
penge på færdselssikkerhed, idet udgifterne i forbinde
se med sygehusbehandling, genoptræning osv. herved
begrænses.
5. Retsudvalget har specifikt ønsket, at jeg redegør for
amternes rolle på færdselssikkerhedsområdet. Det gør
jeg gerne. For at give et fyldestgørende billede vil jeg
dog også komme ind på kommunernes og statens rol-
ler.
Amtsrådsforeningen har i en pjece fra 2003 ("Trafik-
sikkerhed - amterne tager ansvar") beskrevet, hvilke
opgaver de varetager på færdselssikkerhedsområdet.
-7
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0010.png
Det fremgår bl.a., at amterne selvfølge
lig varetager
deres rolle som vejbestyrelse. Herudover ha
r alle am-
ter et regionalt færdselssikkerhedsudvalg.
Amterne
yder desuden faglig bistand til kommunerne,
f.eks. i
forbindelse med udarbejdelse af lokale trafik
sikker-
hedsplaner og oprettelse af lokale færdsels
sikkerheds-
udvalg.
Jeg har endvidere fået oplyst, at hovedpart
en af amter-
ne har lavet en regional trafiksikkerheds
plan.
Amterne har også - i vid udstræknin
g i samarbejde
med
Rådet for Større Færdselssikkerhed -
en koordi-
nerende rolle i forbindelse med afh
oldelsen af lands-
kkende, regionale og lokale trafik
sikkerhedskam-
pagner.
-8-
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0011.png
Kommunerne er som nævnt vejbestyrelse for kommu-
nevejene. De afholder bl.a. lokale kampagner og del-
tager i regionale og landsdækkende kampagner.
En optælling foretaget i 2002 viser endvidere, at 166
kommuner havde udarbejdet eller var ved at udarbejde
en trafiksikkerhedsplan. 46 kommuner havde en anden
type plan, hvori trafiksikkerhed indgår som et væsent-
ligt led. 63 kommuner havde derimod ikke nogen plan
for trafiksikkerhed.
Jeg har fået oplyst, at der er oprettet færdselssikker-
hedsudvalg i ca. 60 kommuner. De lokale færdselssik-
kerhedsudvalg arbejder bl. a. med at udarbejde icler,
planer og oplæg til færdselssikkerhedskampagner.
Herudover arbejdes med at udvikle længerevarende
strategier og med at identificere problemområder og
uheldsfaktorer.
-9-
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0012.png
På statsligt niveau arbejdes der på en række områder
med at fremme færdselssikkerheden.
Vejdirektoratet og Danmarks Transportforskning ind-
samler oplysninger om de konkrete og praktiske erfa-
ringer, der gøres i det lokale og regionale færdselssik-
kerhedsmæssige arbejde. Disse oplysninger viderefor-
midles til kommuner og amter.
Vejdirektoratet har - som amterne - gjort en stor ind-
sats i forhold til kommuner uden trafiksikkerhedspla-
ner. Vejdirektoratet har bl.a. udarbejdet en internetba-
seret guide til, hvordan en sådan lokal trafiksikker-
hedsplan kan udarbejdes.
Vejdirektoratet har herudover på en portal på Internet-
tet (www.vejsektoren.dk) lavet et inspirationskatalog
med id&r til projekter og kampagner.
- 10 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0013.png
d,
Herudover har vi Rådet for Større Færdselssikkerhe
infor-
som yder et væsentligt bidrag på kampagne- og
af
mationsområdet, herunder i form af koordinering
landsdækkende kampagner.
kker-
Det skal her nævnes, at de fleste lokale færdselssi
hedsudvalg deltager i et landsdækkende samarbejde
med Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Politiet deltager i arbejdet i de lokale og regionale
færdselssikkerhedsudvalg i amter og kommuner. Poli-
tiet bistår også i forbindelse med kampagner, hvor de
intensiverer og målretter færdselskontrollen.
6. Nu har jeg redegjort for situationen, som den er i
dag. Så lad os vende blikket mod fremtiden.
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0014.png
Med
den politiske aftale om strukturre
formen reduce-
re
s antallet af kommuner. Amterne ne
dlægges, og der
etab
leres 5 nye regioner. Efter aftalen
skal regionerne
ikke va
retage opgaver på vejområdet - og
dermed ikke
på færdseissikkerhedsområdet.
D
e nuværende ca. 10.000 km amts
veje — svarende til
ca. 14
pct. af det samlede vejnet - vi
l blive fordelt
mellem kommunerne og staten
.
Kommun
erne overtager den del af am
tsvejene, der
minder mest om
den vejtype, som kommunerne
allere-
de i dag
er vejbestyrelser for. Den en
delige fordeling
ligger ikke fa
st endnu, men det forvente
s, at der vil
blive tale om ca. 80 pct. af
amtsvejene.
Kommuner
ne vil i så fald få ansvaret fo
r ca. 95 pct. af
det samlede vejnet.
- 12 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0015.png
Det resterende vejnet - de mest overordnede og tungt
trafikerede strækninger - samles i staten.
Når kommunerne også bliver vejbestyrelse for største-
delen af amtsvejene, vil varetagelsen af færdselssikker-
hedsmæssige tiltag i forbindelse med anlæg, drift og
vedligeholdelse af disse amtsveje naturligvis også over-
gå til kommunerne.
Der vil derfor på dette område - som på andre områ-
der - komme til at hvile et større ansvar på kommu-
nernes skuldre.
Det er også derfor, at kommunerne vil blive udstyret
med bredere skuldre. Med aftalen om strukturreformen
vil der i kraft af kravene til kommunernes størrelse bli-
ve skabt mere bæredygtige kommuner.
- 13 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0016.png
De kompetencer inden for færdselssikke
rhedsområdet,
der i dag er spredt på i alt ca. 300 enhe
der - lokalt,
regionalt og centralt - vil blive samlet i væsen
tlig færre
enheder. Fagligheden må i den forbindelse
forventes at
blive styrket i de enkelte forvaltninger.
Det giver bedre muligheder for at udvik
le, effektivisere
og forbedre vejsektoren til gavn for fæ
rdselssikkerhe-
den.
Strukturreformen vil også medvirke
til, at beslutnin-
gerne træ
ffes tættere på borgerne. Lokalke
ndskabet i
kommunerne vil således i endnu
større udstrækning
kunn
e udnyttes til at skabe gode og trafik
sikre veje.
- 14 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0017.png
Overførelsen af den største del af amtsvejene til kom-
munerne giver mulighed for at forbedre kommunernes
overordnede tilrettelæggelse og administration af vej-
nettet, således at færdselssikkerheden i kommunerne
samlet set vil kunne forbedres.
Arbejdet med at kortlægge og afhjælpe sorte pletter -
som i dag varetages af kommuner, amter og Vejdirek-
toratet i fællesskab - vil blive fortsat i de nye kommu-
ner og i Vejdirektoratet.
7. For så vidt angår de mere adfærdsmæssige tiltag er
det også min forventning, at det arbejde, der i dag ud-
føres af amterne, vil blive videreført på kommunalt og
statsligt niveau.
- 15 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0018.png
Kommunerne vil blive større administra
tive enheder
end tilfældet er i dag. De vil derfor også væ
re bedre
rustet til at varetage disse opgaver, herunder
til at gen-
nemføre kampagner både lokalt og på tværs
af kom-
munegrænser.
Jeg er derfor overbevist om, at de nye ko
mmuner vil
yde en betydelig indsats på det færdselssikkerhe
dsmæs-
sige område, og større kommunale forva
ltninger vil
måske endda give et løft til det lokale fæ
rdselssikker-
hedsmæssige arbejde.
Det er derfor også min vurdering, at
strukturreformen
ikke vil forringe mulighederne for at
nå Færdselssik-
kerhedskommissionens mål om at red
ucere antallet af
dræbte og tilskadekomne i trafikken
med 40 pct. inden
2012.
- 16 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0019.png
Det koordinerende arbejde på færdselssikkerhedsområ-
e
det, der sker på statsligt niveau, vil naturligvis bliv
-
fortsat. Vejdirektoratet og Danmarks Transportforsk
idle
ning vil fortsætte med at indsamle og videreform
det
oplysninger om de praktiske erfaringer, der gøres i
lokale trafiksikkerhedsarbejde.
Politiet vil fortsætte sit tætte samarbejde med de an-
svarlige myndigheder på færdselssikkerhedsområdet.
Det er også min forventning, at Rådet for Større Færd-
selssikkerhed fremover vil være initiativtager til afhol-
delse af kampagner og andre informationsaktiviteter.
Disse initiativer vil naturligvis fremover skulle rettes
mod stat og kommuner. Jeg regner da med, at både
stat og kommuner fortsat vil benytte sig af de mange
tilbud fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.
- 17 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0020.png
Ligesådan regner jeg også med, at det ek
sisterende
landsdækkende samarbejde mellem de lokale
færdsels-
sikkerhedsudvalg og Rådet for Større Færds
elssikker-
hed vil fortsætte.
8. Der ligger i samrådsspørgsmålene en antyd
ning af,
at indsatsen for færdselssikkerheden forringe
s som føl-
ge af strukturreformen.
Uden på nogen måde at underkende den
store indsats
amterne har ydet i denne sammenhæng,
mener jeg ik-
ke, at der er belæg for en sådan pessimism
e.
Som jeg
har redegjort for, vil opgaverne med
at for-
bedre færdselssikkerheden fremover
skulle varetages i
tæt samspil mellem større og mere
bæredygtige kom-
muner og de centrale statslige aktører:
Politiet, Vejdi-
rek
toratet, Danmarks Transportforskning
og Rådet for
Større Færdselssikkerhed.
- 18 -
TRU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 28: Kopi REU alm. del - Svar på spm. 20, fra justitsministeren
2581263_0021.png
Men når det er sagt, så vil jeg gerne understrege, at
det i lyset af de opgaver, som amterne hidtil har vare-
taget, er naturligt nu at se på, om der er behov for nye
initiativer for at sikre, at arbejdet på færdselssikker-
hedsområdet - både lokalt og centralt - vil kunne fort-
sætte på et højt niveau efter strukturreformens gennem-
førelse.
Jeg vil derfor bede mine embedsmænd tage kontakt til
de centrale aktører på området, dvs. Trafikministeriet,
politiet og Rådet for Større Færdselssikkerhed, med
henblik på at vurdere, om - og i givet fald - hvilke
initiativer, der kan iværksættes.
- 19 -